اقدام پژوهی دبیر کار و فناوری پیرامون مقوله چگونه توانستم نظم و انضباط را در ساعت تدریس در کلاس برقرار کنم؟

اقدام پژوهی دبیر کار و فناوری پیرامون مقوله چگونه توانستم نظم و انضباط را در ساعت تدریس در کلاس برقرار کنم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۳۲ صفحه

اقدام پژوهی دبیر کار و فناوری پیرامون مقوله چگونه توانستم نظم و انضباط را در ساعت تدریس در کلاس برقرار کنم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی دبیر کار و فناوری می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی دبیر کار و فناوری را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی دبیر کار و فناوری موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله برقرار کردن نظم و انضباط در ساعت تدریس

دیباچه مطالب پیرامون مقوله برقرار کردن نظم و انضباط در ساعت تدریس

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله برقرار کردن نظم و انضباط در ساعت تدریس

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله برقرار کردن نظم و انضباط در ساعت تدریس

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله برقرار کردن نظم و انضباط در ساعت تدریس

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله برقرار کردن نظم و انضباط در ساعت تدریس

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله برقرار کردن نظم و انضباط در ساعت تدریس

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با برقرار کردن نظم و انضباط در ساعت تدریس

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله برقرار کردن نظم و انضباط در ساعت تدریس

تجزیه وتحلیل و تفسیر داده ها

پس از بررسي و دقت در شواهد و مطالعه كتاب هاي علمي مرتبط با مسأله موجود و همچنين بررسي مصاحبه هايي كه طي جلسات متعدد با دانش آموزان همكاران و مدير مدرسه داشتم عوامل موثر در بي انضباطي و رفتارهاي نامناسب دانش آموزان را به ترتيب زير تقسيم بندي كردم تا به اين ترتيب بهتر بتوانم راه هاي رفع مشكلات را جستجو كنم.

۱- خانواده :

محیط خانواده والدین و بادوام ترین عامل در تکوین شخصیت کودکان نوجوان است. از جمله عواملی از سوی خانواده در رفتار نوجوانان تاثیر می گذارد:

 ۱) فضای روانی و عاطفی: ایجاد تعاملات روانی و عاطفی بین اعضای خانواده از جمله آموزش های مستقیم (اخلاقی، بهداشتی و … ) و آموزش های غیر مستقیم (همانند سازی و تقلید)

۲) شرایط ناسالم خانوادگی مانند طرد کودک، تنبیه شدید، انتظار نابجا از کودک و …

۳) فقدان والدین عدم ثابت قوانین و معیارهای اخلاقی چنانچه در خانواده اصول اخلاقی معینی نباشد مشکلات رفتاری کودک وجود دارد

۴) ترتیب ولادت. (هنری وازینگو ،۱۳۷۵ ، صفحه ۸۹)

شاید بتوان گفت بزرگترین و موثرترین عامل در تعیین کیفیت رفتار کودکان، وضعیت زندگی و شرایط خانوادگی آنها است. مسلم است کودکانی که در معرض مستقیم اختلاف ها، تشنجات و تعارضات حاکم بر افراد خانواده قرار دارند، نمی توانند از شخصیت متعادل و سالمی برخوردار شوند. تحقیقات نشان داده است که جو متشنج و آلوده خانواده و کیفیت پاسخ های نامناسب والدین به بدرفتاری های کودکانشان، پیامدها و نتایج نامطلوبی را دربر داشته است. بطور کلی می توان گفت جو عاطفی حاکم بر خانواده و تجربیاتی که کودک از زندگی خانوادگی بدست می آورد، زمینه طرز تفکر، تکوین شخصیت و الگوهای رفتاری خوب و بد او را در آینده فراهم خواهد کرد (علیپورعلیرضاتوتکله کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی روزنامه اطلاعات ( www.ettelaat.com .

خانواده به نوع فرهنگ حاكم بر آن ، نوع شغل ، مقدار در آمد ، جمعيت خانوادگي ، محل سكونت ، اندازه آن و… در انضباط و بي انضباطي نقش تعيين كننده دارد. برخي خانوده ها با سهل انگاري از تربيت فرزند غافل مي شوند و برخي آنقدر سختگيري مي كنند كه او را وادار به طغيان مي كنند و در برخي خانوده ها وجود محروميت ها مثلا محروميت از وجود پدر كه باعث مشكلات فراوان و در مواردي پرخاشگري فرزندان و سرپيچي آن ها از دستورات مخصوصاً درخانواده هاي با نيازهاي متفاوت مي گردد و بدنبال اين ، مشكلات اقتصادي و ناتواني از تهيه وسايل مورد نياز فرزندان در اين خانوده ها سبب بروز عقده و حسادت و رفتارهاي نامناسب بچه ها در مقابل دوستانشان مي شود آن طور كه من متوجه شدم بيكاري و فقرحاكم بر بعضي از خانواده ها  بچه ها به شدت روحيه و جسم آن ها را تحت تأثير قرار داده بود به نظر من پيامدهايي كه مشكلات مالي بدنبال دارد بر ديگر ابعاد زندگي انسان تاثير گذار مي باشد همچنان كه امام مجتبي (ع) فرمود: آنكس كه به فقر مبتلا شود ۴ مسئله بر او پيدا مي آيد: دریقيين او ضعف حاصل مي شود. در عقل او نارسايي پديد مي آيد. در دين او سستي حاصل مي شود و در آبروي او كمي و كاستي پديد مي آيد (بحار الانوار ـ چلد ۲ ـ صفحه ۴۷)

در صحبت هايي كه با بچه ها داشتم بيشتر آن ها اظهار مي داشتند والدين شان آنچنان غرق در مشكلات كاري و يا خانوادگي هستندكه آن ها را به فراموشي سپرده اند. بعضي هم اگر چه والدينشان روابط خوبي داشتند امّا بدليل كثرت فعاليت اجتماعي و درگيري در خارج از خانواده فرصت چنداني براي توجه به نيازهاي فرزندانشان نداشتند و گاه احساس گناه آنان در عدم رسيدگي به فرزندانشان باعث مي شد فرزندشان را كاملاً آزاد بگذارند( نشريه پيوند ـ شماره ۳۶۴- بهمن ۱۳۸۸ ص  ۱۲ ) غافل از اینکه فرزند ثمره زندگی آنهاست و نتیجه ی سالها زحمت آنان ، در صورتيكه میوه درخت زندگيشان آفت بزند از بين خواهد رفت برخي از اين بچه ها كه مورد غفلت و مسامحه واقع شده بودند تمايل به سوء استفاده و بهر كشي ديگران داشتند كه نتيجه آن چيزي جز درگيري در كلاس و مدرسه و نهايت آسيب هاي اجتماعي نبود. بعضي از آن طرف بام افتاده بودند و بالعكس براي نشان دادن توجه و عشق و محبت به فرزندشان بطور افراطي از آن ها حمايت مي كنند و انرژي بيش از حد که ناشی از عدم  رضايت از زندگي يا حرفه است را به تربيت فرزندان اختصاص مي دهند. و يا اگر در دوران كودكي از چيزهايي محروم بوده اند سعي مي كنند آن را براي نوجوانان خود فراهم كنند به هر حال ارزش خيلي زيادي براي فرزند خود قائل مي شوند و بعضي هم آزاد گذاري افراطي را تنها روش براي نشان دادن عشق و محبت به فرزندشان مي دانستند كه نتيجه اي جز عدم احساس مسئوليت ، بي ثباتي در مواجهه با سختي و انتظار اينكه ديگران بايد همه اميال و آرزوهاي او را برآورده كنند نداشت.

نكته دیگری كه از صحبت با والدين بچه ها دستگيرم شد اين بودكه برخي از آنان نمي توانستند در برابر خواسته نوجوانان شان نه بگويند و محدوديت مناسب براي رفتار آنان تعيين كنند و در وضع و استفاده از مقررات و انتظارات كافي و بسنده و در دادن بازخوردهاي مناسب به تخلفات فرزندشان ناتوان اند و نمي خواهند در مقابل خواست فرزندشان سخت گيري كنند و باعث عكس العمل افراطي فرزند نسبت به رفتارهاي افراطي والدين مي شوند و نتيجه ی آن رفتارهاي خود تخريب گرانه شديد نظر كج خلقي ، هيجان طلبي، سوء مصرف مواد ، بهره كشي و سوء استفاده از ديگران مي شود با اين اعتقاد كه او محق است. به باور اين بچه ها بدليل برتري شان و اينكه شرايط خاص دارند (معمولاً از جانب خانوده القا شده كه با استعداد و تيز هوش و غير معمول اند ) لازم مي دانند با آن ها به صورت ويژه اي رفتار شود و در نهايت نقض قوانين وبي انضباطي در خانه و مدرسه ممكن است در اين نوجوانان با این اعتقاد همراه شود كه عدم اطاعت از قوانين يكي از حقوق خاص آن هاست.

عامل ديگري كه موجب ناسازگاري رفتاري بچه ها بود عدم آگاهي خانوده ها  از ويژگي هاي دوره بلوغ و عدم درك آن ها بود پسرها در سنين پايين تر به بلوغ مي رسند و اتفاقاً محدوديت هاي بيشتري در موردشان اعمال مي شود درصورتيكه به راهنمايي و حمايت بيشتري نياز دارند والدين آن ها را تنها به حال خود رها مي كنند درحالي كه مي بايست خانواده به ويژه مادران نقش حمايت كنندگي خود را دو چندان كنند تا پسرانشان بتوانند با مشكلات ، ناراحتي ها و بحران های روحي ناشي از اين دو مقابله و پايداري كنند (نشريه پيوند تابستان ۱۳۸۵- شماره هاي ۳۲۱-۳۲۲-۳۲۳-ص۴۸)

نكته ديگري كه در ارتباط با بچه ها متوجه شدم و ذهنم را به عنوان يك زن و يك مادر بسيار مشغول كرد و باعث شد يك سنگيني را درقلبم حس كنم. اين بود كه از تلقّي برخي از بچه ها كه مشكل اخلاقي داشتند با بچه هايي كه اخلاق سالم داشتند نسبت به مادرانشان متفاوت بود برخي مادرشان را فرشته صفت و شريف و مهربان مي دانستند و برخي او را ديو صفت ، رذل و پست و ناتوان و بديهي است اين مادر نتوانسته بود روابط و انس و خلوص و صفاي خود را به فرزندش نشان دهد و او را گرم بگيرد  و يا در زمان تنبه و تشويق جنبه اخلاق و منطق را به او تفهيم كند تا فرزندش دريابد كه در آن غرض شخصي مطرح نيست. به هر حال فرزندان آن ها در يك خلأ الگويي بزرگ شده بودند و نقش مدرسه و معلمان را در تربيت فرزندان دشوار ساخته بودند، در زندگي خانوادگي مايه اوليه لازم را به آن ها نداده و با پايه كجي كه نهاده بودند احداث بنا در آن ميسّر نمي نمود( دكتر علي قائمي سازندگي و تربيت پسران ۱۳۸۴ ص۸۰) صحبت در باره ی عوامل موثر در رفتار بچه ها در ارتباط با خانواده بسيار زياد است . امّا بطور كلي اكثر پدر و مادرها اطلاعات روانشناسي و تربيتي كمي دارند و از مهارت هاي اساسي از جمله هوش هيجاني غفلت مي كنند كه باعث ايجاد اختلال در سازگاري فرزندانشان با شرايط زندگي و ايجاد مشكلاتي در تعاملات اجتماعي ، سازگاري محيطي و عدم رعايت حقوق ديگران مي شوند(نشريه ماهانه پيوند شماره ۳۶۴- بهمن ۱۳۸۸ ص ۲۱)

۲- دانش آموز

به نظر من يكي از مهمترين عواملي كه باعث بروز برخي رفتارهاي نامناسب در دانش آموزان بود و تأثير آن در رفتار بچه ها غير قابل ترديد است نا‌ آشنايي بچه ها به ويژگيهاي دوران بلوغ و عدم مهارت مورد نياز براي كنترل هيجانات حاكم بر اين دوران است. پديده بلوغ بسان زمين لرزه اي شديد وجود نوجوان را به حركت در مي آورد، استعدادش را شكوفا و فكرش را از حصار محسوسات بيرون مي آورد و وارد جرگه امور انتزاعی مي شود . قدرت تخيل در او رشد مي كند ، درون گرا مي شود ، احساس سر درگمي و بلاتكليفي  نسبت به آينده پيدا مي كند، زود رنج مي شود و با كمترين نا ملايمات تعادل رواني خود را از دست مي دهد، عواطف ناپايدار درد. زود خوشحال و هيجاني و به سرعت غمگين و محزون مي گردد، قضاوت هايش عجولانه است و گاه به سمت هوس ها و غريزه ها مي رود و احياناً مرتكب خلاف مي شود و با پا درمياني وجدان تغيير جهت مي دهد شديداً ميل به استقلال دارد گرچه تجربه لازم را ندارد آزادي مي طلبد و از پند شنوي گريزان است و… اين ها و ده ها نكته ديگر حقايقي است كه بطور طبيعي در نوجوانان ديده مي شود و نا آشنايي به آن ها سد بزرگي براي تربيت صحيح نوجوانان توسط والدين و مربيان ايجاد مي كند و واقعاً رفتار با دنيا جامدات و عالم نباتات و حتي حيوانات از اين همه پيچيدگي برخوردار نيست( ماهنامه آموزشي تحليلي و اطلاع رساني معلم دوره ۲۸ بهمن ۱۳۸۸- شماره ۲۴۶-ص ۳۰).

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله برقرار کردن نظم و انضباط در ساعت تدریس اقدام پژوهی دبیر کار و فناوری

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله برقرار کردن نظم و انضباط در ساعت تدریس اقدام پژوهی دبیر کار و فناوری

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله برقرار کردن نظم و انضباط در ساعت تدریس اقدام پژوهی دبیر کار و فناوری

کسب نتایج  پیرامون مقوله برقرار کردن نظم و انضباط در ساعت تدریس اقدام پژوهی دبیر کار و فناوری

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله برقرار کردن نظم و انضباط در ساعت تدریس اقدام پژوهی دبیر کار و فناوری

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله برقرار کردن نظم و انضباط در ساعت تدریس اقدام پژوهی دبیر کار و فناوری

منابع

  • شفيع آبادي، عبداله.(۱۳۷۴).راهنمايي ومشاوره كودك. تهران: انتشارات سمت.
  • قاسمي پويا، اقبال. (۱۳۸۱). راهنماي عملي پژوهش در عمل. تهران: چاپ افست.
  • كريمي، يوسف.(۱۳۷۹). روانشناسي اجتماعي . تهران: نشر ارسباران.
  • مير كمالي.سيد محمد.(۱۳۷۹). روابط انساني در آموزشگاه. تهران: یسطرون.

برای دانلود اقدام پژوهی دبیر کار و فناوری و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

71 − 65 =