نمونه اقدام پژوهی دبیر کار و فناوری پیرامون مقوله چگونه توانستم دانش آموزان آموزشگاه … را به کسب مهارت عملی و به انجام کار گروهی ترغیب نمایم؟

نمونه اقدام پژوهی دبیر کار و فناوری پیرامون مقوله چگونه توانستم دانش آموزان آموزشگاه … را به کسب مهارت عملی و به انجام کار گروهی ترغیب نمایم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۷ صفحه

نمونه اقدام پژوهی دبیر کار و فناوری پیرامون مقوله چگونه توانستم دانش آموزان آموزشگاه … را به کسب مهارت عملی و به انجام کار گروهی ترغیب نمایم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند نمونه اقدام پژوهی دبیر کار و فناوری می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم نمونه اقدام پژوهی دبیر کار و فناوری را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در نمونه اقدام پژوهی دبیر کار و فناوری موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله ترغیب دانش آموزان به کسب مهارت عملی و به انجام کار گروهی

دیباچه مطالب پیرامون مقوله ترغیب دانش آموزان به کسب مهارت عملی و به انجام کار گروهی

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله ترغیب دانش آموزان به کسب مهارت عملی و به انجام کار گروهی

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله ترغیب دانش آموزان به کسب مهارت عملی و به انجام کار گروهی

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله ترغیب دانش آموزان به کسب مهارت عملی و به انجام کار گروهی

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله ترغیب دانش آموزان به کسب مهارت عملی و به انجام کار گروهی

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله ترغیب دانش آموزان به کسب مهارت عملی و به انجام کار گروهی

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با ترغیب دانش آموزان به کسب مهارت عملی و به انجام کار گروهی

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله ترغیب دانش آموزان به کسب مهارت عملی و به انجام کار گروهی

مبانی نظری و پیشینه موضوع

هرواحد آموختنی را می توان یک تجربه نامید که دراین صورت طبعا مدرسه راکارگاه یا جایگاه تجربه اندوزی تلقی خواهیم کرد. به این معنا که هردانش آموز ازلحظه ورودش به مدرسه یا محیط آموزشی پیوسته درحال افزایش، گسترش، اصلاح وتکمیل تجارب خودش است ونقش عمده مدیرودبیر این است که زمینه یاشرایط‌‌‍‌ مدرسه رابرای یادگیری یاتمرین این گونه تجربه ها مساعد گردانندو مدرسه رانباید تنهاجایگاه یادگیری وآموزش یک عده درس های کلیشه ای وغالبا بی ارتباط به نیازها ومسائل روززندگی بشردانست (فعالیتهای اجتماعی  – شعاری نژاد)

حاصل روشهای تدریس بایدیادگیری موثرواکتشافی باشداما اکنون اغلب کلاس درس محل تکثیراطلاعات است وتعدادزیادی ازدبیرین تلاش میکنند که هرچه بیشتراطلاعاتی رادرذهن دانش آمآموزان انبارکنندودانش آموران بایدمنفعل وشنونده باشند این دبیرین برای کاربرد آموخته ها ازازسوی دانش آموزان هیچ اهمیتی قائل نمی شونددرحالی که دانش‌آموزان افرادی صاحب تفکرهستند که می باید زمینه خلاقیت آنها رافراهم ساخت نه اینکه بااتخاذ روشهای نامناسب آنهارا ازخلاقیت بازداشت روشن است که این یادگیری پایدارنخواهدبودوفراگیران نیز چندان بهایی   بربرای آن قائل نیستند وتلاش دانش آموزان فقط برای بدست آوردن نمره است ونه یادگیری.

دانش آموزانی که از طریق  یادگیری فعال  به یادگیری می بردازند  نه تنها بهتر یاد می گیرند  بلکه از تجربه یادگیری الذت بیشتری نیز می برند .حتی اگر دبیر بهترین سخنران باشد ودر تمام مدت جلسه درسی به سخنرانی  بپردازد ممکن است یادگیری  صورت  گیرد اما این یادگیری به اندازه یادگیری که در موقعیت فعات به وجود می آید کامل جامع   وپایدار نیست . به نظر بین وویتاکر یکی ازمهمترین  راهبرد های فعال کردن دانش آموزان در فرآیند  یادگیری  ازگروهها مطالعه در کلاس و فراهم کردن فرصت بحث  تبادل نظر وبرسش و باسخ است (بین وویتاکر ۲۰۰۰)

به نظر میرسد  فعال کردن دانش آموزان از طریق فرصتهای  بهتری  برای بحث   وتبادل نظر شاگردان بایکدیگر فراهم می شود دبیران  یرو گرایش سنتی عموما گرفتار دام صحبت زیاد می شود وغرور وخود بینی نیز به آنها اجازه نمی دهد که صرفا نظاره گر  شنونده ویا راهنما باشند.

اصطلاح یادگیری مشارکتی به یک شیوه آموزشی اشاره   می کند که درآن دانش آموزان در قالب گروههای کوچک برای رسیدن به یک هدف مشترک با یکدیگر کار می کنند و علاوه بر اینکه مسیول  یادگیری خود می باشند در برابر یادگیری دیگران نیز احساس مسولیت می کنند(گوگال ۱۹۹۵)طرفداران در تعریف یادگیری مشارکتی بر مبادله فعال عقاید بین گروههای کوچک تاکید می ورزند زیرا براین باورند که این تعاملات نه تنها موجب افزایش علاقه  دانش آموزان به  مدرسه و تحصیل می شود بلکه در  تقویت مهارتهای اجتماعی ورشد تفکر انتقادی آنان نیز تاثیر دارد (گوگال ۱۹۹۵)   از مهمترین ارکان شخصیتی افراد حسن مدیریت و ایجاد هماهنگی بین نیروها و اعمال فردی و اجتماعی است. چرا که استعداد و پشتکار بدون حضور، و اعمال برنامه معین و مشخص به نتیجه می رسد و برنامه بدون داشتن مدیریت راهبردی صحیح، پویا و منسجم هرگز منجر به دستیابی به هدف نخواهد شد. این مساله چنان مهم و اساسی است که درکشوهای پیشرفته و صاحب نظام آموزش و پرورش علمی و اصولی، یک از اهداف اصلی تعلیم و تربیت کودکان، ساختن و پروش حسن مدیریت در کودکان است. برای نیل به این هدف با کارکردن و تحقیق مدرن، کاملترین، آسانترین و در عین حال کاربردی ترین راه را که همانا مدیریت عملی است آموزش داده می شوند.

در زمینه تأثیر بحث گروهی و فعالیت عملی گروهی در کلاس به تفکر انتقادی، سیلورمن و اسمیت (۲۰۰۳) چنین بیان داشته اند:

ارتباط متقابل میان دانش آموزان که به صورت بحث گروهی و فعالیت عملی انجام گیرد نقش بسیار مهمی در فعال کردن تفکر انتقادی دارد. آن ها می افزایند که مباحث در زمینه ی مطالب درسی و کاربرد آنها به زبان آموزان اجازه می دهد، فرضیه بسازند؛ گفته ها راتحلیل نمایند؛ شواهد را ارزیابی کنند، دلایل خود را توضیح دهند؛ و آنها را توجیه کنند. گوفیل (۱۹۹۳) تأثیر روش همیاری را بر تفکر انتقادی در دانشجویان دانشگاه رشته الکترونیک مطالعه کرده است. تحقیقات او نشان می دهد، روش همیاری، تفکر انتقادی را از طریق مباحثه و توصیف و ارزیابی عقایدافزایش می دهد. او عقیده دارد که اگر هدف آموزش ارتقای تفکر انتقادی و مهارتهای حل مشکل باشد روش همیاری و همفکری در فعالیت های عملی بسیار مفید است.

گرد آوری شواهد یک

یکی از اصول عمده فلسفه گرایان در تعلیم و تربیت؛ اهمیت دادن به محیط فعال یادگیری است. برای استفاده از محیط فعال بایستی کلاس درس را به گروه های کوچکی از دانش آموزان که بتوانند به صورت هماهنگ با یکدیگر کارهای فکری و عملی را کار کنند و در روش کار عملی بصورت گروهی علاوه بر رشد مهارت تحصیلی و درسی زمینه های لازم را برای رشد مهارتهای اجتماعی و تفکر انتقادی را به وجود می آورد.

برای این منظور جهت کسب اطلاعات در مورد میزان آمادگی دانش آموزان در مورد فعالیت گروهی و عملی بعد از حضور در کارگاه ارزشیابی تشخیصی از شناخت فراگیران نسبت به وسایل ، مفاهیم و کاربرد انجام شد.

  • بررسی وضعیت کارگاه مدرسه میزان استفاده از آن و بررسی دفتر ثبت فعالیت های کارگاهی، که این دفتر نشان دهنده ی میزان کارهای عملی انجام شده و ثبت شده در دفتر با ذکر تاریخ و ابزار و وسایل لازم به کار رفته است و همچنین نشان دهنده ی نحوه ی انجام کار و مراحل کار کارگاهی و تعداد کارهای عملی انجام شده در طول سال تحصیلی است هرچه تعداد گزارشات بیشتر باشد نشان دهندة علاقه و توامندی گروههای دانش آموزی و مهارت های لازم در زمینه ی انجام کار عملی را نشان می دهد.
  • گفتگو با مدیر مدرسه مدرسه جهت تهیه وسایل برای انجام کارهای کارگاهی. مدیر مدرسه در هماهنگی و پیشرفت کار خیلی مؤثرند. زیرا مدیر می تواند با همکاری معلم در تهیه وسایل، تشویق دانش آموزان در انجام کارهای کارگاهی مؤثر واقع شود.
  • گفتگو با والدین دانش آموزان ، و در مواردی می توان از فرم نظر سنجی نیز در بین اولیاء دانش آموزان استفاده کرد. دانش آموزانی که به لحاظ تواناییهای مهارتی ضعیف هستند شناسایی شوند ، شناخت دانش آموزان به لحاظ تفاوت های فردی برای انجام کار خیلی مهم است. زیرا دانش آموزان با توجه به موقعیتهای اجتماعی – فرهنگی – اقتصادی در موقعیت های مختلف قرار دارند. والدین می توانند معلم را یاری کنند. برای شناخت دانش آموزان به لحاظ انجام کارهای مهارتی و دستی و هماهنگی در انجام کار عملی در بین بچه های گروه خود که والدین می توانند معلم را یاری کنند.
  • تبادل نظر با دانش آموزان در باره نحوه انجام کارهای کارگاهی نحوه ی تدریس و نحوه انجام کار گروهی و اعضای گروهها با همدیگر و در کل مصاحبه با دانش آموزان پیرامون موضوع. این قسمت خیلی مهم است زیرا نظرات دانش آموزان خیلی سازنده است و می تواند در پیشبرد اهداف آموزشی کمک کننده ی مؤثر برای معلم باشد نظرخواهی از دانش آموزان در باره نحوه ی تدریس، نحوه کار گروهی نحوه ی تقسیم بندی گروهها – هماهنگی اعضای گروه علاقه و رغبت دانش آموزان را در انجام کار عملی و حضور پر شور و فعال در انجام کار گروهی را موفق تر می کند. اهداف آموزشی زمانی تحقق خواهد یافت که با توجه به نیازهای افراد فراگیر باشد.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله ترغیب دانش آموزان به کسب مهارت عملی و به انجام کار گروهی نمونه اقدام پژوهی دبیر کار و فناوری 

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله ترغیب دانش آموزان به کسب مهارت عملی و به انجام کار گروهی نمونه اقدام پژوهی دبیر کار و فناوری 

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله ترغیب دانش آموزان به کسب مهارت عملی و به انجام کار گروهی نمونه اقدام پژوهی دبیر کار و فناوری 

کسب نتایج  پیرامون مقوله ترغیب دانش آموزان به کسب مهارت عملی و به انجام کار گروهی نمونه اقدام پژوهی دبیر کار و فناوری 

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله  ترغیب دانش آموزان به کسب مهارت عملی و به انجام کار گروهی نمونه اقدام پژوهی دبیر کار و فناوری 

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله  ترغیب دانش آموزان به کسب مهارت عملی و به انجام کار گروهی نمونه اقدام پژوهی دبیر کار و فناوری  

منابع و مآخذ

  • حسن شعبانی مهارتهای آموزشی و پرورشی (در روشها و فنون تدریس) تهران. (سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی) ۱۳۸۰٫
  • گزارشهای برتر اقدام پژوهی – گردآوری: پژوهشکده تعلیم و تربیت استان همدان – انتشارات کوثر،۱۳۸۹
  • اقبال قاسمی راهنمای عملی پژوهشی در عمل، تهران: وزارت آموزش و پرورش، پژوهشکده تعلیم و تربیت ۱۳۸۰

برای دانلود نمونه اقدام پژوهی دبیر کار و فناوری و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

1 + 6 =