نمونه اقدام پژوهی دبیر کار و فناوری پیرامون مقوله چگونه توانستم با بالا بردن سطح علمی دانش آموزانم تمرکز و توجه آنان را در درس افزایش دهم؟

نمونه اقدام پژوهی دبیر کار و فناوری پیرامون مقوله چگونه توانستم با بالا بردن سطح علمی دانش آموزانم تمرکز و توجه آنان را در درس افزایش دهم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۹ صفحه

نمونه اقدام پژوهی دبیر کار و فناوری پیرامون مقوله چگونه توانستم با بالا بردن سطح علمی دانش آموزانم تمرکز و توجه آنان را در درس افزایش دهم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند نمونه اقدام پژوهی دبیر کار و فناوری می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم نمونه اقدام پژوهی دبیر کار و فناوری را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در نمونه اقدام پژوهی دبیر کار و فناوری موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله بالا بردن سطح علمی دانش آموزانم و افزایش تمرکز و توجه آنان در درس

دیباچه مطالب پیرامون مقوله بالا بردن سطح علمی دانش آموزانم و افزایش تمرکز و توجه آنان در درس

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله بالا بردن سطح علمی دانش آموزانم و افزایش تمرکز و توجه آنان در درس

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله بالا بردن سطح علمی دانش آموزانم و افزایش تمرکز و توجه آنان در درس

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله بالا بردن سطح علمی دانش آموزانم و افزایش تمرکز و توجه آنان در درس

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله بالا بردن سطح علمی دانش آموزانم و افزایش تمرکز و توجه آنان در درس

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله بالا بردن سطح علمی دانش آموزانم و افزایش تمرکز و توجه آنان در درس

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با بالا بردن سطح علمی دانش آموزانم و افزایش تمرکز و توجه آنان در درس

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله بالا بردن سطح علمی دانش آموزانم و افزایش تمرکز و توجه آنان در درس

روش تدریس  مشارکتی و روشهای اجرای آن:

تدریس مشارکتی یک راهبرد تدریس در گروه های کوچک است اما هر تدریسی که با استفاده از گروه صورت می گیرد لزوما” نمی تواند تدریس  مشارکتی تلقی گردد . زیرا تدریس مشارکتی الزامات و روش های مخصوص به خود را دارد و تا زمانی که این الزامات در جای خود وبه صورت درست انجام نگیرد نمی توان گفت تدریس مشارکتی صورت پذیرفته است.

وظیفه اصلی دبیر ایجاد زمینه ی مشارکت ، همکاری ، و رفاقت گروهی میان دانش آموزان می باشد. کاراو ایجاد رقابت نیست، بلکه ایجاد رفاقت و همکاری و صمیمیت میان آنهاست. فلسفه وجودی تدریس مشارکتی دقیقا” به همین سبب است .اگرچه،  به خاطر وجود برخی ویژگی های فردی از جمله ویژگی های هوشی، شخصیتی، زمینه خانوادگی و…  رقابت میان دانش آموزان ایجاد خواهد شد. اما وظیفه ما به عنوان یک دبیر حرفه ای این نیست که به آن دامن بزنیم . بلکه همان طوری که در قبل آمد  دبیر باید تمام تلاش خود را معطوف به این هدف نماید،  که دانش آموزان موفقیت خود را منوط به موفقیت دیگران بدانند. در واقع به این شعار اعتقاد پیدا کنند که یا ((همگی غرق می شویم و یا همگی نجات پیدا می کنیم)). در این صورت است که دانش آموزان قوی تر، دست دیگردانش آموزان را خواهند گرفت.

لذا اگر به چند تعریف تدریس مشارکتی نظری بیافکنیم این ایده را در همه تعریف های مربوط به تدریس مشارکتی ملاحظه خواهیم کرد. به عنوان مثال؛کرامتی به نقل از گوکال یادگیری مشارکتی را یک شیوه ی آموزشی می داند که درآن  دانش آموزان در قالب گروههای کوچک برای رسیدن به یک هدف مشترک با یکدیگر کار می کنند و علاوه بر این که مسئول یادگیری خود هستند، در برابر یادگیری دیگران نیز احساس مسئولیت می کنند.

به اعتقاد کوهن  یادگیری مشارکتی به معنای گروه بندی دانش آموزان براساس توانایی های مشابه نیست، بلکه بر عکس هر اندازه نا همگونی اعضای گروه از نظر نژاد ، زبان، فرهنگ، هوش و پیشرفت تحصیلی بیشتر باشد کارایی رویکرد یادگیری مشارکتی بیشتر خواهد بود. (کرامتی)

در مجموع می توان به این نتیجه دست یافت که تدریس مشارکتی یک راهبرد توصیه شده برای یادگیری فردی و جمعی است که نه تنها فرد در مقابل یادگیری خود مسئول است بلکه در مقابل یادگیری دیگران نیز  مسئول است و دبیر می تواند با انعطافی که در ترکیب و اندازه گروه ها بوجود می آورد به یک تدریس اثربخش دست یابد. به طوری که نه تنها دانش آموزان بتوانند با هم کار کنند بلکه یادگیری خود و دیگران را به حداکثر رسانده  و از این یادگیری لذت ببرند. (کرامتی)

مزایای  استفاده از روش تدریس مشارکتی :

-عزت  نفس دانش آموزان افزایش پیدا می کند.

-تمایل دانش آموزان به مدرسه، بیشتر می شود. (کرامتی)

-دانش آموزخود را نسبت به سرنوشت خویش و دیگران سهیم می داند.

-استفاده به جا و صحیح از این روش، در دراز مدت ممکن است  در زندگی آنها نهادینه شده و تاثیر بسیار شگرف ومثبتی  را به دنبال داشته باشد.(کرامتی)

-تقویت مهارت های سطح بالای تفکر. (کرامتی)

ضمن اینکه روابط درون گروهی و برون گروهی دانش آموزان افزایش پیدا می کند، مهار تهای تحمل یکدیگر و با هم زیستن را، عملا” تجربه می کنند. در واقع وابستگی گروهی  مثبت پیدا می کنند.

با این که مدارس و دبیران به کلاس مشارکتی تمایل پیدا کرده اند ولی مسایل مهمی در این فرآیند برای ، دبیران و وجود دارد :

۱-  کنترل کلاس : سر و صدا و شلوغی ، فقدان نظم ، نگرانی عمده کلاس مشارکتی است گرچه دانش آموزان به فرصتهایی برای صحبت کردن ، حرکت در کلاس، پرسش ، سؤال و غیره نیاز دارند.

۲-  فراهم کردن فرصتهای برای یادگیری مشارکتی : بسیاری از دبیران و مدیران معتقدند برای کلاسهای مشارکتی طرح درسی جدید باید تدوین شود .

۳-  تفاوتهای فردی میان دانش آموزان : در کلاس مشارکتی گروهها به صورت نامتجانس تشکیل می شوند و بسیاری از دبیران به کارآمدی این گروهها اعتقاد ندارند آنها اغلب به نقش موقعیت یادگیری در پیشرفت دانش آموزان معتقد نیستند .

۴-  مسئولیتهای فردی در قبال یادگیری : عموماً دانش آموزان و والدین انتظار دارند در قبال تلاشهای انجام شده سطح پیشرفتشان توسط دبیر مشخص گردد در حالی که در کلاس مشارکتی دبیران سطح پیشرفت کار گروهی را مشخص می کنند .

۵-  تناقض ارزش ها : پژوهشها نشان می دهد بسیاری از دبیران وقتی به دانش آموزان خود اجـــــازه می دهند تا با یکدیگر گفتگو کنند ، عناوین فعالیتها را تغییر دهند و یا چشم اندازهای خود را جستجو کنند، احساس راحتی نمی کنند .(تلخابی)

نتیجه گیری

بطور کلی اجرای روش تدریس کار و فناوری همراه با کار عملی در قالب کار گروهی استفاده از وسایل کار عملی ارزشیابی در سطوح بالاتر یادگیری و ارتباط دانش آموزان را با همدیگر و معلم را در پی داشت و نتایج زیر را به همراه داشته :

  • علاقه مند شدن دانش آموزان به درس کار و فناوری
  • یادگیری آسان تر مطالب کتاب با استفاده از کارهای عملی
  • ایجاد رابطه صمیمی با دانش آموزان
  • جذاب تر شدن کلاس و ایجاد تنوع
  • افزایش فعالیت گروهی و فعال شدن دانش آموزان منزوی
  • افزایش دست سازه های دانش آموزان در جهت فعالیتهای کارگاهی
  • تقویت احساس اعتماد به نفس و عزت نفس در دانش آموزان
  • تشکیل گروههای ناهمگن از دانش آموزان سطح بالا ، متوسط و ضعیف

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله بالا بردن سطح علمی دانش آموزانم و افزایش تمرکز و توجه آنان در درس  نمونه اقدام پژوهی دبیر کار و فناوری 

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله بالا بردن سطح علمی دانش آموزانم و افزایش تمرکز و توجه آنان در درس  نمونه اقدام پژوهی دبیر کار و فناوری 

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله بالا بردن سطح علمی دانش آموزانم و افزایش تمرکز و توجه آنان در درس  نمونه اقدام پژوهی دبیر کار و فناوری 

کسب نتایج  پیرامون مقوله بالا بردن سطح علمی دانش آموزانم و افزایش تمرکز و توجه آنان در درس  نمونه اقدام پژوهی دبیر کار و فناوری 

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله بالا بردن سطح علمی دانش آموزانم و افزایش تمرکز و توجه آنان در درس نمونه اقدام پژوهی دبیر کار و فناوری 

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله بالا بردن سطح علمی دانش آموزانم و افزایش تمرکز و توجه آنان در درس نمونه اقدام پژوهی دبیر کار و فناوری  

منابع و مآخذ

  • حسن شعبانی مهارتهای آموزشی و پرورشی (در روشها و فنون تدریس) تهران. (سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی) ۱۳۸۰٫
  • گزارشهای برتر اقدام پژوهی – گردآوری: پژوهشکده تعلیم و تربیت استان همدان – انتشارات کوثر،۱۳۸۹
  • اقبال قاسمی راهنمای عملی پژوهشی در عمل، تهران: وزارت آموزش و پرورش، پژوهشکده تعلیم و تربیت ۱۳۸۰

برای دانلود نمونه اقدام پژوهی دبیر کار و فناوری و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

51 − = 47