نمونه اقدام پژوهی معلم پایه چهارم ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم خط نوشتاری آتوسا را بهبود بخشم؟

نمونه اقدام پژوهی معلم پایه چهارم ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم خط نوشتاری آتوسا را بهبود بخشم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۱۹ صفحه

نمونه اقدام پژوهی معلم پایه چهارم ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم خط نوشتاری آتوسا را بهبود بخشم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند نمونه اقدام پژوهی معلم پایه چهارم ابتدایی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم نمونه اقدام پژوهی معلم پایه چهارم ابتدایی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در نمونه اقدام پژوهی معلم پایه چهارم ابتدایی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به خط نوشتاری آتوسا

دیباچه مطالب پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به خط نوشتاری آتوسا

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به خط نوشتاری آتوسا

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به خط نوشتاری آتوسا

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به خط نوشتاری آتوسا

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به خط نوشتاری آتوسا

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به خط نوشتاری آتوسا

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با بهبود بخشیدن به خط نوشتاری آتوسا

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به خط نوشتاری آتوسا

تجزیه و تحلیل داده ها

طبق بررسی های انجام شده بر روی شواهد یک و با مطالعه ی مبانی نظری مرتبط با مشکل بد خطی ، عوامل مختلفی می تواند. در ایجاد این مسئله مؤثر باشند. که از جمله ی آن ها می توان به آموزش نا مناسب ، عوامل جسمانی ، خانواده ، عوامل روحی – عاطفی و شرایط و موقعیت کلاسی اشاره کرد.

آموزش نا مناسب را می توا ن از مهمترین عوامل دانست. که در این جا نحوه ی تدریس و ارزیابی معلم ، نقش بخصوصی را ایفا می کند. معلمی که با دادن تکالیف زیاد و نا مناسب پوشه ی کار را از سر خود وا می کند واز تکالیف کاربردی استفاده نمی کند و به کمیت تکالیف بیشتر از کیفیت آن ها اهمیت می دهد باعث خستگی زیاد و کاهش انگیزه در دانش آموز می شود. که در نگارش صحیح و زیبا نوشتن او تأثیر می گذارد.ودر دانش آموز ایجاد استرس و اضطراب شدید می نماید و همچنین نبود وقت کافی جهت نظارت معلم بر تکالیف دانش آموزان به علت چند پایه بودن کلاس باعث می شود که دانش آموزان نسبت به انجام تکالیف نوشتاری خود بی علاقه و بی انگیزه شوند. و همین آموزش نامناسب معلم می تواند در دانش آموزان مشکلات روحی و عاطفی ایجاد کند.

خانواده از دیگر عوامل مؤثر بر کیفیت دست خط دانش آموز می باشد . نقش خانواده بعنوان نقش راهنما در منزل ، تشویق دانش آموز و ایجاد ارتباط مستمر با مربیان آموزشی به جهت نظارت صحیح روی دست خط دانش آموزان است. عدم توجه والدین در بازخورد مناسب نسبت به تکالیف نیز عامل مؤثری بر بی نظمی و  بد خطی کودک است. همچنین بد خطی بعضی از والدین بعنوان سرمشق و الگوی نامناسب شدت بخش این مشکل خواهد بود.

از عوامل دیگر می توان به عوامل فیزیکی محیط مدرسه اشاره کردکه شامل نبود نور کافی هنگام نوشتن ،نا مناسب بودن میز و نیمکت نسبت به قد دانش آموز و همچنین کیفیت لوازم نوشتاری او می شود. نامناسب بودن میز و نیمکت دانش آموز بر نحوه ی نشستن دانش آموز و عدم تسلط ا و در هنگام تأثیرمی گذارد.نامناسب و نا مطلوب بودن لوارم التحریر دانش آموز در ایجاد این مشکل می تواند اثر گذار باشد.وجود ناراحتیهای جسمانی از جمله ضعف بینایی،ضعف عضلات دست و…در تضعیف روحیه ی دانش آموز و عدم اعتماد به نفسش در نوشتن و یادگیری،نقش مهمی دارد.خستگی دانش آموز و یا خواب آلود بودن او در کلاس و دیگر عوامل روحی و عاطفیش از جمله ضروریاتی است که معلم باید در کلاس و در مورد تمامی دانش آموزانش مد نظر داشته باشد و تا حد توان در ریشه یابی این مشکلات و کاهش آنها تلاش کند. ما برای نشان دادن عوامل اثرگذار بر مشکل بدخطی از الگوی ترسیم مفاهیم استفاده کرده ایم.

ارائه ی راهکارهای عملی برای برطرف کردن مشکل بدخطی دانش آموز

۱-  ایجاد انگیزه ی زیبا نویسی در دانش آموزان با نشان دادن چند نمونه خط زیبا در کات پستال ها و کتاب های هنر . در این مرحله دانش آموز با دیدن این نمونه ها انگیزه ی بیشتری برای زیباتر نوشتن پیداکرد.

۲-  آموزش صحیح به دست گرفتن قلم و همچنین طرز نشستن صحیح هنگام نوشتن با ارائه ی الگوهایی از هم کلاسی هایش( از اوایل سال تحصیلی)

۳-  فعالیت هایی برای تقویت عضلات کوچک و بزرگ دست دانش آموز ، در زنگ هنر انجام شد. که به شرح زیر می باشد: بازی با خمیر بازی و درست کردن اشکال و حروف ، مچاله کردن روزنامه ، باز و بسته کردن دکمه های لباس و بند کفش ، رسم کردن خطوط و نوشتن کلمات بر روی ماسه ی نرم وتمیز ، چنگ زدن هوا ، بریدن اشکال هندسی . بعد از انجام این فعالیت ها مشاهده شد که عضلات دست دانش آموز نسبت به قبل ورزیده تر و قویتر شد. که در به دست گرفتن مداد و تند نویسی او   تأثیر زیادی گذاشت .( اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت )

۴-  برای هماهنگ تر شدن چشم و دست دانش آموز فعالیت هایی با همکاری معلم ورزش در زنگ های ورزش انجام شد. که به شرح زیر می باشد: انداختن توپ در سطل،گرفتن و پرتاب کردن توپ،پیچاندن نخ به دور قرقره،طناب بازی،نوشتن در هواوحمل یک استکان پر از آب،به گونه ای که هنگام راه رفتن آب نریزد.همچنین از اولیای دانش آموز مشکل دار در خواست شد.که این فعالیت ها یا فعالیت های شبیه آن در منزل نیز انجام شود.(اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت).در راستای فعالیت های انجام شده برای هماهنگی بیشتر چشم و  دست دانش آموز،یک سری خطوط موازی با فاصله های کم و زیاد در دفتر شطرنجی به دانش آموز ارایه شد.تا او در وسط هر دو خط موازی یک خط راست از یک جهت بدون برداشتن مداد رسم کند.که این فعالیت ها تحت عنوان آزمون(فراستیک)در کتاب اختلالات دیکته نویسی دکتر مصطفی تبریزی آورده شده است

۵-  با انجام فعالیت های فوق تغییراتی در دست خط دانش آموز ایجاد شد.که با تشویق های معلم و توجیه کردن اولیا نسبت به رسیدگی به تکالیف فرزندشان و تمرین کردن با او باعث تقویت انگیزه در دانش آموز گردید.و در ذهن دانش آموز تصویر مثبتی از خودش ایجاد شد.

۶-  به وسیله لاک غلط گیر یک علامت بر روی مداد دانش آموز مشخص کردیم.تا محل مناسبی که هنگام نوشتن باید بگیرد. را از یاد نبرد.

۷-    برای آشنایی بیشتر دانش آموز با روش و نحوه ی نوشتن خط تحریری،از کتاب چهار جلدی تمرین خط(سید مرتضی موسوی گرمارودی) استفاده کردیم و آن را در اختیار دانش آموز قرار دادیم. و همچنین کپی برداری از روی کلمات کتاب به وسیله ی کاغذ نازک را به دانش آموز آموزش دادیم که کودک می تواند در طول تابستان هم به کمک اولیا این تمرینات را انجام دهد.

۸-  علاوه بر دادن سرمشق مناسب و به اندازه، از دانش آموز خواسته شد .کارهایی را که در منزل انجام می دهد. به صورت یایادداشت های روزانه تهیه کند و در کلاس ارائه دهد.

۹-  در هر دو سه روز یک بار در زنگ های درس بنویسیم مسابقه ی خط برگزار شد. و به نفرات برتر بخصوص کسانی که خطشان بهتر شده بود جوایزی اهداء گردید.

۱۰- نشاندن دانش آموز مشکل دار در کنار یکی از هم کلاسی های خوش خط تا باعث انگیزه و فعالیت بیشتر در او شود.

 اجرای طرح جدید و نظارت بر آن

۱-  شیوه  ی نظارت در مرحله ی چهارم (ایجاد انگیزه ) مشاهده ی عملکرد او توسط معلم حین انجام تکالیف و ارائه ی رهنمودهای بعدی .

۲-    راه نظارت بر شیوه ی صحیح به دست گرفتن قلم بصورت مشاهده ی مستقیم و ارائه ی الگوهای مناسب انجام گرفت.

۳-    در فعالیت های مربوط به تقویت عضلات شیوه ی نظارت ، مشاهده ی مستقیم معلم بود.

۴-  در فعالیت های مربوط به هماهنگی چشم و دست دانش آموز که در زنگ های ورزش انجام شد ، شیوه ی نظارت مشاهده ی مستقیم معلم و نظرخواهی از دبیر تربیت بدنی ، وهمچنین بازبینی دفتر شطرنجی دانش آموز بود.

۵-    در راهکار چهارم نظارت بصورت مشاهده ی مستقیم خود معلم و والدین و اظهارات آن ها .

۶-    در راهکار ششم شیوه ی نظارت به مشاهده ی مستقیم معلم در نحوه ی به دست گرفتن مداد توسط دانش آموز بود.

۷-  در راهکار هفتم شیوه ی نظارت بصورت مشاهده ی مستقیم و بازبینی کتاب خط دانش آموز و ارائه ی باز خوردها وراهنماییهای لازم.

۸-    در راهکار هشتم شیوه ی نظارت بصورت مشاهده ی مستقیم معلم و بازخوردهای اولیا و بازبینی یادداشتهای روزانه .

۹-    در راهکارهای نهم ودهم شیوه ی نظارت بصورت مشاهده ی مستقیم عملکرد و میزان علاقه یدانش آموز بود.

۱۰- بطور کلی در این پژوهش نحوه ی نظارت بر اجرای راهکارها ، مشاهده ی مستقیم معلم هنگام انجام تکالیف و فعالیت ها و نظرخواهی از دبیر تربیت بدنی واولیای دانش آموز بود.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به خط نوشتاری آتوسا نمونه اقدام پژوهی معلم پایه چهارم ابتدایی

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به خط نوشتاری آتوسا نمونه اقدام پژوهی معلم پایه چهارم ابتدایی

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به خط نوشتاری آتوسا نمونه اقدام پژوهی معلم پایه چهارم ابتدایی

کسب نتایج  پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به خط نوشتاری آتوسا نمونه اقدام پژوهی معلم پایه چهارم ابتدایی

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به خط نوشتاری آتوسا نمونه اقدام پژوهی معلم پایه چهارم ابتدایی

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله  بهبود بخشیدن به خط نوشتاری آتوسا  نمونه اقدام پژوهی معلم پایه چهارم ابتدایی

منابع:

۱٫ والاس جرارد – مک لافلین جیمز. آ  (۱۳۷۰) نا توانی های یاد گیری مفاهیم و ویژگی ها چاپ دوم ترجمه ی م . تقی منشی طوسی انتشارات استان قدس رضوی .

  1. جوان بخت جعفر مجله ی رشد اموزش ابتدایی سال هفتم فروردین ۸۳ شماره ی پیاپی ۵۷ صفحه ی ۱۷٫
  2. معتمدی فرشتته رشد معلم دوره ی ۲۶ نیمه ی اول ۸۶ شماره ی پی در پی ۲۱۰  صفحه ۹ .۴٫  هادی پور عظیم رشد اموزش ابتدایی دوره ی دهم بهمن ۸۵ شماره ی پیاپی ۸۲  صفحه ی ۵٫

برای دانلود نمونه اقدام پژوهی معلم پایه چهارم ابتدایی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

92 − = 87