اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه ششم پیرامون مقوله چگونه توانستم مشکل ضعف درسی و افت تحصیلی دانش آموزان را برطرف نمایم ؟

اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه ششم پیرامون مقوله چگونه توانستم مشکل ضعف درسی و افت تحصیلی دانش آموزان را برطرف نمایم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۷ صفحه

اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه ششم پیرامون مقوله چگونه توانستم مشکل ضعف درسی و افت تحصیلی دانش آموزان را برطرف نمایم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه ششم می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه ششم را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه ششم موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله برطرف ساختن مشکل ضعف درسی و افت تحصیلی دانش آموزان

دیباچه مطالب پیرامون مقوله برطرف ساختن مشکل ضعف درسی و افت تحصیلی دانش آموزان

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله برطرف ساختن مشکل ضعف درسی و افت تحصیلی دانش آموزان

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله برطرف ساختن مشکل ضعف درسی و افت تحصیلی دانش آموزان

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله برطرف ساختن مشکل ضعف درسی و افت تحصیلی دانش آموزان

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله برطرف ساختن مشکل ضعف درسی و افت تحصیلی دانش آموزان

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله برطرف ساختن مشکل ضعف درسی و افت تحصیلی دانش آموزان

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با برطرف ساختن مشکل ضعف درسی و افت تحصیلی دانش آموزان

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله برطرف ساختن مشکل ضعف درسی و افت تحصیلی دانش آموزان

روش اول: دادن برنامه ی درسی

قبل از هر کاری چون به این نتیجه رسیده بودم که دانش آموزانم در خانه برنامه درسی منظمی ندارند و دچار سردرگمی هستند با کمک خود دانش آموزان در تاریخ ۱۲/۹/۹۳ در ساعت انشا شروع کردیم به تهیه یک برنامه درسی که در توان کلیه دانش آموزان باشد. برای این که بعد از تعطیل شدن کلاس و رفتن به خانه بدانند چه ساعتی باید چه کاری انجام دهند این بیشتر یک برنامه پیشنهادی بود که کلیه دانش آموزانم از آن استقبال کردند.

روش دوم:تبادل نظررودرروی دانش آموز قوی با ضعیف . باتوجه به پاسخ های پرسشنامه قبلی و آگاه بودن از برنامه ریزی کردن دانش آموزان قوی خودم برای درس خواندن ۸ نفر از دانش آموزان ممتازم را قبلاً با آنها نیز در این باره صحبت کرده بودم (در تاریخ (۱۶/۹/۹۳) و ۸ نفر دانش آموز تحت تحقیق را صدا زدم و آنها را به کلاس خالی قرآن بردم هر دانش آموز ممتاز با یک دانش آموز ضعیف در یک نیمکت نشاندم(گروه های دونفره) و از آنها خواستم در رابطه با سوالاتی که روی تخته می نویسم با هم تبادل نظر کنند.. قرار شد سئوال هارا یکی یکی پاسخ دهند و ابتدا دانش آموز ضعیف، سپس دانش آموز قوی توضیح دهد. آنها به سوالات جواب می دادند و وقتی نظارت می کردم متوجه می شدم که دانش آموزان ممتازچه زیباجواب ها را می دادندو دانش آموزان ضعیف به خوبی و با دقت گوش می دادند. در آخر نیز با پایان یافتن تبادل نظرها خودم نیز با پرسش و پاسخ هایی بحث را کامل کردتااگر پاسخ بعضی سوال ها ناقص بود یا هدف رسانده نشده بود کارناتمام نماند و من به هدفم در این روش نزدیک شوم. در این روش دانش آموزان با هم کلاسی های خود صحبت می کنند. دانش آموز ضعیف می بیند و متوجه می شود که دوست ممتاز او چگونه فکر می کند؟ چه تصمیماتی برای آینده دارد؟ چگونه درس می خواند که برای امتحان اضطراب ندارد؟ و به این نتیجه می رسد که دوست من به دلایلی که گفت، موفق شده است.در نتیجه دراوحس رسیدن به موفقیت ایجاد می شود و جان می گیرد. و علل زیر که از عوامل عمده ای در نداشتن انگیزه و افت تحصیل هستند از بین می رود:

 

۱- عدم توان آینده نگری

۲- ناتوانی در درس ارزش کار

۳- نداشتن برنامه مناسب درس خواندن

۴- احساس تنبلی و بی حوصلگی

۵- عدم ایجاد انگیزه برای ادامه تحصیل

۶- ترس و اضطراب در امتحان و …

می بینید که به همین آسانی بسیاری از عوامل اثرگذار بر پیشرفت نیز ایجاد می شوند و من توانستم با این کار تعداد زیادی از عواملی که در نمودار استخوان ماهی علامت زده بودم را حذف کنم.

روش سوم: تهیه فرم بررسی و نظارت بر تکالیف واموردرسی  توسط اولیا

چون در صحبت هایم با والدین و با مطالعه تحقیقات متوجه شدم که اکثر والدین دانش آموزان از زمان برگزاری امتحانات اظهار بی اطلاعی می نمودند و بعضی از آنها حتی نمی دانستند که فرزندشان چه تکلیفی را باید انجام دهد. و هیچ نظارت مفیدی بر درس خواندن فرزندشان نداشتند طرحی به نظرم رسید که آن را به مرحله ی اجرا درآوردم.

شاید باور نکنید، امامن از فردای آن روز شاهد تغییرات در شاگردانم بودم و  این روش آن چنان اثر گذار بود که از همان روزهای نخست همه متوجه تأثیرات ارتباط مستمر بین من و والدین شده بودند وخودم نیز از خوشحالی سر از پا نمی شناختم چون  نتیجه را به خوبی لمس می کردم وشور و شوق را در چشمان بچه ها  می دیدم.. با این روش نیز اثر عوامل زیر کاهش یافت یا حذف شد:

۱- بی توجهی والدین نسبت به امور درسی و تکالیف

۲- بی اطلاعی والدین از زمان برگزاری امتحانات

۳- تنبلی و کم کاری

۴- عدم علاقه به تحصیل

۵- اضطراب ناشی از درس نخواندن در امتحانات

۶- عدم رابطه بین خانه و مدرسه

من اینهاراازجایی متوجه شدم که می دیدم مادران دردیدارهایشان اظهاررضایت  می کردندومی گفتند اززمان امتحان خبردارمیشوندوفرزندانشان در خانه خوب درس  می خوانند.

گردآوری شواهد (۲)

پس از اجرای این روش ها تا امتحانات نوبت اول تقریباً ۴۰ روز وقت بود که من بر روی دانش آموزانم کار کردم با توجه به حجم کم مطالب درسی سریع با انواع روش های تدریس سعی کردم کار را راحت تر کنم تا دانش آموزان ضعیف نیز خودر ا بالا بکشند.

تا این که در امتحانات نوبت اول امتحانات را به خوبی دادند

علاوه بر امتحانات نوبت اول کار در نوبت دوم نیز ادامه یافت و با دقت به انجام روش هاتوجه می کردم و چندین فرم توسط هردانش آموز تکمیل شده بود و در ارتباط با والدین متوجه بودم که هنوز بر اساس برنامه تدوین شده عمل می کنند و با این که حجم مطالب درسی زیاد شده بود و وقت زیادی برای بررسی تکالیف و فرم های بررسی تکالیف نداشتم ولی از آن نگذشتم و کارم را ادامه دادم تا پایان سال نیز نتیجه ی خوبی بگیرم و به یاری خداوند و تلاش دانش آموزان ضعیفم آنها در امتحانات در نوبت دوم نیز به خوبی و با نمرات خوب به موفقیت مورد انتظار رسیدم

  اعتبار بخشي و ارزيابي

با دادن برنامه درسي در خانه نظمي به فعاليت هاي دانش آموزان داده مي شد و هر كاري را در وقت مناسب انجام مي دادند و اين باعث مي شد زمان بيشتري را به درس خواندن اختصاص د هند.

اجراي روش دوم بعد ار روش اول باعث شد كه عوامل پيشرفت تحصيلي زير ايجاد شود يا قوت پيدا كنند:

۱-از بين رفتن كم رويي

۲-ايجاد اعتماد به نفس

۳-جلوگيري از تمسخر وتحقير

۴-ايجاد انگيزه در دانش آموز

۵-درك ارزش كار

۶-توانايي در آينده نگري و ادامه تحصيل و …

با اجراي روش تكميل فرم و اظهار نظرهاي والدين و حتي فقط نظارت بر انجام تكاليف و درس خواندن آنها عوامل زير قوت پيدا مي كرد:

۱-توجه والدين به درس و تكاليف فرزندان

۲-آمادگي كامل جهت امتحان

۳-علاقه به درس و تحصيل

۴-ارتباطات مستمر والدين و مدرسه

و در نهايت نتيجه اي كه بدين وسيله در كلاس بدست‌آمد پس از گذشت چهل روز از اولين اقدام و اقدامات بعدي به طور آشكارا در كلاس تغييرات قابل توجهي بدست آمد. شور و شوقي كه در دانش آموزان ضعيفم ايجاد شده بود كاملاً مشهود بود. علاقه آنان به امتحان دادن و رقابت هاي مفيد آنان را كاملاً فرد ديگري نشان مي داد و ديگر موقع درس دادن آنها بي توجه نبودند.

پس از هر امتحان به خوبي جواب سئوالات اشتباه خود را پيدا مي كردند و مي نوشتند.در درس ديكته ديگر مشكل كار با كلمات را نداشتم و برگزاري امتحانات نوبت اول و مشاهده ي نمرات خوبي براي دانش آموزان ضعيف، حتي معلماني كه در جريان اين برنامه پژوهشي نبودند را نيز متعجب نمود بعد از برگزاري امتحانات نوبت اول با افزايش حجم دروس باز هم روش تكميل فرم را ادامه دادم وهر دوشاهد موفقيت آنها بودم.

هر كاري قرار بود انجام دهم درسي را بپرسم يا امتحان بگيرم يا در كار گروهي ،آنها را فعال مي ديدم  مادرها نيز در ملاقا ت هايشان هر بار بیش از پیش اظهار رضايت مي كردند هر بار كه موفقيت آنها را مي ديدم هر چند ضعيف و سطحي آنها را تشويق مي نمودم گاهي با هديه، گاهي با كلمات تشويقي و زماني نيز با دادن كارت تشويق نقدي و يا نصب اسم آنها در تابلو اعلانات.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله برطرف ساختن مشکل ضعف درسی و افت تحصیلی دانش آموزان اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه ششم

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله برطرف ساختن مشکل ضعف درسی و افت تحصیلی دانش آموزان اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه ششم

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله برطرف ساختن مشکل ضعف درسی و افت تحصیلی دانش آموزان  اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه ششم

کسب نتایج  پیرامون مقوله برطرف ساختن مشکل ضعف درسی و افت تحصیلی دانش آموزان اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه ششم

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله برطرف ساختن مشکل ضعف درسی و افت تحصیلی دانش آموزان اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه ششم

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله برطرف ساختن مشکل ضعف درسی و افت تحصیلی دانش آموزان اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه ششم

فهرست منابع

صفوی،امان الله.(۱۳۷۵). کلیات روشها و فنون تدریس،تهران، انتشارات معاصر،چاپ ششم.

  • پارسا،محمد.(۱۳۵۷).نظریه های یادگیری و آموزشی،دانشگاه تربیت معلم ،چاپ اول.
  • قانمی،علی.(۱۳۷۸).خانواده و مسانل مدرسه ای کودکان،نشر آرین، چاپ سوم.

۴-سیف ،علی اکبر.(۱۳۸۰).روشهای اندازه گیری وارزشیابی آموزشی،نشر دوران،چاپ ششم.

۵-قاسمی پویا،اقبال.(۱۳۸۲). راهنمای پژوهش در عمل،پژوهشکده تعلیم و تربیت،چاپ ششم.

۶-نصیریان،،شهناز.(۱۳۸۲). ارانه ی راهکارهای مناسب جهت کاهش افت تحصیلی دانش آموزان، انتشارات آموزش وپرورش.

۷-مبینی پویا،محمد رضا.(۱۳۸۶٫ راهنمای نوشتن چکیده ی مقاله،  سه شنبه،دوم بهمن ۱۳۸۶

۸-رحیمی،عبدالکریم.(۱۳۸۶). عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان،چهارشنبه،نوزدهم دیماه۱۳۸۶

برای دانلود اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه ششم و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

50 − 41 =