اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم پیرامون مقوله چگونه توانستم ضعف املای دانش آموزان را برطرف کنم ؟

اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم پیرامون مقوله چگونه توانستم ضعف املای دانش آموزان را برطرف کنم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۸ صفحه

اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم پیرامون مقوله چگونه توانستم ضعف املای دانش آموزان را برطرف کنم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله برطرف کردن ضعف املای دانش آموزان

دیباچه مطالب پیرامون مقوله برطرف کردن ضعف املای دانش آموزان

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله برطرف کردن ضعف املای دانش آموزان

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله برطرف کردن ضعف املای دانش آموزان

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله برطرف کردن ضعف املای دانش آموزان

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله برطرف کردن ضعف املای دانش آموزان

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله برطرف کردن ضعف املای دانش آموزان

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با برطرف کردن ضعف املای دانش آموزان

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله برطرف کردن ضعف املای دانش آموزان

  تجزیه و تحلیل داده‌ها

با استفاده از روش‌هایی مانند پرسش‌نامه، مشاهده، مصاحبه و نظرسنجی از دانش‌آموزان، به جمع‌آوری داده‌ها در رابطه با وضع موجود پرداختم، و به وسیله این یافته به علل به وجود آمدن مسأله‌ی موجود پی بردم. نتایج زیر حاصل تجزیه و تحلیل داده‌ها‌است:

  1. معلّم سال گذشته‌ی آنها روش نامناسبی در تدریس درس املا داشته‌است.

۲٫روش معلّم سال گذشته‌ی آنها در ارائه‌ی تکالیف (مانند نوشتن املای هر شب در خانه) در بهبود نمرات دانش‌آموزان در درس املا بی‌اثر بوده‌است.

پیشینه

پیشینه‌‌ی پژوهش عبارت است از بررسی تحلیلی آثار صاحب‌نظران و پژوهشگران در یک موضوع خاص. از این رو، فعّالیّتی فکری(تحلیلی و انتقادی) است که طی آن پژوهشگر، متون و آثار موجود در زمینه‌ی پژوهش را شناسایی می‌کند و بر اساس یک الگوی مشخّص و با در نظر داشتن هدف خاص پژوهش خود،‌آنها را بررسی، تحلیل و نقد می‌کند تا در راستای پژوهش خود از آنها استفاده کند. (پریرخ و فتّاحی، ۱۳۸۴)

الف) مبانی نظری:

عمل نوشتن، از دیدگاه والاس و ا. مک لافلین( ترجمه‌: م.تقی منشی طوسی،۱۳۷۳) با چند مهارت سرو کار دارد از جمله: توانایی نگهداری موضوع در ذهن، تنظیم موضوع به صورت کلمه‌ها، ترسیم گرافیکی شکل هر حرف و کلمه و… به عقیده‌ی آن‌ها، جای شگفتی نیست که بسیاری کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری از فعّالیّت‌های زبان نوشتاری بیزار و تا حدّ امکان گریزان باشند.

در رابطه با اجرای روش‌های فعّال یاددهی و یادگیری در کلاس، بریان.ج، کرتی(مترجم: فروغ تن‌ساز،۱۳۷۳) بر این نکته تأکید دارد که از جمله نتایج مفید برنامه‌هایی که دانش‌آموزان در آن فعّال هستند؛ احساس رضایتی است که برای دانش‌آموز از شرکت مفید و فعّالیّت بدنی، حاصل می‌شود که این امر به نوبه‌ی خود در نگرش آنان نسبت به فعّالیّت، اعتماد به نفس داشتن و مهارت‌های همکاری‌های اجتماعی و خلاقیّت تأثیر می‌گذارد.

موسوی زنجانرودی (۱۳۷۸) نیز محبت و تشویق را در تعلیم و تربیت بسیار مؤثّر می‌داند و عقیده دارد که : پایه‌ی حیات بشری بسته به محبت است ، محبت به هرکسی کاری است به یاد ماندنی و فراموش ناشدنی. این محبت است که یک عمر ، انسان را در حفاظت خود محکم و سالم نگه می دارد و سلامت حیات او را بیمه می کند و در سرنوشت او نقش مهمّی را ایفا می کند و ریشه عمیق روانی و روحی دارد. محبت یک مسئله فطری است و بشر طالب آن است. او توقع دارد. توقع از پدر، توقع از مادر، مربیان، معلّمین و دیگران که در حاشیه قرار دارند.

یکی از مباحث عمده در پژوهش پیرامون درس املا، موضوع «علل غلط‌نویسی دانش‌آموزان در املا» است که تاکنون تحقیقات بسیار در مورد آن صورت‌ گرفته‌است. جعفریان یسار(۱۳۸۶) در این رابطه  به دلایل زیر اشاره‌ دارد:

  1. آسیب‌های زیستی یا ژنتیکی: مانند دیس‌گرافی یا دیسلکسی (آینه نویسی و وارونه نویسی)
  2. نبود هماهنگی کامل بین مغز و چشم و دست.
  3. وجود تفاوت بین زبان مادری و زبان نوشتاری.
  4. آموزش ناکافی، ناصحیح و غیر روشمند.
  5. نداشتن دقّت و تمرکز دانش‌آموز در نوشتن و یادگیری مفهوم کلمات و…

ایشان برخی از «راهبردهای افزایش مهارت نوشتن (یا درست‌نویسی)» را چنین بیان می‌کنند: رونویسی دانش‌آموز از مطالبی که به آن‌ها علاقه دارد؛ خواندن برنامه‌ای و هدف‌دار؛ بازنویسی با ایجاد تغییرات جزئی؛

هم‌چنین برخی «راهبردهایی برای تقویت درست‌نویسی (هدف املا)» که شامل: انجام تمرینات تقویت شنیداری و دیداری و بهره‌گیری از روش چند حسی است. نویسنده‌ی مقاله «روش آموزش و افزایش مهارت درست‌نویسی «فرنالد»» را در تقویت املای دانش‌آموزان مؤثّر می‌داند.

پژوهش‌های بسیاری (برای مثال: بهروزیان، ۱۳۸۶؛ ‌حسینی،۱۳۸۷) در مورد رابطه میان بازی و تأثیر آن در یادگیری انجام شده‌است. که حدّاقل در یک زمینه، یافته‌ مشابهی را تأیید می‌کنند: تجارب یادگیری فعّال در زبان آموزی، خواندن، نوشتن و تشخیص حروف، در کودکان بسیار مؤثّر است؛ به گونه‌ای که یادگیری همراه با بازی و فعّالیّت، به مراتب سریع‌تر و بهتر از زمانی بوده‌است که به صورت غیرفعّال به کودکان آموزش داده‌می‌شود؛ به خصوص اگر این فعّالیّت‌ها همراه با بازی‌های کنترل خویش همراه شوند.

در مقایسه با جعفریان یسار(۱۳۸۶)، علوی مقدم و علیزاده(۱۳۸۹)به یافته‌های جدیدتری در زمینه‌ی علل غلط‌نویسی دانش‌آموزان و راه‌حل آن دست‌یافته‌اند. همین‌طور در این پژوهش به ویژگی یک املای مناسب اشاره شده که برخی از آن‌ها عبارتند از:

الف) وحدت موضوع بسیار مؤثّر است و از املای گسسته باید پرهیز کرد. به بیان دیگر ارتباط معنایی بین جمله‌ها و عبارات املا باید رعایت شود.

ب) ساختار داستانی و روانی می‌تواند بهترین املاها را بسازد. ساخت روایی متن. انگیزه‌ی پیگیری را در دانش‌آموز تقویت می‌کند. مثل گفتن یک قصًه یا داستان در یک املای تقریری.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله برطرف کردن ضعف املای دانش آموزان اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله برطرف کردن ضعف املای دانش آموزان اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم 

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله برطرف کردن ضعف املای دانش آموزان اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم

کسب نتایج  پیرامون مقوله برطرف کردن ضعف املای دانش آموزان اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم 

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله برطرف کردن ضعف املای دانش آموزان اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله برطرف کردن ضعف املای دانش آموزان اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم

 فهرست منابع

  1. بهروزیان، محمدحسن(۱۳۸۶)، «بازی در خدمت املا معرفی روش‌های اصلاح و آموزش دانش‌آموزان دارای اختلالات یادگیری از طریق بازی »، رشد آموزش ابتدایی، دوره‌ی یازدهم، شماره‌ی چهارم.
  2. پروین، محسن(۱۳۸۴)، «اقدام‌پژوهی درس املا و بررسی راه‌های مشارکت فعّالانه دانش‌آموزان در درس املا»آموزش زبان و ادب فارسی، شماره ۷۴٫
  3. ج. کرتی، پریان(۱۹۷۲)، «یادگیری فعّال»، ترجمه‌ی: فروغ تن‌ساز، (۱۳۷۳)، تهران، انتشارات مدرسه.
  4. جعفریان یسار، حمید(۱۳۸۶)، « سفید سیاه خاکستری در زنگ املا»، رشد آموزش ابتدایی، دوره‌ی یازدهم، شماره‌ی چهارم.
  5. حسینی، معصومه‌سادات(۱۳۸۷)، «اهمیّت بازی و تأثیرآن در توان یادگیری»، نشریه‌‌راه مردم.
  6. سیف نراقی، مریم، نادری، عزّت‌ا…(۱۳۷۹)، «نارسایی‌های ویژه در یادگیری»، تهران، انتشارات مکیال.
  7. شورای برنامه ریزی و تألیف کتب درسی (۱۳۸۸)،«راهنمای فارسی سال دوم راهنمایی»، تهران، شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران.

برای دانلود اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

28 + = 38