اقدام پژوهی معلم دبستان پایه ششم پیرامون مقوله چگونه توانستم به بهبود آموزش درس قرآن به دانش آموزان بپردازم؟

اقدام پژوهی معلم دبستان پایه ششم پیرامون مقوله چگونه توانستم به بهبود آموزش درس قرآن به دانش آموزان بپردازم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۳۸ صفحه

اقدام پژوهی معلم دبستان پایه ششم پیرامون مقوله چگونه توانستم به بهبود آموزش درس قرآن به دانش آموزان بپردازم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی معلم دبستان پایه ششم می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی معلم دبستان پایه ششم را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی معلم دبستان پایه ششم موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله بهبود آموزش درس قرآن به دانش آموزان

دیباچه مطالب پیرامون مقوله بهبود آموزش درس قرآن به دانش آموزان

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله بهبود آموزش درس قرآن به دانش آموزان

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله بهبود آموزش درس قرآن به دانش آموزان

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله بهبود آموزش درس قرآن به دانش آموزان

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله بهبود آموزش درس قرآن به دانش آموزان

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله بهبود آموزش درس قرآن به دانش آموزان

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با بهبود آموزش درس قرآن به دانش آموزان

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله بهبود آموزش درس قرآن به دانش آموزان

زيبايي شناسي

 زیبایی‌شناسی (به آلمانی: Ästhetik؛ انگلیسی: aesthetics) یکی از رشته‌های پنج‌گانهٔ کلاسیک فلسفه است (در کنار شناخت شناسی، منطق، اخلاق و متافیزیک). فلسفه در پی آن است که زیبایی و امر زیبا را خوب بشناسد و حقیقت و مشخصات آنرا تعیین کند و اگر ممکن شد، اصول و قواعد زیبایی را در اختیار همگان قراردهد. این حوزه از فلسفه که به زیبایی و چیستی آن می پردازد، زیبایی شناسی نام دارد.در زیبایی شناسی، مانند همه حیطه های دیگر فلسفه، با بنیادی ترین پرسشها درباره زیبایی و چیستی آن روبرو هستیم. سوالاتی مانند:اصولاً مابه چه چیزی زیبا می گوییم؟ آیا زیبایی وجود واقعی دارد، یعنی امری است که در جهان خارج، وجود خارجی دارد و می توان به آن اشاره کرد یا اینکه از امور ذهنی است و چیزی به نام زیبایی وجود ندارد؟آیا زیبایی، مطلق است؛ یعنی یک چیز زیبا برای همگان و برای همیشه زیباست؟ ویا امری نسبی بوده و ممکن است شخصی چیزی را زیبا بداند و کس دیگری زیبا نداند و یا چیز زیبا با گذشت زمان، زیبایی خود را از دست بدهد؟آیا می توان گفت که زیبایی به اشیا و موجودات اضافه شده است؛ یعنی یک شیئ داریم و یک زیبایی که با آن ترکیب شده است؟قواعد زیبایی ثابتند یا متغییر؟

اساساً چرا زیبا، زیبا می نماید؟ هنر چه فایده ای دارد؟ تفاوت هنر با زیبایی چیست؟ رابطه هنر با زیبایی چیست؟ چرا نظر مردم درباره امر زشت و زیبا مختلف است؟ و این که آیا قوه ای در انسان وجود دارد که مخصوص شناختن زیبایی است؟ اگر چنین است، آن چه قوه ای است؟ و غیره… .

زیبایی شناسی در هنر

زیبایی‌شناسی به معنای وسیع کلمه نظریه‌ای است در باب زیبایی، به هر دو معنای جلوهٔ زیبایی یعنی زیبایی طبیعی و زیبایی هنری. در زیبایی‌شناسی قواعد و قوانین زیبایی آموزش داده می‌شود. البته باید توجه داشت که با آموزش این قواعد نمی‌توان کسی را هنرمند کرد. هنرمند باید دارای یک ذوق خاص ذاتی باشد. این آموزش‌ها در نهایت می‌توانند آن ذوق را پرورش دهند. حس زیبا دانستن یک کار هنری یا یک پدیده، از شخص به شخص فرق می‌کند ولی می‌توان یک‌سری اصول کلی برای درک و حس زیبایی یافت که به آنها «اصول زیباشناسی» می‌گویند.هنرمندان غالباً از اصول زیباشناسی خبر دارند و با بهره‌گیری از آنها در کار خود، سعی در تأثیرگذاری بر دیگران را دارند. برای نمونه در شعر و ادبیات یک‌سری اصول مانند وزن و قافیهٔ درست و تشبیهات بجا، بیان و بدیع جزو اصول زیباشناختی بشمار می‌آیند.

راه حل های پیشنهادی

پس از گرد آوری اطلاعات لازم از طریق مطالعه ی کتاب های گوناگون و هم چنین داده های جمع آوری شده از پرسش نامه ها ، پرونده تحصیلی دانش‌آموزان کلاس ، مشاهدات خود و علاوه بر آن بحث و گفتگو و تبادل نظر با مدیر، معاونین ، همکاران سال گذشته دانش‌آموزان و حتی دیگر مربیان مراکز قرآنی در قالب مصاحبه ، به ارایه موارد یاد شده پرداختم که شامل راه حل های پیشنهادی زیر می باشد :

  1. تغییر مکان کلاس درس قرآن در ساعت درسی مربوطه به توصیه‌ی یکی از همکاران برای ایجاد تنوع و جذاب کردن کلاس درس قرآن و حفظ تزئینات آن و پوسترهای نصب شده با اجازه مدیر محترم مرتّب شده و اختصاص به زنگ قرآن داده شود.
  2. استفاده از سیستم رایانه و ویدئو پروژکشن در آموزش درس قرآن به پیشنهاد یکی از همکاران ، برای افزایش یادگیری و آموزش بهترقرآن ، می‌توان در هنگام تدریس از وسایل یاد شده استفاده نمود.
  3. برگزاری مراسم جشن قرآن به پیشنهاد اولیای گرامی ، کتاب‌های قرآن درسی کادو شده ، هدایایی تهیه شود و در روز برگزاری جشن قرآن ، این هدایا به همراه کتاب قرآن درسی به دانش‌آموزان اهدا گردد.
  4. برگزاری مسابقات حفظ و قرائت قرآن همراه با معنی آن و اهدا جایزه ی ویژه به حافظان و قاریان قرآن به توصیه یکی از همکاران برگزاری مسابقات قرآنی هم باعث ایجاد رقابت صحیح در بین دانش‌آموزان می‌گردد و هم انگیزه ی آنان را برای یادگیری بهتر قرآن افزایش می دهد.
  5. قرائت سوره های کوتاه و بخشی از آیه الکرسی توسط دانش‌آموزان همه روزه در شروع ساعت اولیه کلاس به توصیه برخی از همکاران محترم ، خواندن سوره‌ها و آیه الکرسی در ابتدای هر روز به مدت ۱۰ دقیقه ، هم باعث یادگیری و حفظ سوره‌ می‌شود هم موجب متبرّک شدن کلاس در آن روز به آیات نورانی قرآن می‌شود که بهتر است ، آموزگار مورد دوم را برای دانش‌آموزان توضیح دهد تا آنان نیز با اعتقادات دینی و مذهبی آشنا شوند.
  6. قرائت قرآن توسط دانش‌آموزان به صورت گروهی در مراسم ها و مناسبت های گوناگون آموزشگاه به توصیه یکی از اولیا ، همخوانی قرآن توسط دانش‌آموزان باعث زیباشدن صوت آنان شده ، شرکت در مراسم ها و مناسبت های مختلف آموزشگاه نیز موجب افزایش اعتماد به نفس فراگیران می‌گردد.
  7. خواندن کتاب داستان های قرآنی برای دانش‌آموزان توسط آموزگار یا یکی از خود فراگیران به پیشنهاد چند تن از همکاران ، در خواندن داستان‌های قرآنی باید توجه داشت ، داستان‌هایی خوانده شود که با روحیات دانش آموزان و میزان درک آنان مطابقت داشته ، از خواندن و بیان داستان‌هایی که درک آن برای دانش آموزان مشکل می باشد ویا از میان داستان‌هایی که در مورد عذاب‌ الهی بوده و موجب خدشه‌دار شدن روحیّات لطیف آنان می‌گردد ، خودداری شود.
  8. دیدار و آشنایی دانش‌آموزان با قاریان قرآن به توصیه یکی از مربیان قرآن ، دیدار با قاریان قرآن می‌تواند انگیزه‌ای برای افزایش علاقه‌مندی دانش‌آموزان به درس قرآن ، باشد.
  9. اجرای نمایش بر اساس داستان های قرآنی توسط دانش‌آموزان به نظر یکی از همکاران اجرای نمایش توسط دانش‌آموزان ، با داشتن یک راوی و چند بازیگر، علاوه بر علاقه‌مندی آن‌ها به داستان‌های قرآنی ، باعث فرا گرفتن نکات اخلاقی و پیام‌های قرآنی فراوانی می‌شود.
  10. تهیه و ارایه کتاب های داستان قرآنی به دانش‌آموزان به پیشنهاد اولیا ، چند کتاب داستان قرآنی تهیه شده و در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد.
  11. نصب پوستر های زیبا از عبارت ها و سوره های قرآنی در کلاس قرآن یکی از راه‌های انتقال اطلاعات از حافظه‌ی کوتاه مدت به حافظه‌ی دراز مدّت تکرار مطالب آموخته‌شده‌است. (سیف ، ۱۳۷۶ : ۳۶)
  12. اجرای بازی با کلمات و عبارت های قرآنی برای دانش‌آموزان کلاس به توصیه یکی از همکاران ، از آن‌جایی که یادگیری همراه با بازی بهتر صورت می‌گیرد ،
  13. استفاده از نمودار آموزشی قرآن برای تشویق دانش‌آموزان به پیشنهاد یکی از اولیا
  14. فراهم ساختن امکان مشارکت دانش‌آموزان همراه با آموزگار خود در برنامه نماز جماعت آموزشگاه به توصیه معاون پرورشی آموزشگاه ، شرکت کردن دانش‌آموزان در نماز جماعت به همراه آموزگار، می‌تواند در آنان برای خواندن نماز، انگیزه بیش تری ایجاد کند.
  15. خواندن اشعار و سرود های قرآنی برای دانش‌آموزان به پیشنهاد دانش‌آموزان
  16. استفاده از نشانگرهای زیبا برای خط بری عبارت های قرآنی ( ترجیحاً دست ساخته دانش‌آموزان) به پیشنهاد چند تن از اولیای گرامی ، استفاده از نشانگر برای تمرکز حواس بیشتر، مؤثر می‌باشد و اگر دانش‌آموزان خودشان آن را درست کنند بهتر است.
  17. استفاده از نوارها و لوح های فشرده ی قرآنی، شامل تصاویر و داستان های مربوطه در فرایند تدریس

. ۱۸٫ استفاده از لباس و پوشش های رنگی شاد و مناسب توسط آموزگار و دانش‌آموزان کلاس در زنگ قرآن

  1. استفاده از تاج گل برای دانش‌آموزان در ساعات قرآن به پیشنهاد یکی از همکاران ، استفاده از تاج گل در زنگ قرآن باعث تنوع و جذابیّت برای دانش‌آموزان می‌شود.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله بهبود آموزش درس قرآن به دانش آموزان  اقدام پژوهی معلم دبستان پایه ششم 

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله بهبود آموزش درس قرآن به دانش آموزان  اقدام پژوهی معلم دبستان پایه ششم 

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله بهبود آموزش درس قرآن به دانش آموزان  اقدام پژوهی معلم دبستان پایه ششم 

کسب نتایج  پیرامون مقوله بهبود آموزش درس قرآن به دانش آموزان  اقدام پژوهی معلم دبستان پایه ششم 

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله بهبود آموزش درس قرآن به دانش آموزان اقدام پژوهی معلم دبستان پایه ششم 

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله  بهبود آموزش درس قرآن به دانش آموزان اقدام پژوهی معلم دبستان پایه ششم 

فهرست منابع و مآخذ

  1. قرآن مجید.
  2. احمدی، سید مهدی(۱۳۸۵)، آموزش روخوانی و روان خوانی ، ساری: شلفین، چاپ سوم.
  3. ارکانی بهبهانی حائری، محمود(۱۳۷۹)، فرهنگ تربیت فرزند در اسلام ، قم: پیام مهدی(عج)، چاپ اول. ۴٫ اسرار، مصطفی(۱۳۷۳)، دانستنی های قرآن ، تهران: محیا، چاپ ششم.

برای دانلود اقدام پژوهی معلم دبستان پایه ششم و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

97 − = 87