نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه دوم پیرامون مقوله چگونه توانستم دانش آموزان آموزشگاه … را به درس جمله سازی که زمینه انشا نویسی است علاقه مند نمایم ؟

نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه دوم پیرامون مقوله چگونه توانستم دانش آموزان آموزشگاه … را به درس جمله سازی که زمینه انشا نویسی است علاقه مند نمایم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۳ صفحه

نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه دوم پیرامون مقوله چگونه توانستم دانش آموزان آموزشگاه … را به درس جمله سازی که زمینه انشا نویسی است علاقه مند نمایم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه دوم می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه دوم را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه دوم موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان به درس جمله سازی

دیباچه مطالب پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان به درس جمله سازی

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان به درس جمله سازی

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان به درس جمله سازی

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان به درس جمله سازی

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان به درس جمله سازی

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان به درس جمله سازی

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با علاقه مند کردن دانش آموزان به درس جمله سازی

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان به درس جمله سازی

راه هاي پيشنهادي و نحوه اجرا

۱-     جمله های شفاهی.

قبل از اینکه از دانش آموزان بخواهیم به شکل مکتوب جمله سازی نمایند،بهتر است با تمرینات شفاهی آمادگی لازم ذهنی و روانی را در آنان به وجود آوریم.شیوه هایی که می توان در جمله سازی شفاهی از آنها استفاده کرد عبارتند از:

الف) تمرین پرسش و پاسخ.این تمرین بر اساس مطالب درسی فارسی و یا به کمک تصاویر انجام می شود.در این شیوه دانش اموزان را تشویق می کنیم تا در مورد متن خوانده شده یا تصاویری که نشان می دهیم سئوالهایی مطرح کنند یا به پرسش های ما پاسخ دهند.

ب)دوباره سازی. در این شیوه از دانش اموزان می خواهیم جمله ای که خوانده اند یا ما برای آنان خوانده ایم ،دوباره سازی کرده،به زبان خود بازگو نمایند.

ج)جمله سازی با کلمات داده شده.در این شیوه از دانش اموزان می خواهیم با کلمات داده شده جمله هایی شفاهی بسازند.

۲- تشخیص صحت جمله:

در این تمرین،با ارائه چند جمله صحیح و غلط،از دانش اموزان می خواهیم صحت و سقم آنها را تشخیص دهند.مثال

حسن به مدرسه رفت.                                 خرس پرواز کرد.

علی به خانه آمدیم                                      نانوایی باز است.

۳-      تغییر کلمات جمله:

با این تمرین،جمله های مکتوب آماده ایرا به دانش آموزان ارائه می دهیم که زیر بعضی از کلمات انها خط کشیده شده است.دانش اموزان بنا به خواسته ما یک کلمه دیگر به جای کلمه مورد نظر قرار می دهد وجمله جدیدی می سازد.مثال:

تضاد:امروز هوا خیلی سرد بود                    امروز هوا خیلی گرم بود.

زمان آینده: امروز به پارس آباد می روم                فردا به پارس آباد خواهم رفت

منفی: می سیب دوست دارم.                             من سب دوست ندارم

پرسش: شهر خود را دوست دارم                       شهر خود را دوست داری؟

۴-      جور کردن گروه کلمات .

به وسیله این تمرین، دو فهرست از گروه کلمات به دانش اموزان ارائه می کنیم و از آنان می خواهیم بین گروههای واژگانی ارتباط معنی دار برقرار نمایند.مثال

الف) من و دوستم                   قشنگ است

ب) مداد من                         سرخ است

ج)شهر شیراز                       به مسافرت می رویم

۵- پرکردن جای خالی جمله.

در تمرین مذکور، جمله هایی را که جای یک یا چند کلمه آنها خالی است به دانش آموزان ارائه می کنیم و از انان می خواهیم کلمات مناسب را در جای خالی قرار دهند.مثال

حسن سه سیب ….. می گذارد(از،به،روی، در)

۶- منظم سازی جملات در هم ریخته:

در این تمرین، کلمه های جمله را بدون نظم خاصی در هم می ریزیم و از دانش آموزان می خواهیم جمله های صحیح و منظم بسازند.

۷- گسترش جمله ها.

در تمرین گسترش جمله ها از دانش آموزان می خواهیم جمله داده شده را ادامه دهند و کلمه یا جمله ای دیگر به آن اضافه نمایند.مثال

تو به تهران می روی و من………                   حسن آمد(یواش)

معلم درس مید هد و شاگرد……                      حسن یواش آمد(به خانه)

۸- کوتاه سازی.

در این تمرین، از دانش اموزان می خواهیم با استفاده از کلمات داده شده جمله های داده شده را کوتاه سازند.مثال:

حسن و برادرش به خانه ما آمدند(آنان)

۹- جمله سازی به کمک تصاویر.

در این تمرین با استفاده از تصاویر کتاب یا تصاویر دیگر ،از دانش اموزان می خواهیم جمله های مناسب بسازند و بنویسیند.

۱۰- تمرینات افزایشی

در تمرینات افزایشی ، با ارائه چند کلمه،از دانش اموزان می خواهیم آنها را به جمله بیفزایند.مثال:

من سیب می خورم(قرمز)             من سیب قرمز می خورم

۱۱- ترکیب جمله های ساده.

در این تمرین دو عبارت یا جمله کوتاه به دانش اموزان ارائه می دهیم و از انان می خواهیم آنها را به یک جمله تبدیل کنند.مثال:

آن مرد برادر حسن است.آن مرد کشاورز است.

آن مرد کشاورز برادر حسن است

۱۲- جمله سازی با کلمات داده شده:

در تمرین مذکور،به دانش آموزان متناسب با درس های خوانده شده کلماتی ارائه می شود و از انان می خواهیم با هریک از انها جمله ای بسازند یا اینکه تصویر یا تصاویری به انان نشان می دهیم که بر اساس آنها جمله ای کتبی بسازند.این تمرین،از تمرین هایی است که به طور سنتی در همه کلاس های جمله نویسی کاربرد دارد.لیکن باید توجه داشت که قبل از انجام تمرینات یک تا ده ،این تمرین ارائه نشود

۱۳- جمله سازی در قالب پاسخ به پرسشهای مکتوب.

در این تمرین،که در توقیت درس های دیگر مثل علوم، ریاضی و.. بسیار موثر است، از دانش اموزان به صورت کتبی سوالاتی می پرسیم و از آنان با ساختن جمله یا چند جمله سوالات را پاسخ دهند .بدین ترتیب تعامل درس های دیگر با درس جمله نویسی به خوبی برقرار می شود.

نظارت و ارزيابي

با اطمينان مي توان گفت كه هيچ اقدام پژوهي نمي تواند كاملاً نتايج مطلوب و مورد قبولي را به همراه داشته باشد و حتماً در سر راه خود با موانع و محدوديت هايي رو به رو خواهد شد . مراحل گوناگوني كه در طول يك سال تحصيلي به اجرا درآمد نقاط مثبت و چشم گيري را از خود به جاي گذاشت . حال با توجه به اين كه شخصاً مراحل ذكر شده را تجربه نمودم . به طور كلي در مورد همه مراحل كه داراي هدفي يكسان بودند توضيحاتي را ارائه مي نمايم :

كنترل و نظارت والدين در انجام تكاليف ، باعث مي شد اولياء از نحوة كيفيت نوشتاري و  فعاليت فرزند خود اطلاع داشته باشند و اين توجه در بهبود و پيشرفت تحصيلي فرزندان شان نقش بسزايي داشت . چرا كه توجه و بها دادن از طرف خانواده و معلم به نوشته هاي فراگيران با روحيه اعتماد به نفس و تسلط كافي و دقت لازم را در صحيح نويسي و زيبانويسي را در آنها بالا برد .

انجام فعاليت هاي خارج از كلاس و درك مطلب و خاطر ه نويسي تحت عنوان يك روز مطلوب و تنوع در آموزش املا و نويسندگان نوجوان ، همه تقريباً اهداف و نتايج يكساني از قبيل پرورش قوة تفكر و دقت ، عادت به نظم دادن مطالب در حافظة بلند مدت ، عادت به مطالعة صحيح و درك و فهم  از مطالب خوانده شده ، افزايش گنجينه لغات ، تقويت مهارت دست نويسي ، تشويق به زيبا نويسي را به بار آورد . با استفاده از برنامه درسي زبان آموزي امروزي كه اصل بر فعال بودن فراگير است ، توانايي زباني را در آنها تقويت كردم و با طرح همياري ومشاركتي و ايجاد برنامه اي سنجيده در طول سال نياز به دفتر مشق و تكليف در منزل را در آنان كم كردم و خانواده ها نيز از اين امر بسيار خشنود و راضي بودند . با ايجاد انعطاف در انجام تكاليف و با ابتكار خود و به تناسب شرايط كلاس از تمرين هاي مطلوب در زمينه نوشتاري استفاده كردم .

فعاليت هاي نوشتاري را با رعايت تمام جوانب و اصول زبان آموزي تنظيم كردم و اين امكان را براي خانواده ها و دانش آموزان فراهم آوردم كه مسير پيشرفت خود را در طي سال ، روز به روز پيش چشم داشته باشند . و شخصاً بتوانم با توجه به  اين سير ارزشيابي مستمر و درستي از فعاليت هاي نوشتاري فراگيران داشته باشم و روند فعاليت هاي فراگيران را اصلاح و تعديل و هدايت كنم . و فراگير با نگاهي به سير پيشرفت، شناخت روشني از خود به دست آورد . ارزشيابي از آموخته هاي فراگيران را به گونه اي پيش بيني كردم كه هم فرآيند تفكر دانش آموزان سنجيده شود و هم قابليت هاي مورد استفاده در مهارت هاي زباني ارزشيابي گردد . در نمره گذاري نيز هم به ابعاد كمي و هم به ابعاد كيفي توجه نمودم و براي درست نويسي شاگردان علاوه بر نمره درس مربوطه ، نمره اي ديگر در نظر گرفتم .

روشهایی جهت تقویت مهارت جمله  نویسی

۱-   بارش فکری:

۲-   بازی با کلمات:با کم وزیاد کردن حروف وارتباط دادن کلمات وایجاد جمله

گرم-  گرما -سرما -خرما-خرمن-خرم-خام- شام-جام-سام-دام-دار-دارد-ندارد و…باران

۳-   هم نشینی:با نوشتن یک کلمه در وسط واضافه کردن کلمات در دو طرف آن می توان جملاتی طولانی ومتنوع ایجاد کرد .

مثال:   …. …….. صبح امروز شدت …. ……….  بهاری شکوفه های زیبای درختان را پرپر کرد.یا؟

محور جانشینی (تغییر کلمات داخل پرانتز برای گسترش دامنه لغات وجمله سازی مجدد با آنها مثال:

علی امروز به مدرسه رفت(فردا)

علی فردا  به مدرسه خواهد رفت(آنها)

آنها فردا  به مدرسه خواهند رفت و….

۴-کلمه+کلمه

۵-تشبیه سازی: ترسو مثل موش-  سرد مثل کوهستان- بلند مثل سرو- استوار مثل کوه-

۶-مرتب نمودن جملات نا مرتب ونوشتن ادامه جملات

۷-دادن کلمات متعدد وبه کار بردن آنها در انشا

۸-پخش فیلم وخلاصه نویسی وقایع فیلم

۹-کتابخوانی وخلاصه نویسی ازوقایع موضوع کتاب

۱۰-  ساخت کیسه ی جادویی و قرار دادن اشیا مختلف از جمله ساعت، کاغذ، سوزن، مداد و…که دانش آموز با انتخاب وسیله ی مورد نظر به طور تصادفی باید در مورد آن انشایی بنویسند.

۱۱- خواندن یک قصه یا داستان به صورت نیمه تمام و حدس زدن پایان آن به صورت نوشتاریتوسط دانش آموزان برای تقویت اعتماد به نفس

۱۲- سخنرانی در مورد مسائل روزمره حداقل روزی ۳ دقیقه توسط یکی از دانش آموزان که به مسائل اجتماعی، فرهنگی و مشکلات جامعه ای امروز می پرداخت.

۱۳- دادن تصاویر به گروهها و انشای گروهی در مورد تصاویر و نقاشی ها

۱۴-  ارائه دفتری با جملات زیبا که دانش آموزان به تناسب به جمع آوری مطالب نوشتاری ادبی زیبا می پرداختند.

۱۵-  جمع آوری ضرب المثلها و کلام های شیرین گذشتگان

۱۶-    توصیف محیط اطراف مانند کلاس، گل، مدرسه و … به زبانی ساده و توجه به جزئیات آن

۱۷-    تهیه ی دفتر خاطرات و نوشتن خاطره هایی که از لحاظ ادبی ارزش داشته باشند.

۱۸-  تشویق دانش آموزان با دادن کارت امتیازاز۵تا۱۰ امتیاز

۱۹-آشنایی با نویسندگان بزرگ و آثار آنها

۲۰-خلاصه نویسی کتاب های جذاب و در خور فهم

۲۱-بردن دانش آموزان به دامن طبیعت و گردش علمی و ارائه گزارش در روز بعد

۲۲-دادن موضوعاتی از قبیل: ای کاش…

اگر به جای معلم، مدیر، رئیس جمهور و … بودید

۲۳-نوشتن انشای تحقیقاتی و محقق بارآوردن دانش آموزان

۲۴-توصیف یک روز مطلوب و خوب و به یادماندنی

۲۵-سفر رویایی به سیارات منظومه شمسی

نتايج حاصل از اقدامات انجام شده

راهكارهاي پيشنهادي با دقت و حوصله و پشتكار لازم در مراحل گوناگوني اجرا گرديد تا به نتيجه نهايي پژوهش ، كه آشنايي فراگيران به مهارت در جمله نويسي و صحيح نويسي لغات و كلمات موردنظر در زندگي روزمره بود نزديك شويم . نتايج بدست آمده از راهكارهاي كاربردي عبارتند از :

۱-    تقويت اعتماد به نفس و تسلط كافي هنگام نوشتن

۲-    عدم ايجاد اضطراب و نگراني هنگام نوشتن

۳-    ايجاد انگيزه و هدف براي جمله نويسي

۴-    عادت به تندنويسي همراه با صحيح نوشتن

۵-    تقويت روحيه تحقيق و جست و جو در فراگيران

۶-    تقويت و پرورش مهارت هاي زباني

۷-    جدي گرفتن يادگيري خط و صيحح نويسي از طرف خانواده براي فراگيران

۸-    پرورش قوة ابتكار و نگارش خلاق در فراگيران

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان به درس جمله سازی نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه دوم

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان به درس جمله سازی نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه دوم

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان به درس جمله سازی نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه دوم

کسب نتایج  پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان به درس جمله سازی نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه دوم

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان به درس جمله سازی نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه دوم

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان به درس جمله سازی نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه دوم

منابع و ماخذ :

۱-     باقری٬ خسرو. نوشتن رویش اندیشه مجموعه مقالات سمپوزیوم نقش آموزش ابتدایی و جایگاه مطلوب آن در جامعه٬ ۱۳۷۰ .

۲-     شقاقی٬ محمد جواد ضرورت تحول در درس انشاء فارسی٬ مجموعه مقالات سمپوزیوم نقش آموزش ابتدایی وجایگاه مطلوب آن در جامعه٬ ۱۳۷۰ .

۳-     عباسیان٬ شهناز بررسی جایگاه درس انشاء از دیدگاه دانش آموزان سوم راهنمایی و دبیران دوره راهنمایی.

۴-     انشاء٬ دیدگاه ها٬ روش ها. سید حسین حسینی ﻨﮋاد.

۵-     اقدام ﭘﮋوهی ( راهبردی برای آموزش و تدریس ). گروه نویسندگان.

۶-     راهنمای معلمان ﭘﮋوهنده. دکتر اقبال قاسمی پویا.

۷-     نگاه به رویدادهای آموزش و پرورش. شماره ی ۲۶۵ .

برای دانلود نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه دوم و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

− 7 = 3