نمونه اقدام پژوهی معلم پایه چهارم ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم با ارائه راهکارها عملی میزان علاقه مندی دانش آموزم پویان را در درس املا افزایش دهم؟

نمونه اقدام پژوهی معلم پایه چهارم ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم با ارائه راهکارها عملی میزان علاقه مندی دانش آموزم پویان را در درس املا افزایش دهم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۳۴ صفحه

نمونه اقدام پژوهی معلم پایه چهارم ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم با ارائه راهکارها عملی میزان علاقه مندی دانش آموزم پویان را در درس املا افزایش دهم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند نمونه اقدام پژوهی معلم پایه چهارم ابتدایی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم نمونه اقدام پژوهی معلم پایه چهارم ابتدایی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در نمونه اقدام پژوهی معلم پایه چهارم ابتدایی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله افزایش علاقه مندی دانش آموزم پویان در درس املا

دیباچه مطالب پیرامون مقوله افزایش علاقه مندی دانش آموزم پویان در درس املا

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله افزایش علاقه مندی دانش آموزم پویان در درس املا

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله افزایش علاقه مندی دانش آموزم پویان در درس املا

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله افزایش علاقه مندی دانش آموزم پویان در درس املا

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله افزایش علاقه مندی دانش آموزم پویان در درس املا

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله افزایش علاقه مندی دانش آموزم پویان در درس املا

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با افزایش علاقه مندی دانش آموزم پویان در درس املا

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله افزایش علاقه مندی دانش آموزم پویان در درس املا

اهمیت و ضرورت پژوهش :

در عصر حاضر نظام آموزش در هر جامعه نقش قاطع و سازنده ای بر عهده دارد. سرمایه گذاری های کلان و هزینه های زیادی از طرف جامعه صرف این مجموعه می شود. همه حاکی از با اهمیت تلقی شدن نظام آموزش و پرورش به طور اعم و فرآیند آموزش به طور اخص است از جمله مشکلاتی که نظام آموزشی ما با آن مواجه است. مسأله ای مشکلات دیکته نویسی است. که به هر لحاظ هزینه های تلف شده زیادی متوجه جامعه و نظام آموزشی است. زیرا زبان فارسی یکی از مشکل ترین زبان های موجود بوده و مشکلات زیاد و استثناهای مختلفی که یادگیری آن ها برای دانش آموزان مشکل می باشد دارد. علاوه بر این موارد، حروف مختلفی که تنها یک صدا دارند. دندانه، نقطه از مشکلات خاصر نگارش فارسی است. این موانع به مشکلات نگارشی سبب می گردد.هم چنین تبعات بسیار زیان باری از نظر روحی و روانی متوجه دانش آموزان است. بنابراین انجام فعالیت های پژوهشی در مورد اختلالات یادگیری به ویژه مشکلات دیکته نویسی بسیار ضروری به نظر می رسد. تا از این طریق به دانش آموزانی که گرفتار این اختلال هستند کمک شود و هم چنین معلمان از ابعاد مختلف آن آگاهی بیشتری یابند و به کارگیری فنون خاصی از وارد شدن خسارت زیاد به نظام آموزشی و جامعه جلوگیری شود. (مطهري، ۱۳۹۲، ص ۲۵)

در نوشتار دانش‌آموزان مقطع ابتدایی، مشکلات فراوانی مانند کند نویسی، کج‌ نویسی، پُر فشار نویسی ، راست نویسی بیش از حد و موارد بسیار دیگری وجود داشته که در مجموع به این مشکلات، بد نویسی می‌گویند. یکی از اصلی‌ترین مشکلات بد نویسی، کند نویسی است. کند نویسی سبب بروز مشکلات فراوانی مخصوصاً در درس املا می‌شود. این مشکل در بزرگ‌ترها هم مشاهده شده است

علّت‌های مختلفی برای کند نویسی وجود دارد؛ از جمله :

  • عدم هماهنگی چشم و دست
  • فشار زیاد قلم روی کاغذ
  • عدم صحیح در دست گرفتن قلم
  • ضعیف بودن عضلات انگشتان و دست
  • ملال‌آور بودن نوشتن به دلیل ضعف یا عدم داشتن انگیزه و….

کند نویسی هم‌چنین موجب ضعف دانش‌آموز در درس املا می‌شود. این مشکل او را در انجام تکالیف نیز ناتوان کرده و از جهتی اگر در سنین پایین درمان نشود، در سنین بزرگ‌سالی باعث به‌وجود آمدن مشکلات ثانویه می‌گردد.

در بسیاری از موارد مشاهده شده است که والدین با پرخاش و اعتراض به دانش‌آموز و آموزگار او، موجب تشدید این مشکل شده‌اند.

شکل نوشتاری زبان عالی ترین و پیچیده ترین شکل ارتباط است (نوشته پور، ۱۳۷۸) و در سلسله مراتب مهارت های زبانی (شنیدن، گفتن، خواندن، نوشتن) نوشتن آخرین مرحله است که آموخته می شود و آموخته های بنیادی و تجارب مفید مهارت های زبانی در گوش دادن و سخن گفتن و خواندن در واقع پیش نیازی برای نوشتن محسوب می شوند. در دنیای امروز نوشتن از مهم ترین وسایل تفهیم و تفاهم ارتباط به شمار می رود و در نشر عقاید و افکار و نزدیک کردن جوامع بشری و اشاعه ی فرهنگ و تمدن نقش حیاتی دارد و هم چنین یکی از اهداف اصلی در دوره ی ابتدایی محسوب می شود و نزدیک به ۲۰% از کل ساعت تحصیل در دوره ی ابتدایی است ولی متأسفانه در شیوه ی آموزش و هم چنین در عملکرد دانش آموزان در نوشتن مشکلات خاصی مشاهده می گردد که تاکنون هیچ برنامه ی منسجمی در نظام آموزشی برای رفع مشکلات نگارش دانش آموزان ارائه نشده است. (هومن، ۱۳۹۳، ص ۱۹)

شیوه ی برخورد با مشکلات نگارشی دانش آموزان به صورت غیر علمی و سلیقه ای است و تحقیقات بسیار کمی نیز در این حیطه صورت گرفته است در این تحقیق در جهت هدف های زیر برای رفع مشکل املای دانش آموز به نام پویان انجام گرفته است:

۱- تقویت حافظه دیداری  دانش آموز

۲- تقویت توالی دیداری دانش آموز

۳- تقویت حافظه شنیداری  دانش آموز

امید که با انجام این راه کارها خود و همکاران بتوانیم در جهت موفقیت دانش آموزان گام برداریم.

بيان مسأله

تحقیقات مارچ (۱۹۷۲) در نارسایی های زیانی بیکر (۱۹۸۲) گلامن (۱۹۸۲) نارسایی های فراشناختی لیون (۱۹۸۴) در مورد اختلالات خواندن و نوشتن از قبل می باشد. (تبریزی، ۱۳۸۶، صفحه ی ۶۵) با توجه به موارد ذکر شده تعداد دانش آموزانی که در برخی از امورات تحصیلی خود دچار مشکلاتی هستند قابل توجه است. به طوری که در هر سال عده ای از این دانش آموزان به دلیل برخی از اختلالات خاصی یادگیری ترک تحصیل نموده یا مردود می شوند. و یا با حداقل کارایی نردبان تحصیلی را می پیمایند و به هر لحاظ نظام آموزشی هزینه های زیادی را از این بابت می پردازد. مشکل تنها مربوط به دانش آموزان نیست. معلمان نیز به علت عدم آگاهی از طیف اختلالات یادگیری دانش آموزان مشکلات آنان را چندین برابر می کنند چون در مواجهه با این مشکلات یا نسبت به آن ها بی توجه می شوند یا برچسب هایی مثل کودکان عقب مانده به دانش آموزان می زنند. در نتیجه از همان اوایل تحصیلی نوعی سرخوردگی و عدم باور توانایی های خود لذا توجه به اختلالات یادگیری دانش آموزان در دیکته از مسائل مهم آموزش و پرورش بوده و شناسایی ابعاد مسئله ضرورتی برای معلمان و برنامه ریزان است. (هومن، ۱۳۹۳، ص ۲۳)

عامل اساسی برای موفّقیّت در هر فعّالیّتی، داشتن اطّلاعات لازم در آن زمینه می باشد.پس لازم بود، به اطّلاعاتی در میزان علاقمندی پویان به درس املا دست یابم؛ در این زمینه با تحقیق از معلّم هاي ديگر  و هم چنین با طرح پرسش‌هایی ازآنان، که به شرح ذیل می باشد، دریافتم دانش آموزان علاقه زیادی به املا ندارند.

  1. نظرتان در رابطه با درس املا چیست؟
  2. چه روش‌هایی را در مطالعه‌ی درس املا به کار می‌برید؟
  3. کدام کتاب و درس خود را بیشتر دوست دارید؟

به این ترتیب با پاسخ هایی که دانش آموزان به سوالات دادند و چمع بندی آنان به این نتیجه رسیدم و اما بيشترين انگيزه من اي بود که علاوه بر افزایش تعداد دانش‌آموزان علاقمند به املا، عادت‌هایی را در رابطه با این مهم ایجاد کنم و همچنین روش ها و طرح های مناسبی را جهت علاقمندی آنان به درس املا فراهم نمایم. حال مسأله‌ای که در این جا مطرح می‌شود این است؛ با توجّه به محور بودن دانش‌آموزان در فعّالیّت‌های کلاس، در راستای هدف این اقدام پژوهی چه راهکارهای عملی را می توان ارائه نمود تا میزان علاقمندی دانش آموزان به خصوص پویان به املا بیشتر شود؟ تا ضمن ایجاد زمینه ی مناسب جهت آموزش املا، زمینه‌ی مناسبی برای آموزش کلمات دشوار و  درک معنا و مفهوم آنها،‌ افزایش دقت و تمرکز دانش‌آموزان  و مخصوصا پویان در این درس نیز ایجاد شود.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله افزایش علاقه مندی دانش آموزم پویان در درس املا نمونه اقدام پژوهی معلم پایه چهارم ابتدایی

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله افزایش علاقه مندی دانش آموزم پویان در درس املا نمونه اقدام پژوهی معلم پایه چهارم ابتدایی

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله افزایش علاقه مندی دانش آموزم پویان در درس املا نمونه اقدام پژوهی معلم پایه چهارم ابتدایی

کسب نتایج  پیرامون مقوله افزایش علاقه مندی دانش آموزم پویان در درس املا نمونه اقدام پژوهی معلم پایه چهارم ابتدایی

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله افزایش علاقه مندی دانش آموزم پویان در درس املا نمونه اقدام پژوهی معلم پایه چهارم ابتدایی

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله افزایش علاقه مندی دانش آموزم پویان در درس املا نمونه اقدام پژوهی معلم پایه چهارم ابتدایی

فهرست منابع:

– کریمی،یوسف( ۱۳۹۲ ). روانشناسی اجتماعی: نظریه ها،مفاهیم وکاربردها. تهران: نشرارسباران.

– کریمی،یوسف( ۱۳۹۰ ). روانشناسی اجتماعی: نظریه ها،مفاهیم وکاربردها(چاپ یازدهم).تهران: نشرارسباران.

– کریمی،ي. ( ۱۳۸۹ ). روانشناسی اجتماعی: نظریه ها،مفاهیم وکاربردها(چاپ یازدهم).تهران: نشرارسباران.

– وینرایت،ویلیام(بیتا). عقل ودل. ترجمه: محمدهادي شهاب( ۱۳۹۴ ). قم: انتشارات پژوهشگاه علوم ومعارف اسلامی.

– مارشال،کاترین وراسمن،گرچنب. ( ۲۰۱۴ ). روش تحقیق کیفی. ترجمه: پویان پارسائیان وسیدمحمداعرابی(۲۰۱۶).تهران: انتشارات دفترپژوهشهاي فرهنگی. )

برای دانلود نمونه اقدام پژوهی معلم پایه چهارم ابتدایی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

20 − = 16