اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه چهارم پیرامون مقوله چگونه توانستم با استفاده از مواد زاید و بدون استفاده در ساعت هنر خلاقیت را در دانش آموزان افزایش دهم ؟

اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه چهارم پیرامون مقوله چگونه توانستم با استفاده از مواد زاید و بدون استفاده در ساعت هنر خلاقیت را در دانش آموزان افزایش دهم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۱۷ صفحه

اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه چهارم پیرامون مقوله چگونه توانستم با استفاده از مواد زاید و بدون استفاده در ساعت هنر خلاقیت را در دانش آموزان افزایش دهم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه چهارم می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه چهارم را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه چهارم موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله افزایش خلاقیت در دانش آموزان در ساعت هنر

دیباچه مطالب پیرامون مقوله خلاقیت در دانش آموزان در ساعت هنر

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله خلاقیت در دانش آموزان در ساعت هنر

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله خلاقیت در دانش آموزان در ساعت هنر

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله خلاقیت در دانش آموزان در ساعت هنر

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله خلاقیت در دانش آموزان در ساعت هنر

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله خلاقیت در دانش آموزان در ساعت هنر

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با خلاقیت در دانش آموزان در ساعت هنر

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله خلاقیت در دانش آموزان در ساعت هنر

ارائه راه حل موقت

هدف من از انجام این فعالیت ها بهبود خلاقیت در دانش آموزان است.یکی از فعالیت های هنری برای پرورش خلاقیت ساخت کار دستی با مواد دور ریختنی است.از دانش آموزان می خواهم تا  وسایل دور ریختنی مثل انواع بطری (نوشابه،شیر،شربت و …)،جعبه(کارتنی،پلاستیکی) ،میله های خودکار دور ریخته شده و همچنین ،چسب ،قیچی،کاغذ رنگی با خود به کلاس بیاورند باید برای دانش آموزان تبیین شود که مواد دور ریختنی باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

۱٫به شکل اولیه قابل استفاده نباشند.

  1. پول برای خرید آن وسیله ندهند.
  2. این مواد ممکن است آلوده باشند در صورت امکان وسایل دور ریخته شده تمیز تری انتخاب شود یا شسته شوند.

به منظور ایجاد انگیزه در دانش آموزان با کمک مدیر و سایر همکاران نمایشگاهی بر پا کرده و در پایان آثار بچه ها در آن به معرض نمایش در می آید. و از آثار برتر تجلیل به عمل می آید. این مورد قبل از اجرای راه حل به دانش آموزان گفته می شود. بعد از آن که دانش آموزان مواد دور ریختنی را با خود به کلاس آوردند از تکنیک اسکمپر استفاده می شود.همان طور که در قسمت یافته های علمی بیان شد تکنیک اسکمپر دارای مراحل ۷ گانه ای است که در عین حال که یک یک این مراحل را به دانش آموزان آموزش می دهم هم زمان اجرا می کنم.

اجرای طرح جدید ونظارت بر آن

دانش آموزان مواد دور ریختنی با ویژگی هایی که از قبل برایشان ارائه شده بود را به کلاس آوردند. در طی چند هفته در کلاس های هنر مراحل تکنیک اسکمپر به شکل زیر به اجرا در آمد.

مراح هفتگانه تکنیک اسکمپر حرف S بر گرفته از كلمه Substitution به معنی جانشین سازی است حرف C بر گرفته از كلمه Combine به معنی تركیب كردن است حرف A بر گرفته از كلمه Adapt به معنی رفاه ، سازگاری و تعدیل كردن است حرف M بر گرفته از كلمه Maginfy به معنی بزرگ سازی است حرف P بر گرفته از كلمه Put to other uses به معنی استفاده در سایر موارد است  حرف E بر گرفته از كلمه Ellimination به معنی حذف كردن است حرف R بر گرفته از كلمه Reverse به معنی معكوس سازی است  (رضازاده تلوكلائی-۱۳۸۹)

جانشین سازی : از دانش آموزان می خواهم مواد و وسایلی را که با خود به کلاس آورده اند برداشته ، در دست خود بگیرند و سوال :چه چیزی را می توانیم جانشین این کنیم؟و یا (بجای این چه چیز دیگر…؟) را از خود بپرسند. و پاسخ های خود را ارائه دهند . دانش آموزان پاسخ های گوناگونی ارائه می کردند : دانش آموزی که عروسکش را به کلاس آورده بود با مشاهده بطری نوشابه خانواده گفت من می خواهم از این بطری در ساخت بدنه عروسکی مثل عروسک خودم استفاده کنم

ترکیب کردن : از دانش آموزان می خواهم وسایلی که با خود به کلاس آورده اند روی میز گذاشته و از خود پرسش” این وسایل را به چه صورت با هم ترکیب کنم؟” را بپرسند.و پاسخ هایشان را در کلاس ارائه دهند. ( برای افزایش درک دانش آموزان از این مرحله می توان پرسش های دیگری مانند زیر مطرح کرد: ـ کدامیک از وسایل اداری یا آشپزخانه را می توان با هم ادغام کرد؟ ـ چطور می توان بازی فوتبال را با ورزش ژیمناستیک ادغام کرد؟ ـ چطور می توان پیتزا را با غذاهای ایرانی ادغام کرد؟ (دانش آموزی در این مرحله با ترکیب ظرف پنیر پاستوریزه و جعبه دستمال کاغذی و تعدادی درب بطری نوشابه تریلی هیجده چرخ ساخت)

تعدیل کردن:  بجاست که در هر گونه تلاش به منظور ایده جویی ،تمام مشابهات ممکن جستجو گردد.البته برای این منظور باید از تداعی معانی استفاده کرد. طرح پرسشهای زیر برای هدایت ذهن و نیز اینکه قدرت تصور به سمت تداعی معانی برود،بسیار مفید است .همچنین این پرسشها کمک شایانی است برای اقتباس از موارد مشابه یا انطباق موضوع با مواردیگر. (آقا صمدی.۱۳۸۸) ـ این را شبیه چه چیزی می توانیم بسازیم؟ ـ آیا چیز مشابهی وجود دارد که بتوان از آن استفاده کرد؟ ـ این به چه چیز شبیه است؟ تمرین سئوالات اقتباسی: ـ فرض کنید تولید کننده تشک هستید،برای تولید تشک از چه چیزهایی می توانید الهام بگیرید؟ ـ تصور کنید تولید کننده ی خودکار هستید و می خواهید در کارتان از پنیر الهام بگیرید؟ ـ تلویزیون را شبیه چه چیزهایی می توان ساخت؟

تغییربزرگ سازی: یک تغییر جزیی می تواند به مقیاس زیادی درچیزی یا ایده و فکری تاثیر بگذارد. با طرح سئوالات این تیپ،قدرت تصور را به سمت ایده های جدید هدایت می نماییم .دانش آموزان ضمن انتخاب یکی از وسایلی که به کلاس آورده اند سوال های زیر یا مشابه آن ها را درباره آن وسیله از خود می پرسند و پاسخ های خود را به کلاس ارائه می دهند. (آقا صمدی.۱۳۸۸) ـ چه تغییری می توانیم در این موضوع بدهیم؟ ـ چطور است شکلش ،رنگش،سرعتش و …را تغییر دهیم؟ ـ آیا باید بزرگتر ،قوی تر،با ارزش تر و … گردد؟ ـ چرا آنرا چند برابر نکنیم ؟ ـ اگر آن را انحنا دهیم ،چه اتفاقی می افتد؟ (آقا صمدی.۱۳۸۸) (دانش آموزان در این مرحله با استفاده از گواش و مداد رنگی جعبه ها و کارتن ها را به اشکال مختلف در آوردند)

کاربرد های دیگر: یکی از شیوه های اساسی و مهم در خلاقیت و ایده سازی جستجوی کاربردهای دیگر و جدید برای محصولات و خدمات موجود است(آقا صمدی.۱۳۸۸) از دانش آموزان خواسته می شود ضمن مشاهده دقیق وسایلی که با خود به کلاس آورده اند سوال های زیر را از خود بپرسند و به آن ها پاسخ گویند. – چگونه می توان این وسیله را تغییر دهم تا برای کاربرد جدید مناسب گردد؟ – با وسایل دور ریخته شده چه می توان کرد؟ – در چه محصولات دیگری می توان از مواد استفاده کرد؟ – کاربردهای دیگر این مواد چیست؟ (بعضی از دانش آموزان با کمی فکر کردن درباره وسایلی مثل جعبه ها و بطری های دور ریخته شده از آن جامدادی درست کردند)

حذف کردن: گاهی می توان برتوانایی خلاقیت خود با تدبیر کردن راههای کوچک سازی بیفزاییم . برای این منظور باید جستجوی خود را به (( مقادیر کمتری ازاین )) معطوف کنیم. درمسیر کوچک سازی می توان از سؤالهای تقسیمی ، تفریقی وحذفی برای هدایت ذهن به سمت ایده سازی کمک گرفت.(آقا صمدی.۱۳۸۸) دانش آموزان با دقت به مواد پیش روی خود نگاه می کنند و پرسش های زیر را درباره آن وسیله از خود می پرسند. – چطور است این را از آن مجزا کنیم؟ – چه چیز را می توان حذف کرد؟ – چگونه می توان آنرا متراکم ، فشرده وجمع وجورترکنیم؟ – چه می شود اگر کوچکترشود؟ – چه می شود اگر کوتاه تر یا سبک ونازکتر شود؟

تغییر ترتیب: ازخود سؤال کردن ممکن است به ما کمک کند تا تصورات ما به زمینه های مرتبط بیشتر از سابق سیر کند. با طرح سؤالات این تیپ ( تغییر ترتیب یا تسلسل) ایده های بی شماری می توان بدست آورد. خوشبختانه انگیزه برای تغییر ترتیب، یک خصوصیت ذاتی است.(آقا صمدی ۱۳۸۸) زمانی که دانش آموزان وسایل همراه خود را با هم ترکیب می کردند به آن های گفتم بعد از اینکه مواد را با هم ترکیب کردید حال ا جزائی را که کنار هم چیده اید، جابجا کنید و این کار به صورت مسابقه بود به این صورت که هر کس با جابجایی های بیشتر اشکال تازه تری بو جود آور د برنده می شود. شواهد ۲ جمع آوری اطلاعات عکس هایی از کارهای دستی دانش آموزان در طی چند هفته اجرای طرح گرفته شد که تنوع کارهای هر دانش آموز بیانگرتنوع ایده های بکار گرفته شده توسط دانش آموزان بود.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله خلاقیت در دانش آموزان در ساعت هنر  اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه چهارم 

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله خلاقیت در دانش آموزان در ساعت هنر  اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه چهارم 

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله خلاقیت در دانش آموزان در ساعت هنر  اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه چهارم 

کسب نتایج  پیرامون مقوله خلاقیت در دانش آموزان در ساعت هنر  اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه چهارم 

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله خلاقیت در دانش آموزان در ساعت هنر اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه چهارم 

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله خلاقیت در دانش آموزان در ساعت هنر  اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه چهارم

منابع و ماخذ

-بهرامی ،هادی، روان شناسی کودک ،انتشارات ابوریحان بیرونی،۱۳۸۵

– دهخدا ،علی اکبر، لغت نامه دهخدا، انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، ۱۳۷۷

– رضازاده تلوكلائی، قربانعلی، آشنایی با تكنیك های پرورش خلاقیت، هنرسرای اندیشه،‏‫‏۱۳۸۹

– حسینی ، افضل السادات   ، اهمیت خلاقیت و شیوه های پرورش آن ، مشهد ، آستان قدس رضوی. (۱۳۸۱)

– حسینی، افضل السادات ، چگونگی پرورش خلاقیت در دانش آموزان ، رشد معلم شماره ی ۴ سال ۱۶ ( ۱۳۶۷)

– كیومرثی، غلامعلی،۱٫ ‑آشنایی با نقش هنر در پیشبرد فعالیت های پرورشی مدارس و دست یابی به اهداف تربیتی

– سیف ، علی اکبر ، روان شناسی پرورشی ، چاپ شانزدهم ، انتشارات آگاه ، تهران ۱۳۷۹ .

– تورنس ، نی یان ، ترجمه ی دکتر حسن قاسم زاده ، استعدادها و مهارت های خلاقیت  ۱۳۷۷

– معین ،محمد، قرهنگ معین، انتشارات و چاپ دانشگاه تهران،۱۳۸۲

– صمدآقایی، جلیل،تکنی کهای خلاقیت فردی و گروهی، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی ، ۱۳۸۸

برای دانلود اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه چهارم و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

67 + = 77