نمونه اقدام پژوهی معلم پایه دوم دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم مهارت خواندن را در فرزاد دانش آموزم تقویت نمایم؟

نمونه اقدام پژوهی معلم پایه دوم دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم مهارت خواندن را در فرزاد دانش آموزم تقویت نمایم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۹ صفحه

نمونه اقدام پژوهی معلم پایه دوم دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم مهارت خواندن را در فرزاد دانش آموزم تقویت نمایم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند نمونه اقدام پژوهی معلم پایه دوم دبستان می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم نمونه اقدام پژوهی معلم پایه دوم دبستان را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در نمونه اقدام پژوهی معلم پایه دوم دبستان موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله تقویت مهارت خواندن در فرزاد

دیباچه مطالب پیرامون مقوله تقویت مهارت خواندن در فرزاد

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله تقویت مهارت خواندن در فرزاد

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله تقویت مهارت خواندن در فرزاد

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله تقویت مهارت خواندن در فرزاد

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله تقویت مهارت خواندن در فرزاد

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله تقویت مهارت خواندن در فرزاد

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با تقویت مهارت خواندن در فرزاد

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله تقویت مهارت خواندن در فرزاد

تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها :

ضعف در مهارت های خواندن مشکل اکثر کودکانی است که نمی توانند در برنامه های مدرسه پیشرفت هایی داشته باشند و از لحاظ   تاریخی آموزش خواندن اولین مسولیت مدارس است (فریار و رخشان ، ۱۳۶۹). بنابراین تمرکز روی این مساله و بررسی راهکارهای مناسب برای حل مشکل ضرورت دارد .

در جمع بندی اولیه یافته هایی که از طریق پرسشنامه های مربوط به همکاران ، والدین و مصاحبه با مدیر مدرسه ، معلم راهنما و دست اندرکاران به  دست  آمد  علل  ضعف  دانش آموزان در مهارت  خواندن چنین عنوان شد .

۱-     اشتغال بیش از حد والدین و عدم رسیدگی به امور تحصیلی فرزندان

۲-     سطح سواد پایین والدین

۳-     عدم رشد و پختگی کافی دانش آموزان به دلیل اینکه دوره آمادگی را سپری نکرده اند .

۴-     عدم بهره گیری دانش آموزان از وسایل آموزشی  و رسانه های آموزشی

۵-     عدم بهره گیری از روش های نوین در تدریس

۶-     انگیزه های پایین دانش آموزان و پایین بودن سطح محرک های انگیزشی

۷-     کم دقتی دانش آموزان

نتایج یافته های حاصل از تحقیقات محققین و نظریات صاحب نظران بسیاری از موارد فوق را تایید می نمایند .  ” مکین تاش ” (۱۹۶۴)   معتقد است زبان آموزی  از چهار  مرحله  اساسی تشکیل می شود . ۱- گوش دادن ۲- سخن گفتن ۳- خواندن ۴– نوشتن . دانش آموز قبل  از رسیدن  به  مرحله سوم که خواندن است  باید در دو مرحله قبلی به پختگی رسیده باشد . گوش دادن  و سخن گفتن دو مهارت اساسی است و می توان آن را از طریق ممارست و آموزش بهبود  بخشید.  گذراندن  دوره های  آمادگی  ، استفاده  از وسایل  آموزشی  و بازیهای  هدف دار و همچنین نحوه  تعامل در خانواده به لحاظ تاکید فراوان بر مهارت های گوش دادن فعال و سخن گفتن و آموزش این مهارت ها به دانش آموز نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. به نظر” هاریس”(۱۹۷۰) کودکان برای پختگی در خواندن باید  چهار مرحله اساسی را بگذرانند. ۱-  توسعه آمادگی خواندن ۲- نخستین مرحله  فراگیری ۳- توسعه  سریع مهارت های خواندن ۴- مرحله خواندن گسترده ۵- پالایش مرحله خواندن . مرحله  اول از هنگام  تولد تا دبستان را شامل می شود و نقش پیش دبستانی و مهد کودک در پرورش آن بسیار مهم است . کودکستان ها و مراکز پیش دبستانی وظیفه دارند از طریق تمرینات و برنامه های مناسب در جهت تقویت  مهارت های  گوش دادن  ،  سخن گفتن  ، تحریک  حواس  پنج گانه ،  پرورش  دقت  و تمرکز و رشد حافظه  دیداری تلاش نمایند.  در تایید  مرحله اول خواندن (توسعه آمادگی خواندن)  ” رضایی ” (۱۳۸۲)  در پژوهش خود نقش حافظه دیداری را در تقویت مهارت هار خواندن بسیار مهم ارزیابی کرده است.

تحقیقات زیادی نیز وجود دارد که نقش  وسایل و بازیهای   آموزشی  را در کمک به حل مشکلات یادگیری تایید می نمایند . ” مهتاج ” (۱۳۶۰) در تحقیقی استفاده از وسایل آموزشی را برای کمک به کودکانی که در آستانه خواندن قرار دارند  بهترین کمک به  آنها می داند. ” احدیان” ( ۱۳۷۳) عنوان نموده است هنگام استفاده  از بازیهای آموزشی از تمام حواس  پنج گانه  استفاده  می شود در حالی که درتدریس بدون استفاده از وسایل آموزشی بیشتر بر حس  شنوایی  تاکید می شود که  فقط  ۱۳در صد  یادگیری از طریق این حس  شکل می گیرد .

همچنین  از جمله عوامل  موثر بر یادگیری  مساله  انگیزش  است . تا زمانی که انگیزش کافی در دانش آموز نباشد تمایلی به تحرک و یادگیری  مشاهده  نمی شود .  انگیزه  پیشرفت  می تواند  یادگیری  را تسهیل نماید و افرادی که انگیزه پیشرفت زیادی دارند با کوشش و جدیت بیشتری به تلاش می پردازند ( مک کللند و همکاران،۱۹۶۱). به باور ” هب ” (۱۹۹۵) یک محرک زمانی بیشترین اثر را دارد که برانگیختگی تولید کند و اگر انگیزش  در حد  مورد نیاز برای  فرد   ایجاد  شود فرد را به تلاش وادار می نماید . ” پارسا” (۱۳۷۴) انگیزش را  مهم ترین شرط یادگیری می داند وتاکید به فوریت درپاسخ به بازخوردهای دانش آموزان دارد . وی  معتقد است  اگر دانش آموزی  اول هفته  جوابی بدهد و تا پایان هفته پاداش نبیند انگیزش او کاسته می شود .  ” پریمانی” (۱۳۸۰)  نیز در پژوهش خود  به  این  نتیجه رسید که بین  میزان انگیزش  و مهارت خواندن رابطه مستقیمی وجود دارد .

پس از تجزیه وتحلیل یافته های اولیه و بررس نتایج تحقیقات و مطالعات صاحب نظران علل ضعف دانش آموزان به دو دسته تقسیم شد.

۱-     توانایی  دانش آموزان  در کسب  مهارت های  خواندن  ضعیف است  و مهارت های  قبل  از خواندن  ( گوش دادن و سخن گفتن )  را به خوبی  فرا  نگرفته اند  که  این  هارت ها از طریق گذراندن دوره  پیش دبستانی ، وسایل آموزشی و مسایل فرهنگی درون خانواده به کودک آموخته می شود. همچنین با توجه به این که کودکان در مرحله دوم پختگی  در خواندن  (نخستین مرحله فراگیری خواندن)  هستند جهت  موفقیت  در مرحله  دوم  باید  مرحله  اول (توسعه آمادگی خواندن) را با  مو فقیت سپری کرده باشند.غنی نبودن محیط قبل از دبستان با توجه به اطلاعاتی که از پرسشنامه به دست آمده است بیانگر است   که  دانش آموزان  برنامه  مشخص  و هدف دار و  مناسبی در جهت  تقویت  مهارت های لازم از جمله  پرورش دقت  و تمرکز ،رشد حافطه دیداری ، مهارت های گوش دادن و سخن گفتن و … را نداشته اند . از طرفی  نقش  وسابل کمک آموزشی  در تدریس  جدی  گرفته نشده است در حالی ابزار آموزشی  به جهت همه جانبه نگری  در استفاده از حواس  و با  توجه به این که یادگیری را ملموس و جذاب می نماید  ،  باعث  ایجاد علاقه  و  توجه  در دانش آموزان  می شود  و در تسهیل سازی فرایند یادگیری موثر است .

۲-     درحالی که بسیاری از صاحب نظران از  جمله مک کللند ، هب ، پارسا و پریمانی نقش انگیزه را در یادگیری  تاکید  قرار  داده اند  ولی  به  لایل مذکور انگیزش دانش آموزان نسبت به یادگیری کافی به نظر نمی رسد .  اولا : عدم رسیدگی  والدین  آنها  به وضعیت  درسی  فرزند  از میزان  انگیزش آنها می کاهد. زمانی که دانش آموز درسی را یاد گرفته باشد اگردر منزل نخواند و تشویق نشود به احتمال زیاد  بر یادگیری های بعدی  وی  تاثیر می گذارد .  دوما :  به گفته پارسا اگر تشویق به موقع نباشد و زمان آن طولانی  شود از اثرش  کاسته می شود .

پس  از بررسی  و  تجزیه و تحلیل  علل ضعف در مهارت های خواندن تصمیم گرفتم روشی اجرا نمایم  که  به  تقویت  این  مهارت ها  بینجامد .  مطمئننا  این  روش  باید  به  شیوه ای باشد  که   بتواند انگیزه  دانش آموزان را تحریک نماید و بر اساس توانایی های  آنها باشد . موقعیت سنی  دانش آموزان ایجاب می کند روش تدریس به صورت  عینی  باشد ، بازیهای  آموزشی  به  جهت  همه جانبه نگری  در  استفاده  از حواس و ملموس نمودن جریان یادگیری مناسب ترین روش می باشد .

انتخاب راه حل جدید:

نظریات و یافته های صاحب نظران و رهنمودهایی که همکاران در پرسشنامه ها داده بودند را بررسی نمودم و تصمیم گرفتم از دو شیوه کمک بگیرم .

۱-        استفاده از کارتهای حافظه آموزشی زودآموز:  این کارت ها یک  وسیله  آموزشی ساده می باشد که ضمن  آموزش  خواندن کلمات فارسی به  دانش آموزان  و تقویت  حافظه  دبداری  آنها  به جذاب شدن  محیط آموزشی  منجر می شود  و بر اساس  روش های  جدید  تدریس  تهیه گردیده  است­.  هر  بسته  از کارت هاشامل ۲۴ برگ کارت در ابعاد ۵ در ۷ سانتیمتر می باشد که ۱۲ کلمه را آموزش می دهد (کلمات روی کارت ها از روی نگاره ها و نشانه ها انتخاب  شده اند). هر دو کارت  به اتفاق یک کلمه  را آموزش می دهند با این تفاوت که در یک کارت شکل نوشتاری بزرگ و تصویر آن کوچک  در قسمت  پایین کارت کشیده شده است .  و در کارت مکمل همین عمل بر عکس  انجام شده است (تصویر بزرگ و شکل نوشتاری آن کوچک).  روش بازی  به  این صورت  است  که ابتدا کارت ها بر زده  می شوند  و از پشت به روی زمین چیده می شوند. هر بازیکن  می تواند در نوبت  خود  دو عدد از كارت ها را رو كرده  و  اين كارت ها را به ديگران   نشان بدهد   ( يا نشان ندهد  ) . اگر كارت ها  هم شكل  نبودند  آنها را به حالت اول    برمي گرداند  و اگر  هم شكل  بودند آن ها را به عنوان امتياز براي خود بر مي دارد  و اجازه دارد دو كارت ديگر را رو كرده    و مانند حالت قبل  عمل كند .  سپس نوبت بازي كنان بعدي است و بازي تا وقتي كه همه  كارت ها از  روي زمين بر چيده  شوند  ادامه  پيدا  مي كند . برنده بازي كسي است كه در پايان تعداد كارت بيشتري داشته باشد .كودك وقتي در هنگام  بازي دو كارت مثل هم را برمي دارد  در واقع روي  يك كارت تصوير بزرگ و نوشته    كوچك و در تصوير ديگر كه مكمل است تصوير كوچك و نوشته بزرگ مي باشد. هنگامي  كودك  دو تصويرمكمل را نگاه مي كند  در  واقع در  يك كارت   تصوير و در ديگري شكل برجسته  است  كه  كودك  پس  از بارها  بازي اين تداعي برايش به وجود مي آيد كه  تصوير ونوشته  آن يك   معني را دارد و  بعدها هر زمان كه آن  نوشته را در جاي  ديگر ببيند مي تواند  به راحتي معناي تصوير آن را به خاطر بياورد، كلمه را بخواند و به اين ترتيب ياد گيري صورت مي گيرد ( اين بازي براي ۲ تا ۵ نفر طرح  شده  و در  صورت  مشكل  يا ساده بودن  بازي كودك مي تواند چند تصوير را از بازي حذف يا به آن اضافه نمايد).

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله تقویت مهارت خواندن در فرزاد نمونه اقدام پژوهی معلم پایه دوم دبستان

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله تقویت مهارت خواندن در فرزاد نمونه اقدام پژوهی معلم پایه دوم دبستان

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله تقویت مهارت خواندن در فرزاد نمونه اقدام پژوهی معلم پایه دوم دبستان

کسب نتایج  پیرامون مقوله تقویت مهارت خواندن در فرزاد نمونه اقدام پژوهی معلم پایه دوم دبستان

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله تقویت مهارت خواندن در فرزاد نمونه اقدام پژوهی معلم پایه دوم دبستان

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله تقویت مهارت خواندن در فرزاد نمونه اقدام پژوهی معلم پایه دوم دبستان

منابع وماخذ:

–         آهنچیان ، محمد رضا ، و همکاران . ( ۱۳۸۳) . اقدام پژوهی : راهبردی برای بهبود آموزش وتد ریس .

تهران ، وزارت آموزش و پرورش ، پژوهشکده تعلیم و تربیت .

–     احدیان ، محمد . ( ۱۳۸۶). مقدمات تکنولوژی آموزشی . تهران ، انتشارات بشری ، چاپ سی و چهارم.

–    پارسا ، محمد . ( ۱۳۷۴) . روان شناسی یادگیری بر بنیاد نظریه ها . تهران ، انتشارات سخن .

–    پریمانی ، شعبان . (۱۳۸۰) .  رابطه  بین انگیزه های  درونی  و بیرونی  با  مهارت  خواندن  در دانش

آموزان ایرانی . گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی ( پایان نامه دفاع شده کارشناسی ارشد).

–         دادستان ، پریرخ . ( ۱۳۷۹) . اختلالات زبان ، روش های تشخیص و بازپروری . تهران ، انتشارات

سمت .

–    رضایی ، پریسا . ( ۱۳۸۲) . تعیین  رابطه بین مهارت  خواندن  و حافظه  بینایی  در دانش آموزان  پایه

اول دبستان های منطقه ۲ اصفهان . تهران ، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی  ایران   ( پایان

نامه دفاع شده کارشناسی ارشد).

برای دانلود نمونه اقدام پژوهی معلم پایه دوم دبستان و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

6 + 1 =