اقدام پژوهی کلاس دوم دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم مشکلات خوانداری ،شناختن صدا ها و اختلالات املایی دانش آموزم پوریا (اسم مستعار) را بهبود بخشم ؟

اقدام پژوهی کلاس دوم دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم مشکلات خوانداری ،شناختن صدا ها و اختلالات املایی دانش آموزم پوریا (اسم مستعار) را بهبود بخشم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۵ صفحه

اقدام پژوهی کلاس دوم دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم مشکلات خوانداری ،شناختن صدا ها و اختلالات املایی دانش آموزم پوریا (اسم مستعار) را بهبود بخشم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی کلاس دوم دبستان می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی کلاس دوم دبستان را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی کلاس دوم دبستان موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله بهبود مشکلات خوانداری ،شناختن صدا ها و اختلالات املایی پوریا

دیباچه مطالب پیرامون مقوله بهبود مشکلات خوانداری ،شناختن صدا ها و اختلالات املایی پوریا

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله بهبود مشکلات خوانداری ،شناختن صدا ها و اختلالات املایی پوریا

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله بهبود مشکلات خوانداری ،شناختن صدا ها و اختلالات املایی پوریا

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله بهبود مشکلات خوانداری ،شناختن صدا ها و اختلالات املایی پوریا

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله بهبود مشکلات خوانداری ،شناختن صدا ها و اختلالات املایی پوریا

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله بهبود مشکلات خوانداری ،شناختن صدا ها و اختلالات املایی پوریا

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با بهبود مشکلات خوانداری ،شناختن صدا ها و اختلالات املایی پوریا

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله بهبود مشکلات خوانداری ،شناختن صدا ها و اختلالات املایی پوریا

اقدامات راه حل هاي پيشنهادي:

با در نظر گرفتن عوامل مطرح شده و راهكارهاي پيشنهادي اقدامات زير را جهت رفع مشكل به انجام رساندم:

از بین راهکارهایی که که برای بر طرف نمودن مشکل  پیشنهاد شده بود با توجه به شرایط و امکانات مدرسه و ظرفیت دانش آموز و محدودیت زمانی روش های زیر را درکلاس اجرا کردم:

–  روش چند حسی

–  خواندن شعر و الگوی به یاد سپاری

– استفاده از خمیر بازی

–  کشیدن نقاشی با کلمات

– برای افزايش اعتماد به‎نفس

–  دادن مسئوليت به پوریا

– از بين بردن موقعيت هاي استرس زا براي پوریا  در مدرسه

– پوریا را در گروهي قرار داده كه راحت ترين موقعيت را داشته باشد.و…

–  دو تصوير كه مشابه هم هستند اما در يك يا چند مورد جزيي با هم اختلاف دارند به پوریا  نشان داده و از وي خواسته شود تا تفاوت هاي بين دو تصوير را پيدا كند.

-كارت هاي مقوايي را گرفته روي هر كدام يك كلمه نوشته كه حرف يا نقطه و يا دندانه كم يا اضافي داشته باشد و پوریا نقص آن را پيدا كند.و…

برای تقویت هماهنگی دیداری حرکتی

ـ به وضعیت نشستن دانش آموز ونحوه ی گذاشتن دفتر روی میز توجه شود.

ـ به نحوه ی مداد دست گرفتن دانش آموز دقت شود.

ـ برای تقویت عضلات دست او گفته شود که كاغذ باطله يا كاغذ روزنامه را با دست هايش مچاله كند.

ـ كاغذهاي باطله را قيچي كند.

ـ دکمه های لباس، بند کفش و زیپ را خودش باز وبسته نماید.و…

 یافتن راه حل مناسب

بعد از جمع آوری اطلاعاتی در مورد پوریا و اقدامات دیگری که صورت گرفت سعی کردم برای تقویت و رفع اختلال املاء در پوریا راه حل های مناسبی بیابم و روزانه ۲۰ -۱۵ دقیقه در کلاس با وی کار کنم. این راه حل ها به این صورت بودند:

۱- برای تقویت توالی حافظه دیداری پوریا با توجه به مشکلاتی  که در کلماتی مانند دارا ، مادر، را و… و امثال آنها داشت از یک سری حرکات بدنی و کارتهایی که کلماتی روی آنها نوشته شده بود استفاده شد.

۲- تقویت حافظه دیداری پوریا در رابطه با آموزش حروف هم صدایی مانند (ظ،ذ،ز،ض،….) با پوشاندن حروف و کلمه مورد نظر.

۳- تفویت حساسیت شنوایی : با استفاده از صداهای ضبط شده و تشخیص صداها توسط دانش آموز و یا تشخیص صدای دوستان خود با چشمان بسته.

 اجرای راه حل های انتخاب شده

قبل از اجرای راه حل های انتخاب شده جدولی برای تشویق پوریا و ثبت میزان پیشرفت او ، ترسیم کردم و در کنار تابلو نصب کردم تا پوریا هم آن را ببیند، قرار شد که هر املائی که از پوریا گرفته می شود، نمره او در جدول نوشته شود.

در مرحله اول برای تقویت توالی دیداری کلماتی مانند “مارد ” به جای “مادر” یا کلمه ی “نوازد “به جای”نوزاد “، فعالیتهای زیر انجام گرفت:

الف- روبروی پوریا ایستاده و چند حرکت بدنی انجام داده و از پوریا خواسته شده تا او همان حرکات را به ترتیب انجام دهد و این امر دو باره انجام شد و تا نتیجه خوبی گرفته شد.

ب- روی یک کارت مقوایی کلماتی  مانند مادر، نوزاد ، دارا ، سامان  نوشته شده بود  به پوریا نشان دادم و سپس آنها را مخفی کردم و از او خواستم که آن کلمات را به ترتیب بازگو کند. و سپس آن حروف کلمات را به ترتیب بنویسید در این مرحله زمان زیادی صرف شد سعی کردم کلمات بیشتری با پوریا کار کنم تا ترتیب و توالی را خوب یاد بگیرد.

در پایان این مرحله یعنی تقویت توالی حافظه املائی از کلماتی که امکان بر عکس نوشتن حروف باشد از پوریا گرفته شد ونتیجه بررسی یادداشت شد، تقریباً نتیجه خوبی بدست آمد و فقط ۲ غلط املائئ داشت.

تصمیم گرفتم برای گرفتن نتیجه بهترمرحله (ب)  را بار دیگر با پوریا کار کنم این کار انجام شد و دوباره از پوریا املاءگرفته شد، این بار دیگر غلطی نداشت و نتیجه خوبی گرفته شد.

۲- برای تقویت حافظه دیداری پوریا از مراحل ذیل استفاده شد.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله بهبود مشکلات خوانداری ،شناختن صدا ها و اختلالات املایی پوریا اقدام پژوهی کلاس دوم دبستان  

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله بهبود مشکلات خوانداری ،شناختن صدا ها و اختلالات املایی پوریا اقدام پژوهی کلاس دوم دبستان  

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله بهبود مشکلات خوانداری ،شناختن صدا ها و اختلالات املایی پوریا اقدام پژوهی کلاس دوم دبستان  

کسب نتایج  پیرامون مقوله بهبود مشکلات خوانداری ،شناختن صدا ها و اختلالات املایی پوریا اقدام پژوهی کلاس دوم دبستان  

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله بهبود مشکلات خوانداری ،شناختن صدا ها و اختلالات املایی پوریا اقدام پژوهی کلاس دوم دبستان 

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله بهبود مشکلات خوانداری ،شناختن صدا ها و اختلالات املایی پوریا اقدام پژوهی کلاس دوم دبستان

فهرست منابع:

۱- بني اسدي ، حسين (۱۳۸۴) ، آشنايي با طرح ارزشيابي توصيفي ؛ تهران : آزمون نوين.

۲- تبريزي ، مصطفي (۱۳۸۴) ، درمان اختلالات ديكته نويسي ؛ تهران : انتشارات فراروان ، چاپ دهم.

۳- تبريزي ، مصطفي (۱۳۸۰) ، درمان اختلالات رياضي ؛ تهران : انتشارات فراروان ، چاپ پنجم.

۴- حاجي اسحاق ، سهيلا ، (۱۳۸۲) ، آموزش راههاي يادگيري (الگوي يادسپاري) ؛ همدان : انتشارات ميهن نو.

۵-حبيب الله پور ، منيژه و محمدي رودباري ، فرشته (۱۳۸۱)  ، برگزيده هاي پژوهشي در عمل ، كارشناسي تحقيقات سازمان آ. پ مازندران ، چاپخانه نيما.

۶- كرك ، ساموئل ، چالفانت ، جميز (۱۳۷۷) ، ناتوانيهاي يادگيري تحولي و تحصيلي ، (ترجمه: رونقي ، سيمين و همكاران) ، انتشارات آموزش و پرورش استثنايي ، چاپ اول.

۷- مردادی، رضا … [و دیگران] ( ۱۳۸۷)، فرهنگ واژه ها و اصطلاحات در تپوریام و تربیت؛ اصفهان: نشر آموخته، چاپ اول.

فهرست مجلات:

۱-حميد جعفريان ، يسار (۱۳۸۶) سفيد ، خاكستري ، سياه در زنگ املاء ؛ مجله ي آموزش ابتدايي ۴ ، ماه دي ، شماره مسلسل ۸۹ ، ص ۱۹٫

۲-خرده بينان ، ماه منير (۱۳۸۰) ، مجله رشد آموزش ابتدايي ۵ ؛ ماه بهمن ، شماره مسلسل ۳۹ ، ص ۶۰

برای دانلود اقدام پژوهی کلاس دوم دبستان و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

3 + 6 =