نمونه اقدام پژوهی کلاس سوم دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم تفکر پژوهشی را در دانش آموزان توسعه و تقویت نموده و سطح علمی آنها را بالا ببرم؟

نمونه اقدام پژوهی کلاس سوم دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم تفکر پژوهشی را در دانش آموزان توسعه و تقویت نموده و سطح علمی آنها را بالا ببرم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۵ صفحه

نمونه اقدام پژوهی کلاس سوم دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم تفکر پژوهشی را در دانش آموزان توسعه و تقویت نموده و سطح علمی آنها را بالا ببرم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند نمونه اقدام پژوهی کلاس سوم دبستان می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم نمونه اقدام پژوهی کلاس سوم دبستان را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در نمونه اقدام پژوهی کلاس سوم دبستان موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله تقویت تفکر پژوهشی در دانش آموزان و بالا بردن سطح علمی آنها

دیباچه مطالب پیرامون مقوله تقویت تفکر پژوهشی در دانش آموزان و بالا بردن سطح علمی آنها

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله تقویت تفکر پژوهشی در دانش آموزان و بالا بردن سطح علمی آنها

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله تقویت تفکر پژوهشی در دانش آموزان و بالا بردن سطح علمی آنها

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله تقویت تفکر پژوهشی در دانش آموزان و بالا بردن سطح علمی آنها

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله تقویت تفکر پژوهشی در دانش آموزان و بالا بردن سطح علمی آنها

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله تقویت تفکر پژوهشی در دانش آموزان و بالا بردن سطح علمی آنها

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با تقویت تفکر پژوهشی در دانش آموزان و بالا بردن سطح علمی آنها

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله تقویت تفکر پژوهشی در دانش آموزان و بالا بردن سطح علمی آنها

بیان مسئله

از جمله عوامل بسیار مهم در شناخت مشکلات جامعه و یافتن راه حل برای آنها ، امر پژوهش و تحقیق است  پژوهش از دو بعد دارای اهمیت است . نخست اینکه چاره گشای مشکلات فردی و اجتماعی است و دیگر این که با افزایش دانسته های انسان به او کمک می کند تا با انتقال یافته های خود به دیگران در حل مشکلات جامعه کمک مضاعف کند . اما نکته مهم این است که خود پژوهش نیز نیازمند آموزش است چرا که پژوهش در حقیقت یک فن است و روش های مختلفی دارد که یادگیری و به کار بستن آنها جز با آموزش میسر نیست .

باید توجه داشت برای سال های آتی که کشور ما فاقد منابع عمده درآمد زای زیر زمینی خواهد شد ، راهی جز تحقیق و نوآوری برای اداره جامعه نمی ماند که این امر قهراً می تواند به دست پژوهشگران و هیات های علمی محقق می شود. بنابراین با توجه به اهمیت پژوهش و نقش کلیدی آن در رشد و توسعه جوامع ، گسترش و تقویت نهاد های علمی و پژوهشی و اهتمام در جهت اشاعه فرهنگ پژوهش و ارتقاء جایگاه تحقیقات در کشور ، برای سرعت بخشیدن به روند توسعه یکی از لوازم و ضرورت های بنیادین جامعه است.علیرغم تلاش هایی که در جهت اشاعه فرهنگ پژوهش در آموزش و پرورش انجام می گیرد متاسفانه فعالیت های فرهنگی لازم برای شناسایی اهمیت پژوهش بخوبی انجام نشده و در مدارس ما امر پژوهش چندان جدی گرفته نمی شود. به همین علت دانش آموزان پس از گذراندن دوران معلمستان و ورود به دانشگاه به علت عدم آشنایی با این مقوله حتی علاقه ای به کارهای تحقیقی و عملی نشان نمی دهند و ما همواره شاهد تحقیقاتی سطحی ، ناکارآمد و حتی کپی برداری شده در دانشگاه ها هستیم . علت این است که نظام آموزشی در معلمستان های ما به جای تربیت پژوهشگر با ارائه مسائل تئوریک دانش آموزان را با یک سری آموزش های تئوریک و محفوظات کاملا مشخص تعلیم داده است.در مقاطع ابتدایی و راهنمایی نیز به جرئت می توان گفت که دانش آموزان با پژوهش نا آشنا هستند . در اینجا هم مهمترین دلیل آن سیستم آموزشی سنتی حاکم بر مدارس ، تکیه بر محفوظات و تئوری ها و همچنین عدم آگاهی از اهمیت پژوهش است .یعنی معلمان به جای آشنا کردن آنها به تکنیک و روش تحقیق و اثبات آن فقط به آنها می آموزند که درس را حفظ کنند . در حالیکه کودکان در این سن قدرت یادگیری بیشتر و انرژی سرشاری برای دیدن ، درک و درک مطلب و جستجو و تفحص دارند و وقتشان باید در آزمایشگاه ها و کتابخانه ها صرف پژوهش و تحقیق شود نه این که فقط به حفظ کتاب ها و جزوه ها های درسی محدود گردد. یعنی به جای این که به آن ها اندیشیدن را بیاموزند ، اندیشه ها را به آن ها آموزش می دهند . یک ضرب المثل شرقی است که می گوید : اگر کسی یک ماهی به من بدهد او یک وعده غذا به من داده است . اگر دو ماهی به من بدهد دو وعده غذا داده است و اگر سه وعده غذا به من بدهد او سه وعده غذا به من داده است . اما اگر به من ماهیگیری بیاموزد یک عمر به من غذا داده است.

پيشينه پژوهش

محمّدي (۱۳۷۶) تحقيقي با عنوان «بررّسي ميزان علاقه مندي کودکان و جوانان به پژوهش » انجام داده و به اين نتيجه دست يافته كه بين تحصيلات و ميزان پژوهش، رابطه مثبت وجود دارد و همچنين تلويزيون يكي از عواملي است كه در تشويق به پژوهش تأثير مثبت دارد.

استيگر (۱۳۷۶) در كتابي با عنوان «راه هاي تشويق به پژوهش» ابتدا به بررّسي انگيزه هاي پژوهش مي پردازد و عواملي چون خانواده، مدرسه، دولت، وسايل ارتباط جمعي وكتابخانه را در شكل گيري عادت پژوهش مؤثر مي داند.

مدني (۱۳۷۵) در پژوهشي به بررّسي ميزان علاقه به پژوهش در دوران نوجوانی و نقش آن در عادت به پژوهش ميان دانشجويان دانشگاه هاي مستقر در تهران پرداخته است. روش تحقيق پيمايشي و از نوع تحليلي است. براي گردآوري اطلاعات، از پرسشنامه استفاده شده است. نتايج تحقيق، فرضيه پژوهش مبني بر وجود رابطه معنادار ميان ميزان پژوهش در دوران نوجوانی يا عادت پژوهش در بزرگسالي را تأييد كرد. تحقيق نشان داد كه خانواده به خاطر تشويق افراد به پژوهش بيشترين تأثير را در ايجاد عادت پژوهش داشته و مربيان و رسانه هاي گروهي و اقوام، به لحاظ درجهء تأثير در رتبه هاي بعدي قرار گرفتند.

بابائي (۱۳۸۳) در پژوهشي با عنوان « چگونگي علاقمند كردن دانش آموزان به تحقیق و پژوهش» به بررّسي عواملي چون تجارب موفقيت آميز، توام ساختن درس با مطالب متنوع، خانواده، معلم، داشتن مهارت كافي درپژوهش و غيره پرداخته است. و براي گردآوري اطلاعات از مشاهده  مصاحبه، پرسشنامه استفاده شده است و جامعه مورد پژوهش ۳۰۰ نفر و نمونه آماري ۵۰ نفر بوده است. و نتايجي همچون تقويت روحيهء پژوهشگري در دانش آموزان، آشنايي با روشهاي نوين پژوهش، و شوق پژوهش، و بالا رفتن نمرات دانش آموزان را بدنبال داشته است.

محسني كبير (۱۳۷۷) در پژوهشي با عنوان «روش ترويج و ايجاد عادت به پژوهش در کودکان، دانشجويان و خانواده» راه حل هاي علاقه مند كردن دانش آموزان و دانشجويان را فعال نمودن و گسترش كتابخانه ها در محلات، مدارس، مساجد و دانشگاه ها عنوان كرده همچنين استفاده از وسايل سمعي و بصري را براي ايجاد علاقه در کودکان مؤثر دانست.

 

گرد آوری شواهد یک

از ابتدای کار متوجه شدم که دانش آموزان علاقه ای چندان به فعالیت های تحقیقی ندارند و کمتر از ۳۰ درصد آنها به تحقیق و پژوهش علاقه مند بودند  وقتی با آنها راجع به این موضوع به مصاحبه پرداختم و دلیل آنرا با پرسش از آنان جویا شدم و اظهار داشتند:

۱) درسها اجازه ای برای تحقیق نمی دهد(درگیر بودن دانش آموزان با مسائل آموزشی فرصتی برای فعالیت پژوهشی نمی گذارد)

۲) عدم تفکرات پژوهشی از جانب معلمان و عدم پیگیری آن ها در زمینه تحقیقات

۳) فعالیت های پژوهشی اصولاً زمان دار بوده و در دراز مدت جواب می دهند (لذا دانش آموزان چندان علاقه ای ندارند)

۴)‌عدم تشویق مناسب برای دانش آموزان علاقمند و پذیرش کم در مسابقات

جمع آوری اطلاعات برای ارائه ی راه حل ها

۱-        مصاحبه:

ابتدا درمورد اهمیت تحقیق و پژوهش و همچنین در مورد اینکه چرا بعضی ها دوست ندارند در فعالیت های پژوهشی  شرکت کنند؟ و اینکه آیا دوست دارند بیشتر از کتاب استفاده نمایند و یا با اینترنت راحتترند؟ به نظر شان چه کار هایی باید انجام شود تا همه دانش آموزان در فعالیت های پژوهشی شرکت کنند؟ میزان همکاری اولیاء  با آن ها جهت انجام تفکر و پژوهش چگونه میباشد؟ سوالاتی از این قبیل از دانش آموزان پرسیده شد و دانش آموزان پاسخ های گوناگونی ارائه دادند که این پاسخ ها را به طور خلاصه یاد داشت کردم. وبا اساتید و مشاورین و همکاران محترم مصاحبه کرده و اطلاعاتی در این زمینه به دست آوردم.

۲-        برگزاری جلسه همکاران

جلسه ای با همکاران هم پایه برگزار کردیم و در مورد عدم علاقه ی بعضی از دانش آموزان به تحقیق و پژوهش با همکاران بحث و گفتگو کردیم آنها نیز متوجه این موضوع شده بودند و عقیده داشتند که تحقیق در این زمینه توسط یک نفر بدون همکاری معلمان هر کلاس نمی تواند در این امر مهم موفق شود و در پایان نتیجه گرفتیم که برای موفق شدن در این کار باید جلسه ای با اولیا ی دانش آموزان داشته باشیم و آگاهی های لازم را  در مورد چگونگی همکاری آنها با دانش آموزان و اهمیت تحقیق و پژوهش به آنها بدهیم.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله تقویت تفکر پژوهشی در دانش آموزان و بالا بردن سطح علمی آنها  نمونه اقدام پژوهی کلاس سوم دبستان

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله تقویت تفکر پژوهشی در دانش آموزان و بالا بردن سطح علمی آنها  نمونه اقدام پژوهی کلاس سوم دبستان

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله تقویت تفکر پژوهشی در دانش آموزان و بالا بردن سطح علمی آنها  نمونه اقدام پژوهی کلاس سوم دبستان

کسب نتایج  پیرامون مقوله تقویت تفکر پژوهشی در دانش آموزان و بالا بردن سطح علمی آنها  نمونه اقدام پژوهی کلاس سوم دبستان

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله تقویت تفکر پژوهشی در دانش آموزان و بالا بردن سطح علمی آنها نمونه اقدام پژوهی کلاس سوم دبستان

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله تقویت تفکر پژوهشی در دانش آموزان و بالا بردن سطح علمی آنها نمونه اقدام پژوهی کلاس سوم دبستان

منابع و مآخذ

۱- استيگر، رالف سي (۱۳۷۰). راههاي تشويق به پژوهش، مترجم پروانه سپرده، تهران: دبيرخانهء هيأت امناء كتابخانه هاي عمومي كشور

۲- بابائي، نظامعلي (۱۳۸۳). چگونگي علاقمند كردن دانش آموزان به درس علوم اجتماعي ، آموزش و پرورش خدابنده، برنامه اقدام پژوهي .

۳- پاورز، ملوين و رابرت اس استارت (۱۳۶۹). راهنماي تمركز بهتر، مشهد: مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوي.

۴- پولادي ، كمال (۱۳۸۷) . رويكردها و شيوه هاي ترويج خواندن، تهران : مؤسسهء فرهنگي و هنري پژوهشي تاريخ ادبيان كودكان.

۵- دلجو، شريعت (۱۳۸۷) . شيوه هاي يادگيري و پژوهش ، تهران: مؤسسهء فرهنگي و هنري سپهر سخن.

۶- ديل سالواك (۱۳۸۲) ـ شوق كتاب، ترجمه مرضيه هدايت، تهران : انتشارات نوربخش.

۷- روزنامهء ايران، شماره ۴۴۶۱٫

۸- سعادت آبادي نسب، محمّد جعفر، مختاري، حيدر (۱۳۷۷). ايجاد انگيزه پژوهش در كودكان و کودکان ، تهران : پژوهشنامهء ادبيات كودك و نوجوان.

۹- شعباني، زهرا (۱۳۸۰). روش هاي پژوهش و يادگيري، تهران : مؤسسهء آفتاب انديشه.

۱۰- شعاري نژاد (۱۳۷۹). ادبيات كودك و نوجوان ، تهران : انتشارات دبيزش.

برای دانلود نمونه اقدام پژوهی کلاس سوم دبستان و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

+ 76 = 82