نمونه اقدام پژوهی دبیر شیمی پیرامون مقوله چگونه توانستم رفتارهاي نامطلوب دانش آموزان را با استفاده از روش هاي نوين تدريس همياري،رويدادي،ساخت گرايي، ايجاد انگيزش بهبود بخشم ؟

نمونه اقدام پژوهی دبیر شیمی پیرامون مقوله چگونه توانستم رفتارهاي نامطلوب دانش آموزان را با استفاده از روش هاي نوين تدريس همياري،رويدادي،ساخت گرايي، ايجاد انگيزش بهبود بخشم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در۲۴ صفحه

نمونه اقدام پژوهی دبیر شیمی پیرامون مقوله چگونه توانستم رفتارهاي نامطلوب دانش آموزان را با استفاده از روش هاي نوين تدريس همياري،رويدادي،ساخت گرايي، ايجاد انگيزش بهبود بخشم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند نمونه اقدام پژوهی دبیر شیمی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم نمونه اقدام پژوهی دبیر شیمی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در نمونه اقدام پژوهی دبیر شیمی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به رفتارهای نامطلوب دانش آموزان با روش نوین تدریس

دیباچه مطالب پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به رفتارهای نامطلوب دانش آموزان با روش نوین تدریس

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به رفتارهای نامطلوب دانش آموزان با روش نوین تدریس

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به رفتارهای نامطلوب دانش آموزان با روش نوین تدریس

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به رفتارهای نامطلوب دانش آموزان با روش نوین تدریس

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به رفتارهای نامطلوب دانش آموزان با روش نوین تدریس

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به رفتارهای نامطلوب دانش آموزان با روش نوین تدریس

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با بهبود بخشیدن به رفتارهای نامطلوب دانش آموزان با روش نوین تدریس

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به رفتارهای نامطلوب دانش آموزان با روش نوین تدریس

 انتخاب روش تدريس :

از بين الگو و روش های نوين تدريس الگوي تدريس توسط كل كلاس درس(وفايي و مرعشي،۱۳۸۴)، روش تدريس رويدادی، همياری، يادگيري در حد تسلط و ساخت گرايي(آقازاده, ۱۳۸۸) انتخاب شدند. و مهم تر از همه در هر روش تدريسي سعي مي شد نحوه ي اجرای روش تدريس در هر شرايطي در صورت امکان مطابق با راه و رسم دانشمندان پيش برود.. علاوه بر ارايه مطالب درسي با نرم افزار PowerPoint از فيلم و نرم افزار های آموزشي شيمي از جمله نافع و برگزيدگان نيز موقع تدريس استفاده مي شد. همچنين لازم به توضيح است که، هر چند در متن کتاب آزمايش کنيد و فعاليت نيامده است ولی سعی نموديم تا حد امکان در دبيرستان روستايي که فاقد هر گونه امکانات آزمايشگاهی بوده، يک سری آزمايش های ساده بر اساس روش تدريس ساخت گرايي(همان منبع، ص ۴۰۰) طراحی، منتهی با جذابيت بيشتر با همكاري دانش آموزان در کلاس انجام دهيم. آزمايش هاي مذكور علاوه بر اينكه راهبرد كمكي جهت تغيير رفتارهاي نامطلوب بودند. آموزش درس شيمي را نيز بهبود بخشيده و در نتيجه باعث تحقق اهداف آموزشي آن مي شدند.

اهداف:

الف) متوجه نمودن دانش آموزان داراي رفتارهاي نامطلوب به اين نکته که عصر حاضر عصر زورگويي نيست، بلکه مجهز شدن به سلاح علم لازم و ضروری است. ب) به طور غير مستقيم هدايت نمودن دانش آموزان مورد هدف به سوی انتخاب رفتار مطلوب، به جای تمرکز روی اشتباه آنها. ج) جذاب نمودن تدريس و علاقه مند نمودن آنها به روش های نوين تدريس به جای روش های سنتی. د) تحقق اهداف کتاب درسی.

ارزشيابي پاياني :

الف) پرسش کتبی، حداکثر ۲۰ نمره، مطابق با بارم بندی کتاب درسي بر اساس تقسيم نمره بين سطوح مختلف حيطه ی شناختي بلوم :

در اين مرحله معمولاً ۸  الي ۱۲ سئوال طرح مي شد تا بچه ها به آنها پاسخ دهند. طوری که هر سئوال يکي از هدف های آموزشي بلوم را مورد سنجش قرار دهد. سپس توسط خود دانش آموزان ورقه ها با توجه به پاسخنامه سريع اصلاح مي شدند.

ب) پرسش شفاهي : بعد از امتحان کتبي مذکور ورقه های دانش آموزان جمع آوری مي شد. سپس از بين آنها با توجه به صلاحديد به طور انتخابي يا تصادفی از چند نفر مي خواستم که پای تخته حاضر شوند. و از آنها از همان سئوالات کتبي بطور شفاهي چند سئوال می پرسيدم.

هدف : الف) اعمال هر گونه کنترل غير مستقيم بيشتر بر آزمون پرسش کتبي، اعم از به حداقل رساندن تقلب و غيره. ب) دانش آموزان پای تخته توسط گروه انرژي مثبت راهنمايي شوند تا در صورت موفقيت در پاسخ گويي به سئوال مربوطه و موافقت همکلاسي های خود نمره ی آنها افزايش يابد(چون امکان پرسش شفاهي از همه دانش آموزان برايم فراهم نبود موافقت همکلاسي های آنها جهت تبعيض قايل نشدن ضروری بود). ج) فعال نگه داشتن گروه انرژی مثبت در کلاس.

وارد نمودن نتايج آزمون ارزشيابي پايانی به نرم افزار تحليل آزمون، در جدولي بنام جدول عملکرد هر دانش آموز در هر يک از فرايندهای يادگيری(سيف، ۱۳۸۶ و معاونت آموزشي وزارت آموزش و پرورش،۱۳۷۳) : در اين مرحله از گروه امين های کلاس و ساير گروه ها مي خواستم که در جدول مذکور داده ها را وارد نمايند. که به منظور تحليل آزمون در نرم افزار Excel طراحي شده بود (پيوست ب-۲). البته اينجانب در فاصله ی وارد نمودن داده ها به نرم افزار فرصت را غنيمت شمرده و با گروهي که خود آزمايش ها را انجام نداده بودند تکرار مي کرديم.

شيوه ي ارائه ی پاداش :

اسلاوين(۱۹۸۷)معتقد است که به دانش آموزان بر اساس فعاليت فردي و گروهي پاداش داده شود(کديور،۱۳۸۵، ص۲۴۳). بنابراين در پايان هر ماه با توجه به نمودارهای رشد ۴ و ۵ که توسط نرم افزار مذکور تهيه مي شد به گروهي که دارای بالاترين درصد عملکرد نسبت به ساير گروه ها بود جايزه تعلق مي گرفت و بر اساس فعاليت فردي تا رتبه سوم. و جايزه در هر جلسه به ندرت، يک خودکار يا دفتر و در اکثر موارد حذف نمرات کمتر از ميانگين آن افراد و اعضای گروه بود. و در پايان توسط يکي از دانش آموزان دعای زير خوانده شده و بچه ها آمين مي گفتند.«خدايا پاداش هاي بيروني مخصوصاً نمره چندان برای ما اهميتي ندارند، پس به ما عنايت کن تا مهارت هاي دانش شيمي خود را افزايش داده و از آن در جهت صلح آميز و خدمت به بشريت استفاده نماييم». سپس نمودار های فوق چاپ و به اطلاع والدين آنها مي رسيد.

هدف: الف) نزديك تر نمودن رابطه پاداش از لحاظ زمان با رفتار(شاملو، ۱۳۸۵، ص۱۰۷). ب) افزايش انگيزش دروني. ج) توجه به شايستگيها و مهارت هاي دانش آموزان به جای نمره دادن(کديور،۱۳۸۵، ص۲۰۷).

برقراری رابطه ی دوستانه و افزايش اعتماد به نفس بچه ها با پيروی از «اصل استفاده از جملات مثبت»

از هر موقعی که پيش می آمد اعتماد کليه دانش آموزان را به خود جلب کرده و رابطه دوستانه(هوک، پيتر، و واس، اندی،۲۰۰۴، ص ۶۵) با آنها برقرار می نمودم و طوری با آنها برخورد می کردم که خود احساس کنند واقعاً آنها را دوست دارم. مثلاً در جلسه روز امتحان و يا پای تخته هر جا قسمت اول پاسخ سئوالی که از آنها می پرسيدم يادشان می رفت خود کمک می نمودم و يا در هر زمينه ديگری که انتظار کمک داشتند کمک می کردم. و هميشه می گفتم که نمره قبولی را خواهيد گرفت نگران نمره نباشيد فقط ياد بگيريد و مطمئن باشيد که خواستن توانستن است و ذهن مثبت خود را با تکرار جملاتي مانند من به خدا توکل مي کنم، من سالم و خوشحالم و … تقويت کنيد.

آموزش مهارت های مطالعه و راهبردهای يادگيری :

در طول جريان تدريس سعی مي کرديم يک راهبرد مناسب جهت آماده شدن به پرسش و پاسخ جلسه ي آينده نيز ارائه دهيم، مانند هدايت کردن فراگيران در توليد تصاوير بصری هنگام مطالعه(کديور، ۱۳۸۶، ص ۲۰۴). بدين صورت که از بچه ها می خواستم به دقت ماجرای علمی که از طريق فيلم، اسلايد و يا به صورت اجرای نمايش کلاسي نشان داده شده بود را خوب به خاطر بسپارند. بعد متن کتاب را روخواني نموده و سئوال طرح کنند. سپس به جای حفظ پاسخ آن سعی کنند با مراجعه به فيلمي که از نحوه ی اجرای ماجرای علمی بصورت نمايش کلاسي موقع تدريس در ذهن خود دارند پاسخ آن را بيابند. بدين ترتيب به آنها القاء مي کردم که به مرور زمان در خواهند يافت که نيازی به حفظ انبوه مطالب نيست. اگر به راه و رسم دانشمندان عمل نمايند.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به رفتارهای نامطلوب دانش آموزان با روش نوین تدریس نمونه اقدام پژوهی دبیر شیمی  

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به رفتارهای نامطلوب دانش آموزان با روش نوین تدریس نمونه اقدام پژوهی دبیر شیمی  

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به رفتارهای نامطلوب دانش آموزان با روش نوین تدریس نمونه اقدام پژوهی دبیر شیمی  

کسب نتایج  پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به رفتارهای نامطلوب دانش آموزان با روش نوین تدریس نمونه اقدام پژوهی دبیر شیمی  

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به رفتارهای نامطلوب دانش آموزان با روش نوین تدریس نمونه اقدام پژوهی دبیر شیمی 

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به رفتارهای نامطلوب دانش آموزان با روش نوین تدریس نمونه اقدام پژوهی دبیر شیمی

منابع و ماخذ

  1. آقازاده, محرم, و احديان, محمد,(۱۳۸۰), راهنماي روش هاي نوين تدريس(براي آموزش و کار آموزي), آييژ, تهران, چاپ سوم.
  2. آقازاده, محرم, و افسانه, سنه,(۱۳۸۱), فرهنگ مطالعه و پژوهش: راهنماي معلم: ويژه دوره راهنمايي تحصيلي, تهران : موسسه فرهنگي منادي تربيت, وزارت آموزش و پرورش, چاپ سوم.
  3. آقازاده، محرم،(۱۳۸۸)، راهنماي روشهای نوين تدريس(بر پايه پژوهشهای مغز محوری، ساختگرايي، يادگيری از طريق همياری، فراشناخت و … )، آييژ, تهران, چاپ پنجم.
  4. آهنچيان، محمدرضا و همكاران,(۱۳۸۳), اقدام پژوهي: راهبردي براي بهبود آموزش و تدريس، گردآورنده رضا ساكي، انتشارات پژوهشكده تعليم و تربيت، تهران, چاپ سوم.

برای دانلود نمونه اقدام پژوهی دبیر شیمی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

75 − = 74