اقدام پژوهی دبیر شیمی پیرامون مقوله چگونه توانستم به درک مفاهیم اساسی درس با بهره گیری از فضای مجازی بپردازم ؟

اقدام پژوهی دبیر شیمی پیرامون مقوله چگونه توانستم به درک مفاهیم اساسی درس با بهره گیری از فضای مجازی بپردازم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۵۱ صفحه

اقدام پژوهی دبیر شیمی پیرامون مقوله چگونه توانستم به درک مفاهیم اساسی درس با بهره گیری از فضای مجازی بپردازم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی دبیر شیمی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی دبیر شیمی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی دبیر شیمی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله درک مفاهیم اساسی درس شیمی با بهره گیری از فضای مجازی

دیباچه مطالب پیرامون مقوله درک مفاهیم اساسی درس شیمی با بهره گیری از فضای مجازی

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله درک مفاهیم اساسی درس شیمی با بهره گیری از فضای مجازی

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله درک مفاهیم اساسی درس شیمی با بهره گیری از فضای مجازی

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله درک مفاهیم اساسی درس شیمی با بهره گیری از فضای مجازی

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله درک مفاهیم اساسی درس شیمی با بهره گیری از فضای مجازی

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله درک مفاهیم اساسی درس شیمی با بهره گیری از فضای مجازی

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با درک مفاهیم اساسی درس شیمی با بهره گیری از فضای مجازی

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله درک مفاهیم اساسی درس شیمی با بهره گیری از فضای مجازی

گردآوري اطلاعات (شواهد۱)، مرحله اول

صحبت با معلمان، مديران، معاونان، مشاوران و دانش آموزان از طريق نظرسنجي از آن ها. درباره شيوه عملكرد خود در كلاس درس. يافته هاي اين مرحله عبارتند از:

  • معلمان: همكاران شيمي در مدرسه تمايل چنداني به استفاده از رايانه در هنگام تدريس نداشتند و استفاده از اينترنت در امر تدريس را غير ممكن مي دانستند. البته لازم به ذكر است كه دليل آن را عدم آشنايي آن ها با رايانه و اينترنت مي دانستند. معلمان دروس ديگر نيز همين نظر را داشتند.
  • مديران، معاونان و مشاوران: با توجه به امكانات مدرسه مي بايست تدريس مبتني بر IT را انجام مي دادم. به همين منظور نياز به تعدادي رايانه و همچنين خط پرسرعت اينترنت بود. با توجه به صحبت مدير و معاونان تعدادي رايانه در سايت كامپيوتر مدرسه وجود داشت اما اتصال به اينترنت غيرممكن بود. به گفته آن ها به دليل وجود فقط يك خط تلفن در مدرسه نمي توانستيم از اينترنت استفاده كنيم.
  • دانش آموزان: طبق روال همه ساله در ابتداي سال از دانش آموزان درباره شيوه عملكرد در كلاس درس نظرسنجي مي كنم. چند روش را به آن ها پيشنهاد مي دهم و نظرات آن ها را جويا مي شوم. اكثريت قريب به اتفاق دانش آموزان شيوه
    جزوه نويسي را از من طالب بودند و بر اين امر پافشاري مي كردند. با توجه به تجربه اي كه در اين چند سال كسب كرده ام بهتر بود كه بنا به درخواست
    دانش آموزان عمل كنم و هدايتگري آن ها به سوي روش فعال را به مرور زمان انجام دهم. بنابراين در ابتدا شيوه سنتي را براي تدريس انتخاب نمودم. با توجه به تجربيات سال هاي گذشته خود، مي دانستم كه با روش سنتي فقط مي توان پيشرفت
    دانش آموزان در حيطه دانشي فراهم كرد، ولي روش هاي فعال و مبتني بر IT
    مي تواند يادگيري در سطوح بالاتر درك و فهم و كاربردي را تقويت كند. اما مشكلات بسياري بر سر راه من وجود داشت. مشكل اصلي، كمبود يا نبود منابع و تجربيات فني، كمبود رايانه ها و هزينه بالاي اتصال به اينترنت، كه براي مدرسه مشكل ساز بود. مشكل اساسي ديگر، دگرگوني و تغييرات اساسي در شيوه هاي تدريس بود.

 تجزيه و تحليل نتايج، مرحله اول

با توجه به نتايج به دست آمده، دانش آموزان علاقه زيادي به روش تدريس سنتي و نوشتن جزوه در كلاس داشتند. از طرفي امكان استفاده از اينترنت در مدرسه غير ممكن بود و فقط تعداد معدودي رايانه در مدرسه وجود داشت. بنابراين شرايط ايجاب مي كرد كه با روش سنتي تدريس كنم.

 اجراي راه حل، مرحله اول

تدريس فصل اول كتاب را با شيوه سنتي آغاز كردم. نكات مهم آن را توضيح داده و به صورت جزوه در اختيار دانش آموزان قرار دادم. سپس متن درس خوانده مي شد و نكات مهم در كتاب علامت زده مي شد. هرجلسه از مطالب تدريس شده به صورت شفاهي پرسش به عمل مي آوردم و دانش آموزان هم مطالب را حفظ كرده و به من جواب مي دادند. البته در پاسخ پرسش هاي مفهومي و كاربردي اشكال داشتند و آن ها را درك نمي كردند.

بعد از تدريس ۹ صفحه اول كتاب، چند نمونه سؤال براي دانش آموزان حل كردم و براي جلسه بعد امتحان تعيين نمودم.

امتحان شامل سه نمره سؤال تشريحي بود كه در سطح هاي دانش، درك و فهم و كاربرد طراحي شده بود. براي هر مورد يك نمره در نظر گرفتم. سؤالات عبارت بودند از:

سطح دانش:

  1. مشاهده كداميك از موارد زير در آزمايش رادرفورد نشان مي دهد كه بيشتر حجم اتم از فضاي خالي تشكيل شده است؟ توضيح دهيد.

آ)عبور بدون انحراف بيشتر ذرات آلفا از ورقه طلا

ب) انحراف شديد بعضي از ذرات آلفا

اجراي راه حل

خودم در اينترنت به جستجو مي پرداختم و براي هر مبحث اطلاعاتي را تهيه
مي كردم و آن ها را به كلاس درس مي آوردم و با استفاده از كامپيوتر مدرسه به تدريس مي پرداختم. همچنين استفاده از CD هاي آموزشي مناسب نيز تا حدي مرا در امر آموزش كمك مي كرد.

علاوه بر آن با تشويق دانش آموزاني كه به رايانه و اينترنت دسترسي داشتند، آن ها را به همكاري دعوت كردم تا آن ها نيز در اين امر مرا ياري دهند. با معرفي سايت هاي آموزشي مناسب، آن ها را وادار به استفاده از اينترنت با امكانات شخصي خودشان مي كردم. بعضي از دانش آموزان علاقمند نيز به سايت كامپيوتر پژوهش سرا مراجعه مي كردند و به اين طريق از اينترنت استفاده مي كردند.

همچنين وبلاگ آموزشي ام كه چندسالي است فعال مي باشد، موجب تعامل بيشتر من با دانش آموزانم شده است. استفاده از وبلاگ آموزشي تجربه بسيار مفيدي است كه از چند سال پيش كسب كرده ام، دانش آموزان با استفاده از وبلاگ تبادل اطلاعات مي كنند و سؤالات درسي خود را بدون هيچ واهمه اي مي پرسند و جواب مي گيرند. حتي مقالات مفيدي ارسال مي كنند كه با نام خود آن ها در وبلاگ ثبت مي كنم تا مورد استفاده همه علاقمندان قرار گيرد. لازم به ذكر است، بعضي از دانش آموزان ناشناس نيز از طريق وبلاگ با من تبادل نظر مي كنند و اشكالات درسي خود را برطرف مي كنند. استفاده از وبلاگ آموزشي (www.marycury.blogfa.com)، براي همه دانش آموزان امكان پذير است. نكته جالب توجه اين است كه اغلب دانش آموزانم كه هم اكنون در دانشگاه تحصيل مي كنند، هنوز از طريق وبلاگ با من در ارتباط هستند، كه باعث افتخار مي باشد. اين امر نشان دهنده استفاده از وبلاگ بدون در نظر گرفتن زمان و مكان مي باشد كه يكي از راه هاي همگام شدن با جهاني شدن آموزش شيمي است.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله درک مفاهیم اساسی درس شیمی با بهره گیری از فضای مجازی اقدام پژوهی دبیر شیمی  

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله درک مفاهیم اساسی درس شیمی با بهره گیری از فضای مجازی اقدام پژوهی دبیر شیمی 

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله درک مفاهیم اساسی درس شیمی با بهره گیری از فضای مجازی اقدام پژوهی دبیر شیمی 

کسب نتایج  پیرامون مقوله درک مفاهیم اساسی درس شیمی با بهره گیری از فضای مجازی اقدام پژوهی دبیر شیمی

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله درک مفاهیم اساسی درس شیمی با بهره گیری از فضای مجازی اقدام پژوهی دبیر شیمی 

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله درک مفاهیم اساسی درس شیمی با بهره گیری از فضای مجازی اقدام پژوهی دبیر شیمی 

منابع مورد استفاده:

  1. آهنچيان، محمدرضا و ديگران (۱۳۸۳) اقدام پژوهي:راهبردي براي بهبود آموزش و تدريس، تهران، انتشارات رشد.
  2. ارشدي، نعمت الله (۱۳۸۶) جهاني شدن و آموزش شيمي، رشد آموزش شيمي، دوره بيست ويكم، شماره۲، زمستان.
  3. اميري، محمدعلي ( ۱۳۶۹). تفكر درباره تحولات آينده آموزش و پرورش، تهران: انتشارات مدرسه.
  4. ايراني، يوسف؛ بختياري، ابوالفضل (۱۳۸۲) روش تحقيق عملي(اقدام پژوهي)، تهران،
    نشر لوح زرين.
  5. بايرم، اليزابت؛ بينگهام، مارگارت(۱۳۸۵) تلفيق فناوري در مدارس، مترجم، نونا حسن پور اينانلو، رشد تكنولوژي آموزشي، دوره بيست ويكم، شماره۸، ارديبهشت.
  6. توكلي، معصومه (۱۳۸۵) آموزش مفهوم مول به روش مبتني بر IT ، رشد آموزش شيمي، دوره بيستم، شماره۱، پاييز.
  7. چارياني، ابوالقاسم (۱۳۸۰) تأثير ICT بر برنامه ريزي درسي، دفتر برنامه ريزي و تأليف
    آموزش هاي فني و حرفه اي، كاردانش.
  8. خلخالي، مرتضي (۱۳۸۱) پرسش هاي مفهومي و مسايل چالش برانگيز در شيمي، رشد آموزش شيمي، دوره پانزدهم، شماره۴، تابستان.
  9. دلوز، ژاك (۱۳۸۰) آموزش براي قرن بيستم و يكم، ترجمه افتخارزاده، سيد فرهاد، تهران: انتشارات عابد.
  10. ديناروند، حسن(۱۳۸۲) مدارس در عصر اطلاعات، رشد تكنولوژي آموزشي، دوره نوزدهم، شماره۹، تابستان.
  11. ديناروند، حسن(۱۳۸۵) فناوري آموزشي در كلاس: تغييرات تدريجي، رشد تكنولوژي آموزشي، دوره بيست ويكم، شماره۸، ارديبهشت.
  12. روش هاي فعال ياددهي يادگيري مبتني بر IT، دفتر برنامه ريزي و تأليف كتب درسي و دفتر آموزش و پرورش نظري و پيش دانشگاهي، بهمن ۱۳۸۳٫
  13. طراحي مدارس هوشمند در مالزي، ماهنامه آموزشي، تحليلي، اطلاع رساني، مجله تكفا، شماره ۵و ۶، سال اول ، خرداد و تيرماه ۱۳۸۲٫
  14. عطاران، محمد؛ شبيري، سيده فاطمه (۱۳۸۶) بهره گيري از نرم افزار كمك آموزشي فيزيك سوم دبيرستان و بررسي تأثير آن در پيشرفت تحصيلي و تعامل دانش آموزان در كلاس، فصلنامه تعليم و تربيت، سال بيست وسوم، شماره۱، بهار.
  15. فلام، ويليام.دي. (۲۰۰۴) تنگناي فناوري، نويد و واقعيت رايانه در كلاس هاي ما، انتشارات انجمن نظارت و برنامه ريزي درسي.
  16. قاسمي پويا، اقبال (۱۳۸۲) راهنماي معلمان پژوهنده، تهران، نشر اشاره.
  17. كديور، پروين؛ زارع زاده، كمال (۱۳۸۶) مقايسه خودكارآمدي و خلاقيت در دانش آموزان كاربر اينترنت و دانش آموزان غيركاربر، فصلنامه تعليم و تربيت، سال بيست وسوم، شماره۱، بهار.
  18. كريمي پور، محمدرضا (۱۳۸۱) آموزش متناسب با عصر اطلاعات، رشد تكنولوژي آموزشي، شماره۷، فروردين ماه.
  19. كوچكي، خورشيد (۱۳۸۷) اهميت استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات در آموزش شيمي، رشد آموزش شيمي، دوره بيست و يكم، شماره۳، بهار.
  20. گدازچيان، فاطمه (۱۳۸۶) نوآوري در كلاس درس، رشد تكنولوژي آموزشي، دوره بيست و سوم، شماره۵، بهمن.
  21. گرگ، كرسي (۱۳۸۴) آيا همه دانش آموزان مي توانند از اينترنت ياد بگيرند؟، مترجم توحيد صيامي، رشد تكنولوژي آموزشي، دوره بيستم، شماره۷، فروردين.
  22. لچس، وي وي. (۱۳۸۵) كاربرد چندرسانه اي ها در كلاس درس، مترجم فرشته شاه جعفري، رشد تكنولوژي آموزشي، دوره بيست ويكم، شماره۷، فروردين.
  23. لركيان. (۱۳۸۴) پايان نامه كارشناسي ارشد، براي استراتژي هاي توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT ) در آموزش و پرورش در سه كشور استراليا، هنگ كنگ و فنلاند با تأكيد بر خط مشي، برنامه درسي تربيت معلم، با ارائه راهكارهايي براي توسعه نظام آموزش و پرورش ايران.
  24. مهرمحمدي، محمود (۱۳۸۶) فناوري اطلاعات و ارتباطات و نسبت آن با آموزش و پرورش، فصلنامه تعليم و تربيت، سال بيست و سوم، شماره۱، بهار.
  25. متيو، نورمن (۱۳۸۲) فناوري اطلاعات، پيشرفت تحصيلي، مترجم فيروز رضاييان، رشد تكنولوژي آموزشي، دوره نوزدهم، شماره۹، تابستان.
  26. مشفق آراني، بهمن (۱۳۸۲) تحولات فناوري آموزشي در قرن بيستم، رشد تكنولوژي آموزشي، دوره نوزدهم، شماره۹، تابستان.
  27. مك نيف، جين و ديگران (۱۳۸۴) اقدام پژوهي، ترجمه محمدرضا آهنچيان، تهران، انتشارات رشد.
  28. يغما، عادل(۱۳۸۳) بازنگري در مفهوم و مباني فناوري آموزش، رشد تكنولوژي آموزشي، دوره بيستم، شماره۶، اسفند.

برای دانلود اقدام پژوهی دبیر شیمی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

3 + 6 =