نمونه اقدام پژوهی دبیر زیست شناسی پیرامون مقوله چگونه توانستم يادگيري و محفوظات اصطلاحات را در دانش آموزانم بهبود بخشيده و آنها را به اين درس علاقه مند كنم؟

نمونه اقدام پژوهی دبیر زیست شناسی پیرامون مقوله چگونه توانستم يادگيري و محفوظات اصطلاحات را در دانش آموزانم بهبود بخشيده و آنها را به اين درس علاقه مند كنم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۳ صفحه

نمونه اقدام پژوهی دبیر زیست شناسی پیرامون مقوله چگونه توانستم يادگيري و محفوظات اصطلاحات را در دانش آموزانم بهبود بخشيده و آنها را به اين درس علاقه مند كنم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند نمونه اقدام پژوهی دبیر زیست شناسی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم نمونه اقدام پژوهی دبیر زیست شناسی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در نمونه اقدام پژوهی دبیر زیست شناسی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به یادگیری و محفوظات اصطلاحات در دانش آموزان

دیباچه مطالب پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به یادگیری و محفوظات اصطلاحات در دانش آموزان

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به یادگیری و محفوظات اصطلاحات در دانش آموزان

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به یادگیری و محفوظات اصطلاحات در دانش آموزان

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به یادگیری و محفوظات اصطلاحات در دانش آموزان

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به یادگیری و محفوظات اصطلاحات در دانش آموزان

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به یادگیری و محفوظات اصطلاحات در دانش آموزان

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با بهبود بخشیدن به یادگیری و محفوظات اصطلاحات در دانش آموزان

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به یادگیری و محفوظات اصطلاحات در دانش آموزان

راه کار های رایج :

* متداول ترین راه کار برای آموزش و جایگزینی اصطلاحات مشکل در ذهن افراد تکرار توسط معلم و یا   دانش آموزانی است که مورد پرسش کلاسی قرار می گیرند . این شیوه می تواند کارآمد باشد ، اما از آنجا که تکرار مطالب برای بیشتر دانش آموزان امری خسته کننده بوده و از سوی دیگر فرصت معلم برای پرسش کلاسی مکرر ، بسیار کم است ، به اندازه ی لازم پاسخگوی این مهم نیست .

* روش دیگری که به حفظ کلمات کمک می کند ریشه یابی آنهاست . تعدادی از اصطلاحات تخصصی ریشه یا پسوند مشترک دارند و می توانیم با ارائه ی یک کلمه و انشعابات آن ، هم زمان کلمه های زیادی را به دانش آموز تفهیم کنیم . به عنوان مثال از دانش آموزان خواستیم جدولی مانند زیر تهیه کنند و در طول سال تحصیلی در حین تدریس هر گاه لازم بود کلمات را در این جدول وارد کنند .

 

ریشه یا پسوند معنای ریشه یا پسوند کلمات منشعب از آن
 

Iso

 

 

یکسان ایزومر : گروه ترکیباتی که از نظر تعداد اتم ها یکسانند ، اما ساختمان آنها و آرایش اتم هایشان متفاوت است .

ایزوتونیک : کشش ثابت

ایزو متریک : طول ثابت

 

Plast

 

سلول یا

ذره ی متشکل

کلروپلاست :  ذره ی متشکل از کلروفیل در سلول های گیاهی

کروموپلاست : ذره ی متشکل از رنگدانه ها

آمیلوپلاست : ذره ی متشکل از نشاسته

 

اما دو اشکال  به این روش وارد است :

۱ –  همه ی کلمات مشتق و بر گرفته از ریشه ی لاتین آن کلمه نیستند و ساده می باشند .

۲ – گاهی خود ریشه ها تبدیل به یک مطلب اضافی شده و در نتیجه دانش آموز را دچار سر در گمی و خستگی می کند ، این مورد  به ویژه متوجه دانش آموزانی است که رابطه خوبی با زبان بیگانه  ندارند و یا از نظر درسی ضعیف هستند .

*یکی از راه های قدیمی جریمه کردن است که امروزه کاملا مردود شده است .

امتحان کتبی رایج ترین روش است . این شیوه نیز به خاطر اضطرابی که در طول امتحان برای بعضی از  دانش آموزان ایجاد می کند جای بحث دارد ، در گروهی نیز بی اهمیت شمردن امتحانات تکراری مشاهده می شود .

راه حل جدید :

همان طور که اشاره شد برای برطرف کردن مشکل از جدول کلمات متقاطع استفاده کردم که با اجرای آن به شکل امتحان ، دانش آموزان را مجبور به تکرار و تمرین نموده و حافظه ی آنها را به کار بگیرم چون

« حافظه مانند عضله است ، هر چه بیشتر از آن استفاده کنید ، قوی تر می شود و هر چه از آن غفلت کنید  ضعیف تر می شود » [۱]

تفاوتی که این امتحان با امتحانات متداول داشت ، تازگی وجنبه ی تفریحی وسرگرمی آن بود ، بدین گونه   مهم ترین اشکال امتحانات سنتی در این طرح کاهش یافت .

برای تهیه ی جدول ها کار بسیار سختی در پیش داشتم . طراحی جدول کلمات خود به تنهایی امری مشکل است . از سوی دیگر منطبق کردن آنها بر ملاک های یک آزمون خوب ، سختی کار را دوچندان    می کرد .

* ویژگی های یک آزمون خوب از دیدگاه شوئر[۲] :

  1. روایی[۳] : اولین ویژگی یک آزمون خوب روایی آن است . بدین معنا که آزمون باید چیزی را اندازه بگیرد که برای اندازه گیری آن ساخته شده است . . . در آزمون های پیشرفت تحصیلی یک آزمون را وقتی روا[۴] می نامند که سوالات آن براساس آنچه تدریس شده است ، تهیه شوند و         هدف های آموزشی را بهتر منعکس کنند .
  2. اعتبار[۵] : یک آزمون تنها نباید چیزی را اندازه بگیرد که برای اندازه گیری آن ساخته شده است بلکه باید در اندازه گیری آن ثبات داشته باشد . آزمونی که در زمان های متفاوت نتایج  متفاوت را به بار آورد ، آزمون خوبی نخواهد بود . . .   به این ترتیب که بر اساس محتوا و هدف های معین یک سری سوال می نویسند و آن را با فاصله ی زمانی دو بار به یک گروه دانش آموز می دهند . . . . .
  3. کار آمدی [۶] : کار آمدی مربوط به اجرا و تصحیح یک آزمون است که وقت معلم و شاگرد را در نظر می گیرد . آزمونی که به توضیحات طولانی و تفصیلی نیاز داشته باشد یا آزمونی که نمره گذاری آن ابهام تولید کند ، آزمون خوبی نخواهد بود .

برای دستیابی به مورد اول یعنی “روایی” آزمون مورد نظر مجبور شدم برای هر فصل به طور جداگانه جدولی طراحی کنم و در آن فقط از اصطلاحات همان بخش استفاده نمایم . برای “کارآمد” کردن آن سعی کردیم تعداد سوال های هر آزمون طوری باشد که به هر جواب صحیح یک نمره ی منطقی مانند  ۲۵/۰  ،  ۵/۰  یا  ۱  تعلق بگیرد . هم چنین برای تنظیم وقت امتحان برای بعضی از فصل ها بین دو تا سه جدول تهیه کردم .

برای “اعتبار بخشی” نیز در پایان سال تحصیلی دو آزمون را به صورت تکراری برگزار نمودیم که نتیجه ی نمرات آن پیوست گردیده است .

*  مراحل طراحی جدول ها :

  1. کلمه های سخت فصل را جدا کرده و روی کاعذ آوردم .
  2. معنای مترادف ، تعریف یا راهنمای مناسبی برای دستیابی به کلمه مورد نظر نوشتم.
  3. جدولی رسم نموده و اصطلاحات را در آن جای دادم .
  4. پس از دسترسی به جدول تکمیل شده ی مورد نظر ، تعریف ها را تایپ و جدول طرح شده را در کنار آن قرار دادم .
  5. پاسخ ها را از داخل جدول ها پاک کردیم .

در آخر به ازای هر فصل کتاب های زیست شناسی دوم و سوم تجربی حداقل یک جدول ، یا به دلیل حجم زیاد اصطلاحات دو تا سه جدول تهیه نمودم .

پس از تایپ و تکثیر برگه ها به تعداد دانش آموزان ، نوبت به اجرای کار رسید . سه روش برای برگزاری امتحان در نظر گرفتیم و با پایان هر فصل از یک روش استفاده کردم .

الف )  پس از پایان فصل ، یک جلسه آزمون تشریحی ، جلسه ی بعد امتحان جدول .

ب )   برگزاری هم زمان امتحان تشریحی و جدول پس از پایان فصل .

ج )   پس از پایان فصل ، یک جلسه امتحان جدول ، جلسه بعد امتحان تشریحی .

د )   برای اطمینان از کار آمد بودن شیوه ، امتحان جدول را برای  فصل های پنج تا یک کتاب         “زیست شناسی و آزمایشگاه  ” برگزار کردم اما از فصل  شش  به عنوان شاهد امتحان نگرفتیم . نمره ی امتحان دی ماه این دانش آموزان را که از فصل یک تا شش بود تجزیه وبررسی نمودم .

گرد آوري شواهد ۲  :

با بررسی نمرات امتحان های برگزار شده به شیوه ی  جدول و تشریحی هر فصل و مقایسه ی آماری آنها با یکدیگر به نتایج قابل قبولی دست یافتم. به عنوان نمونه در امتحان شماره (۱) ۸ نمره ای هم زمان جدولی و تشریحی ، نمره  ی ۱۸% دانش آموزان در امتحان تشریحی بین ۷ تا ۸ بود ، در حالی که در امتحان جدول ۷۷% آنها در   محدوده ی نمره ی ۷ تا ۸ بودند .در امتحان شماره (۲) که ۷ نمره داشت و هم زمان به صورت جدول و تشریحی برگزار شد ، نمره ی بین ۵/۵ تا ۷ امتحان تشریحی را ۵/۵۴% درصد دانش آموزان گرفتند ، اما در امتحان جدول ۸۲% شاگردان این نمره را به خود اختصاص دادند .

نکاتی که در بالا توضیح داده شد در جدول زیر آمده است :

امتحان ۱ امتحان ۲
نمره ی کل ۸ نمره ای ۷ نمره ای
محدوده نمره ی اکتسابی دانش آموز ۸-۷ ۷-۵/۵
درصد تعداد دانش آموزان در امتحان جدول ۷۷% ۸۲%
درصد تعداد دانش آموزان در امتحان تشریحی ۱۸% ۵/۵۴%

آمار به دست آمده از امتحان نمونه ” د” به شرح زیر است :

در امتحان دی ماه ۵/۴۴% دانش آموزان از بخش هایی که امتحان جدول داده بودند نمره ی ۸ تا ۱۰ کسب کردند ، در صورتی که در همان امتحان از فصل شش که امتحان جدول آنها برگزار نشده بود ۵۷/۲۸%       دانش آموزان نمره ی ۸ تا ۹[۷] به دست آوردند .

بررسی پرسشنامه ی شماره ی دو که در پایان سال تحصیلی در اختیار دانش آموزان قرار گرفت به شرح  زیر است [۸] :

  • از نظر ۶۰% دانش آموزان ، استفاده از جدول ها در یادگیری اصطلاحات و املای صحیح آنها به میزان زیاد تا بسیار زیاد به آنها کمک می کند .
  • اضطراب افراد در طول امتحان جدول کاهش چشمگیری یافته است ، به طوری که در پرسش مربوط به این مورد ۶۲% دانش آموزان گزینه های (اصلا ، بسیار کم و کم ) را انتخاب کرده اند .
  • ۴۴% دانش آموزان امتحان جدول را به تشریحی ترجبح می دهند و ۴۷% هم علاقه مند هستند که ابتدا امتحان جدول و سپس امتحان تشریحی بدهند .

[۱] – John A. Kline

[۲]  –  Lowell  August Schoer

[۳]  –  Validity

[۴]  –  Valide

[۵]  –  Reliability

[۶]  –  Efficiency

[۷] – نکته ی قابل توجه این است که محدوده ی نمره ی به دست آمده توسط دانش آموزان، در امتحان شاهد به جای اینکه    ۸ تا ۱۰  باشد ، ۸ تا ۹ است .

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به یادگیری و محفوظات اصطلاحات در دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی دبیر زیست شناسی

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به یادگیری و محفوظات اصطلاحات در دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی دبیر زیست شناسی

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به یادگیری و محفوظات اصطلاحات در دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی دبیر زیست شناسی

کسب نتایج  پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به یادگیری و محفوظات اصطلاحات در دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی دبیر زیست شناسی 

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به یادگیری و محفوظات اصطلاحات در دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی دبیر زیست شناسی

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به یادگیری و محفوظات اصطلاحات در دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی دبیر زیست شناسی

منابع و مآخذ:

۱-     دکترقاسمی پویا،اقبال،راهنمای عملی پژوهش در عمل،تهران :وزارت آموزش و پرورش،پژوهشکده تعلیم و تربیت،۱۳۸۰،۱۸۲ص،جلد۱۰

۲-     دکتر قاسمی پویا،اقبال،راهنمای معلم پژوهنده،تهران،لوح زرین ،۱۳۸۲،۲۵۶ص

۳-     کارشناس تحقیقات آموزش و پرورش،برگزیده های پژوهش در عمل،چاپخانه نیما با همکاری آموزش و پرورش ،۲۳۸ص

۴-     دبیرخانه سمپوزیوم جایگاه تربیت،مجموعه مقالات چهارمین سمپوزیوم جایگاه تربیت،انتشارات تربیت تهران :معاونت پرورشی (دفتر مشاوره و تحقیق)،۱۳۷۴،جلد اول

۵-      سید محمدی،یحیی ،روانشناسی یادگیری ،(تهران)موسسه نشر روان ،زمستان ۱۳۷۷،۲۹۳ص

۶-     پژوهشکده تعلیم و تربیت وزارت آموزش و رورش ،فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت،انجمن ایرانی تعلیم و تربیت ،۱۵۶ص،شماره ۱۷و ۱۸

۷-     فضلی خانی ،منوچهر،روشهای فعال تدریس،انتشارات تربیت ،تهران ،۱۳۷۸،چاپ اول

۸-     روبرت م.گانیه ،به نقل از جعفر نجفی زند،شرایط یادگیری،انتشارات رشد،پاییز ۱۳۸۶

۹-     آرلرد،(۲۰۰۱)،به نقل از ژاله رهبر،(۱۳۸۰)،مجله رشد زیست شناسی،دفتر انتشارات کمک آموزشی،تهران،چاپ۴۹

برای دانلود نمونه اقدام پژوهی دبیر زیست شناسی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

52 − = 48