دانلود اقدام پژوهی دبیر زیست شناسی پیرامون مقوله چگونه توانستم با جذاب سازی کلاس و منسوخ نمودن روش های تدریس سنتی دانش آموزان را به درس علاقه مند نمایم ؟

دانلود اقدام پژوهی دبیر زیست شناسی پیرامون مقوله چگونه توانستم با جذاب سازی کلاس و منسوخ نمودن روش های تدریس سنتی دانش آموزان را به درس علاقه مند نمایم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۷ صفحه

دانلود اقدام پژوهی دبیر زیست شناسی پیرامون مقوله چگونه توانستم با جذاب سازی کلاس و منسوخ نمودن روش های تدریس سنتی دانش آموزان را به درس علاقه مند نمایم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند دانلود اقدام پژوهی دبیر زیست شناسی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم دانلود اقدام پژوهی دبیر زیست شناسی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در دانلود اقدام پژوهی دبیر زیست شناسی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله جذاب سازی کلاس زیست شناسی و منسوخ نمودن روش تدریس سنتی

دیباچه مطالب پیرامون مقوله جذاب سازی کلاس زیست شناسی و منسوخ نمودن روش تدریس سنتی

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله جذاب سازی کلاس زیست شناسی و منسوخ نمودن روش تدریس سنتی

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله جذاب سازی کلاس زیست شناسی و منسوخ نمودن روش تدریس سنتی

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله جذاب سازی کلاس زیست شناسی و منسوخ نمودن روش تدریس سنتی

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله جذاب سازی کلاس زیست شناسی و منسوخ نمودن روش تدریس سنتی

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله جذاب سازی کلاس زیست شناسی و منسوخ نمودن روش تدریس سنتی

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با جذاب سازی کلاس زیست شناسی و منسوخ نمودن روش تدریس سنتی

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله جذاب سازی کلاس زیست شناسی و منسوخ نمودن روش تدریس سنتی

روش اجرای راه حل جدید و نظارت بر آنها

حل مسئله به روش  تریاد یاسه عنصری(Problem-solving by triads)

تریاد ،گروههای سه تایی دانش آموزان هستند که به هریک از آنان در گروه نقشی واگذار می شود .  دو نفر به عنوان حل کننده مسئله هستند که وظیفه آنان تلاش برای حل مسئله از طریق بحث و گفتگو با یکدیگر است و نفرسوم ثبت کننده وقایع و شرح ماوقع است که موارد بحث شده توسط دو نفر دیگر اعم از موفق و غیر موفق را می نویسد .  پس از ۴ تا ۵ دقیقه گزارش نوشته شده به تمام افراد کلاس ارائه می شود و روشهای کلی آزموده شده مطرح و با هم مقایسه می گردند . این روش را بکار گرفتم و در دانش آموزان به مرحله اجرا در آوردم.

روشهای تقلیدی حل مسئله(Mimicking problem solutions)

ابتدا دبیر روش حل یک مسئله را نشان می دهد  و سپس دانش آموزان بطور تصادفی و برای حل مسئله مشابه انتخاب می شوند .(کسی حق یادداشت نوشتن و یا استفاده از یادداشت ندارد )

طرحهای مفهومی (Concept maps)

یک رویکرد تجربه شده وواقعی اما بسیارموثر درمشخص کردن نقاط اصلی ضعف فرد درفهم است ..یکی از روشهای مورد نظر  در ارائه طرحهای مفهومی برای دانش آموزان این است که نقشه های خود را برروی  ورق های ترانسپارنسی(OHT) رسم کنند تا بعد بطور عمومی در کلاس مطرح شود .

تفسیر و گزارش رویداد

از دانش آموزان خواسته می شود گزارش کاملی  در باره مفاهیم یک تصویر  یا یک پاراگراف از متن کتابشان آماده کنند.  مثلادر یک مدل خاص از این روش، از دانش آموزان  خواسته می شود که به مدت ۱ دقیقه بدون وقفه روی موضوعاتی مثل منشا آنئوپلوئیدی یا تشخیص ترانسلوکیشن صحبت کنند . این روش را بکار گرفتم و در دانش آموزان به مرحله اجرا در آوردم.

بسط مسئله

یک مسئله یک کوه یخ شناور است که ممکن است کشتی دانش آموز را غرق کند . بسط مسئله دانش آموزان را به خرد کردن مسئله به همه  اجزای  آن  یعنی لغات ، عبارات و بررسی دقیق آنها وا می دارد ,و مفاهیم و مقصود ها  و زوایای پنهان  را از درون آن بیرون می کشد .همینکه بخشهای پنهان مسئله آشکار می شود راه حل آن نیز آشکار تر می شود .این راهکارها  صرفا جنبه پیشنهادی دارد و برای هر گروهی  ممکن است روشهای خاصی  در ارتقا بخشی به نقش پردازشی دانش آموزان موثر تر باشد این روش را بکار گرفتم و در دانش آموزان به مرحله اجرا در آوردم.

مشکلاتی که در این روش های دانش آموز محور مبتنی بر نیاز با آنها مواجه بودم عبارت بودند از :

مقاومت

هر کسی که  در صدد یک فن  آوری و یا تغییر رویکرد در ساختار آموزشی و روشهای آموزشی باشد  ،با  مقاومت در برابر پیشرفت کارنیز مواجه خواهد بود   . انسان ها عموما از هر چیز نا همسو با خود و  تصوراتشان گریزانند اگر چه که آن یک روش آموزشی باشد .

در برابر تغییر روشها بخصوص  دانش آموزان  متوسطه مقاومت نشان می دهند . د رحقیقت اینان اعتماد کمی نسبت به الگوهای جدید آموزشی و کسب موفقیت با این روشها  دارند   .مسلما با چنین مقاومتهایی امکان پیشرفت در رویکرد جدید حداقل در میانه کار وجود نداشته و  یا کم خواهد بود . باید برای دانش آموزان قبل از اعمال روشهای آموزشی قدیمی و در بدو ورود به آموزشگاه از روشهای نو یادگیری سخن گفت و آنها  و اولیای  آنهارا برای پذیرش این روشها آماده کرد  . در آموزشگاههایی که برای اعمال روشهای فعال یادگیری در نظر گرفته شده بودند  . قبل از اجرای روشها در سطح گسترده دانش آموزان و اولیای آنها حتی در یک جلسه هم توجیه نشده بودند . بعضا دبیران نیز دوره های  یادگیری فعال را نیاموخته بودند . و متاسفانه به  نتایج کاراین آموزشگاهها به عنوان ملاکی در تعمیم این روشها به سایر آموزشگاهها  نگریسته خواهد شد .

دستیاران آموزشی  (بخصوص و دانش آموزان کلاسهای بالاتر ) نیز در برابر این روشها مقاومت نشان می دهند زیرا آنها با الگوهای آموزشی تدریس (Teaching) تحصیل کرده اند .

نهایتا آخرین مقاومت مربوط به مدیران است . دلگرم ساختن مدیران به نتایج مثبت کار یعنی ارتقای کیفیت آموزش می تواند چاره ساز باشد .  ار دیدگاه غالب مدیران ارزشیابی و مدیریت مجموعه های دانش آموز محور در مقایسه با کلاسهایی که با سخنرانی تدریس می شوند، سطحی پایین تری دارد. و لذا گمان می کنند که با حجم عظیمی از غرولند های دانش آموزان و اولیا رودر رو خواهند شد  . بهترین کار آمادگی پیشاپیش و توضیح کافی این مسئله برای دانش آموزان و اولیای آنها است .  تشکیل گروههای بحث و گروههای حامی می تواند ما را در رسیدن به این مهم یاری کند .خوشبختانه در آموزشگاه من مدیرمان بسیار فهمیده و با تجربه بود و با روش های من موافقت می کرد و مرا در انجام آنها تشویق می نمود.

مشکل محتوا

تغییر رویه از تدریس به یادگیری زمانی امکان پذیر است که محتوایی  خوب و پرمعنی برای یادگیری زیست شناسی  وجود داشته باشد .  با وجود قبول دیدگاه دانش آموز محور،  چنانچه محتوای پر بارو متناسب وجود نداشته باشد تا یادگیری را تحریک نموده و سامان بخشد ، امر یادگیری زیست شناسی بسیار سطحی خواهد بود . نظریات پیشتاز درعرصه آموزش زیست شناسی امروز دنیا این است  که هر گونه آموزش زیست شناسی باید بر پایه زیست شناسی ملموس دنیای طبیعی باشد . آموزش زیست شناسی  واقعی (یعنی گیاهان ، جانوران و میکروبها ) باید در فضای آزاد و نه درون آزمایشگاه یا کتب درسی و یا تلویزیون صورت گیرد. طبیعت باید نقطه شروع آموزش زیست شناسی در تمامی سطوح سیستم های آموزشی  باشد . وقتی دانش آموزان درحین برگزاری کلاس مدرسه در  معرض هوای باز دنیای طبیعی قرار بگیرند ، انچه که در کلاس بیاموزند  جامع ، مرتبط وبیواسطه خواهد بود .

متاسفانه زیست شناسی  معمولابه عنوان اجزایی مجرد و منفک  آموخته می شوند که از یکدیگر و از دنیای واقعی بیرون  جدایند . این مسئله با رشد و ترقی دانش آموز ما در سیستم آموزشی در تعارض است . وقتی دانش آموزان  کتاب درسی خود را تمام کردند  مجموعه ای جدا جدا  از دانش زیست شناسی را بدست آورده اند که نمی توانند اجزای آن را بهم پیوند دهند ( یکپارچه سازی )-اینگونه  دانش آموزان واقعا نمی توانند بین اکولوژی و زیست و بیوشیمی ارتباط برقرار کنند  . ما معتقدیم که وقتی با دنیای بیرون کلاس زیست شناسی ارتباط برقرار شود، طبیعت  ضمن کمک به ارائه یک محتوای موثق و معتبر، یک نقطه تلاقی  بین آموخته های دانش زیست شناسی مهیا می کند و اجزای آن را بهم پیوند می زند .

من هشدار می دهم  که قطع ارتباط با طبیعت میتواند به بیگانگی و بی علاقگی  به سرنوشت اکوسیستم های طبیعی منجر شود . ما معتقدیم  ارتباط با طبیعت باید پایه و اساس اجتماعی را بسازد که دانش آموز ما در آن زندگی می کند .

دانش آموزان ما مجذوب به گیاهان و جانوران می شوند   و ذاتا در باره جهان پیرامون خود کنجکاوند .  این عشق به طبیعت در دانش آموزان انگیزه های بالایی  در آنها بوجود می آورد تا جاییکه با یادگیری زیست شناسی وگسترش مهارتهای  تحقیق و بررسی خود  می خواهند بدانند در پیرامون زنده آنها چه خبر است . ارتباط با طبیعت  می تواند منتهی به توسعه این نگرش شود که  نه تنها در باره پیرامون زنده و زیبای خود چیز بیاموزند، بلکه این احساس بوجود آید که نسبت به حفظ و حراست محیط زیست خود مسئولیت پذیری نشان دهند .

تعداد زیادی از آزمایشات و تجربیات میدانی  ساده اما مهم وجود دارند که به طور زنده در حیاط مدرسه و یا حداکثر شعاع یک کیلومتری مدرسه قابل اجرایند . شناسایی گیاهان و جانوران می تواند شروع  خوبی برای این حرکات باشد . مطالعه روی رفتار پرندگان و سایر جانوران ( ماهی ها حشرات حلزونها و غیرو)  حس مشاهده دقیق در دانش آموزان را تقویت می کند . تمرینات مشابهی  در خصوص رشد گیاهان  وتوزیع و پراکنش گیاهان  قابل اجرا است .  شمارش گونه ها به اهمیت درک تنوع زیستی کمک می کند . اگر چه زیست شناسی  نوعی جذبه قوی  برای غالب دانش آموزان و دانش آموزان ایجاد می کند ، تمرینات مشابهی را نیز در زمینه های ستاره شناسی ، زمین شناسی ، جغرافیا ، هوا شناسی  و معماری  و به کمک همه اینها خداشناسی و الهیات  می توان  طرح ریزی کرد  که همه اینها ایجاد یک حس یکپارچگی در نظام آفرینش می نمایند  وبه  قوانین کلی  حاکم بر جهان اشاره می کنند .

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله جذاب سازی کلاس زیست شناسی و منسوخ نمودن روش تدریس سنتی دانلود اقدام پژوهی دبیر زیست شناسی 

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله جذاب سازی کلاس زیست شناسی و منسوخ نمودن روش تدریس سنتی دانلود اقدام پژوهی دبیر زیست شناسی 

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله جذاب سازی کلاس زیست شناسی و منسوخ نمودن روش تدریس سنتی دانلود اقدام پژوهی دبیر زیست شناسی 

کسب نتایج  پیرامون مقوله جذاب سازی کلاس زیست شناسی و منسوخ نمودن روش تدریس سنتی دانلود اقدام پژوهی دبیر زیست شناسی 

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله جذاب سازی کلاس زیست شناسی و منسوخ نمودن روش تدریس سنتی دانلود اقدام پژوهی دبیر زیست شناسی 

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله جذاب سازی کلاس زیست شناسی و منسوخ نمودن روش تدریس سنتی دانلود اقدام پژوهی دبیر زیست شناسی  

منابع و ماخذ

  1. آهنچيان، محمدرضا و ديگران (۱۳۸۳) اقدام پژوهي:راهبردي براي بهبود آموزش و تدريس، تهران، انتشارات رشد.
  2. ارشدي، نعمت الله (۱۳۸۶) جهاني شدن و آموزش زیست، رشد آموزش زیست، دوره بيست ويكم، شماره۲، زمستان.
  3. اميري، محمدعلي ( ۱۳۶۹). تفكر درباره تحولات آينده آموزش و پرورش، تهران: انتشارات مدرسه.
  4. ايراني، يوسف؛ بختياري، ابوالفضل (۱۳۸۲) روش تحقيق عملي(اقدام پژوهي)، تهران، نشر لوح زرين.
  5. بايرم، اليزابت؛ بينگهام، مارگارت(۱۳۸۵) تلفيق فناوري در مدارس، مترجم، نونا حسن پور اينانلو، رشد تكنولوژي آموزشي، دوره بيست ويكم، شماره۸، ارديبهشت.
  6. توكلي، معصومه (۱۳۸۵) آموزش مفهوم ، رشد آموزش زیست، دوره بيستم، شماره۱، پاييز.
  7. چارياني، ابوالقاسم (۱۳۸۰) تأثير ICT بر برنامه ريزي درسي، دفتر برنامه ريزي و تأليف آموزش هاي فني و حرفه اي، كاردانش.
  8. خلخالي، مرتضي (۱۳۸۱) پرسش هاي مفهومي و مسايل چالش برانگيز در زیست، رشد آموزش زیست، دوره پانزدهم، شماره۴، تابستان.

برای دانلود اقدام پژوهی دبیر زیست شناسی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

73 − 66 =