اقدام پژوهی دبیر زیست شناسی پیرامون مقوله چگونه توانستم توانایی دانش آموزان را در حفظ اصطلاحات افزایش دهم؟

اقدام پژوهی دبیر زیست شناسی پیرامون مقوله چگونه توانستم توانایی دانش آموزان را در حفظ اصطلاحات افزایش دهم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۱ صفحه

اقدام پژوهی دبیر زیست شناسی پیرامون مقوله چگونه توانستم توانایی دانش آموزان را در حفظ اصطلاحات افزایش دهم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی دبیر زیست شناسی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی دبیر زیست شناسی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی دبیر زیست شناسی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله افزایش توانایی دانش آموزان در حفظ اصطلاحات

دیباچه مطالب پیرامون مقوله افزایش توانایی دانش آموزان در حفظ اصطلاحات

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله افزایش توانایی دانش آموزان در حفظ اصطلاحات

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله افزایش توانایی دانش آموزان در حفظ اصطلاحات

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله افزایش توانایی دانش آموزان در حفظ اصطلاحات

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله افزایش توانایی دانش آموزان در حفظ اصطلاحات

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله افزایش توانایی دانش آموزان در حفظ اصطلاحات

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با افزایش توانایی دانش آموزان در حفظ اصطلاحات

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله افزایش توانایی دانش آموزان در حفظ اصطلاحات

راه حل جدید :

همان طور که اشاره شد برای برطرف کردن مشکل از جدول کلمات متقاطع استفاده کردیم که با اجرای آن به شکل امتحان ، دانش آموزان را مجبور به تکرار و تمرین نموده و حافظه ی آنها را به کار بگیریم چون     « حافظه مانند عضله است ، هر چه بیشتر از آن استفاده کنید ، قوی تر می شود و هر چه از آن غفلت کنید  ضعیف تر می شود » [۱]

تفاوتی که این امتحان با امتحانات متداول داشت ، تازگی وجنبه ی تفریحی وسرگرمی آن بود ، بدین گونه   مهم ترین اشکال امتحانات سنتی در این طرح کاهش یافت .

برای تهیه ی جدول ها کار بسیار سختی در پیش داشتیم . طراحی جدول کلمات خود به تنهایی امری مشکل است . از سوی دیگر منطبق کردن آنها بر ملاک های یک آزمون خوب ، سختی کار را دوچندان    می کرد .

* ویژگی های یک آزمون خوب از دیدگاه شوئر[۲] :

  1. روایی[۳] : اولین ویژگی یک آزمون خوب روایی آن است . بدین معنا که آزمون باید چیزی را اندازه بگیرد که برای اندازه گیری آن ساخته شده است . . . در آزمون های پیشرفت تحصیلی یک آزمون را وقتی روا[۴] می نامند که سوالات آن براساس آنچه تدریس شده است ، تهیه شوند و         هدف های آموزشی را بهتر منعکس کنند .
  2. اعتبار[۵] : یک آزمون تنها نباید چیزی را اندازه بگیرد که برای اندازه گیری آن ساخته شده است بلکه باید در اندازه گیری آن ثبات داشته باشد . آزمونی که در زمان های متفاوت نتایج  متفاوت را به بار آورد ، آزمون خوبی نخواهد بود . . .   به این ترتیب که بر اساس محتوا و هدف های معین یک سری سوال می نویسند و آن را با فاصله ی زمانی دو بار به یک گروه دانش آموز می دهند . . . . .
  3. کار آمدی [۶] : کار آمدی مربوط به اجرا و تصحیح یک آزمون است که وقت معلم و شاگرد را در نظر می گیرد . آزمونی که به توضیحات طولانی و تفصیلی نیاز داشته باشد یا آزمونی که نمره گذاری آن ابهام تولید کند ، آزمون خوبی نخواهد بود .

برای دستیابی به مورد اول یعنی “روایی” آزمون مورد نظر مجبور شدیم برای هر فصل به طور جداگانه جدولی طراحی کنیم و در آن فقط از اصطلاحات همان بخش استفاده نماییم . برای “کارآمد” کردن آن سعی کردیم تعداد سوال های هر آزمون طوری باشد که به هر جواب صحیح یک نمره ی منطقی مانند  ۲۵/۰  ،  ۵/۰  یا  ۱  تعلق بگیرد . هم چنین برای تنظیم وقت امتحان برای بعضی از فصل ها بین دو تا سه جدول تهیه کردیم . ( پیوست شش و هفت )

برای “اعتبار بخشی” نیز در پایان سال تحصیلی دو آزمون را به صورت تکراری برگزار نمودیم که نتیجه ی نمرات آن پیوست گردیده است . ( پیوست هشت )

مراحل طراحی جدول ها :

  1. کلمه های سخت فصل را جدا کرده و روی کاعذ آوردیم .
  2. معنای مترادف ، تعریف یا راهنمای مناسبی برای دستیابی به کلمه مورد نظر نوشتیم.
  3. جدولی رسم نموده و اصطلاحات را در آن جای دادیم .
  4. پس از دسترسی به جدول تکمیل شده ی مورد نظر ، تعریف ها را تایپ و جدول طرح شده را در کنار آن قرار دادیم .
  5. پاسخ ها را از داخل جدول ها پاک کردیم .

در آخر به ازای هر فصل کتاب های زیست شناسی دوم و سوم تجربی حداقل یک جدول ، یا به دلیل حجم زیاد اصطلاحات دو تا سه جدول تهیه نمودیم .

پس از تایپ و تکثیر برگه ها به تعداد دانش آموزان ، نوبت به اجرای کار رسید . سه روش برای برگزاری امتحان در نظر گرفتیم و با پایان هر فصل از یک روش استفاده کردیم .

الف )  پس از پایان فصل ، یک جلسه آزمون تشریحی ، جلسه ی بعد امتحان جدول .

ب )   برگزاری هم زمان امتحان تشریحی و جدول پس از پایان فصل .

ج )   پس از پایان فصل ، یک جلسه امتحان جدول ، جلسه بعد امتحان تشریحی .

د )   برای اطمینان از کار آمد بودن شیوه ، امتحان جدول را برای  فصل های پنج تا یک کتاب         “زیست شناسی و آزمایشگاه ۲ ” برگزار کردیم اما از فصل  شش  به عنوان شاهد امتحان نگرفتیم . نمره ی امتحان دی ماه این دانش آموزان را که از فصل یک تا شش بود تجزیه وبررسی نمودیم . ( پیوست ۴/۹

شواهد ۲  :

با بررسی نمرات امتحان های برگزار شده به شیوه ی  جدول و تشریحی هر فصل و مقایسه ی آماری آنها با یکدیگر به نتایج قابل قبولی دست یافتیم [۷]. به عنوان نمونه در امتحان شماره (۱) ۸ نمره ای هم زمان جدولی و تشریحی ، نمره  ی ۱۸% دانش آموزان در امتحان تشریحی بین ۷ تا ۸ بود ، در حالی که در امتحان جدول ۷۷% آنها در   محدوده ی نمره ی ۷ تا ۸ بودند .

در امتحان شماره (۲) که ۷ نمره داشت و هم زمان به صورت جدول و تشریحی برگزار شد ، نمره ی بین ۵/۵ تا ۷ امتحان تشریحی را ۵/۵۴% درصد دانش آموزان گرفتند ، اما در امتحان جدول ۸۲% شاگردان این نمره را به خود اختصاص دادند .

نکاتی که در بالا توضیح داده شد در جدول زیر آمده است :

امتحان ۱ امتحان ۲
نمره ی کل ۸ نمره ای ۷ نمره ای
محدوده نمره ی اکتسابی دانش آموز ۸-۷ ۷-۵/۵
درصد تعداد دانش آموزان در امتحان جدول ۷۷% ۸۲%
درصد تعداد دانش آموزان در امتحان تشریحی ۱۸% ۵/۵۴%

آمار به دست آمده از امتحان نمونه ” د” به شرح زیر است :

در امتحان دی ماه ۵/۴۴% دانش آموزان از بخش هایی که امتحان جدول داده بودند نمره ی ۸ تا ۱۰ کسب کردند ، در صورتی که در همان امتحان از فصل شش که امتحان جدول آنها برگزار نشده بود ۵۷/۲۸%       دانش آموزان نمره ی ۸ تا ۹[۸] به دست آوردند .

 

[۱] – John A. Kline

[۲]  –  Lowell  August Schoer

[۳]  –  Validity

[۴]  –  Valide

[۵]  –  Reliability

[۶]  –  Efficiency

[۷] –  پیوست های ۱/۹ تا ۴/۹

[۸] – نکته ی قابل توجه این است که محدوده ی نمره ی به دست آمده توسط دانش آموزان، در امتحان شاهد به جای اینکه    ۸ تا ۱۰  باشد ، ۸ تا ۹ است .

 

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله افزایش توانایی دانش آموزان در حفظ اصطلاحات  اقدام پژوهی دبیر زیست شناسی

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله افزایش توانایی دانش آموزان در حفظ اصطلاحات  اقدام پژوهی دبیر زیست شناسی

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله افزایش توانایی دانش آموزان در حفظ اصطلاحات  اقدام پژوهی دبیر زیست شناسی

کسب نتایج  پیرامون مقوله افزایش توانایی دانش آموزان در حفظ اصطلاحات  اقدام پژوهی دبیر زیست شناسی

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله افزایش توانایی دانش آموزان در حفظ اصطلاحات اقدام پژوهی دبیر زیست شناسی

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله افزایش توانایی دانش آموزان در حفظ اصطلاحات اقدام پژوهی دبیر زیست شناسی

منابع :

www.sid.ir

www.noormags.com

برای دانلود اقدام پژوهی دبیر زیست شناسی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

+ 78 = 84