نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی پیرامون مقوله چگونه توانستم با تغییرروش تدریسم ازسنتی به فعال و روشهای نوین یادگیری انگیزه وعلاقه دانش آموزان پایه اول متوسطه دوم را در درس بالا ببرم ؟

نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی پیرامون مقوله چگونه توانستم با تغییرروش تدریسم ازسنتی به فعال و روشهای نوین یادگیری انگیزه وعلاقه دانش آموزان پایه اول متوسطه دوم را در درس بالا ببرم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۴۰ صفحه

نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی پیرامون مقوله چگونه توانستم با تغییرروش تدریسم ازسنتی به فعال و روشهای نوین یادگیری انگیزه وعلاقه دانش آموزان پایه اول متوسطه دوم را در درس بالا ببرم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله تغییرروش تدریسم ازسنتی به فعال و روشهای نوین یادگیری

دیباچه مطالب پیرامون مقوله تغییرروش تدریسم ازسنتی به فعال و روشهای نوین یادگیری

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله تغییرروش تدریسم ازسنتی به فعال و روشهای نوین یادگیری

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله تغییرروش تدریسم ازسنتی به فعال و روشهای نوین یادگیری

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله تغییرروش تدریسم ازسنتی به فعال و روشهای نوین یادگیری

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله تغییرروش تدریسم ازسنتی به فعال و روشهای نوین یادگیری

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله تغییرروش تدریسم ازسنتی به فعال و روشهای نوین یادگیری

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با تغییرروش تدریسم ازسنتی به فعال و روشهای نوین یادگیری

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله تغییرروش تدریسم ازسنتی به فعال و روشهای نوین یادگیری

اهداف تحقیق:

 آموختن ریاضیات یک فرایند اجتماعی است و از طریق آن، دانش‌آموزان با همکاری یکدیگر و به طور گروهی دانش و مهارت‌های ریاضی خود را می‌سازند و فرصت‌های یادگیری نیز از راه گفتگوی جمعی، توضیح، توجیه و مذاکره درباره ی معنا و مفهوم، پدید می‌آید”. (صفوی، ۱۳۸۹،ص۲۰) بر این اساس، هدف کلی از پرداختن به این پژوهش، افزایش علاقه­مندی دانش‌آموزان به درس ریاضی بوده است.

 به بیان روشن تر، پس از اجرای طرح، در دو کلاس مورد پژوهش تغییراتی به شرح زیر روی دهد:

در پایه اول ۱ (۹۰۱) : که دارای ۳۰ دانش آموز می باشد، تعداد نمرات تک رقمی در امتحان تشخیصی ۲۴ نفر بوده و در امتحان نوبت دوم به صفر رسیده است.و میانگین نمرات در امتحان تشخیصی ۶٫۶۵ ودر امتحان نوبت دوم ۱۶٫۶۲ بوده است بدین معنی که میانگین نمرات افزایش حدود ۱۰ نمره ای را داشته است.

در پایه اول۲ (۹۰۲): که دارای ۲۵ دانش آموز می باشد، تعداد نمرات تک رقمی در امتحان تشخیصی۲۰ نفر بوده ودر امتحان نوبت دوم به صفر رسیده. ومیانگین نمرات در امتحان تشخیصی ۵٫۴۴ ودر امتحان نوبت دوم ۱۷٫۸۵ بوده است بدین معنی که میانگین نمرات افزایش حدود ۱۲ نمره ای را داشته است.

تجزیه وتحلیل وتفسیر داده های اولیه:

بر اساس داده هایی که از سه روش  مشاهده،مصاحبه، و پرسشنامه کسب شد، این داده ها  گردآوری شده ونتایج زیر را بدنبال داشت.

نتایج حاصل از ارزشیابی تشخیصی ،که سوالات آن بیشتر از مباحث درکی و تجسمی ریاضی بود، نشان دهنده ی عدم آمادگی دانش آموزان جهت شروع آموزش بر پایه آموزش بالاتر از سطح دانش بود.

میانگین نمرات دانش آموزان کلاس های نهم۱(۹۰۱) و نهم۲ (۹۰۲) در درس ریاضی به ترتیب زیر می باشد.(جدول شماره ۱و۲)

توجه: شماره های دانش آموزان بر اساس دفتر ثبت شاخص ها می باشد.

                      جدول شماره(۱)

                                                    جدول آزمون تشخیصی دانش آموزان پایه اول ۱
دانش آموز ۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶ ۷ ۸ ۹ ۱۰ ۱۱ ۱۲ ۱۳ ۱۴ ۱۵ ۱۶ ۱۷ ۱۸ ۱۹ ۲۰ ۲۱ ۲۲ ۲۳ ۲۴ ۲۵ ۲۶ ۲۷ ۲۸ ۲۹ ۳۰
نمره ۴ ۵ ۱۰ ۸ ۹ ۳ ۷ ۱۰ ۱۲ ۳ ۲ ۴٫۵ ۷ ۸٫۵ ۹ ۴ ۳ ۱۲ ۳ ۸ ۶ ۱۴ ۱۵ ۷ ۶٫۵ ۳٫۵ ۲٫۵ ۴ ۶ ۵

جدول شماره(۲)

                                         جدول آزمون تشخیصی دانش آموزان پایه اول ۲
دانش آموز ۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶ ۷ ۸ ۹ ۱۰ ۱۱ ۱۲ ۱۳ ۱۴ ۱۵ ۱۶ ۱۷ ۱۸ ۱۹ ۲۰ ۲۱ ۲۲ ۲۳ ۲۴ ۲۵
نمره ۳ ۷ ۴ ۱۰ ۱۲ ۷ ۷٫۵ ۸٫۵ ۱۰ ۱۰ ۲٫۵ ۴ ۴٫۵ ۱ ۱۰ ۴٫۵ ۳ ۲٫۵ ۱ ۵ ۴ ۳٫۵ ۴ ۷٫۵ ۲

که متاسفانه میانگین نمرات پایه اول ۱ برابر ۶٫۶۵ و میانگین نمرات پایه اول ۲ برابر ۵٫۴۴ بود.

از مدیر آموزشگاه خواهش کردم که یک کمد برای وسایل کمک آموزشی ریاضی در اختیار ما قرار دهد. که پس از چند روز یک کمد در نظر گرفته شد. وبه همراه چند  تا از دانش آموزان به انبار و اتاق بایگانی رفتیم واز گوشه وکنار بعضی از وسایل که به درد آموزش ریاضی می خورد پیدا کردیم .مثل اشکال هندسی(برای تدریس حجم)، و بعضی وسایل کمک آموزشی خوب که حتی از جلد باز نشوده بودو کارایی خوبی داشتند، را جمع آوری کردیم وپس از تمیز کردن وبر چسب زدن در کمد مخصوص قرار دادیم.  ومخصوصا از دانش آموزانی انتخاب نمودم که اعتماد به نفس کمتری داشتند ونسبت به ریاضی بی علاقگی بیشتری نشان می دادند. تا بدین وسیله اولا  بتوانم ارتباط عاطفی بهتری با آنها برقرار کنم و دوما با توضیح وتشریح وسایلی که در کمد مخصوص ریاضی، قرار می دادیم یک پیش فرضی در ذهن آن دانش آموزان ایجاد نمایم  وسوما حس کنجکاوی آنها را برانگیخته نمایم.

وپس از مرتب کردن کمد ریاضی به سراغ کمد مخصوص نرم افزار ها و فیلم های کلاس هوشمند آموزشگاه رفتیم، و فیلم ها وسی دی های موجود را بررسی کرده اما سی دی یا نرم افزاری  یا برنامه کامپیوتری قابل چشم گیری که مربوط به درس ریاضی باشد پیدا نکردیم. فقط چند تا سی دی تدریس ریاضی مربوط به سالهای گذشته بود که به خاطر تغییر کتابهای درسی دیگر چندان قابل استفاده نبو دند.

وبنا به برنامه و طرحی که در نظر داشتم ،دانش آموزان در طی سال باید از کتاب ها کمک درسی و غیر درسی ، وکامپیوتراستفاده می نمودند، ومدرسه کامپوترو کتاب درسی و غیر درسی آنچنانی نداشت.و همچنین اکثر دانش آموزان در منزل نیز دسترسی به این امکانات نداشتند به همین دلیل باکتابخانه از قبل هماهنگ نموده تا کلیه دانش آموزان را به صورت کاملا رایگان (استفاده از طرح تشویقی کتابخانه، جهت ترغیب افراد به مطالعه)ثبت نام نمایند.و کتابخانه می توانست در شیفت بعدازظهر کامپیوتر وسایت را به صورت نیم بها در اختیار دانش آموزان آموزشگاه …. قرار دهد.ولی از آنجا که بنا به تجربه سالهای گذشته تدریس خود میدانستم اکثر والدین در برابر روش های جدید مقاومت می نمایند. با مدیر ومعاون آموزشگاه از قبل هماهنگ نموده که در جلسات اولیاء و مربیان، اولیاء دانش آموزان را توجیه و متقاعد نمایند. که در طی سال به مشکلی از طرف والدین بر نخوریم وهمچنین به شخصه خود با اولیاء درباره طرح وهدف خود صحبت کرده ،و تقاضای نهایت همکاری را از ایشان داشتم.

از آنجای که در کتاب کار و فناوری نحوه ی استفاده از اینترنت ودرست کردن پاورپوینت آمده است، به نظر می آمد  که کار هموارتر باشد.پس با دبیر کارو فناوری گفتگویی انجام دادم تا سطح دانش آموزان را دانسته و کمکی باشد در جهت رسیدن به هدف و طرح مورد نظر اما متاسفانه اکثر دانش آموزان بی میل و بی رغبت به استفاده از کامپیوتر و کارهای عملی بودنند.

سپس برای تغییر روش تدریس از تدریس سنتی به تدریس نوین وعملی و کاربردی، یک نظر خواهی از دانش آموزان ، هر دو کلاس مورد پژوهش به عمل آورده که نتیجه آن به صورت زیر بود.(جدول شماره ۳و۴)

جدول شماره۳: ارزیابی دانش آموزان پایه اول ۱ جهت تغییر روش تدریس

شاخص خیلی زیاد زیاد کم خیلی کم
علاقمندی تغییر روش تدریس سنتی به روش جدید بر مبنای استفاده از وسایل الکترونیکی و کارهای عملی ۴ ۱۰ ۱۴ ۲
درصد ۱۳% ۳۳% ۴۷% ۷%

جدول شماره۴: ارزیابی دانش آموزان پایه اول ۲ جهت تغییر روش تدریس

شاخص خیلی زیاد زیاد کم خیلی کم
علاقمندی تغییر روش تدریس سنتی به روش جدید بر مبنای استفاده از وسایل الکترونیکی و کارهای عملی ۴ ۸ ۱۰ ۳
درصد ۱۶% ۳۰% ۴۰% ۱۴%

 

انتخاب راه حل جدید:

پس از طرح مشکلات در شورای دبیران،مدیر و معاون محترم آموزشگاه، اظهار نمودند آماده هر گونه همکاری جهت بهبود وضعیت درسی دانش آموزان هستند . و از آنجای که رشته تحصیلی مدیر آموزشگاه ریاضی بوده ودر سالهای گذشته نیز تدریس ریاضی داشته اند از طرح های مطرح شده استقبال می نمودنند، و بنده را مورد تشویق قرار می دادند و قول هر گونه کمک را دادند.

جهت ایجاد علاقه وجذاب تر کردن درس ریاضی در ذهن دانش آموزان ،پس از آماده کردن کمد ریاضی و آماده سازی کلاس هوشمند ،در دومین جلسه سال تحصیلی جدید ،به منظور آشنای بیشتر با روش تدریس جدید و آماده سازی ذهن آنها، همه دانش آموزان کلاس را به بیرون کلاس برده و کمد ریاضی وبرد ریاضی را به آنها نشان داده و وسایل کمد ریاضی را  برای آنها شرح داده ویک توضیح مختصری از وسایل موجود داده تا حس کنجکاوی دانش آموزان برانگیخته گردد. و به آنها گفته شد که :  از این به بعد قرار است خودتان وسایل کمک آموزشی درست کنید،و البته همه با هم سر کلاس درست خواهیم کرد تا درس ریاضی را عمیق تر مفهومی تر یاد بگیریم. و البته خودتان نیز می توانید به صورت ابتکاری یا با استفاده از سایت های مختلف مربوط به ریاضی که آدرس ۱۵ سایت را در اختیارتان قرار می دهم تا چیزهای جدیدی بسازید و سر کلاس نحوه ساخت و کاربرد  دست سازه خود را به دیگر دوستانتان  نیز آموزش دهید. که البته ۴نمره امتحان ماهانه شما را هم در بر می گیرد.

سپس به کلاس هوشمند رفته و یک تولید محتوای الکترونیکی  ریاضی پایه هفتم فصل اول کتاب که توسط اینجانب سال گذشته  درست شده بود و در استان رتبه سوم را نیز کسب کرده بود، را به دانش آموزان توسط دیتا نمایش داده تا فضای ذهنی آنها  آمادگی لازم را جهت تغییر روش تدریس پیدا کرده، و خود را آماده نمایند.قرار شد جلسات آینده کلاس درس در کلاس هوشمند آموزشگاه برگزار گردد.تا نحوه ی استفاده از اینترنت و درست کردن پاورپوینت به آنها آموزش داده شود. هر چند که در کتاب کارو فناوری این مطالب را خواهند آموخت، اما از آنجای که تقریبا در اواسط سال تحصیلی به آنها آموزش داده می شود پس لازم بود که از قبل به آنها آموزش داده شود. اما چون تعدادی از دانش آموزان در منزل کامپیوتر نداشته خود مشکلی بود برای اجرای طرح،پس هر کلاس را به پنج گروه ۵ یا ۶ نفره تقسیم نموده به طوری که حداقل یکی از افراد گروه در منزل کامپیوتر داشته باشند. و بقیه که کامپیوتر ندارند از کامپیوتر های کتابخانه ی امام خمینی که به صورت رایگان همه روزه بعدازظهر از ساعت یک تا پنج در اختیار آنها قرار  می دهد استفاده کنند. وسایت های ریاضی و چند سایت جالب را از قبل لیست کرده و آن را تایپ نموده و فتوکپی گرفتم ودر اختیار دانش آموزانم قرار گرفت..

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله تغییرروش تدریسم ازسنتی به فعال و روشهای نوین یادگیری  نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله تغییرروش تدریسم ازسنتی به فعال و روشهای نوین یادگیری نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی 

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله تغییرروش تدریسم ازسنتی به فعال و روشهای نوین یادگیری  نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی

کسب نتایج  پیرامون مقوله تغییرروش تدریسم ازسنتی به فعال و روشهای نوین یادگیری  نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله تغییرروش تدریسم ازسنتی به فعال و روشهای نوین یادگیری نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله تغییرروش تدریسم ازسنتی به فعال و روشهای نوین یادگیری  نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی

منابع ومآخذ

الف: کتاب ها:

۱-اسپالدینگ ،چریل ال : (۱۳۷۷) ،انگیزش در کلاس درس،،مترجم محمد رضا ناییان و اسماعیل بیابانگرد،تهران، انتشاراتمدرسه

۲-اسبورن ،الکس اس : (۱۳۷۵ ) ،پرورش استعداد همگانی ابداع و خلاقیت ،مترجم حسن قاسم زاده ،تهران ،انتشارات نیلوفر.

۳-جی گالن سیلورویلیام ،ام الکساندر: (۱۳۸۸) ، برنامه ریزی درسی برای یادگیری بهتر ،مترجم غلام رضا خوی نژاد ، تهران ،انتشارات آستان قدس.

۴سیف ،علی اکبر: (۱۳۷۵ ) ،روانشناسی یادگیری و آموزش،تهران،انتشارات آگاه.

  ۵-شعبانی،حسن: (۱۳۸۸) ، مهارتهای آموزش و پرورش،تهران:انتشارات سمت.

۶- صفوی، امان الله : (۱۳۸۹) ،آموزش ریاضی به کودکان دبستانی با روش کشورهای پیشرفته، تهران: انتشارات رشد.

۷-فونتا،دیوید : (۱۳۷۵ ) ،کنترل کلاس،مترجم حمزه و مجید محمدی،تهران ،انتشارات رشد.

۸- فضلی­خانی، منوچهر: (۱۳۸۶) ،راهنمای عملی روش­های فعال و اکتشافی در آموزش، تهران ،انتشارت رشد.

۹-قاسمی پویا ،اقبال : (۱۳۸۰) ،راهنمای علمی پژوهشی در عمل ،تهران ،پژوهشگاه تعلیم و تربیت.

۱۰-کریمی دستگردی، علی : (۱۳۸۸) ،آموزش ابتدایی در شکل گیری مفاهیم ریاضی،تهران ،انتشارت صبا

۱۱-مبینی،محمد تقی :(۱۳۸۰) ،آموزش ریاضیات قبل از دبستان،تهران،انتشارات آستان قدس.

۱۲-معین ،محمد: (۱۳۸۱) ،فرهنگ فارسی معین ،تهران ،انتشارات معین

ب :مقاله ها:

۱-ابراهیمی زرندی،محمد علی،(۱۳۸۱)،راهکارهای افزایش علاقه به ریاضی.

۲-بیگم سجادی، شهر بانو ،(۱۳۹۲) ،چگونگیافزایش علاقه مندی دانش آموزان پایۀ اول دبستان به درس ریاضی و انجام فعالیت آنها ،

برای دانلود نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

74 + = 76