نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه اول ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم مشکلات روانخوانی دانش آموز م با اختلالات یادگیری را برطرف نمایم ؟

نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه اول ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم مشکلات روانخوانی دانش آموز م با اختلالات یادگیری را برطرف نمایم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۶ صفحه

نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه اول ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم مشکلات روانخوانی دانش آموز م با اختلالات یادگیری را برطرف نمایم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه اول ابتدایی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه اول ابتدایی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه اول ابتدایی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله برطرف کردن مشکلات روانخوانی دانش آموزم

دیباچه مطالب پیرامون مقوله برطرف کردن مشکلات روانخوانی دانش آموزم

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله برطرف کردن مشکلات روانخوانی دانش آموزم

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله برطرف کردن مشکلات روانخوانی دانش آموزم

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله برطرف کردن مشکلات روانخوانی دانش آموزم

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله برطرف کردن مشکلات روانخوانی دانش آموزم

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله برطرف کردن مشکلات روانخوانی دانش آموزم

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با برطرف کردن مشکلات روانخوانی دانش آموزم

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله برطرف کردن مشکلات روانخوانی دانش آموزم

ارائه راه حلها

احسان در دقت مشکل داشت در تحلیل املایش متوجه شدم نقطه و سرکش و دندانه را اضافه یا کم می گذارد.بنابراین برای تقویت دقت، توجه و تمرکزش تمرینات زیر را انجام دادم.

۱-تصویری را در اختیارش قرار می دادم که باید او اختلافات با تصویر دیگر را که کپی آن بود مشخص می کرد.

۲-کلماتی در اختیارش قرار می دادم که در دندانه یا نقطه یا سرکش نقص داشتند واو باید نقص ها را پیدا می کرد.

۳-روی کارتهایی واژه هایی را ناقص می نوشتم و او باید کامل می کرد.

۴-متن های بی نقطه،بی سرکش و بی تشدیدی را در اختیارش می گذاشتم که او باید کامل می کرد.

۵-از فرمی موسوم به بوردن استفاده کردم که او باید علائم مورد نظر من را پیدا می کرد.

علاوه بر موارد فوق برای تقویت دقت احسان بازیهایی را هم اجرا کردم که باعث نشاط و ایجاد علاقه در او می شد.پرتاپ حلقه به سمت یک عروسک،پرتاپ توپ به سمت سبد و دارات بازیهایی بود که برای این منظور به کار می بردم.    منظور از ضعف حافظه شنوایی این است که دانش آموز واژه هایی را در دیکته نمی نویسد و احسان نیز چنین بود علاوه بر آن او در توالی شنیداری نیز مشکل داشت مثلاٌ “مادر” را “مارد” می نوشت. برای ترمیم این مشکلات روش های زیر را به کار بردم.

۱- به احسان دسته ای کلمه یا عدد می گفتم و او می بایست تکرار می کرد. هر بار به تعداد کلمات و اعداد اضافه می کردم.

۲- چند جمله را به احسان می گفتم و او باید تکرار می کرد. هر بار به تعدادجمله ها می افزودم.

۳- به احسان چند دستور می دادم و او باید دستورات را به ترتیب اجرا می کرد.

۴- از قوطی های حبوبات استفاده کردم. بدین صورت که تعدادی قوطی تدارک دیدم. داخل آنها مقداری حبوبات ریختم.احسان قوطی هارا تکان می داد تا صداهای آنها را بشنود. صداهای تولید شده را که        می شنید در مرحله ی بعد باید پاسخ می داد که این صدا مربوط به کدام ماده است ؟ مثلا قوطی ای که محتوی عدس بود با تکان دادن آن باید عنوان می کرد که صدای تولید شده مربوط به عدس یا حبوبات دیگر است.

۵-از صداهای ضبط شده حیوانات، اشیاء و کارهای روزانه استفاده کردم.

مشکل در حافظه ی دیداری زمانی است که کودک به خوبی قادر نیست تصویر حرف مورد نظر را به خاطر بیاورد؛ مثلاً واژه ی “سطل” را به شکل “ستل” می نویسد. براي تقويت حافظه ي ديداري احسان بايد خوب ديدن را به او آموزش می دادم .براي خوب ديدن بايد قادر می بود چشمهايش را به جهت هاي مختلف به راحتي حركت دهد. فعالیت های زیر را برای تمرین خوب دیدن احسان اجرا کردم.

الف- يك مداد را در وضعيت عمودي و دور از بدن او قرار می دادم وقتي مداد را حركت مي دادم او با چشمهايش آن را تعقيب می کرد.

ب- می بایست با نوك مداد دايره اي از چپ به راست برعكس در هوا رسم کند.

ج-یک توپ آویزان در کلاس را که به چپ وراست می رود با چشم و بدون حرکت سر تعقیب کند.

اين تمرينات چون خسته كننده بودند به همراه تمرینات دیگر انجام می شد و زمان کمی به آن اختصاص می دادم اما به منظور ترمیم حافظه ی دیداری تمرینهای زیر را انجام دادم.

۱- اشیاء ،تصاویر،حروف و کلماتی را به احسان نشان می دادم سپس پنهان می کردم و او باید بازگو       می کرد.گاهی اشیاء را جابجا می کردم و او می بایستی شیء جابجا شده را حدس می زد. تعدادی تصویر در مقابل چشمان او ردیف می کردم ، سپس با پوشاندن آن تصاویر از او می خواستم که بگوید چه تصاویری را دیده است؟ در اینجا لازم بود حتما ترتیب رعایت شود. در مرحله ی بعدی از او می خواستم رویش را برگرداند، آن وقت ترتیب تصاویر ردیف شده را به هم می زدم و از او می خواستم که بگوید جای کدام تصویر عوض شده است؟

۲-از کارتهای پومین استفاده کردم.

۳-احسان را تشویق می کردم در هوا بنویسد.

۴-لیستهایی از کلمات هم خانواده،غیرمرتبط،خوراکی و اشیاء در اختیارش قرار می دادم.او بعد از چند ثانیه توجه و تمرکز روی آنها بایستی پشت به لیست نامها را می گفت.با تمرینهای مکرر او قادر می شد تعدادی بیشتری از کلمات هر لیست را به ذهن بسپارد.

۵-تصویری را در معرض دید احسان قرار می دادم و بعد از پنهان کردن او می بایست جزئیات تصویر را بازگو می کرد.

۶- از بازی با چوب کبریتها استفاده کردم، بدین گونه که تعدادی تصویر در اختیار او قرار می دادم و از او می خواستم با استفاده از چوب کبریتها اشکالی را که در صفحه می بیند درست کند. در مرحله ی بعد اشکال در مقابل دید او قرار نداشت و او باید با استفاده از حافظه ی خود تلاش می کرد و شکلها را دوباره می ساخت.

۷-احسان از روی کادرهای رنگی تدارک دیده شده روی زمین حرکت می کرد سپس با کمک کارتهای رنگی که در اختیارش می گذاشتم الگوی زمین را کپی می کرد.

به منظور تقویت ادراک دیداری احسان روش کار من به اشکال زیر بود:

۱- جعبه ای که اشیاء مختلفی درون آن قرار داده می شد تدارک دیدم. ابتدا هر شیء را می دید سپس لمس می کرد آنگاه درون جعبه می گذاشت در مرحله بعد او با دست کردن در جعبه و برداشتن هر وسیله بدون دیدن باید نامش را می گفت یا گاهی شیء مورد نظر من را باید از جعبه بیرون می آورد.

۲-ماریان فراستیک در کتاب آزمون پیشرفته ی ادراکی-بینایی تمرینهایی همچون ترسیم خطوط و منحنی و زاویه دار ارائه کرده است اما چون کتاب مورد نظر در اختیار نبود تنها از نمونه های فتوکپی که در دسترس بود استفاده کردم.

۳- الگو برداری از تصاویر به کمک چوب کبریت

۴- استفاده از پازل

۵- کلمه ای را در وسط یک سطر به احسان نشان میدادم به می گفتم بدون اینکه جهت دیدش را عوض کند کلمات پیرامون را نیز بگوید یا اشیای پیرامون را نام ببرد.

۶- از روش چند حسی فرنالد(Multisensory) استفاده نمودم در این روش دانش آموز حروف را ترسیم می کند(لامسه-جنبشی)به آن نگاه می کند(دیداری)حروف را با صدای بلند می خواند(صوتی)و آنچه را می گوید می شنود(شنیداری)به این دلیل به این روش تکنیکVAKT(دیداری،شنیداری،جنبشی،لامسه ای)گفته می شود.(هامیل و باتل۱۳۸۱) به گفته ی دکتر تبریزی روش چند حسی برای اصلاح دیکته مناسب است چون واژه می تواند از چندین کانال حسی وارد ادراک دانش آموز شود.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله برطرف کردن مشکلات روانخوانی دانش آموزم نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه اول ابتدایی

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله برطرف کردن مشکلات روانخوانی دانش آموزم نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه اول ابتدایی

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله برطرف کردن مشکلات روانخوانی دانش آموزم نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه اول ابتدایی

کسب نتایج  پیرامون مقوله برطرف کردن مشکلات روانخوانی دانش آموزم نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه اول ابتدایی

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله برطرف کردن مشکلات روانخوانی دانش آموزم نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه اول ابتدایی

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله برطرف کردن مشکلات روانخوانی دانش آموزم نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه اول ابتدایی

منابع:

۱-شفیع آبادی،عبدالله،راهنمایی و مشاوره کودک،چاپ هشتم،نشر سمت،تهران۱۳۷۹

۲-دونالد دی هامیل-نتی آر.بارتل،مترجمین دکتر اسماعیل بیابانگردو محمد رضا نائینیان،چاپ اول،ناشر سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تهران۱۳۸۱

۳-شهیم،سیما،مقیاس تجدید نظر شده وکسلر برای کودکان،نشر: دانشگاه شیراز ۱۳۸۷

۴-لطف آبادی،حسین،آزمونهای روانی-شناختی کودکان برای مشاوره کودک،چاپ هفتم،انتشارات: آستان قدس رضوی۱۳۸۲

۵- کرک ، ساموئل ، چالفانت ، جیمز ترجمه : رونقی ، سیمین ، خانجانی ، زینب ، وثوقی رهبری ، مهین، اختلالات یادگیری و تحولی ،ناشر: سازمان آ.پ استثنایی ، چاپ اول زمستان ۷۷ .

۶-تبریزی،نرگس واحمدایی،آرزو،پرورش توانایی های ذهنی و یادگیری،چاپ پنجم نشر: مبنا تهران۱۳۸۸

۷- تبریزی،مصطفی،اختلالات املا،نشر: فراروان۱۳۸۱

۸- تبریزی ، مصطفی (۱۳۷۶)، در مان اختلالات دیکته نویسی، تهران، انتشارات فراروان

۹- تبریزی ، مصطفی (۱۳۷۷)، در مان اختلالات ریاضی، تهران، انتشارات فراروان

۱۰-بشاورد ، سیمین، (۱۳۸۲) ، آموزه های ترمیمی برای دانش آموزان نارسانویس،انتشارات سازمان آ.پ استثنایی

برای دانلود نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه اول ابتدایی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

74 − = 70