نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم پرورش خلاقیت دانش آموزان پایه …..دوره ابتدایی از راه آموزش مهارت فکری مانند حل مسئله استدلال و تفکر استقرایی را افزایش دهم ؟

نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم پرورش خلاقیت دانش آموزان پایه …..دوره ابتدایی از راه آموزش مهارت فکری مانند حل مسئله استدلال و تفکر استقرایی را افزایش دهم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۵۲ صفحه

نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم پرورش خلاقیت دانش آموزان پایه …..دوره ابتدایی از راه آموزش مهارت فکری مانند حل مسئله استدلال و تفکر استقرایی را افزایش دهم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله  افزایش پرورش خلاقیت دانش آموزان دوره ابتدایی از راه آموزش مهارت فکری

دیباچه مطالب پیرامون مقوله افزایش پرورش خلاقیت دانش آموزان دوره ابتدایی از راه آموزش مهارت فکری

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله افزایش پرورش خلاقیت دانش آموزان دوره ابتدایی از راه آموزش مهارت فکری

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله افزایش پرورش خلاقیت دانش آموزان دوره ابتدایی از راه آموزش مهارت فکری

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله  افزایش پرورش خلاقیت دانش آموزان دوره ابتدایی از راه آموزش مهارت فکری

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله افزایش پرورش خلاقیت دانش آموزان دوره ابتدایی از راه آموزش مهارت فکری

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله افزایش پرورش خلاقیت دانش آموزان دوره ابتدایی از راه آموزش مهارت فکری

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با افزایش پرورش خلاقیت دانش آموزان دوره ابتدایی از راه آموزش مهارت فکری

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله افزایش پرورش خلاقیت دانش آموزان دوره ابتدایی از راه آموزش مهارت فکری

ارائه راه حل موقتی و اجرای آن

با تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از منابع تحقیقاتی و اساتید تا حدودی زیادی موانع خلاقیت و عوامل موثر در پرورش خلاقیت دانش آموزان و راه های آن مشخص شد . حال می بایست با توجه به نتایج بدست آمده راه حلی را ارائه می نمودم تا از این طریق بتوانم به هدف مورد نظر دست یابم بنابراین از طریق همفکری و تبادل نظر با همکاران تصمیم گرفتیم برنامه ای تهیه نماییم که دانش آموزان را به خواسته های مورد نظر برساند.

گامهای که در این جهت برداشته شد عبارتند از:

گام اول : خانواده و اولیا ء

بر اساس نتایج بدست آمده خانواده مهمترین نقش را در کنترل و هدایت تخیل و ظهور خلاقیت دارد . اگر خانواده فرصت های لازم را برای سوال کردن، کنجکاوی و کشف محیط به کودکان بدهد زمینه رشد خلاقیت فراهم می شود . به همین دلیل اولین گام را در این جهت برداشتیم. معلم علاقمند در هر پایه والدین دانش آموزان خود را دعوت کرده و برنامه های که برای رشد خلاقیت دانش آموزان لازم بود به مرحله اجرا بگذارد را به اطلاع آنها رسانده همچنین دو مورد از کلاسهای آموزش خانواده مدرسه را به آموزش و پرورش خلاقیت کودکان و دانش آموزان پرداخته و اطلاعات لازم توسط مدرسین آموزش خانواده به اطلاع اولیا ء رسانده شد.در آن جلسات آزمونی تهیه کردیم که به آنها کمک می کرد تا بدانند محیط منزل فرزندانشان تا چه حد از انگیزه درونی و خلاقیت فرزنداشان حمایت می کند . که هر اولیاء به سوالات پاسخ می داد . پاسخ تمام سوالات به صورت درست و نادرست بود . پس از پایان آزمون پاسخی سوالات را برای اولیا نوشتم که این نشان دهنده این بود . اگر پاسخ های اولیا ء  با پاسخ های ما مطابقت داشته باشد. .مطمئنا محیط اولیا از خلاقیت کودکان حمایت می کرد . و پاسخ های که متفاوت بود نشان دهنده زمینه های برای تلاش در جهت بهبود محیط می باشد.

  • فرزندمان در منزل باید آرام باشد.
  • فرزندمان را تشویق می کنیم که خلاق باشد.
  • فرزندمان دلایل قوانینی را که در منزل وجود دارد می داند.
  • فرزندمان برای انجام دادن کار خوب تحت فشار زیادی است..
  • در کارها آزادی عمل دارد.
  • فرزندمان را تشویق می کنیم تا خود درباره موضوعات و مسائل نتیجه گیری کند.
  • در منزل رقابت زیادی وجود دارد.
  • از ایده های فرزندمان در تصمیم گیری مهم استفاده می شود.
  • کارها را اغلب برای رضایت ما انجام می دهد .

۱۰- دوست داریم فرزندمان کارها را به طریق خلاق انجام دهد .

۱۱- در منزل فرزندمان به خاطر ارتکاب اشتباه تنبیه می کنیم .

۱۲- مهمترین چیز در منزل بهترین بودن است .

۱۳- تغییرات در منزل ما مورد توجه واقع نمی شود .

۱۴- فرزندمان به راحتی می تواند احساس خود را بگوید .

۱۵- همه سعی می کنیم عیب یکدیگر بپوشانیم و حس ها را بگوییم.

۱۶- برای ما بسیار مهم است که کارنامه فرزندمان خوب باشد.

۱۷- همیشه پیشنهاد فعالیت های جدید را به فرزندمان می دهیم .

۱۸- برای آن که کودک را وادار به انجام کارها بکنید از رشوه استفاده می کنیم.

۱۹- در منزل قوانین زیادی وجود دارد.

۲۰- در منزل ، خنده و شوخی زیاد وجود دارد.

پاسخ هایی که نشان دهنده محیطی است که از خلاقیت حمایت می کند عبارتند از :

۱ ن ۲ د ۳ د ۴ ن ۵ ن ۶ د ۷ ن ۸ د ۹ ن ۱۰ د ۱۱ ن ۱۲ ن ۱۳ ن ۱۴ ن ۱۵ ن ۱۶ ن ۱۷ ن ۱۸ ن ۱۹ ن ۲۰ د

پاسخ ۸۰ درصد اولیاء با پاسخ مورد نظر تطبیق می کرد که این نشان دهنده این بود که محیط خانواده و اولیاء از خلاقیت کودکان حمایت می کنند .

گام دوم : مدرسه

در سطح مدرسه نیز برنامه های ذیل را با همفکری بعضی از همکاران  ارائه دادیم و به اجرا در آوردیم :

۱- اجرای طرح زنگ خلاقیت :

زنگ خلاقیت ساعت خاصی است که در کنار سایر دروس به خلاقیت اختصاص داده می شود تا ضمن توجه اولیای کودکان به مساله مهم خلاقیت و نوآوری فضای مناسبی برای حفظ و ادامه خلاقیت کودکان پدید آورد .

این زنگ بستری برای تحقق و شکوفایی خلاقیت کودکان بود و بهترین حالت برای برگزاری زنگ خلاقیت ، اجرای آن در طبیعت و یا محیط های اجتماعی ، حیاط مدرسه و .. بود موضوعات قابل طرح در آن ، تنوع زیادی دارند . اگر این کلاس در فضای خارج از کلاس تشکیل می شد دانش آموزان را گروه بندی نموده و از آن ها درخواست می کردیم که کارهای متفاوتی انجام دهند مثلاً ( یک شهر یا پارک کوچک بسازند و … )

در صورتی که امکان بردن بچه ها به فضایی خارج از کلاس وجود نداشت . حیاط مدرسه و کلاسها پذیرای اجرای بسیاری از طرح های ابتکاری و خلاق شاگردان بود . نمونه کارهایی که در سطح مدرسه قابل اجرا بود به شرح ذیل بود :

  • ابداع یک جورچین ( پازل ابتکاری ) ، تهیه نقاشی طنز آمیز گروهی ، تکمیل تصاویر نیمه تمام
  • تهیه یک بازی فکری تازه ، تهیه تابلوهای نقاشی بزرگ روی زمین
  • ایجاد مزرعه ای روی آب ، اجرای نمایش نامه های فی البداهه ، ساخت وسایل و …
  • استفاده از اشیای دور ریختنی از قبیل ظرف خالی مایع ظرفشویی ، شامپو ، لیوان یکبار مصرف ، شیشه نوشابه و …

۲- آمیختن عمیق درس ها با هنر :

همانطور که می دانیم در درس هایی مانند ریاضی ، تاریخ ، فارسی و موارد مشابه . ایفای نقش و اجرای نمایش نامه ای مباحث درسی نتایج سودمندی دارد و یادگیری را عمیق تر می کند و این طرحی بود که برای رشد و پرورش قوه خلاقیت دانش آموزان به اجرا در آوردیم همچنین با نقاشی و سایر کارهای هنری در جریان حل مساله چون نمایش عروسکی ، یافتن تصاویر مناسب و نقد و اظهار نظر در مورد یک نمایشنامه و اجرای پانتومیم و اجرای این قبیل کارها با گشودن درهای جهان تخیلات بر روی کودکان اعتماد به نفس و خلاقیت آنان را افزایش دادیم .

۳- طرح بازیافت مواد :

در این طرح دانش آموزان به جمع آوری وسایل و مواد دور ریختنی و غیر قابل استفاده می کردند و آنها را در جعبه ای قرار می دادند و در ساعات هنر و یا خلاقیت و یا به عنوان تکالیفی در منزل ، با تخیل خود آنها را تبدیل به مواردی جذاب و ابتکاری تبدیل   می کردند .

۴-طرح آموزش هنر :

به رغم این واقعیت که یکی از وظایف سرپرستی معلمان مدرسه در دوره ابتدایی شناخت و پرورش استعدادهای مختلف دانش آموزان است ، این امر تا به حال ، به دلیل حجم و گستردگی برنامه های آموزشی و کمبود توجه به دروس هنری به خصوص نقاشی ، مورد غفلت قرار می گرفت در حالی که نقاشی از دروسی است که   می تواند به ابراز احساسات و عواطف نهفته ی دانش آموزان و آشکار کردن کمبودها و انتظارات آن بینجامد و به رشد قوه تخیل ، شناخت زیبایی ، احساس آرامش و نشاط ناشی از انجام یک کار خلاق بینجامد . این دبستان توجه به خط و نقاشی ، بخصوص نقاشی آزاد را در جهت کمک به استعدادهای دانش آموزان ، به عنوان وسیله ای برای تبدیل کلاس به محیطی با نشاط و فرصتی برای انجام فعالیت های خلاق مورد توجه قرار داد .

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله افزایش پرورش خلاقیت دانش آموزان دوره ابتدایی از راه آموزش مهارت فکری نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی 

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله افزایش پرورش خلاقیت دانش آموزان دوره ابتدایی از راه آموزش مهارت فکری نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی  

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله افزایش پرورش خلاقیت دانش آموزان دوره ابتدایی از راه آموزش مهارت فکری نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی 

کسب نتایج  پیرامون مقوله افزایش پرورش خلاقیت دانش آموزان دوره ابتدایی از راه آموزش مهارت فکری  نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله افزایش پرورش خلاقیت دانش آموزان دوره ابتدایی از راه آموزش مهارت فکری نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله افزایش پرورش خلاقیت دانش آموزان دوره ابتدایی از راه آموزش مهارت فکری نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی

منابع و ماخذ

کتاب

  • امیر حسینی ، خسرو ، روان شناسی خلاقیت و نوآوری ، ناشر ، عارف کامل ، چاپ اول ، ۱۳۸۴  .
  • تورنس ، نی یان ، ترجمه ی دکتر حسن قاسم زاده ، استعدادها و مهارت های خلاقیت  .
  • حسینی ، افضل السادات (۱۳۸۱) ، اهمیت خلاقیت و شیوه های پرورش آن ، مشهد ، آستان قدس رضوی.
  • سیف ، علی اکبر ، روان شناسی پرورشی ، چاپ شانزدهم ، انتشارات آگاه ، تهران ۱۳۷۵ .
  • سلیمانی ، افشین ، کلاس خلاقیت ، انتشارات انجمن اولیاء و مربیان ، شماره ی انتشار ۱۴۱ .
  • قاسمی پویا،اقبال،راهنمای معلمان پژوهنده
  • کریمی ، علی ، پرورش خلاقیت ، انتشارات رسانه تخصصی ۱۳۸۴

مجلات

  • ماهنامه تربیتی پیوند – تابستان ۱۳۸۴ شماره های (۳۰۹ ، ۳۱۰ )
  • رشد تکنولوژی ، فرج الله ، محتوای درسی و پرورشی خلاقیت دانش آموزان ، سال پنجم شماره ۷
  • رشد معلم ، محمد آرمند ، « خلاقیت و شیوه های پرورش آن در دانش آموزان » ، سال ۱۲ .
  • رشد معلم،دوره ی بیست و ششم، نیمه اول مهر۱۳۸۶

برای دانلود نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

84 + = 88