اقدام پژوهی کلاس سوم ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم با استفاده از طرحهای ابتکاری جهت پرورش خلاقیت دانش آموزم در درس ریاضی اختلال یاد گیری را در او برطرف کنم ؟
اقدام پژوهی کلاس سوم ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم با استفاده از طرحهای ابتکاری جهت پرورش خلاقیت دانش آموزم در درس ریاضی اختلال یاد گیری را در او برطرف کنم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۳۴ صفحه
اقدام پژوهی کلاس سوم ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم با استفاده از طرحهای ابتکاری جهت پرورش خلاقیت دانش آموزم در درس ریاضی اختلال یاد گیری را در او برطرف کنم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر
تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی کلاس سوم ابتدایی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی کلاس سوم ابتدایی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.
مطالبی که در اقدام پژوهی کلاس سوم ابتدایی موجوداست عبارت است از :
اقدام پژوهی پیرامون مقوله برطرف کردن اختلال یاد گیری دانش آموزم در درس ریاضی
دیباچه مطالب پیرامون مقوله برطرف کردن اختلال یاد گیری دانش آموزم در درس ریاضی
چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله برطرف کردن اختلال یاد گیری دانش آموزم در درس ریاضی
بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله برطرف کردن اختلال یاد گیری دانش آموزم در درس ریاضی
شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله برطرف کردن اختلال یاد گیری دانش آموزم در درس ریاضی
جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله برطرف کردن اختلال یاد گیری دانش آموزم در درس ریاضی
تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله برطرف کردن اختلال یاد گیری دانش آموزم در درس ریاضی
ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با برطرف کردن اختلال یاد گیری دانش آموزم در درس ریاضی
ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله برطرف کردن اختلال یاد گیری دانش آموزم در درس ریاضی
گردآوری دادهها
جهت شناسایی عوامل مؤثر در ایجاد بیعلاقهگی شهاب نسبت به درس ریاضی پس از محرز شدن مسأله بیعلاقهگی دانشآموزانم به درس ریاضی و رضایت بخش نبودن نتایج ارزشیابی در درس یاد شده، تصمیم گرفتم برای شناسایی علت یا علل ایجادکننده این مسأله، به جمعآوری دادهها اقدام نمایم. ابتدا فرضیاتی را برای خود یادداشت کرده بودم، مثلاً: جذاب نبودن روش تدریسم برای دانشآموزان، عدم علاقهی آنان نسبت به من وغیره. ولی با بررسیهای انجام شده، همانطور که ذکر شد، دریافتم که مشکل بیعلاقهگی آنان نسبت به درس ریاضی مربوط به سالهای قبل و حتی پیشداوری آنان از درس یاد شده، میگردید. با توجه به این که، عامل هر موفقیّت در هر فعالیّتی داشتن اطّلاعات لازم در آن زمینه میباشد، لازم بود از روشهای علمی گردآوری دادهها استفاده کنم، تا از این طریق بتوانم راه حلهای مسأله را نیز بیایم. با توجه به اینکه، پرسشنامه یکی از ابزار رایج برای کسب دادههای تحقیق است. به همین منظور پرسش نامهای با این سؤال تنظیم نموده: «به نظرشما چرا اغلب دانشآموزان نسبت به درس ریاضی بیعلاقهاند؟» و در اختیار۲۰ نفر از اولیای دانشآموزان و۵ نفر آموزگاران شاغل در آموزشگاه که ۳ نفر از آنان، آموزگاران سال گذشته بودند، قرار دادم. بعد از چند روز، پرسشنامهها را جمع آوری و پاسخها را بررسی کردم. (برخی از پاسخها مشترک و تکراری بود) هم چنین، جهت نظرسنجی از دانشآموزان در مورد علت بیعلاقهگی آنان به درس ریاضی سؤالات زیر را تنظیم کرده و در زمانهای مناسب از آنان میپرسیدم. چرا بعضی از دانشآموزان به درس ریاضی علاقه ندارند؟ چرا بعضی از دانشآموزان به انجام فعالیت ریاضی بیعلاقهاند؟ همچنین، با مطالعهی کتابهای مختلف، دلایل بیعلاقهگی دانشآموزان نسبت به درس ریاضی را چنین دریافتم، که اولاً: نوع و روش تدریس برخی از آموزگاران در درس ریاضی متناسب با هدف درس نیست. ثانیاً: عدم دقّت و توجّه دانشآموزان به درس ریاضی، منجر به ناتوانی آنان در انجام تکالیف میشود، ثالثاً: عدم آشنایی فراگیران با کاربرد مفاهیم ریاضی در زندگی روزمره، میزان رغبت و علاقهی آنان را به درس یادشده کاهش می دهد. با تجزیهو تحلیلو تفسیر دادهها جهت شناسایی عوامل موثر بر ایجاد بیعلاقهگی دانشآموزان به درس ریاضی پس از جمع آوری پاسخهای اولیا و همکاران به سؤالات پرسشنامه، بررسی پاسخ دانشآموزان به سؤالات مصاحبه، تبادل نظر با مدیر، معاونین و آموزگاران سال های قبل آنان، به تجزیه و تحلیل و تفسیر پاسخها پرداخته و دریافتم که عوامل مؤثر در ایجاد بیعلاقهگی دانشآموزان نسبت به درس ریاضی به ترتیب اولویت به شرح زیر بود: ۱٫ با نشاط نبودن فضای کلاس ریاضی۲٫ فراموش شدن بعضی از مفاهیم ریاضی۳٫ مشکل بودن درس ریاضی(عدم نگرش مثبت دانشآموزان نسبت به یادگیری درس ریاضی ۴٫ عدم آگاهی اغلب اولیا از وضعیت فعالیت ریاضی فرزندشان در کلاس۵٫ ضعف شاگردان در یادگیری مفاهیم پیشنیاز۶٫ وقت گیر بودن انجام تکالیف ریاضی۷٫ عدم آشنایی فراگیران با کاربرد مفاهیم ریاضی در زندگی روزمره۸٫ عدم توجّه برخی از آموزگاران به تفاوتهای فردی و ارائهی تکالیف یکسان به دانشآموزان۹٫ جذاب نبودن وسایل کمک آموزشی۱۰٫ یکنواخت بودن روش تدریس برخی از آموزگاران۱۱٫ چیدمان نامناسب میز و نیمکت های کلاسهم چنین با بررسی مطالب به دست آمده از طریق مطالعه ی منابع گوناگون، دریافتم که عدم دقّت و توجّه بعضی از دانشآموزان هنگام تدریس مفاهیم ریاضی، منجر به ناتوانی آنان در انجام تکالیف و فعالیتهای درس مورد نظر شده، در نهایت موجب بیعلاقهگی آنان نیز می شود.
گرد آوری دادهها جهت ارائه راهحلها
سیف اللهی(۱۳۸۴) بر این باور است که گردآوری دادهها و اطلاعات، مرحلهای از اقدام پژوهی است که در آن، محقق جهت پیدا کردن یک یا چند راهحل، با هدف تبدیل وضع موجود به وضع مطلوب تلاش میکند. بنابراین، پس از شناسایی عوامل مؤثر در ایجاد بیعلاقهگی شهاب نسبت به درس ریاضی، در پی آن بودم تا با استفاده از روشهای گوناگون، ضمن برطرف نمودن عوامل ایجاد کنندهی مسأله، در جهت افزایش علاقهمندی دانشآموز یاد شده به درس ریاضی و فعالیّتهای آن نیز گام مؤثری بردارم. بر این اساس، به منظور دست یابی به راهکارهایی برای حلمسأله، مجدداً به جمعآوری دادهها و اطلاعات، با استفاده از روشهای علمی پرداختم که توضیح آن بدین شرح میباشد:
الف. مصاحبه به منظور کسب اطلاعات مفیدتر،
چند سؤال را تنظیم کرده و در زنگهای مختلف که وقت آزاد داشتیم، از دانشآموزان میپرسیدم، سؤالات چنین بود: ۱٫ به نظر شما با چه روشهایی میتوانیم کلاس ریاضی را با نشاط کنیم؟ ۲٫ چگونه میتوانیم یادگیری درس ریاضی را ساده و آسان کنیم؟ چند نمونه از پاسخ دانشآموزان، چنین بود: استفاده از تصاویر زیبای مرتبط با مفهوم درس ریاضی و استفاده از شعر در تدریس .
ب. مشاهده
به لحاظ حضور در کلاس همکاران و ارتباط مستقیم با دانشآموزان و محیط پیرامون آنها، برخی از اطّلاعات خود را، از طریق مشاهده به دست آوردم. بدین طریق که در زنگهای ورزش، که وقت من آزاد بود، با همکارانم در پایههای مختلف هماهنگ میکردم و به کلاس آنها میرفتم و روش تدریس ایشان و فعالیت دانشآموزان را مشاهده نموده و نکاتی که به نظرم، منجر به ایجاد علاقهمندی دانشآموزان نسبت به درس ریاضی میشد، را یادداشت میکردم، مانند: استفاده از روش ایفای نقش توسط دانشآموزان و ارزشیابی تشخیصی جهت تعیین نقطه ی شروع تدریس.
ج. پرسش نامه
با توجه به این که، پرسشنامهی بازپاسخ به پاسخدهنده اجازه میدهد تا به ابراز دامنهی گستردهتری از نظرات خود بپردازد. به منظور نظرخواهی از اولیا، برای کسب راهحلهای مناسب جهت حل مسأله، پرسشنامهای که شامل سؤالات زیر بود، را تنظیم نموده سپس در اختیار تمامی اولیای دانشآموزان قرار دادم تا نظرات خود را در آن مکتوب نمایند. سؤالات بدین گونه بود: ۱٫ به نظر شما با چه روشهایی میتوانیم کلاس ریاضی با نشاط و شاداب داشته باشیم؟ ۲٫ جهت آگاهی از وضعیت درس ریاضی فرزندتان چه روشهایی را پیشنهاد میدهید؟ چند نمونه از پاسخ اولیا به پرسشنامه نظرخواهی، چنین بود: نصب فعالیتهای دانشآموزان روی دیوار، یادداشت نتایج فعالیت کلاسی دانشآموزان در دفتر فعالیت ریاضی آنان. علاوه بر این، یک پرسشنامه بازپاسخ دیگر نیز، ویژه همکاران شاغل در آموزشگاه، طراحی نموده و در اختیار ایشان قرار دادم. سؤالات این پرسشنامه، چنین بود: ۱٫ چگونه میتوان وسایل کمک آموزشی را برای دانشآموزان پایه سوم جذاب نمود؟ ۲٫ به نظر شما چگونه میتوان نگرش منفی دانشآموزان را نسبت به یادگیری درس ریاضی از بین برد؟ نمونهای از پاسخ همکاران به پرسشنامه، چنین بود: ساخت وسایل کمک آموزشی توسط دانشآموزان، استفاده از فعالیتها و تکالیف عملکردی، استفاده از روش بارش فکری در تدریس برخی از مفاهیم ریاضی.
د. مطالعه
با چند تن از اساتید محترم در مورد چگونگی علاقهمندکردن دانشآموزان به درس ریاضی، مشورت نمودم و ایشان کتابهایی در این زمینه، معرفی کردند. پس از تهیه و مطالعهی کتابهای مورد نظر، نکاتی که به نظرم مناسب و مفید بود را یادداشت نموده که در راهحلهای پیشنهادی به آنها اشاره می گردد.
یافته های علمی :
در حین مطالعه و جمع آوری اطلاعات در پی مطالبی بودم که مرا در امر تدریس و رفع مشکلات یادگیری کودکان راهنما باشد که به نظریه اسکینر در کتاب نظریه های یادگیری برخوردم او معتقد است یادگیری در صورتی به بهترین وجه انجام می گیردکه
الف ) اطلاعاتی که قرار است آموخته شوند در گام های کوچک ارائه گردد.
جمع آوری شواهد دو پیرامون مقوله برطرف کردن اختلال یاد گیری دانش آموزم در درس ریاضی اقدام پژوهی کلاس سوم ابتدایی
اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله برطرف کردن اختلال یاد گیری دانش آموزم در درس ریاضی اقدام پژوهی کلاس سوم ابتدایی
اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله برطرف کردن اختلال یاد گیری دانش آموزم در درس ریاضی اقدام پژوهی کلاس سوم ابتدایی
کسب نتایج پیرامون مقوله برطرف کردن اختلال یاد گیری دانش آموزم در درس ریاضی اقدام پژوهی کلاس سوم ابتدایی
راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله برطرف کردن اختلال یاد گیری دانش آموزم در درس ریاضی اقدام پژوهی کلاس سوم ابتدایی
فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله برطرف کردن اختلال یاد گیری دانش آموزم در درس ریاضی اقدام پژوهی کلاس سوم ابتدایی
منابع مآخذ
۱ـ خلاقيت رياضي، جرج پوليا، ترجمه پرويز شهرياري انتشارات فاطمي.
۲ـ روش تدريس رياضي، محمد بهروش ـ علياكبر جعفري ـ علياضغر دانشفر.
۳ـ مجلات رشد رياضي نشر به وزارت آموزش و پرورش.
۴ـ هاوسون وب ويلسون (۱۹۸۶) رياضيات مدرسه در دهه ۱۹۹۰ ترجمه ناهيد ملكي، نشر مركز.
۵ـ مقاله نقدي بر روشهاي آموزش مقدمات رياضيات مدرسه مجله رشد آموزش رياضي.
۶ـ گويا زهرا، تغيير محتواي برنامه درسي رياضيات مدرسه مجله رشد آموزش رياضي.
برای دانلود اقدام پژوهی کلاس سوم ابتدایی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.
توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004
دیدگاهی بنویسید