اقدام پژوهی معلم دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم دانش آموزان بی علاقه وبی انگیزه به درس انشا را علاقه مند سازم؟

اقدام پژوهی معلم دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم دانش آموزان بی علاقه وبی انگیزه به درس انشا را علاقه مند سازم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۷ صفحه

اقدام پژوهی معلم دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم دانش آموزان بی علاقه وبی انگیزه به درس انشا را علاقه مند سازم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی معلم دبستان می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی معلم دبستان را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی معلم دبستان موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله ایجاد علاقه در دانش آموزان به درس انشا

دیباچه مطالب پیرامون مقوله ایجاد علاقه در دانش آموزان به درس انشا

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله ایجاد علاقه در دانش آموزان به درس انشا

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله ایجاد علاقه در دانش آموزان به درس انشا

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله ایجاد علاقه در دانش آموزان به درس انشا

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله ایجاد علاقه در دانش آموزان به درس انشا

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله ایجاد علاقه در دانش آموزان به درس انشا

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با ایجاد علاقه در دانش آموزان به درس انشا

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله ایجاد علاقه در دانش آموزان به درس انشا

چگونگی انجام کار

بعد از بيان چگونگي نگارش انشا و بيان نكات لازم نگارشي به شاگردان , چند نمونه انشا براي آنها خواندم , قرار شد كه در جلسه بعد همه دفترهاي انشا خود را به كلاس آورده  و در كلاس انشا بنويسند هـرچند در ابتدا بچه ها مخالفت  مي كردند ؛ اعتماد به نفس لازم را براي نگارش انشا را در كلاس نداشتند پس از مدتي بحث و بررسي متقاعد شدند , كه اين كار را خودشان انجام دهند تا در كلاس هاي بالاتر بتوانند از عهده اين كار بر آيند.

براي بار اول در مورد يك داستان كه در هفته گذشته از كتاب داستان خوانده بودم روي تخته سياه يك جمله از آن را بدين مضمون نوشتم (( يك روز خرگوش كوچولو تصميم گرفت تنهايي به جنگل برود كمي كه از خانه ي خودش دور شد يك دفعه صداي بلندي را … . )) از دانش آموزان خواستم هر كس بنا به علاقه و سليقه خود , ادامه اين جملات را بنويسند. بچه ها خيلي احساس نارضايتي مي كردند وقتي گفتم حتي اگر دو سطر هم بنويسند قبول است , براي من خيلي اهميت دارد قبول كردند و نمره خوبي خواهند گرفت , كم كم شروع به نوشتن كردند جلسه نگارش چون اولين بار طولاني شد , تمامي انشاها و ذكر تاريخ و امضا , قرار شد كه در جلسه بعد در كلاس خوانده شود, بعضي از انشاها خيلي خوب نوشته شده بود , قدرت تخيل , خلاقيت بعضي از بچه ها خيلي خوب بود , برخي ديگر از نظر جمله نويسي و اصول نوشتاري مشكل داشتند.

پس از بررسي معلوم شد يكي از دلايل عمده نقص نوشتاري دو زبانه بودن دانش آموزان و عدم كاربرد دقيق كلمات و واژه ها در نگارش بود , حتي در جمله بندي نيز براي آنها دشوار مي نمود. بعضي ها انشاهاي خنده داري داشتند با خواندن انشاها به كلاس شادابي مي بخشيدند , رضايت دانش آموزان را از اين روش احساس مي كرديم.

براي بالا بردن ضريب دقت دانش آموزان و مطمئن بودن از توجه شاگردان مقرر شد كه پس از خواندن هر متن انشاي وي مورد نقد و بررسي قرار گيرد و يك نفر از بچه ها به صورت اتفاقي خلاصه انشاي وي براي كلاس بازگو نمايد هر چند شروع اين كار با سختي بود. چرا كه دانش آموزان ابتدا قادر به نوشتن نبودند از جلسه هاي آينده رغبت و علاقه دانش آموزان كاملاً مشهود بود. براي بررسي و مقايسه تفاوت روند و پيشرفت نگارش نمونه هايي از انشاهاي جلسات اول تا ششم را جمع آوري نموده اما نكته مهمتر از اين , آن بود كه اعتماد به نفس آنها به سطحي رسيده بود كه خودشان مي توانستند بدون كمك گرفتن و ديكته ديگران خود در مورد موضوع ارائه شده , ولو چند سطر نگارش نمايند.

برای جذاب بودن درس انشا و تشویق دانش آموزان به خوب نوشتن و شکوفا کردن استعداد نوشتن آنها و اینکه بتوانند بهترین واژه ها را در جمله های مناسب قرار دهند تا متنی روان و زیبا از نظر ساختار زبانی درست نموده باشند. فعالیتهای ذیل را در سر کلاس انشا به اجرا در آوردم:

انواع انشا:توصیفی، تخیلی، تصویری(لوحه-کارت)، خلاصه نویسی، مقاله نویسی، گزارش، خاطره نویسی،تحقیق، داستان نویسی(کامل کردن  داستان تا نیمه گفته شده- کامل تعریف کردن داستان ونوشتن داستان به صورت اول شخص توسط دانش آموز : یعنی دانش آموز خودرا به جای شخصیت اصلی قرار دهد،گفتن موضوع وهدف کلی وساختن داستان)

مراحل نوشتن انشا:

۱- مرحله قبل از نوشتن:(انتخاب موضوع،توضیح موضوع،ایجاد انگیزه درکلاس،بارش فکری،رفع ترس وابهام دانش آموزان وشاد کردن فضای کلاس

۲-حین نوشتن:داشتن چک نویس،گاهی چند نفرحین نوشتن نوشته خود را بخوانند، گاهی معلم هم انشا بنویسد،عدم برخورد با عامیانه نویسی

۴-   بعد از نوشتن: خواندن انشا،نقدوبررسی ،انتخاب انشاهای برتر، جابه جا نمودن دفاتر انشا وخوانده شدن توسط دیگران(فواید این کار:بهبود خط-آشنایی با نظرات دیگرانريا،خودارزیابی)گاهی اهدا جایزه وخواندن سر صف.

روشهایی جهت تقویت مهارت انشا نویسی

۱-   بارش فکری:

۲-   بازی با کلمات:با کم وزیاد کردن حروف وارتباط دادن کلمات وایجاد جمله

گرم-  گرما -سرما -خرما-خرمن-خرم-خام- شام-جام-سام-دام-دار-دارد-ندارد و…

باران

۳-   هم نشینی:با نوشتن یک کلمه در وسط واضافه کردن کلمات در دو طرف آن می توان جملاتی طولانی ومتنوع ایجاد کرد .

مثال:   …. …….. صبح امروز شدت …. ……….  بهاری شکوفه های زیبای درختان را پرپر کرد.یا؟

محور جانشینی (تغییر کلمات داخل پرانتز برای گسترش دامنه لغات وجمله سازی مجدد با آنها مثال:

علی امروز به مدرسه رفت(فردا)

علی فردا  به مدرسه خواهد رفت(آنها)

آنها فردا  به مدرسه خواهند رفت و….

۴-کلمه+کلمه

۵-تشبیه سازی: ترسو مثل موش-  سرد مثل کوهستان- بلند مثل سرو- استوار مثل کوه-

۶-مرتب نمودن جملات نا مرتب ونوشتن ادامه جملات

۷-دادن کلمات متعدد وبه کار بردن آنها در انشا

۸-پخش فیلم وخلاصه نویسی وقایع فیلم

۹-کتابخوانی وخلاصه نویسی ازوقایع موضوع کتاب

۱۰-  ساخت کیسه ی جادویی و قرار دادن اشیا مختلف از جمله ساعت، کاغذ، سوزن، مداد و…که دانش آموز با انتخاب وسیله ی مورد نظر به طور تصادفی باید در مورد آن انشایی بنویسند.

۱۱- خواندن یک قصه یا داستان به صورت نیمه تمام و حدس زدن پایان آن به صورت نوشتاریتوسط دانش آموزان برای تقویت اعتماد به نفس

۱۲- سخنرانی در مورد مسائل روزمره حداقل روزی ۳ دقیقه توسط یکی از دانش آموزان که به مسائل اجتماعی، فرهنگی و مشکلات جامعه ای امروز می پرداخت.

۱۳- دادن تصاویر به گروهها و انشای گروهی در مورد تصاویر و نقاشی ها

۱۴-  ارائه دفتری با جملات زیبا که دانش آموزان به تناسب به جمع آوری مطالب نوشتاری ادبی زیبا می پرداختند.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله ایجاد علاقه در دانش آموزان به درس انشا  اقدام پژوهی معلم دبستان 

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله ایجاد علاقه در دانش آموزان به درس انشا  اقدام پژوهی معلم دبستان 

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله ایجاد علاقه در دانش آموزان به درس انشا  اقدام پژوهی معلم دبستان 

کسب نتایج  پیرامون مقوله ایجاد علاقه در دانش آموزان به درس انشا  اقدام پژوهی معلم دبستان 

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله  ایجاد علاقه در دانش آموزان به درس انشا اقدام پژوهی معلم دبستان

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله  ایجاد علاقه در دانش آموزان به درس انشا اقدام پژوهی معلم دبستان

فهرست منابع

۱- صفوی،امان الله.(۱۳۷۵). کلیات روشها و فنون تدریس،تهران، انتشارات معاصر،چاپ ششم.

۲- پارسا،محمد.(۱۳۵۷).نظریه های یادگیری و آموزشی،دانشگاه تربیت معلم ،چاپ اول.

۳قانمی،علی.(۱۳۷۸).خانواده و مسانل مدرسه ای کودکان،نشر آرین، چاپ سوم.

۴-   قاسمی پویا،اقبال.(۱۳۸۲). راهنمای پژوهش در عمل،پژوهشکده تعلیم و تربیت،چاپ چهارم.

۵-سیف ،علی اکبر.(۱۳۸۰).روشهای اندازه گیری وارزشیابی آموزشی،نشر دوران،چاپ چهارم.

۶-نصیریان،،شهناز.(۱۳۸۲). ارانه ی راهکارهای مناسب جهت کاهش افت تحصیلی دانش آموزان، انتشارات آموزش وپرورش.

برای دانلود اقدام پژوهی معلم دبستان و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

+ 24 = 29