اقدام پژوهی معاون آموزشی مدرسه پیرامون مقوله چگونه توانستم به کمک آموزش فرایض دینی و تربیت اسلامی دانش آموزان زمینه را برای انحراف آنها از بین بردم؟

اقدام پژوهی معاون آموزشی مدرسه پیرامون مقوله چگونه توانستم به کمک آموزش فرایض دینی و تربیت اسلامی دانش آموزان زمینه را برای انحراف آنها از بین بردم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۷ صفحه

اقدام پژوهی معاون آموزشی مدرسه پیرامون مقوله چگونه توانستم به کمک آموزش فرایض دینی و تربیت اسلامی دانش آموزان زمینه را برای انحراف آنها از بین بردم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی معاون آموزشی مدرسه می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی معاون آموزشی مدرسه را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی معاون آموزشی مدرسه موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله ازبین بردن انحراف دانش آموزان به کمک آموزش فرایض دینی

دیباچه مطالب پیرامون مقوله ازبین بردن انحراف دانش آموزان به کمک آموزش فرایض دینی

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله ازبین بردن انحراف دانش آموزان به کمک آموزش فرایض دینی

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله ازبین بردن انحراف دانش آموزان به کمک آموزش فرایض دینی

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله ازبین بردن انحراف دانش آموزان به کمک آموزش فرایض دینی

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله ازبین بردن انحراف دانش آموزان به کمک آموزش فرایض دینی

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله ازبین بردن انحراف دانش آموزان به کمک آموزش فرایض دینی

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با ازبین بردن انحراف دانش آموزان به کمک آموزش فرایض دینی

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله ازبین بردن انحراف دانش آموزان به کمک آموزش فرایض دینی

شیوه آموزش برخی مفاهیم دینی :

مفهوم دین : در سالهای اول دبستان از پرداختن به معنا و مفهوم واژه دین باید اجتناب کرد زیرا کودکان در این دوره علاقه ای به طرح این مباحث ندارند و فقط باید به تعریف ساده ای بسنده کرد .

مفهوم دعا : در مورد دعا باید چند نکته را در نظر داشت : دعاها باید متناسب با سن و حوزه درک کودک باشد تا لذت بیشتری ببرد . همچون دعاهای کوتاه و دسته جمعی مثل سرود و مناجات که در روح کودکان موثر است . دیگر اینکه دعاها هر چند وقت یکبار عوض شوند تا تازگی و تأثیر داشته باشند. در ضمن باید عوامل عدم استجابت دعا را برای کودکان بیان کرد تا شبهه ایجاد نشود که چرا دعایشان مستجاب نمی شود .مفهوم نماز : زمینه نماز در روح پاک کودکان و فطرت سلیم آنها موجود است و باید آن را باور کنیم . از سنین نخست دبستان باید کودکان را به تدریج با نماز آشنا کرد و آنها را به گزاردن نماز تشویق و ترغیب نمود . قبل از تعلیم باید مفهوم خدا و دعا برای کودک تبیین شده باشد و علت نماز خواندن را نیز بداند . برای این کار می توان از آموزشهای ساده استفاده کرد البته پرداختن به آموزش برخی دیگر از مفاهیم دینی شیوه های خاص خود را دارند که باید از نظم خاصی برخوردار باشند .آموزش اصول دین و دلایل ساده ای برای آنها،پرداختن به خداشناسی،معاد ،وقوع و ضرورت آن ،نبوت و نیاز انسان به آن از مسائل مهم علاقه مند کردن کودک به خدا و پیامبران و امامان است.

نتیجه : هر چه والدین ، معلم یا مربی که تربیت یا قسمتی از تربیت کودک را بر عهده دارند با ویژگیهای کودکان ، نکات روانشناسی و تربیتی آنان آشناتر باشند در امر آموزش موفق تراند . شیوه های آموزش باید اصولی و علمی کاربردی باشند . در آموزش مفاهیم دینی باید عوامل تأثیر گذار را شناخت و آنها را در راستای بهتر شدن امر آموزش جهت داد و از سخنان معصومین ـ علیهم السلام ـ بهره جست ؛ چرا که اگر دیر شود قلب او مشغول به چیزهای دیگر شده و سخت می گردد و دیگر تربیت او امکان پذیر نبوده یا بسیار مشکل و کم اثر خواهد شد . الگوهای رفتاری کودک باید در درجه اول خودشان مسائل اخلاقی و دینی را رعایت کنند چرا که کودکان الگو پذیران خوبی هستند و معمولا از پدر و مادر خود الگو می گیرند . در آموزش بیشتر باید از روشهای غیر مستقیم استفاده کرد تا موجب مقاومت روحی در کودک نشود و همچنین روشهای فعال بسیار موثر هستند .

انتخاب راه جدید به طور موقت: 

بدیهی است که شکوفایی یک رویکرد جدید ، مستلزم اندکی تمرین و بردباری است. اما از آنجایی که راهبردهای آموزشی اثر بخش بریافته های علمی و تجربه های عملی و مکتب رفتارگرایی و شناختی متکی هستند، می توان از آن به عنوان رویکردی مناسب و اطمینان بخش در آموزش مفاهیم استفاده کرد. چه بسا، بسیاری از ما در مدرسه همیشه به دنبال راهی نو برای تغییر روش های خود هستیم. اما آیا هیچ وقت سعی کرده ایم این تغییر را در خودمان ایجاد کنیم و آن را در جهت بهبود وضعیت مدرسه استفاده کنیم؟ بعد از اینکه دلایل به وجود آورنده را تجزیه و تحلیل کردم، سعی کردم تا تعدادی از راه حل های مورد نظرم را اجرا کنم. سعی کردم راه حل های خود را بیشتر حول محیط آموزشگاه و تکیه بر آموزه های دینی و مذهبی قرار دهم تا نتایج بهتری را به دست آورده و کمتر به خطا بروم. البته در انتخاب راه حل باید از دیگر همکاران نیز کمک می گرفتم تا من را در اجرای صحیح راه حلها یاری دهند. حالا من می توانستم با صبر و حوصله بیشتر به انتخاب راه حل برای بقیه مشکلات بپردازم. راه حل های پیشنهادی خود را با دیگر همکاران در مدرسه وسرگروهای دروس در گروه های آموزشی منطقه در میان گذاشتم و در مورد آن با ایشان نظرخواهی کردم و خوشبختانه همگی نظر مساعد خود را اعلام کردند.

اجراي راه حل ها:

ارائه ديدگاهي مثبت از حجاب و فرهنگ اسلامی متاثر از نظرات مراجع تقليد ، خاصه حضرت امام(ره) و شهيد  والا مقام آيت الله مطهري اين فعاليت در قالب مسابقات كتابخواني ، مطالعه و تحقيق با عنوان پوشش برتر در آموزشگاه  ارائه گرديد تا بتواند آگاهي و دانسته هاي دانش آموزان را تحت تاثير قرار داده و ارتقا  دهد . درجلسات پرسش و پاسخ كه در آموزشگاه برگزار مي گرديد ، فلسفه حجاب ، دلايل مد گرائي و چگونگي ايجاد مد ، اهميت مد ، فلسفه پوشش وچگونگي پوشش توضيح داده مي شد و شبهات دانش آموزان مورد توجه و اصلاح قرار مي گرفت و به سئوالات آنان در محيطي عاطفي و صميمي پاسخ داده مي شد در مورد دانش آموزان که از فرهنگ بیگانه و رذایل اخلاقی تبعیت می نمودند  بدون هر گونه برخورد منفي و زننده تذكر داده مي شد و از آنان بعنوان ياوران اين طرح درخواست مساعدت ميگرديد.در برخوردهاي فردي نيز ، در محيطي امن و صميمي به چرائي رفتار و تاثيرات نامناسب پوشش ناقص خود ، واقف مي شدند و براي گسترش اين فرهنگ به مدد ما مي آمدند . البته اين تذكرات و توجيهات با برنامه ريزي قبلي و پس از ايجاد صميميت و تعاملات عاطفي صورت مي گرفت.

جان واتسون (۱۹۲۰) می گوید:«یک دوجین نوزاد سالم و شرایط خاصی که مورد نظر من است، به من بدهید تا آنها را بزرگ کنم. من تضمین می دهم که هر کدام را به طور اتفاقی انتخاب و برای تخصص خاصی مانند پزشکی، وکالت، هنرمندی، بازاریابی و حتی دزدی و گدایی، تربیت کنم با صرف نظر از استعداد، تمایل، توانایی ، شغل دلخواه  و آمادگی فردی آن فرد». این جملات به روشنی نشان میدهد که آن ها انسان را قابل تبدیل به هرآن چه آموزش گران بخواهند، می دانند. این خواسته ، بدون هر گونه بستگی به خواسته فرد، از راه مدیریت محرک و پاسخ ها برای فرد قابل حصول است. انسان چون جعبه سیاهی است که معلم باید جریان آموزش را برای او طراحی و اجرا کند. پس مربي باید به مباحث و کاری که می خواهد انجام دهد تسلط کامل داشته باشد.

۱-الگو قرار دادن رفتار های خودم و دانش آموزان خوب در آموزشگاه :

در پرورش و شکوفایی استعدادهای انسان ها، عوامل متعددی دخالت دارند، مانند والدین، مربیان و معلمان ، برنامه های آموزشی و تربیتی و روش ها و الگوها، الگو و نمونه که در تعبیر تربیت دینی ما و در قرآن کریم از آن به نام اسوه یاد شده است تاثیر بسزایی در ساختار و شکل گیری شخصیت افراد و رشد و شکوفایی توانایی های بالقوه آنها دارد. همان گونه که هنرمند برای طرح و خلق اثر هنری به الگو و نمونه مشخصی نیاز دارد. انسان نیز برای شکل دادن به شخصیت خویش، به الگو احتیاج دارد تا ساختمان اخلاقی، فکری و شخصیتی خویش را مطابق آن بسازد. البته نیاز به اسوه و الگو همگانی است، ولی بین دانش آموزان این نیاز بیشتر و مهم تر است، چون آنها بیشتر از دیگران به الگوها می اندیشند و به کمال و ترقی بیشتر علاقه مندند. تعابیر قرآنی نیز تصریح بر این دارد که انسان برای کمال خویش باید سراغ«اسوه  و نمونه های برتر» برود. در این دوره گرایش غالب دانش آموزان به صمیمیت، شجاعت، زیبایی، ایمان، سواد و دانش، هنر و استقلال فردی است. لذا در هر کس این صفات را به صورت بارز و مشخص تر ببینند به او علاقه مندی نشان می دهند.  این نکته را نیز باید یادآور شد که الگو نباید شخصیتی خیالی و توهمی باشد که نتوان به او رسید، بلکه الگوهای مناسب بسان قله های بلند و رفیع هستند که روح را برای صعود و اوج گیری فرا می خوانند و نیروهای آشکار  و پنهان دانش آموزان را برای دست یابی به آن متمرکز می کنند.  من نیز اولین قدم در اجرای طرح را ایجاد صمیمت و نزدیکی با دانش آموزانم و الگو قرار دادن رفتارهای خودم برای ایشان قرار دادم. من سعی کردم تا در رفتارهای خودم، صبوری، سعه صدر، غم خواری در تربیت ایشان، نرمی در سخن، پایبندی به گفتار خویش، حسن خلق و رعایت ادب و احترام و … را رعایت کنم و آنها را از این نکته مطمئن سازم که من به حرفهایی که می زنم کاملاً اعتقاد دارم. از طرفی با ایشان رابطه ای دوستانه و صمیمی ایجاد کردم. همیشه چند دقیقه ای را با آنها صحبت می کردم، خاطراتی از زمان تحصیل و کودکی و کودکی خودم تعریف کرده و یا با بیان یک داستان کوتاه اخلاقی برای ایشان انگیزه ابراز وجود ایجاد می کردم. به آنها کاملاً فهمانده بودم که من هم یکی مثل شما هستم و از نیازها و مشکلات شما کاملاً آگاهی دارم و قصدم فقط کمک به شماست تا در آینده نه چندان دور رفتارهای شما مایه سربلندی من، خودتان و خانواده هایتان باشد و بتوانید مادران آگاهی برای فردا، باشیدیکی دو نفر از دانش آموزان آموزشگاه را مثال زدم که رفتارهای بسیار خوب و شایسته ای داشتند از بچه ها خواستم تا رفتارهای ایشان را برای خود الگو قرار دهند و از رفتارهای خوب آنها البته با بهره گیری از نیروی فکر و اندیشه خودشان در جهت تغییر رفتارهای خود ،بهره بگیرند. البته چون دختران در این سن دارای حس حسادتی قوی هستند و این امکان وجود داشت که این حس در آنها رخنه کند و علاوه بر آن ، آن دانش آموز هم احساس برتری کاذبی را در خود ایجاد کند.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله ازبین بردن انحراف دانش آموزان به کمک آموزش فرایض دینی اقدام پژوهی معاون آموزشی مدرسه  

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله ازبین بردن انحراف دانش آموزان به کمک آموزش فرایض دینی اقدام پژوهی معاون آموزشی مدرسه  

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله ازبین بردن انحراف دانش آموزان به کمک آموزش فرایض دینی اقدام پژوهی معاون آموزشی مدرسه  

کسب نتایج  پیرامون مقوله ازبین بردن انحراف دانش آموزان به کمک آموزش فرایض دینی اقدام پژوهی معاون آموزشی مدرسه  

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله ازبین بردن انحراف دانش آموزان به کمک آموزش فرایض دینی اقدام پژوهی معاون آموزشی مدرسه 

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله ازبین بردن انحراف دانش آموزان به کمک آموزش فرایض دینی اقدام پژوهی معاون آموزشی مدرسه

منابع

– انبارکی ، میترا ، نوجوانان و مد در ایران ( ۱۳۸۹ )، مجله اینترنی فصل نو،( ۱۳۸۹ ) ، سال پنجم، شماره ۵۴ ، ص ۱۶

– باقری نژاد ، مرتضی ( ۱۳۸۰ ) بررسي جامعه شناختي مدگرايي دانش آموزان پايه هاي دوم و سوم دبيرستانهاي پسرانه شهر كرمان ، پایان نامه کارشناسی ارشد ،سال ۱۳۸۰ ، دانشگاه شهید با هنر کرمان

– حسینی شاهرودی ، سید مرتضی (۱۳۹۰ ) ،ابعاد دین

– حیدری ، محمدرضا ( ۱۳۷۶ ) پژوهشي در پديده مدگرايي نوجوانان ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، سال ۱۳۷۶ ، دانشگاه فردوسي مشهد

– خسروی زاده، ادریس( ۱۳۸۷ )، بررسی جامعه شناختی رذایل اخلاقی .

– سراج زاده سید حسین ( ۱۳۸۷ )، بررسی رابطه دینداری با احساس آنومی و کجروی در میان نمونه ای از دانشجویان، مجله مسائل اجتماعی ایران، سال ۱۶ ، شماره  ۶۳ ، ص ۶۳

– سیف ، علی اکبر ( ۱۳۷۸ )، روشهای اندازه گیری و ارزشیابی، تهران، چاپ نیل

– شایان مهر، علیرضا ( ۱۳۷۷ )، دایرة المعارف تطبیقی علوم اجتماعی، جلد اول، تهران، نشر کیهان،

– شجاعی زند، علیرضا ( ۱۳۸۴ ) ، مدلی برای سنجش دینداری در ایران ، مجله جامعه شناسی ایران ، دوره ی ششم ، شماره ی ۱

– شکوهی ، مسعود( ۱۳۸۸ )، حقیقت مد و رذایل اخلاقی، مجله اینترنی فصل نو، سال ۱۳۸۸ ، سال پنجم ، شماره ۵۴ ، ص ۱۶-۵۴

– رفیع پور، فرامرز( ۱۳۷۲ )، کند و کاوها و پنداشت ها ، تهران، شرکت سهامی انتشارات

برای دانلود اقدام پژوهی معاون آموزشی مدرسه و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

59 − 55 =