اقدام پژوهی دبیر علوم اجتماعی پیرامون مقوله چگونه توانستم علاقه مندی دانش آموزانم را به درس نهادینه سازم؟

اقدام پژوهی دبیر علوم اجتماعی پیرامون مقوله چگونه توانستم علاقه مندی دانش آموزانم را به درس نهادینه سازم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۴ صفحه

اقدام پژوهی دبیر علوم اجتماعی پیرامون مقوله چگونه توانستم علاقه مندی دانش آموزانم را به درس نهادینه سازم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی دبیر علوم اجتماعی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی دبیر علوم اجتماعی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی دبیر علوم اجتماعی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله ایجاد علاقه مندی دانش آموزانم به درس

دیباچه مطالب پیرامون مقوله ایجاد علاقه مندی دانش آموزانم به درس

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله ایجاد علاقه مندی دانش آموزانم به درس

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله ایجاد علاقه مندی دانش آموزانم به درس

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله ایجاد علاقه مندی دانش آموزانم به درس

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله ایجاد علاقه مندی دانش آموزانم به درس

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله ایجاد علاقه مندی دانش آموزانم به درس

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با ایجاد علاقه مندی دانش آموزانم به درس

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله ایجاد علاقه مندی دانش آموزانم به درس

شیوه هاي گرد آوري اطلاعات

منابع گرد آوري اطلاعات من دانش آموزان، اولیا دانش آموزان ، همکاران و کارنامه هاي دو سال قبل دانش آموزان که در دفتر مدرسه موجود بود ، می باشد . در این راستا روش هایی که براي جمع آوري اطلاعات استفاده کردم عبارتند از:

الف) مشاهده ب) پرسشنامه ج) مصاحبه د) اسنادي

الف) مشاهده: در مشاهده سعی کردم رفتارهایی را که بیانگر بی علاقگی دانش آموزان به درس علوم اجتماعی است را مورد توجه قرار دهم و آنها را ثبت کنم و بعد در پی حل آن بر آیم.

در ابتداي سال تحصیلی وقتی وارد کلاس شدم مشاهده کردم بسیاري مشغول حرف زدن هستند. از آنها خواستم که سکوت کلاس را رعایت کند و به حرف هاي من توجه کنند با این حال تعدادي هم تذکر مرا نادیده گرفتند وقتی تدریس درس را شروع کردم دانش آموزان توجهی به درس نداشتند و با حرکاتی که داشتند متوجه شدم احساس بی قرار می کنند. دائماً به بهانه هاي واهی با دوستانشان حرف می زند و اجازه خروج از کلاس را می خواهند. در حین تدریس از آنها سوالاتی در زمینه مطالب تدریس شده از آنها می پرسیدم و جوابی نمی دادند و می گفتند متوجه نشدم و من هم مجدداً توضیح می دادم و یا از بعضی دیگر که متوجه شدند می خواستم که توضیح دهند. با این شیوه سعی داشتم آنها را در تدریس فعال سازم و تمایل آنها را بر شرکت در بحث گروهی برانگیزم اما زیاد موفق نبودم. بعد از اتمام تدریس از یکایک دانش آموزان خواستم متن درس را براي کلاس با صداي بلند بخواند از كل دانش آموزان سه نفر می توانستند درس را خوب بخوانند و بقیه دانش آموزان در حد متوسط بودند. اتفاقاً بعداً همین سه نفري که متن درس را بخوبی می خوانند علاقه بیشتري به مشارکت در بحث کلاس از خود نشان می دهند و تلاش دارند پاسخ سوالات مطرح شده را بدهند درست است که ناتوانی در خواندن براي تمام درس ها مشکلاتی به همراه می آورد اما براي درس علوم اجتماعی که بیشتر مفاهیم آن انتزاعی است و دانش آموزان آن را لمس نمی کنند و همچنین فایده اي هم در آن احساس نمی کنند، این مشکلات بیشتراست. ناتوانی در خواندن باعث عدم یادگیري درس و به مرور زمان باعث بی علاقگی به درس علوم اجتماعی شده است.

در جلسه دوم هم وارد کلاس شدم وقتی تکالیف دانش آموزان را بررسی کردم دیدم که بسیاري از دانش آموزان باز به جزهمان ۳ نفر بقیه تکالیفشان را انجام ندادند. یا اگر هم انجام دادند ناقص انجام دادند و پرسش هم که از درس قبلی به عمل آورد ام، درس یاد نگرفتند و جوابی به سوالات من ندادند وقتی دلیل را از آنها پرسیدم.

آنها جواب دادند که ما علاقه اي به درس علوم اجتماعی و کلاسش نداریم چون فایده اي براي ما ندارد و فقط براي قبول شدن شب امتحان مقداري می خوانیم ونمره ي قبولی را می گیرم تا از این درس خلاص شویم.

ب) پرسشنامه: در پرسشنامه من سوالات مختلفی را مطرح کردم تا علل این بی علاقگی را در دانش آموزان پیدا کنم و بهتر بتوانم با اقدامات درست به درمان آن بپردازم. پایین بودن سطح آرزوها یکی از عواملی است که باعث بی علاقگی دانش آموزان به تحصیل خصوصاً به درس علوم اجتماعی شده است.

بی علاقگی به تحصیل می شود. درس علوم اجتماعی چون داراي مفاهیم انتزاعی است و به نظر آنها ارتباطی با آينده شغلي آنها ندارد بی علاقگی دراین درس بیشتر احساس می شود.

عامل دیگري که باعث بی علاقگی دانش آموزان مورد تحقیق من به درس علوم اجتماعی شده شیوه تدریس معلم و چگونگی برقراري ارتباط او با دانش آموزان است.

در سال هاي گذشته از روش سخنرانی استفاده شده بود و كمتر از وسایل کمک آموزشی براي ایجاد انگیزه در میان دانش آموزان استفاده مي شد  و فقط درس براي آنها توضیح داده مي شد و مقداري نمونه سوال براي آنها مشخص می شد.

موضوع دیگري که در پرسشنامه مطرح کردیم که بیانگر عدم تمایل دانش آموزان به کتاب علوم اجتماعی است مربوط به کیفیت محتوا و حجم کتاب و کم بودن ساعت آموزش علوم اجتماعی در طول یک هفته است. کتاب علوم اجتماعی علم امروز دانش آموزان نیست و دانش آموزان احساس بیگانگی با آن می کنند.مطالب این کتاب هم بیشتر جنبه تحلیلی دارند و کمتر جنبه توصیفی دارند و مطالب بصورت داستانی مطرح نشدند و هر چند تصاویر و نقشه هایی در کتاب موجود است

ولی دانش آموزان عنوان کردند که این نقشه و تصاویر نمی تواند براي آنها جذاب باشدوتوجه آنها را به خود جلب می کند. حجم کتاب هم با توجه به زمان اختصاص یافته بسیارزیاد است.

بخش دیگر از عدم تمایل دانش آموزان به کتاب علوم اجتماعی مربوط به نگاه و برخوردضعیف متولیان آموزشی به این کتاب و عدم اختصاص امکانات و بودجه کافی براي جذاب نمودن این درس است.

ج) مصاحبه: مصاحبه را با والدین و همکاران انجام دادم طی دعوتی که از اولیاي دانش آموزان به مدرسه داشتم از ۱۸ نفر ۱۶ نفر در این جلسه شرکت کردند و بیشتر این والدین مادر بودند. آنها عنوان داشتند

نمی توانیم کمک هاي لازم را به آنهابکنیم و بیشتر نظارت بر کارهاي دانش آموزان رامحول به مادر می کنند و چون پدر بیشتر وقت خود را صرف کار در بیرون از خانه می کند در نتیجه با خستگی تمام وارد خانه می شود دیگر توان توجه به کار دانش آموز با نظارت بر کار او را ندارد. بیشتر وظایف خود را تامین نیازهاي مادي می دانند. و مادر هم چون بچه ها حرف شنوي کمتري هم از او دارند در نتیجه بی توجه به

تحصیل بچه ها و نیز عدم ابراز علاقه به دانش آموازن باعث بی علاقگی به درس خصوصاٌ علوم اجتماعی شده است.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله ایجاد علاقه مندی دانش آموزانم به درس اقدام پژوهی دبیر علوم اجتماعی 

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله ایجاد علاقه مندی دانش آموزانم به درس اقدام پژوهی دبیر علوم اجتماعی 

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله ایجاد علاقه مندی دانش آموزانم به درس اقدام پژوهی دبیر علوم اجتماعی 

کسب نتایج  پیرامون مقوله ایجاد علاقه مندی دانش آموزانم به درس اقدام پژوهی دبیر علوم اجتماعی 

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله ایجاد علاقه مندی دانش آموزانم به درس اقدام پژوهی دبیر علوم اجتماعی 

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله ایجاد علاقه مندی دانش آموزانم به درس اقدام پژوهی دبیر علوم اجتماعی

منابع و مآخذ

  1. اصغرپور، حمید( ۱۳۸۳ )، مشاوره با دانش آموزان در مدارس (مهارت هاکاربردها) براي معلمان مشهد، موسسه فرهنگی و هنري و انتشاراتی ضریح آفتاب.
  2. خیراندیش، عبدالرسول ( ۱۳۸۴ ) آموزش رسمی تاریخ (ضرورت ها و تنگناها)،. رشد آموزش ، شماره ۱۸
  3. سیف، علی اکبر ( ۱۳۸۲ )، روش هاي اندازه گیري و ارزشیابی آموزشی، تهران،آگاه.
  4. شعبانی، حسن ( ۱۳۸۲ )، مهارت هاي آموزش و پرورش (روش ها و فنون تدریس) تهران، سمت.
  5. لوگال، آندره ( ۱۳۷۹ )، شکست هاي تحصیلی (شناخت و جبران)، ترجمه محمدرضا شجاع رضوي، مشهد، آستان قدس رضوي.

برای دانلود اقدام پژوهی دبیر علوم اجتماعی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

96 − 91 =