توانایی های مورد نیاز معلمان در مدیریت کلاس

تمامی فعالیت های یاددهی یادگیری مانند طراحی آموزشی در کلاس های درس نیازمند مهارت هایی است که معلمان  باید به آن ها تجهیز شوند، مثل متنوع کردن فرایند طراحی آموزشی در آموزش.

دو مهارت مهم و اساسی در مدیریت کلاس های درس عبارت اند از مهارت فنی، و مهارت ارتباطی. معلمان باید توانایی دانش فنی را در فرایند های آموزش کلاس های درس و تئوری برنامه ریزی طراحی آموزشی داشته باشند تا به طراحی آموزشی و اجرای دوره های آموزش درس در کلاس بپردازند. هم چنین، باید از چگونگی استفاده از رسانه های آموزشی متنوع در محیط های آموزشی درس آگاه باشند تا بتوانند به صورت اثر بخش به آموزش دانش آموزان بپردازند و به نیاز های انفرادی آنها پاسخ دهند.
بررسی مهارت های فنی معلمان
معلمان برای تدریس اثر بخش در کلاسهای درس و مدیریت آن باید دانش، مهارت های فنی، و منابع را در جهت تلفیق فناوری در هر برنامة آموزشی دارا باشد. با وجود این، تا زمانی ک عامل مهارت های فنی در مدیریت کلاسهای درس عامل اساسی باشد،این عامل تنها عامل تصمیم گیری در انتخاب فناوری در کلاس درس نیست. آنچه در این بخش مهم به نظر میرسد توجه به دیگر عوامل در فرایند های آموزش درس است. طبق تحقیقات ونگ (۲۰۰۰) ،زمان مهارت فنی عامل تأثیر گذاری است که نگرش معلم به استفاده از فناوری آموزشی و اطلاعاتی و فواید آن در برون داده های کلاس نگرش مطلوب و مثبتی باشد و معلمان در استفاده از این ابزار ها احساس راحتی کنند. باوجود تمامی این موارد، آموزش درس در آیندة جامعة و نظام های آموزش و پرورش اجتناب ناپذیر است.
مهارت های اساسی در تدریس اثر بخش
معلمان درمدیریت و تدریس اثر بخش در قالب هایی چون روایت پژوهی در نظام های آموزشی هزارة سوم نیازمند شش مهارت اساسی اند: تسلط بر رایانه، مهارت ارتباطی، مدیریت تغییر، مدیریت مشارکتی،همکاری، و مهارت در تفکر انتقادی.کالنی معتقد است کسب این مهارت ها توانمندی فردی معلمان و مساعدت و یاری آن ها در آماده کردن دانش آموزان در قالب روایت پژوهی به پاسخگویی به نیازهای آینده موجب می شود.
ارتباط یکی از هفت مهارت اساسی در هر معلمی است که قصد دارد به صورت درس به تدریس بپردازد. معلمان باید با دانش آموزان به کمک عواملی چون روایت پژوهی به تعامل بپردازند تا بر موانع و مشکلاتی که در کلاسهای درس به دلیل آموزش از راه دور بروز می یابند فائق آیند.
مهارت ایجاد و اجرای تکالیف دانش آموزان
از مهمترین نمونه تکالیفی که برای دانش آموزان وجود دارد . پیک نوروزی در سالهای اخیر نقش بسزایی را ایفا می کند. معلمان با ارائه پیک نوروزی به دانش آموزان سعی دارند تمرکز آنها را در دوران تعطیلات حفظ نموده و از پرش افکار آنها بوسیله حل پیک نوروزی جلوگیری کنند. پیک نوروزی هر چه مرتبط تر و قوی تر طراحی شود تاثیر بیشتری در توانایی های دانش آموزان ایفا میکند.
اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

− 1 = 1