نمونه اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی پیرامون مقوله چگونه توانستم دانش آموزم سوگند را به درس دین و زندگی علاقه مند ساخته و مسائل دینی را در او نهادینه سازم ؟

نمونه اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی پیرامون مقوله چگونه توانستم دانش آموزم سوگند را به درس دین و زندگی علاقه مند ساخته و مسائل دینی را در او نهادینه سازم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۴ صفحه

نمونه اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی پیرامون مقوله چگونه توانستم دانش آموزم سوگند را به درس دین و زندگی علاقه مند ساخته و مسائل دینی را در او نهادینه سازم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند نمونه اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم نمونه اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در نمونه اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله نهادینه ساختن مسائل دینی در سوگند

دیباچه مطالب پیرامون مقوله نهادینه ساختن مسائل دینی در سوگند

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله نهادینه ساختن مسائل دینی در سوگند

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله نهادینه ساختن مسائل دینی در سوگند

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله نهادینه ساختن مسائل دینی در سوگند

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله نهادینه ساختن مسائل دینی در سوگند

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله نهادینه ساختن مسائل دینی در سوگند

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با نهادینه ساختن مسائل دینی در سوگند

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله نهادینه ساختن مسائل دینی در سوگند

راهکارهایی برای مشارکت مذهبی  دانش آموزان در مدرسه

  1. پخش اذان و سکوت دانش آموزان هنگام شنیدن اذان ظهر از بلندگوی مدرسه به صورت هماهنگ در سطح مدارس منطقه.
  2. اختصاص دادن یک جلسه اولیاء و مربیان در مدارس جهت آموزش و اهمیت فواید اذان و اقامه توسط مربیان تربیتی یا توسط یکی از اولیای دانش آموزان به منظور سهیم نمودن اولیای دانش آموزان به عنوان الگو و نمو برای فرزندانشان.
  3. گرامی داشت یاد و خاطره ی اولین اذان صدر اسلام توسط ” بلال حبشی ” درسالروزشان و مشارکت دادن خود دانش آموزان در برگزاری این مراسم.
  4. آموزش و تفسیر اذان و اقامه و مسایل تربیتی در شورای دانش آموزی و انجمن و انتقال مسایل مطرح شده توسط اعضای این شورا به کلیه ی دانش آموزان.
  5. برگزاری نمایشگاه از آثار و دست سازه های دانش آموزان در سطح مدارس توسط دانش آموزان و مربیان تربیتی در ارتباط با اذان و اقامه و نماز.
  6. برگزاری مسابقات علمی – دینی –فرهنگی بین دانش آموزان و معلمین جهت آموزش و تشویق به مطالعه و یادآوری و به روز شده اطلاعات و تقویت بنیه آنان.
  7. نمایش فیلم های آموزنده و مذهبی از زندگی شخصیت های دینی – علمی درباره ی نماز در ساعات پرورشی و قرآن و …
  8. تهیه و تنظیم بروشورهایی با همکاری مشاورین مدرسه و امور تربیتی در ارتباط با آموزش اذان و اقامه.
  • راهبردهای فضاسازی تربیتی
  1. توجه داشتن به عناصر ارتباط سالم

از نیازهای اساسی والدین و معلمان در امر تربیت ، مهارت برقراری ارتباط سالم است. به این معنا که طرفین در امر مبادله ی اطلاعات و احساسات در فضایی مناسب و مشارکت کرد ، با یک دیگر هماهنگی داشته و در این ارتباط هر دو احساس ارزشمندی کنند. به طور کلی ارتباط انسان ها با یک دیگر بر اساس دو بینش برقرار می شود : “کرامت و اهانت ”  یعنی یا بر اساس تکریم شخصیت یا تحقیر شخصیت .

از دیدگاه اسلام ارتباطی سالم است که بر پایه ی تکریم شخصیت و عزت نفس و احترام متقابل افراد استوار باشد.برای کمک به ایجاد فضاسازی تربیتی بر اولیا و مربیان لازم است که به عناصر ارتباط سالم توجه داشته و آن را به صورت یک مهارت در خود رشد دهند.

عناصری از قبیل وضعیت ظاهری نگاه ها و حالت های چهره ، حرکت ابروها و دست ها خضوع و فروتنی و نیز فضای معنوی شرایط زمان و مکان ، نوع کلمات و جملات ، آهنگ و لحن بیان ، خوب گوش دادن ، سخن خوب گفتن از جمله عناصر مهم در ارتباط سالم هستند که در ایجاد فضای تربیتی مناسب نقش هم ایفا می کنند.

  1. هدف آگاهی و بالا بردن ادراک کودکان و دانش آموزان
  2. وجود نیروهای کارآمد در امر تعلیم و تربیت

الف)شخصیت نافذ که فرزند تو را بپذیرد  دوست بدارد ، شخصیت خود را از روی شخصیت تو بسازد. مایه های نفوذ عبارتند از : صداقت ، صمیمیت و محبت.

ب)قدرت تفهیم : آشنایی به زبان روان شناسی تعلیم و تربیت

ج) اطلاعات کافی ، فهم موضوع درس

  1. فضای مناسب فیزیکی و سایر امکانات :

محیط مناسب و شاد و جذاب از عوامل مهم و موثر در فضاسازی است. حجم و فضای اتاق ها ، نوع رنگ ها و نور و گرما و سرما و غیره باید با یافته های علمی و روان شناسی هماهنگ باشد.

  1. هماهنگی و مشارکت عوامل مدرسه :

همکاری ، پشتیبانی و مشارکت معلمان  و مدیر و معاون و مشاور ، فضایی را ایجاد می کند که دانش آموز با احساس آرامش  انگیزه و اطمینان به اخذ درس ها به رفتارهای خوب بپردازد. تضاد و چندگانگی بین عوامل مدرسه یکی از آسیب های خطرناک در نظام تعلیم و تربیت به شمار   می رود.

 راهکارهایی برای تعمیق و تقویت آموزه های دینی

  1. تشکیل کمیته های مختلف مانند : کمیته نماز ، تواشیح ، سرود ، دکلمه و نمایش نامه و کمیته پژوهش .
  2. تلفیق آموزش دینی با تمام دروس ( علوم اجتماعی ، تاریخ ، هنر و …)
  3. فراخوان مقاله با موضوعات خاطره های نماز ، باورهای مذهبی و موفقیت ها ، نماز و پرورش اخلاق نیکو ، گفت و گو با خالق یکتا و بهداشت در دین .

جذاب نمودن نمازخانه یا مکان اجرای مراسم مذهبی ، چون معطر ساختن آن ، تمیز و زیبا بودن

  1. اعتدال از نظر گرما و سرما نقاشی های مناسب با ارزش های دینی روی دیوار .
  2. حرکت های دسته جمعی در انجام مراسم های دینی ، برگزاری نماز های جماعت ، شرکت در مراسم زیارت عاشورا ، ایام سوگواری و جشن های مذهبی و مولودی ها .

تا این جا موضوعاتی که مطرح گردید و راهکارهایی که ذکر شد همگی در واقع خدمات مشاوره ای غیر مستقیم در سطح مدرسه و یا کلاس بوده است که اگر به زعم بنده به طور کامل اجرا شود در واقع گام اساسی در جهت بهبود رویکردهای تربیتی و تقویت باورهای دینی برداشته خواهد شد.

البته موارد استثنایی هم وجود دارد  مثلا دانش آموزی که مورد اخلاقی داشته و با ناسازگاری در کلاس و مدرسه جریان سازی کرده و دیگران را هم به طرف خود می کشاند. شایان ذکر است که یک چنین مواردی در بین دبستانی ها نادر است ولی در بین دانش آموزان دوره ی راهنمایی و دبیرستان به وفور یافت می شود.

راه اساسی و سالم در برخورد با چنین قضیه ای صبر و شکیبایی و استعانت  از درگاه احدیت و توسل به ائمه ی اطهار(ع) و در ادامه تلاش برای کمک به پرورش و رشد دینی دانش آموز که   می بایست ابتدا موشکافانه به بررسی عدم علاقه ی وی به دین و باورهای مذهبی پرداخت و علل و موانع رشد دینی را در او کشف نمود. سپس با دوستی و محبت و علاقه به آینده و وضعیت او ، بتوان شخص را در جهت تکامل اخلاقی سوق داد.طرح دوستی و مودت در بین دانش آموزان دوره راهنمایی و دبیرستان از مهم ترین اصول و راهکارهای طلایی است که معلمان   دل سوز از آن بهره می برند.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله نهادینه ساختن مسائل دینی در سوگند نمونه اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله نهادینه ساختن مسائل دینی در سوگند نمونه اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله نهادینه ساختن مسائل دینی در سوگند نمونه اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی

کسب نتایج  پیرامون مقوله نهادینه ساختن مسائل دینی در سوگند نمونه اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله  نهادینه ساختن مسائل دینی در سوگند نمونه اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله نهادینه ساختن مسائل دینی در سوگند نمونه اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی

منابع :

۱- معین ، محمد ،۱۳۷۱، فرهنگ فارسی ، جلد ۸ ، تهران ، انتشارات امیرکبیر

۲- میالاره ، گاستون ،۱۳۷۵، معنی و حدود علوم تربیتی، جلد ۲، ترجمه علی محمد کاردان ، تهران ، انتشارات دانشگاه تهران

۳- عظیمی ، سیروس ، ۱۳۶۹، روان شناسی کودک ، جلد ۱، تهران ، انتشارات معرفت

۴- سادئی ، علی ، ۱۳۷۴، ویژگی های دبیر دینی مطلوب و نقش او در شکل گیری هویت دینی دانش آموزان ، جلد ۲، تهران ، انتشارات تربیت

۵- مطهری ، مرتضی ،۱۳۶۷، امدادهای غیبی در زندگی بشر ، تهران ، انتشارات صدرا

۶- شعاری نژاد ، علی اکبر ، ۱۳۷۵، مبانی روان شناختی تربیت، جلد ۳، تهران ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

۷- داودی ، محمد ، ۱۳۸۴، نقش معلم در تربیت دینی ، جلد ۱، قم ، پژوهشکده حوزه و دانشگاه

۸- بیابانگرد ، اسماعیل ، ۱۳۷۹، روان شناسی نوجوانان ، چاپ چهارم ، تهران ، انتشارات فرهنگ اسلامی

۹- موگهی ، عبدالکریم ، ۱۳۸۰، روشهای تربیت دینی ، ماهنامه فرهنگی یاس ، شماره ۸  صفحه ۴۲

۱۰- مظاهری ، حسین ، ۱۳۷۸، تربیت فرزند از نظر اسلام ، قم ، انتشارات روحانی

برای دانلود نمونه اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

55 − = 53