بهترین برنامه سالانه و تقویم اجرایی مدارس بر اساس طرح تدبیر و طرح تعالی

مطلبی که قصد داریم در رابطه با آن صحبت کنیم چگونگی نگارش برنامه سالانه و تقویم اجرایی مدیران مدارس بر اساس طرح تعالی و طرح تدبیر است. در سالهای اخیر نوع نگارش برنامه سالانه در مقاطع ومختلف و در انواع مدرسه ها چه دولتی و چه غیر دولتی سر و صدای زیادی به پا کرده است.

شیوه نگارش برنامه سالانه در مدارس ابتدایی تفاوت قابل توجهی با شیوه نگارش برنامه سالانه در مدارس متوسطه اول و متوسطه دوم دارد و این بحث باعث می شود که تنوع زیادی در بحث درس و مدرسه در کشور فرهنگی ما احساس شود. برنامه سالانه و تقویم اجرایی بحث جدیدی نیست و سالهای سال است که مدیران به نگارش و مستند سازی برنامه سالانه و تقویم اجرایی روی آورده اند. اما نکته ای که قابل توجه است و توجه زیادی می طلبد این بحث است که برنامه سالانه و تقویم اجرایی چگونه و بر چه اساسی تهیه و تنظیم شود.و آیا این شیوه در مدارس مختلف مثل مدارس استثنایی ، قرآنی و شاهد یک جور است ؟ یا اینکه با توجه به نوع مدرسه تفاوت دارد. در واقع در سالهای اخیر دو نوع طرح به نام های طرح تدبیر و طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار برای نگارش برنامه سالانه و تقویم اجرایی مدیران مورد بحث قرار گرفته است. این طرح ها مزایا و فواید زیادی دارند و مدیران برای استفاده از این طرح ها از منابع زیادی بهره می گیرند.

برنامه سالانه بر اساس طرح تدبیر ابتدایی

در راستای آنچه گفته شد باید عرض کنم که طرح تدبیر ابتدایی یکی از مهمترین طرح هایی است که همانطور که از نامش پیداست ، در دوره ابتدایی به کار می رود.مدیران مدارس دولتی و غیر دولتی ، هیئت امنایی، غیر انتفاعی ، قرآنی و استثنایی در مقطع ابتدایی از این طرح در راستای نگارش برنامه سالانه و تقویم اجرایی استفاده می کنند. طرح تدبیر ابتدایی شامل محور ها و فرم های زیادی است. در سال تحصیلی اخیر این طرح شامل ۶ فرم است که در میان این فرم ها فرم خود ارزیابی مدیران از همه مهمتر است. این فرم در فم شماره ۶ خود را نشان می دهد. برنامه سالانه و تقویم اجرایی بر اساس طرح تدبیر فقط مختص مدیران مدارس ابتدایی نیست و سایر پست های سازمانی هم برنامه سالانه و تقویم اجرایی خود را در مقطع ابتدایی بر اساس طرح تدبیر می نویسند. از پست هایی که این اقدام را بر اساس طرح تدبیر می نگارند میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

برنامه سالانه معاون آموزشی بر اساس طرح تدبیر

برنامه سالانه معاون پرورشی بر اساس طرح تدبیر

برنامه سالانه معاون اجرایی بر اساس طرح تدبیر

برنامه سالانه معاون فناوری بر اساس طرح تدبیر

برنامه سالانه معاون عمومی بر اساس طرح تدبیر

برنامه سالانه مربی بهداشت بر اساس طرح تدبیر

برنامه سالانه بر اساس طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار

طرح دومی که در مورد آن گفتیم طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار است که معمولا این طرح در مدارس مقطع متوسطه اول و متوسطه دوم اجرا می گردد. میران مدارس متوسطه اول و دوم در سالهای اخیر برنامه سالانه و تقویم اجرایی خود را بر اساس طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار می نگارند. برنامه سالانه طرح تعالی شامل یازده محور است که ده محور آن مربوط به مدارس متوسطه اول و دوم و محور یازدهم آن مربوط به هنرستان های فنی و حرفه ای و کار و دانش است. علاوه بر مدیران سایر پست های سازمانی نیز در این مقاطع به نگارش برنامه سالانه و تقویم اجرایی بر اساس طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار می پردازند. از پست هایی که این اقدام را بر اساس طرح تعالی می نگارند میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

برنامه سالانه معاون آموزشی بر اساس طرح تعالی

برنامه سالانه معاون پرورشی بر اساس طرح تعالی

برنامه سالانه معاون اجرایی بر اساس طرح تعالی

برنامه سالانه معاون فناوری بر اساس طرح تعالی

برنامه سالانه معاون عمومی بر اساس طرح تعالی

برنامه سالانه مربی بهداشت بر اساس طرح تعالی

بانک فایل پژوهشی معلمان

لازم به ذکر است مدیران و سایر پست های سازمانی می توانند در راستای دستیابی به نمونه کارهای ارزشمند و مورد قبول اداره آموزش و پرورش به سایت بانک فایل پژوهشی معلمان مراجعه نموده و از منابع موجود در این سایت استفاده های لازم را ببرند.

منبع : بانک فایل پژوهشی معلمان

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

53 + = 59