نمونه اقدام پژوهی معلم پایه پنجم ابتدایی پیرامون مقوله بررسی و راهكارهاي چگونگي ایجاد انگیزه و علاقه در درس ریاضی و حل آسان مسائل این درس؟
نمونه اقدام پژوهی معلم پایه پنجم ابتدایی پیرامون مقوله بررسی و راهكارهاي چگونگي ایجاد انگیزه و علاقه در درس ریاضی و حل آسان مسائل این درس؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۶ صفحه
نمونه اقدام پژوهی معلم پایه پنجم ابتدایی پیرامون مقوله بررسی و راهكارهاي چگونگي ایجاد انگیزه و علاقه در درس ریاضی و حل آسان مسائل این درس؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر
تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند نمونه اقدام پژوهی معلم پایه پنجم ابتدایی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم نمونه اقدام پژوهی معلم پایه پنجم ابتدایی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.
مطالبی که در نمونه اقدام پژوهی معلم پایه پنجم ابتدایی موجوداست عبارت است از :
اقدام پژوهی پیرامون مقوله بررسی و راهكارهاي چگونگي ایجاد انگیزه و علاقه در درس ریاضی
دیباچه مطالب پیرامون مقوله بررسی و راهكارهاي چگونگي ایجاد انگیزه و علاقه در درس ریاضی
چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله بررسی و راهكارهاي چگونگي ایجاد انگیزه و علاقه در درس ریاضی
بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله بررسی و راهكارهاي چگونگي ایجاد انگیزه و علاقه در درس ریاضی
شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله بررسی و راهكارهاي چگونگي ایجاد انگیزه و علاقه در درس ریاضی
جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله بررسی و راهكارهاي چگونگي ایجاد انگیزه و علاقه در درس ریاضی
تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله بررسی و راهكارهاي چگونگي ایجاد انگیزه و علاقه در درس ریاضی
ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با بررسی و راهكارهاي چگونگي ایجاد انگیزه و علاقه در درس ریاضی
ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله بررسی و راهكارهاي چگونگي ایجاد انگیزه و علاقه در درس ریاضی
شيوههاي اشتباه آموزش رياضي
۱ـ تاكيد بيش از اندازه بر به يادسپاري:رياضي درسي است كه بيش از آن كه به حفظ كردن نياز داشته باشد، به فهميدن و درك كردن نياز دارد. درك قوانين و مفاهيم رياضي موضوعي است كه براي تدريس اين درس بايد در وهله نخست مدنظر باشد.
۲ـ تاكيد بر سرعت در پاسخ گويي:مساله حل كردن و پاسخ دادن به سوالات درس رياضي نياز به درك مساله و پرسش معلم دارد. پس با فشار آوردن بر دانش آموزان كه سريع پاسخ دهيد، نميتوان مشكلي را حل كرد.در اين گونه موارد، دانش آموزي كه قدري كندتر از ديگران عمل ميكند، احساس بيكفايتي و ضعف ميكند و از يادگيري و درك مساله عاجز ميماند.
در مواردي پيش ميآيد كه معلمي از اين كه درسي را چند بار تكرار كند و دانش آموزان متوجه نشوند، دچار ناكامي و سرخوردگي ميشود. اما اگر همين معلم روش خود را تغيير دهد و آهستهتر مفاهيم رياضي را براي دانش آموزان جا بيندازد، به طور حتم نتيجه بهتري خواهد گرفت.
۳- يكنواختي و ابتكار نداشتن معلمان در شيوه تدريس:اغلب دانش آموزان دوست دارند مساله ها و پرسشهاي متنوع و لذت بخش را پاسخ دهند. براي مثال، معلم ميتواند براي به فكر واداشتن دانش آموزان، آنها را در شرايط عيني روزمره زندگي قرار دهد و انتظار داشته باشد كه آن مساله را حل كنند. فروشگاهي خيالي با مجموعهاي از جنسها با قيمتهاي مختلف و تجسم صحنه خريد و فروش كالا براي دانش آموزان ابتدايي بسيار ملموس، عيني و قابل دركتر است تا مثالي دور از ذهن، كه دانش آموز هيچ تصوري درباره آن در ذهن ندارد.
آنها به دليل رشد ذهني شان هنوز قادر به درك مسائل انتزاعي نـيسـتند، بـراي درك مسالـه و آسـان سازي آن بايد از روشهاي ملموس استفاده كرد.
۴ـ نداشتن درك درست از كاربرد رياضي در زندگي:
بديهي است اگر دانش آموزان موارد استفاده از رياضي را در زندگي روزمره بشناسند و به كار بندند، علاقه بيشتري نسبت به يادگيري اين درس از خود نشان خواهند داد.
پ – عوامل فردي
۱ـ كاهش اعتماد به نفس:
تسلط نداشتن بر انجام چهار عمل اصلي و اوليه رياضي، درك مساله و راه حل آن موجب كاهش اعتماد به نفس دانش آموز در يادگيري درس رياضي ميشود و اين چرخه ضعيف (ندانستن، بيعلاقگي و بيزاري از درس رياضي) موجب دوري گزيدن از كليه درسهاي مرتبط با رياضي «هندسه، ترسيم، جبر، مثلثات و غيره) در آينده ميشود.
۲ـ ا حساس ضعف و كمبود:
اغلب دانش آموزاني كه به درس رياضي علاقه ندارند، از اشتباه كردن پاي تخته سياه ميهراسند. آنها تصور ميكنند اگر نتوانند پاسخ سوالي را درست جواب دهند، مورد تمسخر و خنده هم كلاسيهايشان قرار ميگيرند.
در حالي كه معلم وظيفه دارد با اتخاذ روشهاي گوناگون مانع بروز اين گونه صحنهها شود.
اضطراب رياضي ونقش معلمان
بديهي است رفتارهاي پنهان و آشكار (كلامي و غيركلامي) معلم در بروز اضطراب دانش آموزان از درس رياضي تاثير زيادي دارد. زماني كه معلم ناخودآگاه اخم ميكند يا با جملاتي توهينآميز و ترشرويي موجب كاهش اعتماد به نفس شاگرد ميشود، او را از دستيابي به جواب نهايي پرسش يا مساله بازمي دارد.
در مواردي نيز، اضطراب از آموزش صحيح درس رياضي به دانش آموزان موجب ضعف شيوههاي تدريس معلم ميشود و ريشههاي اضطراب را در دانش آموزان به وجود ميآورد. گروهي از معلمان نيز تصور مي كنند رياضي مقطع ابتدايي به قدري ساده است كه تمامي دانش آموزان بايد آن را بفهمند.
در حالي كه اگر با مراحل رشد ذهني دانش آموزان آشنا باشند، اين انتظار بيمورد را از آنها نخواهند داشت. شناخت اعداد، عددنويسي، درك بزرگتر و كوچك تر، فهم عمل جمع و تفريق و درك مفهوم ضرب و تقسيم نخستين گامهاي آموزش رياضي است.
در كنار آموزش اين مفاهيم، معلم بايد درك مساله، شيوه طرح مساله، قابل فهم بودن مساله، درك راه حل مساله و بيان شيوه حل مساله را نيز به دانش آموزان بياموزد. هرچه مساله براي دانش آموزان قابل فهمتر و ملموستر باشد، يافتن راه حل مساله نيز براي آنان راحتتر خواهد بود.
گرد آوری دادهها جهت ارائه راهحلها
سیف اللهی(۱۳۸۴) بر این باور است که گردآوری دادهها و اطلاعات، مرحلهای از اقدام پژوهی است که در آن، محقق جهت پیدا کردن یک یا چند راهحل، با هدف تبدیل وضع موجود به وضع مطلوب تلاش میکند. بنابراین، پس از شناسایی عوامل مؤثر در ایجاد بیعلاقهگی دانشآموزان نسبت به درس ریاضی، در پی آن بودم تا با استفاده از روشهای گوناگون، ضمن برطرف نمودن عوامل ایجاد کنندهی مسأله، در جهت افزایش علاقهمندی دانشآموزان یاد شده به درس ریاضی و فعالیّتهای آن نیز گام مؤثری بردارم. بر این اساس، به منظور دست یابی به راهکارهایی برای حلمسأله، مجدداً به جمعآوری دادهها و اطلاعات، با استفاده از روشهای علمی پرداختم که توضیح آن بدین شرح میباشد:
الف. مصاحبه به منظور کسب اطلاعات مفیدتر،
چند سؤال را تنظیم کرده و در زنگهای مختلف که وقت آزاد داشتیم، از دانشآموزان میپرسیدم، سؤالات چنین بود: ۱٫ به نظر شما با چه روشهایی میتوانیم کلاس ریاضی را با نشاط کنیم؟ ۲٫ چگونه میتوانیم یادگیری درس ریاضی را ساده و آسان کنیم؟
ب. مشاهده
به لحاظ حضور در کلاس همکاران و ارتباط مستقیم با دانشآموزان و محیط پیرامون آنها، برخی از اطّلاعات خود را، از طریق مشاهده به دست آوردم. بدین طریق که در زنگهايي، که وقت من آزاد بود، با همکارانم در پایههای مختلف هماهنگ میکردم و به کلاس آنها میرفتم و روش تدریس ایشان و فعالیت دانشآموزان را مشاهده نموده و نکاتی که به نظرم، منجر به ایجاد علاقهمندی دانشآموزان نسبت به درس ریاضی میشد، را یادداشت میکردم، مانند: استفاده از روش ایفای نقش توسط دانشآموزان و ارزشیابی تشخیصی جهت تعیین نقطه ی شروع تدریس.
جمع آوری شواهد دو پیرامون مقوله بررسی و راهكارهاي چگونگي ایجاد انگیزه و علاقه در درس ریاضی نمونه اقدام پژوهی معلم پایه پنجم ابتدایی
اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله بررسی و راهكارهاي چگونگي ایجاد انگیزه و علاقه در درس ریاضی نمونه اقدام پژوهی معلم پایه پنجم ابتدایی
اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله بررسی و راهكارهاي چگونگي ایجاد انگیزه و علاقه در درس ریاضی نمونه اقدام پژوهی معلم پایه پنجم ابتدایی
کسب نتایج پیرامون مقوله بررسی و راهكارهاي چگونگي ایجاد انگیزه و علاقه در درس ریاضی نمونه اقدام پژوهی معلم پایه پنجم ابتدایی
راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله بررسی و راهكارهاي چگونگي ایجاد انگیزه و علاقه در درس ریاضی نمونه اقدام پژوهی معلم پایه پنجم ابتدایی
فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله بررسی و راهكارهاي چگونگي ایجاد انگیزه و علاقه در درس ریاضی نمونه اقدام پژوهی معلم پایه پنجم ابتدایی
منابع مآخذ
۱ـ خلاقيت رياضي، جرج پوليا، ترجمه پرويز شهرياري انتشارات فاطمي.
۲ـ روش تدريس رياضي، محمد بهروش ـ علياكبر جعفري ـ علياضغر دانشفر.
۳ـ مجلات رشد رياضي نشر به وزارت آموزش و پرورش.
۴ـ هاوسون وب ويلسون (۱۹۸۶) رياضيات مدرسه در دهه ۱۹۹۰ ترجمه ناهيد ملكي، نشر مركز.
۵ـ مقاله نقدي بر روشهاي آموزش مقدمات رياضيات مدرسه مجله رشد آموزش رياضي.
۶ـ گويا زهرا، تغيير محتواي برنامه درسي رياضيات مدرسه مجله رشد آموزش رياضي.
۷ـ مجموعه مقالات دومين كنفرانس آموزش رياضي كشوري، كرمانشاه.
۸ـ مجموعه مقالات پنجمين كنفرانس آموزش رياضي كشوري، مشهد.
۹ـ رحماني، مهدي، اهداف آموزش رياضي چيست؟
۱۰ـ تبريزي، غلارضا، ناتواني در يادگيري رياضي دانشآموزان
۱۱ـ قديري، هراتي، آزمايشگاه رياضي.
برای دانلود نمونه اقدام پژوهی معلم پایه پنجم ابتدایی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.
توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004
دیدگاهی بنویسید