نمونه اقدام پژوهی مدیر پیرامون مقوله چگونه توانستم نقش مشاركتي دانش آموزان در اداره امور مدرسه از طريق شوراي دانش آموزي را بررسی کنم؟

نمونه اقدام پژوهی مدیر پیرامون مقوله چگونه توانستم نقش مشاركتي دانش آموزان در اداره امور مدرسه از طريق شوراي دانش آموزي را بررسی کنم؟ بانگارش برنامه قابل ویرایش ورد وبه صورت کامل و دقیق در ۴۰صفحه

نمونه اقدام پژوهی مدیر پیرامون مقوله چگونه توانستم نقش مشاركتي دانش آموزان در اداره امور مدرسه از طريق شوراي دانش آموزي را بررسی کنم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر درسایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان براین باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانندنمونه اقدام پژوهی مدیر می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.دراین رابطه هم نمونه اقدام پژوهی مدیر را تایید ومبتنی برآخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در نمونه اقدام پژوهی مدیر موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقاله نقش مشارکتی دانش آموزان

دیباچه مطالب پیرامون مقوله نقش مشارکتی دانش آموزان

چکیده ومقدمه موضوع پیرامون مقوله نقش مشارکتی دانش آموزان

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله نقش مشارکتی دانش آموزان

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله نقش مشارکتی دانش آموزان

جمع آوری داده ها وشواهد یک پیرامون مقوله نقش مشارکتی دانش آموزان

تفسیر وتجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله نقش مشارکتی دانش آموزان

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با نقش مشارکتی دانش آموزان

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید ونظارت بر آن پیرامون مقوله نقش مشارکتی دانش آموزان

روش تجزیه وتحلیل داده ها

برای تجزیه وتحلیل داده ها، ابتدا پاسخ های داده شده به هر سوال جداگانه نوشته شدند، سپس طبق توصیه استراوس وکوربین[۱][۸]، زمینه های ظاهرشده در هردسته از پاسخ ها، شناسایی گشتند، آنگاه باجمع بندی آن زمینه ها، موارد زیر مشخص شدند:

الف)نقش عوامل فردي تاثيرگذاربرمشاركت دانش آموزان دراداره امور مدرسه از طريق شوراي دانش آموزي (انگيزه ، علايق ووضعيت تحصيلي دانش آموزان ).

ب)نقش زمينه خانوادگي دانش آموزان درمشاركت آنها دراداره امور مدرسه (سطح سواد والدین، سطح درآمد وپیگیری وضعیت تحصیلی فرزندان).

ج) مقايسه عوامل فردي وزمينه خانوادگي تاثيرگذار بر مشاركت دانش آموزان دراداره امور مدرسه در بين مدارس عادي(دولتي)، غيرانتفاعي وشاهد دختران وپسران دوره راهنمایی.

ضرورت واهمیت شورای دانش آموزی

یونیسف، مشارکت  کودکان در مورد موضوعهای مربوط به آنها از سالهای نخست زندگی رافرصتی می داند که آنان را از هرج ومرج طلبی، آسیب پذیری وسلطه پذیری مصون نگه می دارد ومی تواند نسلی از جوانان را که راجع به حقوق خود ودیگران احساس احترام و دلمشغولی بیشتری می کنند تربیت کند. همچنین یونیسف در گزارش خود می افزاید که در راندن کودکان به کنار، خطر سقوط جدی وجود دارد وقتی کودکان راازفرایند تصمیم گیری خارج کنید وفرصت های لازم برای مداخله سازنده آنان را در موضوعات موثر بر زندگیشان فراهم نسازید، کودکان فاقد توانایی ومهارتهای حیاتی در رشد ونمو خود در بزرگسالی می شوند(کامکار، ۱۳۸۲).

تشکیل شورای دانش آموزی مدارس راهنمایی ، بستری مناسب برای پاسخگویی به بخشی از نیازهای دانش آموزان است. برخی عوامل انگیزشی موجود برای همکاری ومشارکت دانش آموزان در شورای دانش آموزی به شرح زیر است:

۱-  انگیزه کمک به همکلاسی وبرآوردن نیازهای مربوط به خود شکوفایی فرد(باید توجه داشت که فعالیت معلمان ومشاوران مدرسه در روزهای پیش از برگزاری انتخابات شورا در ایجاد چنین نیازی در دانش آموزان تاثیر بسزایی دارد).

۲-  جذابیت های موجود در کارهای عملی. بعنوان نمونه، اینکه پسران لباس فرم بپوشند وبا ابزار سروکار داشته باشند از جذابیت بسیار بالایی برای آنان برخوردار است.

۳-  وجود فضایی نو ومتفاوت با محیط زندگی برای دانش آموزان. اینکه دانش آموزان در محیطی جدید وفارغ از بعضی قوانین به فعالیتی سازنده می پردازند.

۴-  وجود فضایی صمیمی ونشاط آور در شورای دانش آموزی. محیط فعال وسازنده به دانش آموزان فرصت می دهد که در کنار یکدیگر حول محور کار وتلاش، صمیمیتها وروابط دوستانه ای را شکل دهندوعمق بخشند. مسئولان برگزاری شورا نیز باایجاد فضایی نشاط آور وبا طراحی برنامه های مختلف علمی، ورزشی، هنری وفرهنگی به نوبه خود بر جذابیت های شورا می افزایند(فرهمندیان وهمکاران، ۱۳۸۳).

بررسی پیشینه

شور و مشورت بعنوان  يك امر عقلي و سنتي پسنديده و معمول و متداول ميان عقلاي عالم است که از قبل آن  چه بسيار معضلات خانوادگي و اجتماعي که در مناسبت انساني و روابط بين افراد با مذاكره و مشاوره و گفتگو و مكالمه حل و فصل شده و مي شود و چه گره هاي كوري كه با سر انگشت تدبير و همفكري و مشورت انسانهاي اهل فكر و انديشه گشوده و چه بسيار تشت آرايي كه در سايه شور و مشورت به هم آوايي و وحدت عمل منجر مي شود و جلو تصميمات عجولانه ناصواب و ويرانگر و خشونت آميز گرفته مي شود و استبداد راي و حمـاقت و خشونت جاي خود را به تدبير و مشورت مي دهد، چنانچه در صدر اسلام ، در عصر پيامبر ( ص) و پس از آن شور و مشورت به عنوان يك سنت زيبا و پسنديده در ميان مسلمين رايج و مرسوم بوده است(پیران، ۱۳۸۲، ص۷۴ )، وازنظر سير تاريخي خود ريشه در قران كريم و روايات ائمه معصومين ( ع ) دارد. درباره اهميت شورا و استفاده از مشورت در قرآن كريم و روايات ائمه معصومين ( ع) تأكيد بسيار شده است.

در خطبه هاي نهج البلاغه امير المؤمنين حضرت علي ( ع) بارها به مالك اشتر تأكيد مي كند كه از انديشه خير انديشان در اداره امور استفاده نمايند. و نيز مي فرمايد :

هر كس خود رأي و مستبد باشد هلاك و نابود مي شود و هر كس كه با ديگران مشورت كند در عقل آنان شريك شده است. امام صادق ( ع ) مي فرمايند :

هيچ پناهگاهي چون مشاوره نيست.

شورا ومشورت یکی از اساسی ترین مفاهیم مورد تاکید در اسلام ویکی از ریشه دارترین اصول عرفی ومقررات موردتوافق جمعی در اداره ی اموربوده است. درآیات، احادیث وسیره ی رسول اکرم(ص)وائمه اطهار، پرهیز از خود رأیی به کرات مطرح ورهبران دینی در اعمال فردی واجتماعی نیز در آن پیشقدم بوده اند. در سوره آل عمران، آیه ۱۵۹ قرآن کریم صریحاً پیامبر(ص) را به مشورت واداشته است. « وشاورهم فی الامر فاذا عزمت فتوکل علی الله»  با آنان مشورت نما، پس وقتی تصمیم گرفتی با توکل به خدا انجام بده.

جان دیویی مربی وفیلسوف تربیتی قرن بیستم معتقد بود که رسیدن به اهداف دمکراتیک یعنی آزادی، برابری وترقی از طریق آموزشهای دمکراتیک امکان پذیر است. وی که کارآیی دمکراسی را وابسته به چگونگی تعلیم وتربیت می دانست، در مدرسه ی تجربی اولیه خود فرضیه یادگیری از طریق انجام دادن[۲][۹] را مورد آزمون قرار داد وقصد او دستیابی به توده مردم وآگاهی دادن به آنها نسبت به مشکلات اجتماعی بوده است. به زعم دیویی آزادی عقلانی وتبادل نظرباید عناصراصلی تربیت مدنی باشد(کنایت[۳][۱۰]، ۲۰۰۰).

بیانیه کودکان جهان ۲۰۰۳ می گوید: ورای منافع طولانی مدت برای خود کودکان وجوامع آنها که در آن رشد وبالندگی می یابند، وقتی که به کودکان فرصت مشارکت در تصمیمات واقدامات داده می شود، این عمکرد مثبت تر، خلاقانه تر، پرانرژی تر، مفیدتر ومثمر ثمرتر می شود(کامکار، ۱۳۸۲، صص۴۵-۳۱ ).

تشكلهاي دانش آموزي وهمچنين گرايش دانش آموزان به تشكلهاي دانش آموزي موضوعي تازه است. به همين دليل پژوهش هاي انجام شده در اين زمينه محدود است. اما نظريه پردازان علوم انساني واجتماعي در اين رابطه چشم اندازي را ترسيم كرده اند كه پژوهشگـران با نظر به اين دورنماها مي توانند به بررسي وضعيت بپردازند؛ درهمین رابطه یکی از مهمترین اهداف تعلیم وتربیت، اجتماعی ساختن دانش آموزان یعنی آماده کردن آنان برای شرکت فعال وسازنده در زندگی اجتماعی، کسب آگاهی نسبت به حقوق اجتماعی خود وبهره برداری صحیح از آن واحترام به حقوق دیگران وهمکاری با سایر افراد جامعه است، یکی از شیوه های گرایش دانش آموزان به فعالیت ها و تصمیم گیری های اجتماعی، مشارکت آنان در گروه ها وشوراهای متشکل از همسالان در مدارس است.

افراد چه در خانواده وچه در ميان همسالان وچه در محيط كار واجتماع ميل دارند شخصيت آنها محفوظ ومورد احترام باشد، تشخص اجتماعي[۴][۱۱] به افراد امنيت خاطر مي دهد ولذا مي تواند بر عضويت افراد در گروهها اثر گذارد. زيرا گروه جايي است كه فرد مي تواند خود را در آن نشان دهد وافكار وعقايد، هنر وابتكار خويش را ظاهر سازد. ابراز وجود يكي ديگر از دلايل علاقه ورغبت فرد به گروه است. فرد براي حفظ احترام خود ويا به منظور ظاهر ساختن اعتماد به نفس ميل دارد محصول فكر وذوق را در اختيار ديگران بگذارد وبدين وسيله ليا قت خود را نشان دهد و به ديگران بفهماند كه مي تواند مستقلاً كاري را انجام داده يا درباره امري عقيده ي مخصوصي داشته باشد(شريعتمداري، ۱۳۶۴). از ديگر عوامل جاذبه گروه مي توان به نظرات فستينگر[۵][۱۲] اشاره كرد، او بعضي از عوامل جاذبه گروه را چنين عنوان مي كند:

گروه ممكن است سبب شود كه افراد به هدفهاي مهم خود برسند يا به فعاليت هايي بپردازند كه به نظرشان دلكش باشد. يا آنان را در راه ارضاي حوايج فردي خود كه مستلزم روابط ميان اشخاص است ياد مي كند. مي توان انتظار داشت كه شخص در صورت توانايي به گروههايي بپيوندد كه احتياج خاص اورا بر آورند و وقتي اين نيازها برآورده نشد اين گروه ها را ترك كند(كلاين برك، ۱۹۵۳).

با التفات به آنچه گفته شد وبا عنايت به اينكه نياز امروز جامعه ايران حضور انسانهايي آگاه، مشاركت جو، حساس به مسائل جامعه، علاقه مند به تعامل وگفتگو است كه در تمامي  زمينه هاي زندگي خود داوطلبانه مشاركت داشته باشند، لذا بايد تعليم وتربيت رسمي جامعه نيز مطابق چنين نيازمنديهاي جديد، اهداف، روش ها ومحتواي نظام آموزشي را مورد بررسي ، تجديد نظر وتدوين قرار دهد وشيوه اي خاص از تعليم وتربيت را كه به تربيت مدني  يا شهروندي معروف است، بنا نهد. اما دست يابي به اين هدف بزرگ همراه با چالش ها وموانعي همراه بوده است كه اين موانع وچالشها به ويژه در جامعه ما نمود بيشتري را داراست. در اين راستا تشكيل شوراي دانش آموزي در مدارس راهنمایی ونگرش مثبت وبرخورد مسئولانه دست اندر كاران تعليم وتربيت وكارشناسان نسبت به اجراي اين طرح، زمينه دروني ساختن فرهنگ مشاركت ومشاركت پذيري در دانش آموزان وتحولي كار ساز در نظام اجرايي وتصميم گيري آموزش وپرورش را فراهم مي سازد.

[۱][۸] . Strass & Corbin

[۲][۹] – Learning by doing

[۳][۱۰] – Knight

[۴][۱۱] – Social Recognition

[۵][۱۲] – Festinger

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله نقش مشارکتی دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی مدیر

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله نقش مشارکتی دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی مدیر

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله نقش مشارکتی دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی مدیر

کسب نتایج  پیرامون مقوله نقش مشارکتی دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی مدیر

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله نقش مشارکتی دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی مدیر

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله نقش مشارکتی دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی مدیر

منابع:

۱- پیران، پرویز (۱۳۸۴). شورا درایران: نگاهی آسیب شناسانه. فصلنامه رفاه اجتماعی، سال دوم، شماره ۵، ص ۷۴٫

۲- جعفری مقدم، سعید. فانی، علی اصغر(۱۳۸۱). طراحی نظام مدیریت مدرسه محور در ایران، مدرس، دوره ی۶، شماره ی۳، صص۱۴-۱٫

۳- ذکاوتی، علی (۱۳۷۸). نقش تعلیم وتربیت نسل جدید در تحقق جامعه مدنی. مجله فرهنگ عمومی، وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، شماره ۲۳، ص ۶۵٫

۴- شریعتمداری، علی (۱۳۶۴). روانشناسی تربیتی. چاپ ششم. اصفهان: انتشارات مشعل.

۵- شعاری نژاد، علی اکبر (۱۳۶۸). روانشناسی رشد. چاپ هشتم، تهران: انتشارات اطلاعات.

۶- فتحی آذر، اسکندر (۱۳۷۳). رشد مسئولیت پذیری اجتماعی در نوجوانان ونقش آن در یادگیری. مجموعه مقالات سمپوزیوم جایگاه تربیت نوجوانان وجوانان، تهران: وزارت آموزش وپرورش، معاونت پرورشی.

۷- فرهمندیان، محمد. اسماعیلی، مجید. حاج آقالو، عباس (۱۳۸۳). راهنمای تشکیل شورای دانش آموزی مجامع شورا وشیوه ثبت فعالیت ها، گروه برنامه ریزی شورای دانش آموزی دوره ی راهنمایی، چاپ اول، تهران: انتشارات آزمون نوین.

۸- کامکار، مهدیس (۱۳۸۲). مروری بر دیدگاهها، باورها وعملکرد یونیسف در مورد “مشارکت کودکان”. فصانامه رفاه اجتماعی. شماره ۲ (۷). صص ۳۱-۴۵٫

۹- کلاین برک، اتو(۱۹۵۴). روانشناسی اجتماعی. ترجمه ی علی محمد کاردان، جلد دوم، چاپ هشتم، تهران: نشر اندیشه.

۱۰- نیکنامی، مصطفی (۱۳۸۳). مدیریت مدرسه محور، مفاهیم، نظریه ها، راهبردها وچالش ها. مبانی چالش ها والزامات مدیریت مبتنی بر مدرسه در آموزش وپرورش. تهران: انتشارات پژوهشکده تعلیم وتربیت.

۱۱- ولش، توماس. مک گین، نوئل (۱۳۸۲). تمرکززدایی در آموزش: چرا، جه موقع، چه چیزو چگونه؟. ترجمه ی عبدالعظیم حکیمی. تهران: پژوهشکده تعلیم وتربیت.

۱۲- مارشال، ک وراس من، ک.ب (۱۳۷۷). روش تحقیق کیفی، ترجمه ی علی پارسائیان وسید محمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.

۱۳- مهرعلی زاده، یداله. سپاسی، حسین(۱۳۸۴). زمینه ها وموانع کاربست مدیریت مدرسه محور در ایران: مطالعه ای در دبیرستانهای دولتی شهر اهواز- استان خوزستان، مجله علوم تربیتی وروانشناسی دانشگاه شهید چمران، دوره ی سوم، سال دوازدهم، شماره۲، صص ۲۲-۱٫

۱۴- یونسکو/ یونیسف (۱۳۸۳). نوآوری در مدیریت مدرسه محور، ترجمه ی فاطمه فقیهی، تهران: پژوهشکده تعلیم وتربیت.

۱۵- یونسکو(۱۳۷۵). یادگیری گنج درون، ترجمه ی فاطمه فقیهی وعلی رئوف، تهران:پژوهشکده تعلیم وتربیت.

–  Banks, J. (2003). A Citizenship education. A diversity. Journal of Teacher University Press. No.12. Vol.24.

– Gleen, H. S. & Nelson. (1988).Raising self-Reliant in a self-indulgent world: seven Building Blocks for Developing Capable young people.

–  Gutman, A. (1989). Democratic education:New York Princeton University press.

– Harris. K. (1999). Education for citizenship. Critical conversation in philosophy of education: New York. Wendy Kohly. Routledge.

– Knight. T. (2000). A Cognitive democratic Curriculum. Curriculum Perspectivees. Vol.20. No.3.

– Kubow. P. (2000). Fostering Democracy in School Classrooms: Washington. The social Studies.

– Manizer,k. L. ,Baltzley, p. & Heslin, K. (1999).” Every Body Can Be Great Be Cause, Every body can server”. Educational Leadership. Vol.48.

-Riley. D. (2002). Integration Civic Values into the Classroom: New York. Teaching or EK-8.

برای دانلود نمونه اقدام پژوهی مدیر و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

+ 40 = 42