نمونه اقدام پژوهی دبیر عربی پیرامون مقوله چگونه توانستم با تلفیق هنر در تدریس باعث جذاب شدن این درس شوم؟

نمونه اقدام پژوهی دبیر عربی پیرامون مقوله چگونه توانستم با تلفیق هنر در تدریس باعث جذاب شدن این درس شوم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۴ صفحه

نمونه اقدام پژوهی دبیر عربی پیرامون مقوله چگونه توانستم با تلفیق هنر در تدریس باعث جذاب شدن این درس شوم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند نمونه اقدام پژوهی دبیر عربی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم نمونه اقدام پژوهی دبیر عربی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در نمونه اقدام پژوهی دبیر عربی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله جذاب شدن تدریس درس با تلفیق هنر

دیباچه مطالب پیرامون مقوله جذاب شدن تدریس درس با تلفیق هنر

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله جذاب شدن تدریس درس با تلفیق هنر

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله جذاب شدن تدریس درس با تلفیق هنر

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله جذاب شدن تدریس درس با تلفیق هنر

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله جذاب شدن تدریس درس با تلفیق هنر

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله جذاب شدن تدریس درس با تلفیق هنر

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با جذاب شدن تدریس درس با تلفیق هنر

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله جذاب شدن تدریس درس با تلفیق هنر

اهميّت تدريس عربي در مدارس و بررسي مشکلات پيرامون آن

 خداوند در ميان مردمانش مردمي رابرگزيد ،آنگاه دردل آنها را قرار داد وآنرا بر زبانشان جاري ساخت ونام آنها را گذاشت.

 معلّمي يک ارزش است ومعلّم يک فرد ارزشمند وآنچه اين ارزش رامضاعف مي سازد مدرّس زبان عربي بودن است بايد اين ارزش را شناخت وبا يد آنگونه که بايسته وشايسته است باآن برخورد کرد تا از ارزشش کاسته نشود 

بنظر مي رسد زبان عربي بعنوان يک درس مهم هنوز جايگاه مناسبش را درميان ساير دروس پيدا نکرده است .دانش آموزان در مدارس ،اين درس را مورد انتقاد خود قرار داده وانزجار خود را مطرح مي سازند ونسبت به آن اظهار دلسردي مي کنند حتّي دربعضي مواقع معلّمان اين درس نيز بي علاقه بودن وبي ميلي خود را نسبت به تدريس اين درس بيان مي کنند .

مشکل کجاست وچگونه مي توان آن را حل کرد.؟

 با نگاهي دقيقتر  متوجّه خواهيم شد که پرداختن به قواعد صرف ونحو  به تنها يي  وجداکردن آن  از مکالمه ،خشک و بي روح بودن کتاب درسي  را در پي خواهد داشت. مولّفين کتب درسي بايد عنايت بيشتري به اين مسئله داشته باشند که زنده بودن هر زباني به تکلّم آن است واگر بخواهيم بخش مکالمه را حذف کرده وفقط به قواعد بپردازيم ،آن مي شود که الآن دچار آنيمسوال اينجاست، آياارزش درس عربي کمتر از درس زبان انگليسي است که مي بينيم کلاسهاي متعدّدي جهت تکميل بنيه علمي دانش آموزان ودانشجويان گذاشته شده وخانواده ها فرزندان خودرا از همان سنين کودکي در اين موسّسات مي گذارند وتا مرحله تافل پيش مي رونداهميّت اين زبان بعنوان زبان بين المللي در حدّي است که براي رسيدن به مرحله دکترا بايد از پل تافل عبورکرد.اين قابل انکار نيست ولي آنچه سوال برانگيز است بي توجّهي به زبان عربي بعنوان زبان زنده دنياوبا توجه به اينکه زبان دين وقرآن است وعجين شدن اين زبان با زبان فارسي است. پس آيا سزاوار است که بهايي کمتراز زبان انگليسي به آن داده شود ؟آيا بهتر نيست کمي بيشتر به اين مسئله توجه کرده وکتب درسي عربي را به بخش مکالمه آراسته کرده وتنوع بيشتري به اين درس دهيم ؟  براي حلّ اين مشکل ابتدا بايد معلّمين ما در زمينه مکالمه تقويّت شده وپس از آن در مدارس دانش آموزان را وارد مکالمه سازند

      معلّمان ما مي توانند براي رسيدن به نتيجه ازبخش لغات آخر کتاب جهت ساخت جملات وانشاءنويسي استفاده کرده وبااين کار به دومنظور مي رسند اوّل اينکه معاني لغات وترجمه متن درسها که داراي اهميّت زيادي است درذهن دانش آموز تثبيت شده وديگر اينکه جهت مکالمه تقويّت مي شوند. 

    معلّمين ما بايد تلاشگر وفعّال باشند وبايد مطالعاتي مداوم وچيزي فراتر از کتابهاي درسي داشته باشند تابتوانندجوابگوي سوالات احتمالي دانش آموزان تيزهوش بوده وموقعيّت خود را تثبيت کنند ، کتاب عربي، عالِم مي خواهد وحافظ نمي خواهد بايد به علم روز آگاهي يابند اين درس عاشق وراغب مي خواهد تااينکه  بتوانند اين شوق وعشق به زبان عربي رادر دانش آموزان ايجاد کرده وکسالت وسردي به اين درس را  در آنها از بين ببرند

چراکه يک معلم بي علاقه ممکن است بتواند دانش آموزاني حتّي در حد نمره بيست داشته باشد ولي قطعاً نمي تواند دانش آموزاني راغب به اين درس به بارآورد.

معضل ديگري که گريبان اين درس را گرفته است وبر پيکره درس عربي لطمات وصدمات زيادي وارد ساخته است تدريس درس عربي توسّط معلّمان غير متخصّص ، در مقطع راهنمايي است که منجر به افت شديد تحصيلي بخصوص در پايه هاي اوّل دبيرستان گرديده است

نگاهي به روش تدريس مبتني بر خلاقيت

سالياني است كه به خلاقيت به مثابه يكي از توانمندي هاي عالي ذهني مورد توجه قرار مي گيرد. اين موضوع مورد توجه فلاسفه ، دانشمندان علوم تجربي، و دانشمندان علوم نظري و انساني بوده است. براي گسترش دامنه بررسي خلاقيت و روشن سازي دورن داشت خلاقيت، روان شناسان، به ويژه روان شناسان حوزه آموزش و پرورش زحمات زيادي را متحمل شده اند. با اينهمه، آنچه در زمينه ي خلاقيت ارائه شده است، بيشتر در برگيرنده ي شيوه هاي پرورش خلاقيت است، و كم تر به اين امر كه چگونه مي توان مبتني بر خلاقيت عمل كرد، پرداخته شده است. در روش تدريس مبتني بر خلاقيت، تلاش بر اين است كه شيوه خلاقانه عمل كردن از سوي معلم و دانش آموز باز نموده شود. معلم بايد با استفاده از روش تدريس حاضر به گونه اي تدريس كند كه بتوان با شاخص هاي خلاقيت آن را خلاقانه ناميد. دانش آموزان هم بايد در فراگيري از راه هاي خلاقانه بهره گيرد.

روش تدريس مبتني بر خلاقيت، اندك زماني است كه مورد توجه قرار گرفته است. اوج توجه به روش تدريس مبتني بر خلاقيت پس از دهه ي ۱۹۸۰ بوده است. ولي بيشترين توجه به خلاقيت از حدود نيمه دوم قرن بيستم آغاز شده است. ج.پ.گيلفورد از پيشگامان پژوهش در زمينه خلاقيت بوده و پژوهش هاي زيادي را در اين باره انجام داده است. در آغاز كار، تعاريف زيادي از سوي كسان زيادي درباره ي خلاقيت ارائه مي شد و برداشت هاي متفاوتي هم از آن در ميان بود. براي مثال، رابرت . ام . گانيه بر اين باور بود كه خلافيت گونه اي از حل مسئله است. و تعاريف زير از خلاقيت به عمل آمده است:

  1. خلاقيت، سيالات، انعطاف پذيري و اصليت (بكر بودن) را شامل است.
  2. خلاقيت در هم كردن عناصري متناسب و جدا از هم است كه به منظور كسب سود انجام مي گيرد.
  3. خلاقيت انجام دادن كاري نو است كه از سوي گروه ها يا افرادي مورد توجه قرار مي گيرد، يا آنكه براي برآوردن نيازي استفاده مي شود.

هر كدام از تعاريف فوق را مي توان از ديدگاه هاي گوناگوني نقد كرد و يا مي توان ايراداتي به آنها وارد كرد. ولي با اندك مسامحه اي مي توان تا حدودي هر كدام از تعاريف ياد شده را پذيرفت و با بيان شرط هايي آنها را قابل استفاده كرد. در ادامه شرط هاي خلاقيت و كار خلاق مي آيد.

يكي از شرط هاي روشن و يا نسبتاً روشن خلاقيت آن است كه چيزي را كه يادگيرنده ارائه مي دهد يا معلم مي نماياند بايد ثمره كار خود وي باشد. اين شرط مبين آن نيست كه كار تكراري و طوطي وار هم بايد خلاقيت ناميد، بكله كاري متعلق به فرد است كه برآمده از انديشه خودش باشد. از اين رو، دانش آموزي كه فقط از قواعد «معلم گفته» بهره مي گيرد و تمرين مي كند كار خلاق انجام نمي شود. يا معلمي را كه صرفاً به طور صريح مايه كار خود را تقليد معلمان پيشين قرار مي دهد خلاق نمي ناميم. شرط ديگر خلاقيت را مي توان «اصالت كار» در نظر آورد. اصالت كار به معني گشودن راه هاي جديد براي حل مسائل يا بررسي رخ دادها يا يادگيري واقعيت ها ، مفاهيم ، اصول و … است . اگر يادگيرنده و معلم هر كدام به كاري كه انجام مي دهند تدريس / يادگيري از زاويه اي نگاه كنند كه تسهيل كننده باشد، كاري انجام داده اند كه اصيل است. يعني ، به نحوي مي توان آن كار را از مجموع كارهايي كه در اين راه صورت مي گيرد تميز داد و برجسته دانست.

از شرط هاي ديگر خلاقيت و اثر خلاقانه، هدفداري آنست. بنا به گفته ي داستايوسكي ، اينكه بگوييم انسان موجودي خلاق است، بدين معنا است كه بگوييم تقدير انسان تلاشي آگاهانه در حصول به يك هدف و اشتغال در مهندسي يعني ساختن مداوم راه هاي نوين است. منظور از اين گفته آنست كه هر فرد خلاق، اثري را كه مي آفريند بايد براي هدفي خاص باشد.

كلاس درس و خلاقيت

كلاس درس كه بخش عمده اي از فعاليت تدريس و يادگيري در آن صورت  مي گيرد ، نقش اساي در ايجاد زمينه براي خلاقيت دارد. فضاي عاطفي، شرايط فيزيكي، جو يادگيري، ميزان انگيزه براي آموختن و … از عوامل درون كلاسي هستند كه بر پديدآيي خلاقيت اثر گذارند. در ميان عوامل ياد شده، نقش معلم در پرورش خلاقيت انكار ناپذير است. اثر تعامل معلم در اثر كلاس از دو جنبه قابل ملاحظه است: رابطه عاطفي با دانش آموزان و رابطه آموزشي و ياددهي . ايجاد شرايط مساعد براي رشد خلاقيت مستلزم اين است كه معلم جوي صميمانه و مطمئن در كلاس درس ايجاد كند. به طوري كه دانش آموز بتوانند با احساس امنيت، عقايد و نظريان خويش را ابراز دارند.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله جذاب شدن تدریس درس با تلفیق هنر  نمونه اقدام پژوهی دبیر عربی

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله جذاب شدن تدریس درس با تلفیق هنر  نمونه اقدام پژوهی دبیر عربی

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله جذاب شدن تدریس درس با تلفیق هنر  نمونه اقدام پژوهی دبیر عربی

کسب نتایج  پیرامون مقوله جذاب شدن تدریس درس با تلفیق هنر  نمونه اقدام پژوهی دبیر عربی

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله جذاب شدن تدریس درس با تلفیق هنر نمونه اقدام پژوهی دبیر عربی

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله جذاب شدن تدریس درس با تلفیق هنر  نمونه اقدام پژوهی دبیر عربی

منابع

  1. بارو، ر.و.ودز. در آمدي بر فلسفه آموزش و پرورش ، ترجمه ي فاطمه زيبا كلام، تهران: دانشگاه تهران ، ۱۳۷۶
  2. ترزا، شكوفائي خلاقيت كودكان، ترجمه حسن قاسم زاده و پروين عظيمي ، تهران نشر دنياي نو، ۱۳۷۵
  3. حسيني ، افضل السادات ، چگونگي ايجاد پرورش خلاقيت در دانش اموزان.قسمت دوم)، رشد معلم، ۱۳۷۶، شماره ۵، صص ۴۶-۴۷
  4. شعاري نژاد، علي اكبر، فرهنگ علوم رفتاري ، تهران، امير كبير، ۱۳۶۴

برای دانلود نمونه اقدام پژوهی دبیر عربی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

3 + 4 =