نمونه اقدام پژوهی دبیر عربی پیرامون مقوله چگونه می توانم مهارت مکالمه زبان را در دانش آموزان پایه دهم بهبود بخشم ؟

نمونه اقدام پژوهی دبیر عربی پیرامون مقوله چگونه می توانم مهارت مکالمه زبان را در دانش آموزان پایه دهم بهبود بخشم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۸ صفحه

نمونه اقدام پژوهی دبیر عربی پیرامون مقوله چگونه می توانم مهارت مکالمه زبان را در دانش آموزان پایه دهم بهبود بخشم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند نمونه اقدام پژوهی دبیر عربی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم نمونه اقدام پژوهی دبیر عربی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در نمونه اقدام پژوهی دبیر عربی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به مهارت مکالمه زبان در دانش آموزان پایه دهم

دیباچه مطالب پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به مهارت مکالمه زبان در دانش آموزان پایه دهم

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به مهارت مکالمه زبان در دانش آموزان پایه دهم

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به مهارت مکالمه زبان در دانش آموزان پایه دهم

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به مهارت مکالمه زبان در دانش آموزان پایه دهم

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به مهارت مکالمه زبان در دانش آموزان پایه دهم

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به مهارت مکالمه زبان در دانش آموزان پایه دهم

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با بهبود بخشیدن به مهارت مکالمه زبان در دانش آموزان پایه دهم

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به مهارت مکالمه زبان در دانش آموزان پایه دهم

اهمیت پژوهش:

زبان عربی از یک سو زبان کتاب جاودان خداوندی و میراث پربهای اسلامی از حدیث و تاریخ،تفسیر و دیگر دانش ها بوده و از سوی دیگر زبان مشترک خانواده ی بزرگ مسلمانان است.علاوه بر این، ارتباط با جمعیت انبوهی که با وجود تفاوت های دینی و اقلیمی از خاور میانه تا شمال آفریقا و از کرانه های مدیترانه تا جنوب شرق آسیا با این زبان گفت و گو می کنند و باگسترش ابزارهای ارتباط جمعی هم چون شبکه های ماهواره ای، پایگاه های اطلاع رسانی،نشریات گوناگون پرتیراژ، کتاب ها و مقالات متنوع که روز به روز بر آن افزوده می گردد، اهمیت فراگیری و استفاده از این زبان را دو چندان می کند. شاید به جهت این گستردگی است که زبان عربی یکی از شش زبان رسمی سازمان ملل متحد قرار گرفته است. هم چنین، دلدادگی ایرانیان به بهره گیری از معارف دینی و دسترسی به منابع اصیل آن و آمیختگی چشمگیر زبان فارسی با زبان عربی و پیوندهای فراوان با محیط های عربی به ویژه کشورهای همسایه زمینه ی فراگیری وآموزش زبان عربی را در دوران متمادی در کشور ما رونق بخشیده است.

یادگیری عربی پایه دوم متوسطه دوم اهمیت زیادی دارد.چراکه:عاملی جهت تسهیل در ترجمه متون عربی وکمک جهت فراگیری انواع فعل) امر ،نهی،نفی( در بالاتر خواهد بود وعدم تسلط بر عربی پایه دوم موجب بروزمشکلاتی در مقاطع بالاتر خواهد شد.

بند ج آیین نامه ارزشیابی تحصیلی وتربیتی دوره متوسطه دوم تحصیلی در شماره ۵صفحه ۳یکی ازاهداف دوره متوسطه دوم تحصیلی را چنین بیان می کند.بازبان عربی برای فهم بهترقرآن واحادیث وادعیه وادبیات فارسی تاحدودی آشنا است.

علماء تعليم و تربيت عناصر مطلوب در آموزش هر زبان و هر علم را چهار عنصر زير

ذكر كرده‌اند: ۱- هدف و ضرورت آموزش ۲- كتاب و محتواي آموزشي ۳- معلم و روش هاي تدريس ۴- ارزشيابي‌هاي لازم

در سطور قبل اهداف و ضرورتهاي آموزش عربي را در مدارس ايران توضيح داده ام و اكنون به يكي از عوامل مهم يعني تدوين كتاب درسي و محتواي آموزشي آن كتاب كه بايد در راستاي اهداف موردنظر باشد مي‌پردازيم «فراموش نكنيم كه در فرا گرفتن زبان ديگران، كتاب درسي نقش نخستين را دارد، معلم و متعلم پس از آن قرار مي‌گيرند اما همه‌ي كتابهاي درسي كه در اين چندين دهه‌ي اخير براي راهنمائي و دبيرستان و دانشگاه نوشته شده و مي‌شوند و مؤلفان آنها بايستي گفت كه كوشش كرده و مي‌كنند تا شايد آنها را مناسب با مقتضيات نوشونده‌ي زمانه ما كنند ولي بايستي اعتراف كنيم كه همه‌ي آنها اصولاً بر اساس روش‌ همان كتبي نوشته شده و مي‌شوند كه متناسب بوده‌اند با حال و هواي مدارس مذهبي ما در طول قرون گذشته نه متناسب با ضروريات و مقتضيات عصر جديد…  هر چند كه آنها را خلاصه و خلاصه‌تر نوشته باشند… جان كلام و گره كور در همينجا است.» (دكتر شريفيان ۱۳۷۷ ص ۴۳)

تمام كتاب هاي درسي عربي در مدارس از سه بخش قواعد و متون و تمرينات تشكيل شده است و قواعد در اين كتابها به عنوان هدف آموزش اين زبان معرفي شد افراط در آموزش صرف و نحو و توجه محض به مسائل ساختاري و اعراب كلمات از موانع جذابيت آموزش عربي گشته است.

دانش‌آموزان در زنگ عربي شنونده مجموعه زيادي از قواعد و نكات ريز و درشت صرف و نحو عربي هستند كه معلم با زحمت فراوان براي آنها بيان مي‌كند بارها از شاگردانم شنيدم كه: بيان قواعد چيزي نبود ولي نكته ها و تبصره‌هايش ما را كشت.   در يك برنامه آموزشي صحيح بايد به قواعد نگاهي ابزاري داشت و ساده‌ترين آنها را برگزيد و كتاب آموزش زبان عربي نبايد كتاب قواعد به معني عام باشد بايد به روشهاي آموزشي معاصر در كشورهاي عربي توجه كرده و از متون درسي و آموزشي آنها به اندازه لازم بهره بگيريم.

لذا لازم است كه علاوه بر ذكر مختصر و مفيد از قواعد به تقويت مكالمه و گفتگو به زبان عربي در حد متون ساده و استفاده از آن در سفر و فهم برنامه‌هاي عربي مفيد تلويزيوني و ماهواره‌اي بهره جست بين دانستن قواعد زبان و كاربرد آن در محاوره و گفتار تفاوت بسياري است ما شاهديم كه بسياري از دانش‌آموزان و دانشجويان از خواندن متني بدون اعراب ناتوان هستند و از نوشتن و خواندن يك برگ متن عربي عاجزند و اگر هم بخوانند تلفظ آنها را عرب نمي‌فهمد. پس شايسته است به مهارت خواندن نيز در كنار آموزش صرف و نحو مانند گذشته توجه كرد و ۲۰ نمره جداگانه به نام قرائت متون عربي بر ۲۰ نمره كتبي آن افزود. چون كثرت قواعد و پيچيدگي آنها از جذابيت آن كاسته و موجب دلزدگي شاگردان گشته است و آنها هميشه كتاب و درس عربي را به باد انتقاد گرفته و از پيچيدگي قواعدش مي‌نالند. خلاصه بگويم كه كتب درسي عربي از لحاظ محتواي قواعد صرف و نحو داراي عيوب زير است:

۱- زياد بودن قواعد مانند ۴ درس عربي ۳ انساني كه پيرامون يك موضوع كم كاربرد اعلال است و يا ديگر قواعد مثل جانشين مفعول مطلق و…

۲- دشوار بودن بعضي قواعد باز هم مانند قواعد اعلال در سال سوم و پرداختن به موضوع شبه فعل در پيش‌دانشگاهي و ذكر قواعد اغراء و تحذير و…

۳- تكرار قواعد كه خود ملال‌آور بوده و موجب نگرش منفي مي‌شود در درس ۱۲ پيش‌دانشگاهي در دو تمرين دوم و دهم ۱۲ بار تشخيص مفعول به و چندين بار اسم و خبر حروف مشبهه خواسته شده است كه هيچ ربطي به محتواي درس ۱۲ ندارد.

۴- اهميت بيش از حد به تمرين عمومي الاعراب والتحليل الصرفي كه لازمه حل آن دانستن تمام آموخته‌هاي قبلي است.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به مهارت مکالمه زبان در دانش آموزان پایه دهم نمونه اقدام پژوهی دبیر عربی 

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به مهارت مکالمه زبان در دانش آموزان پایه دهم نمونه اقدام پژوهی دبیر عربی 

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به مهارت مکالمه زبان در دانش آموزان پایه دهم نمونه اقدام پژوهی دبیر عربی 

کسب نتایج  پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به مهارت مکالمه زبان در دانش آموزان پایه دهم نمونه اقدام پژوهی دبیر عربی 

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به مهارت مکالمه زبان در دانش آموزان پایه دهم نمونه اقدام پژوهی دبیر عربی 

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله بهبود بخشیدن به مهارت مکالمه زبان در دانش آموزان پایه دهم نمونه اقدام پژوهی دبیر عربی

منابع و مآخذ

۱٫انوری، حسن و احمدی گیوی، حسن. آموزش زبان عربی. انتشارات فاطمی. چاپ پنجم. سال ۱۳۷۰

۲٫قاسمي پويا ،اقبال .راهنماي عملي پژوهش درعمل .انتشارات پژوهشکده تعليم وتربيت .سال ۱۳۸۱٫

  1. فريس ، حنا ، گزارشي از نشست اقدام پژوهي در رشدحرفه اي معلمان و اعضاي هيات علمي ،

۴٫    همايون‌پور، منوچهر، اقدام پژوهي“ چيست و چه كاربردي در تحقيقات سازمان و مديريت دارد؟

برای دانلود نمونه اقدام پژوهی دبیر عربی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

34 + = 35