نمونه اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم پیرامون مقوله چگونه توانستم افت درس ریاضی را برطرف ساخته و دانش آموزان را به این درس علاقه مند کنم ؟
نمونه اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم پیرامون مقوله چگونه توانستم افت درس ریاضی را برطرف ساخته و دانش آموزان را به این درس علاقه مند کنم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۵ صفحه
نمونه اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم پیرامون مقوله چگونه توانستم افت درس ریاضی را برطرف ساخته و دانش آموزان را به این درس علاقه مند کنم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر
تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند نمونه اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم نمونه اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.
مطالبی که در نمونه اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم موجوداست عبارت است از :
اقدام پژوهی پیرامون مقوله برطرف کردن افت درس ریاضی دانش آموزان
دیباچه مطالب پیرامون مقوله برطرف کردن افت درس ریاضی دانش آموزان
چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله برطرف کردن افت درس ریاضی دانش آموزان
بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله برطرف کردن افت درس ریاضی دانش آموزان
شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله برطرف کردن افت درس ریاضی دانش آموزان
جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله برطرف کردن افت درس ریاضی دانش آموزان
تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله برطرف کردن افت درس ریاضی دانش آموزان
ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با برطرف کردن افت درس ریاضی دانش آموزان
ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله برطرف کردن افت درس ریاضی دانش آموزان
اعتبار بخشی به راه حلها
اجرای راه حلهای انتخابی اجرای راهحلها، مهمترین بخش یک اقدام پژوهی میباشد. همهی تلاشها و زحمات اقدام پژوه بستگی به اجرای راهحلهای مؤثر دارد. از آنجا که اجرای راهکارها در این نوع از تحقیق، نیازمند توجّه بسیار بود، بر آن شدم تا تک تک راهحلها را، با دقّت نظر فراوان، به اجرا درآورم که گزارش آن به شرح زیر میباشد:
- تنظیم جدولی به منظور ارزشیابی تشخیصی، تعیین روش تدریس و غیره
به منظور آمادگی برای انجام هر فعالیت از تدریس تا تمرین، جدولی را تنظیم کرده و به همکارانم در پایههای دیگر ارائه نمودم، ایشان نیز از این جدول استقبال کردند، سپس با اندکی تغییر، آن را چاپ کرده و قبل از هر فعالیتی، ابتدا جدول مذکور را تکمیل مینمودم، بعد با آگاهی و آمادگی کامل در کلاس حاضر میشدم. با استفاده از جدول یاد شده، روش تدریس متناسب با هدف و مفهوم مورد نظر، نکات مورد نظر در ارزشیابی تشخیصی و همچنین، نقطهی شروع تدریس را مشخص مینمودم. برای تدریس هر مفهوم، از روش خاصی استفاده میکردم، مثلاً: برای معرفی متر و سانتی متر، روش بارش فکری و داستان گویی را به کار می بردم
۱-۱٫ استفاده از روش ایفای نقش توسط دانشآموزان
برای تسهیل و تسریع یادگیری بعضی از مفاهیم ریاضی، از روش ایفای نقش استفاده مینمودم. ، هر بار یک گروه را برای اجرای نمایش و یک نفر را جهت اجرای پانتومیم، انتخاب کنم تا از این طریق، فرصت ایفای نقش، تعمیق یادگیری و ارتباط اجتماعی، برای همهی دانشآموزان به طور یکسان فراهم شود. همچنین، هنگام اجرای نمایش و پانتومیم، در صورت نیاز، آن ها را راهنمایی میکردم.. در یکی از جلسات، هنگام اجرای نمایش، از همکاران گرامی درخواست نمودم تا به کلاس ما آمده و نمایش دانشآموزان را ببینند و در مورد چگونگی اجرای این روش، نظر خود را ارائه نمایند.
توصیف وضع مطلوب (شواهد۲)
همانطور که در بخش توصیف وضع موجود اشاره شد، دانشآموزان در اوایل سال تحصیلی علاقهای به درس ریاضی و فعالیتهای مربوط به آن نداشتند و این امر تأثیر منفی در نتایج ارزیابی درس یاد شده گذاشته بود. اما در این قسمت یعنی وضع مطلوب که مربوط به پایان سال تحصیلی یاد شده و پس از اجرای راهحلها میباشد، نتایج حاصله در قالب شاخصهاي کيفي و کمي به شرح زیر ارائه میگردد:
الف. شاخصهای کیفی وضع مطلوب در اواخر سال تحصیلی با بررسی یادداشتهای روزانهی خود، مشاهدهی فعالیتهای عملکردی دانشآموزان و بررسی آزمونهای مدادـکاغذی در ماههای دی، اسفند و اردیبهشت، جمع بندی پاسخ دانشآموزان به سوالات مصاحبه، بررسی پاسخ اولیا به سؤالات پرسشنامهی نظرسنجی در مورد چگونگی انجام فعالیت ها وتکالیف ریاضی دانش آموزان و پیشرفت درس یادشده، پس از احرای طرح بررسی بازخورد چند تن از همکاران، هنگام بازدید از فعالیتهای عملکردی دانشآموزان هم چنین بررسی نظر چند تن از همکاران، در مورد فعالیت های دانش آموزان، هنگام بازدید از نمایشگاه و بررسی بازخورد مدیر محترمه آموزشگاه بعد از بازدید از کلاس، پوشه کار ریاضی، فعالیت ها و آزمون های مداد- کاغذی درس مورد نظر ملاحظه گردید که: ۱٫ نتایج آزمون قابل قبول بوده و نشانگر پیشرفت بسیارخوب دانشآموزان در درس ریاضی میباشد. ۲٫ دانشآموزان در انجام تکالیف ریاضی دقت لازم را دارند. ۳٫ به درس ریاضی و فعالیتهای آن علاقهی وافری نشان میدهند. ۴٫ از نتایج آزمون مداد ـ کاغذی راضی هستند. ۵٫ فعالیتهای عملکردی را به دقت انجام میدهند. ۶٫ بیشتر دانشآموزان،تکالیف ریاضی را بدون کمک گرفتن از اولیا انجام میدهند. ۷٫ تا حدودی با زندگی ریاضیدانان آشنا هستند. ۸٫ دفتر ثبت فعالیتهای خود را، تمیز و مرتب نگه داشتهاند. ۹٫ به ساخت وسایل کمک آموزشی مربوط به درس ریاضی علاقه زیادی نشان میدهند. ۱۰٫ با روحیهی شاد، در کارگاه علمی- عملی ریاضی حاضر میشوند. ۱۱٫ اولیای دانشآموزان از پیشرفت درس ریاضی آنان ابراز خرسندی میکنند. ۱۲٫ با کاربرد ریاضی در زندگی تا حدودی زیادی آشنا هستند. ۱۳٫ در انجام فعالیتها و تکالیف ریاضی، ایدههای نو ارائه میدهند. ۱۴٫ هنگام انجام فعالیتهای ریاضی به یکدیگر کمک میکنند.
ب. شاخصهای کمّی وضع مطلوب
برای تعیین وضع مطلوب از اعداد و ارقام نیز استفاده شد که در این قسمت در قالب شاخصهای کمّی به شرح زیر ارائه میگردد: از بررسی پاسخ دانشآموزان به سوالات مصاحبه و بررسی یادداشتهای روزانه خودم در طول زمان اجرای طرح و با استفاده از روش مشاهده ی باز، از فعالیتهای دانشآموزان، به افزایش علاقهمندی آنان به درس ریاضی و ارتقای سطح ارزیابی فراگیران در درس یاد شده پی بردم. زیرا از مجموع ۲۶ نفر دانشآموزان مورد مطالعه، پس از مصاحبه با آنان معلوم شد۱۰ نفر علاقهمند به یادگیری مفاهیم ریاضی شدهاند. سؤالات مصاحبه چنین بود: ۱٫ آیا دوست دارید در وقت آزاد دانستنیهای ریاضی بخوانیم؟ ۲٫ آیا موافقید در وقتهای اضافی، مفاهیم ریاضی را بررسی و تمرین کنیم؟ همچنین، با مشاهدهی فعالیتهای عملکردی فراگیران در درس ریاضی و بررسی چک لیست مربوطه، مشخص شد که از ۲۷ نفر دانشآموزان ،۲۱ نفر علاقهمند به انجام فعالیتهای عملکردی هستند و با دقت فعالیتهای مذکور را انجام میدهند. البته بقیه دانشآموزان نیز علاقهمند شدهاند ولی در انجام بعضی از فعالیتها کمی بیدقتی میکنند. در این راستا، با بررسی پاسخ اولیا به پرسشنامهی نظر سنجی نیز دریافتم که از مجموع دانشآموزانم، نيمي در منزل، بدون کمک اولیای خود تکالیف شان را انجام میدهند. البته اغلب شاگردان خودشان تکالیف منزل را انجام میدهند ولی این تعداد بدون هیچ گونه کمکی، تکالیف و فعالیتهای منزل را به خوبی و با دقت انجام میدهند. علاوه بر این، با بررسی پوشهی کار فراگیران توسط چند تن از همکاران و مشاهدهی فعالیتهای انجام شده، آنان چنین اظهار داشتند که دانشآموزان با علاقه فعالیتها را انجام دادهاند. این امر، علاوه بر افزایش علاقهی آنها به درس ریاضی، بیانگر یادگیری عمیق فراگیران در درس یاد شده، نیز میباشد.
جمع آوری شواهد دو پیرامون مقوله برطرف کردن افت درس ریاضی دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم
اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله برطرف کردن افت درس ریاضی دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم
اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله برطرف کردن افت درس ریاضی دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم
کسب نتایج پیرامون مقوله برطرف کردن افت درس ریاضی دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم
راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله برطرف کردن افت درس ریاضی دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم
فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله برطرف کردن افت درس ریاضی دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم
منابع مآخذ
۱ـ خلاقيت رياضي، جرج پوليا، ترجمه پرويز شهرياري انتشارات فاطمي.
۲ـ روش تدريس رياضي، محمد بهروش ـ علياكبر جعفري ـ علياضغر دانشفر.
۳ـ مجلات رشد رياضي نشر به وزارت آموزش و پرورش.
۴ـ هاوسون وب ويلسون (۱۹۸۶) رياضيات مدرسه در دهه ۱۹۹۰ ترجمه ناهيد ملكي، نشر مركز.
۵ـ مقاله نقدي بر روشهاي آموزش مقدمات رياضيات مدرسه مجله رشد آموزش رياضي.
۶ـ گويا زهرا، تغيير محتواي برنامه درسي رياضيات مدرسه مجله رشد آموزش رياضي.
۷ـ مجموعه مقالات دومين كنفرانس آموزش رياضي كشوري، كرمانشاه.
۸ـ مجموعه مقالات پنجمين كنفرانس آموزش رياضي كشوري، مشهد.
۹ـ رحماني، مهدي، اهداف آموزش رياضي چيست؟
برای دانلود نمونه اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.
توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004
دیدگاهی بنویسید