نمونه اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم پیرامون مقوله چگونه توانستم افت درس ریاضی را برطرف ساخته و دانش آموزان را به این درس علاقه مند کنم ؟

نمونه اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم پیرامون مقوله چگونه توانستم افت درس ریاضی را برطرف ساخته و دانش آموزان را به این درس علاقه مند کنم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۵ صفحه

نمونه اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم پیرامون مقوله چگونه توانستم افت درس ریاضی را برطرف ساخته و دانش آموزان را به این درس علاقه مند کنم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند نمونه اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم نمونه اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در نمونه اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله برطرف کردن افت درس ریاضی دانش آموزان

دیباچه مطالب پیرامون مقوله برطرف کردن افت درس ریاضی دانش آموزان

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله برطرف کردن افت درس ریاضی دانش آموزان

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله برطرف کردن افت درس ریاضی دانش آموزان

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله برطرف کردن افت درس ریاضی دانش آموزان

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله برطرف کردن افت درس ریاضی دانش آموزان

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله برطرف کردن افت درس ریاضی دانش آموزان

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با برطرف کردن افت درس ریاضی دانش آموزان

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله برطرف کردن افت درس ریاضی دانش آموزان

  اعتبار بخشی به راه حل‌ها

اجرای راه حل­های انتخابی اجرای راه­حل­ها، مهم­ترین بخش یک اقدام پژوهی می­باشد. همه­ی تلاش­ها و زحمات اقدام پژوه بستگی به اجرای راه­حل‌های مؤثر دارد. از آن­جا که اجرای راه­کار­ها در این نوع از تحقیق، نیازمند توجّه بسیار بود، بر آن شدم تا تک تک راه­حل­ها را، با دقّت نظر فراوان، به اجرا درآورم که گزارش آن به شرح زیر می­باشد:

  1. تنظیم جدولی به منظور ارزشیابی تشخیصی، تعیین روش تدریس و غیره

به منظور آمادگی برای انجام هر فعالیت از تدریس تا تمرین، جدولی را تنظیم کرده و به همکارانم در پایه‌های دیگر ارائه نمودم، ایشان نیز از این جدول استقبال کردند، سپس با اندکی تغییر، آن را چاپ کرده و قبل از هر فعالیتی، ابتدا جدول مذکور را تکمیل می‌نمودم، بعد با آگاهی و آمادگی کامل در کلاس حاضر می‌شدم. با استفاده از جدول یاد شده، روش تدریس متناسب با هدف و مفهوم مورد نظر، نکات مورد نظر در ارزشیابی تشخیصی و هم­چنین، نقطه­ی شروع تدریس را مشخص می‌نمودم. برای تدریس هر مفهوم، از روش خاصی استفاده می‌کردم، مثلاً: برای معرفی متر و سانتی متر، روش بارش فکری و داستان گویی را به کار می بردم

۱-۱٫   استفاده از روش ایفای نقش توسط دانش‌آموزان

برای تسهیل و تسریع یادگیری بعضی از مفاهیم ریاضی، از روش ایفای نقش استفاده می­نمودم. ، هر بار یک گروه را برای اجرای نمایش و یک نفر را جهت اجرای پانتومیم، انتخاب کنم تا از این  طریق، فرصت ایفای نقش، تعمیق یادگیری و ارتباط اجتماعی، برای همه­ی دانش­آموزان به طور یکسان فراهم شود. هم­چنین، هنگام اجرای نمایش و پانتومیم، در صورت نیاز، آن ها را راهنمایی می­کردم.. در یکی از جلسات، هنگام اجرای نمایش، از همکاران گرامی درخواست نمودم تا به کلاس ما آمده و نمایش دانش­آموزان را ببینند و در مورد چگونگی اجرای این روش، نظر خود را ارائه نمایند.

توصیف وضع مطلوب (شواهد۲)

همانطور که در بخش توصیف وضع موجود اشاره شد، دانش­آموزان در اوایل سال تحصیلی علاقه­ای به درس ریاضی و فعالیت­های مربوط به آن نداشتند و این امر تأثیر منفی در نتایج ارزیابی درس یاد شده گذاشته بود. اما در این قسمت یعنی وضع مطلوب که مربوط به پایان سال تحصیلی یاد شده و پس از اجرای راه­حل­ها می­باشد، نتایج حاصله در قالب شاخص‌هاي کيفي و کمي به شرح زیر ارائه می­گردد:

الف. شاخص‌های کیفی وضع مطلوب در اواخر سال تحصیلی با بررسی یادداشت‌های روزانه­ی خود، مشاهده­ی فعالیت‌های عملکردی دانش‌آموزان و بررسی آزمون­های مداد­ـ­کاغذی در ماه­های دی، اسفند و اردیبهشت، جمع بندی پاسخ دانش­آموزان به سوالات مصاحبه، بررسی پاسخ اولیا به سؤالات پرسش­نامه­ی نظرسنجی در مورد چگونگی انجام فعالیت ها وتکالیف ریاضی دانش آموزان و پیشرفت درس یادشده، پس از احرای طرح  بررسی بازخورد چند تن از همکاران، هنگام بازدید از فعالیت­های عملکردی دانش­آموزان هم چنین بررسی نظر چند تن از همکاران، در مورد فعالیت های دانش آموزان، هنگام بازدید از نمایشگاه و بررسی بازخورد مدیر محترمه آموزشگاه بعد از بازدید از کلاس، پوشه کار ریاضی، فعالیت ها و آزمون های مداد- کاغذی درس مورد نظر  ملاحظه گردید که: ۱٫ نتایج آزمون قابل قبول بوده و نشانگر پیشرفت بسیارخوب دانش­آموزان در درس ریاضی می­باشد. ۲٫ دانش­آموزان در انجام تکالیف ریاضی دقت لازم را دارند. ۳٫ به درس ریاضی و فعالیت­های آن علاقه­ی وافری نشان می­دهند. ۴٫ از نتایج آزمون مداد ـ کاغذی راضی هستند. ۵٫ فعالیت­های عملکردی را به دقت انجام می­دهند. ۶٫ بیش­تر دانش‌آموزان،تکالیف ریاضی را بدون کمک گرفتن از اولیا انجام می­دهند. ۷٫ تا حدودی با زندگی ریاضی­دانان آشنا هستند. ۸٫ دفتر ثبت فعالیت­های خود را، تمیز و مرتب نگه داشته­اند. ۹٫ به ساخت وسایل کمک آموزشی مربوط به درس ریاضی علاقه زیادی نشان می­دهند. ۱۰٫ با روحیه­ی شاد، در کارگاه علمی- عملی ریاضی حاضر می­شوند. ۱۱٫ اولیای دانش­آموزان از پیشرفت درس ریاضی آنان ابراز خرسندی می­کنند. ۱۲٫ با کاربرد ریاضی در زندگی تا حدودی زیادی آشنا هستند. ۱۳٫ در انجام فعالیت­ها و تکالیف ریاضی، ایده­های نو ارائه می­دهند. ۱۴٫ هنگام انجام فعالیت­های ریاضی به یکدیگر کمک می­کنند.

ب. شاخص‌های کمّی وضع مطلوب

برای تعیین وضع مطلوب از اعداد و ارقام نیز استفاده شد که در این قسمت در قالب شاخص‌های کمّی به شرح زیر ارائه می‌گردد:  از بررسی پاسخ دانش­آموزان به سوالات مصاحبه و بررسی یادداشت‌های روزانه خودم در طول زمان اجرای طرح و با استفاده از روش مشاهده ی باز، از فعالیت‌های دانش‌آموزان، به افزایش علاقه­مندی آنان به درس ریاضی و ارتقای سطح ارزیابی فراگیران در درس یاد شده پی بردم. زیرا از مجموع ۲۶ نفر دانش­آموزان مورد مطالعه، پس از مصاحبه با آنان معلوم شد۱۰ نفر علاقه­مند به یادگیری مفاهیم ریاضی شده­اند. سؤالات مصاحبه چنین بود: ۱٫ آیا دوست دارید در وقت آزاد دانستنی‌های ریاضی بخوانیم؟ ۲٫ آیا موافقید در وقت­های اضافی، مفاهیم ریاضی را بررسی و تمرین کنیم؟ هم­چنین، با مشاهده­ی فعالیت­های عملکردی فراگیران در درس ریاضی و بررسی چک لیست مربوطه، مشخص شد که از ۲۷ نفر دانش­آموزان ،۲۱ نفر علاقه­مند به انجام فعالیت­های عملکردی هستند و با دقت فعالیت­های مذکور را انجام می­دهند. البته بقیه دانش­آموزان نیز علاقه­مند شده­اند ولی در انجام بعضی از فعالیت­ها کمی بی­دقتی می­کنند. در این راستا، با بررسی پاسخ اولیا به پرسش­نامه­ی نظر سنجی نیز دریافتم که از مجموع دانش­آموزانم، نيمي در منزل، بدون کمک اولیای خود تکالیف شان را  انجام می‌دهند. البته اغلب شاگردان خودشان تکالیف منزل را انجام می­دهند ولی این تعداد بدون هیچ گونه کمکی، تکالیف و فعالیت­های منزل را به خوبی و با دقت انجام می­دهند. علاوه بر این، با بررسی پوشه­ی کار فراگیران توسط چند تن از همکاران و مشاهده­ی فعالیت­های انجام  شده، آنان چنین اظهار داشتند که دانش­آموزان با علاقه فعالیت­ها را انجام داده­اند. این امر، علاوه بر افزایش علاقه­ی آنها به درس ریاضی، بیانگر یادگیری عمیق فراگیران در درس یاد شده، نیز می­باشد.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله برطرف کردن افت درس ریاضی دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم 

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله برطرف کردن افت درس ریاضی دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم  

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله برطرف کردن افت درس ریاضی دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم 

کسب نتایج  پیرامون مقوله برطرف کردن افت درس ریاضی دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم 

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله برطرف کردن افت درس ریاضی دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم 

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله برطرف کردن افت درس ریاضی دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم 

منابع مآخذ

۱ـ خلاقيت رياضي، جرج پوليا، ترجمه پرويز شهرياري انتشارات فاطمي.

۲ـ روش تدريس رياضي، محمد بهروش ـ علي‌اكبر جعفري ـ علي‌اضغر دانش‌فر.

۳ـ مجلات رشد رياضي نشر به وزارت آموزش و پرورش.

۴ـ هاوسون وب ويلسون (۱۹۸۶) رياضيات مدرسه در دهه ۱۹۹۰ ترجمه ناهيد ملكي، نشر مركز.

۵ـ مقاله نقدي بر روش‌هاي آموزش مقدمات رياضيات مدرسه مجله رشد آموزش رياضي.

۶ـ گويا زهرا، تغيير محتواي برنامه درسي رياضيات مدرسه مجله رشد آموزش رياضي.

۷ـ مجموعه مقالات دومين كنفرانس آموزش رياضي كشوري، كرمانشاه.

۸ـ مجموعه مقالات پنجمين كنفرانس آموزش رياضي كشوري، مشهد.

۹ـ رحماني، مهدي، اهداف آموزش رياضي چيست؟

برای دانلود نمونه اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه پنجم و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

83 + = 89