اقدام پژوهی معلم پایه دوم دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم درس املا را در دانش آموزان تقویت کنم ؟

اقدام پژوهی معلم پایه دوم دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم درس املا را در دانش آموزان تقویت کنم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۱۳ صفحه

اقدام پژوهی معلم پایه دوم دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم درس املا را در دانش آموزان تقویت کنم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی معلم پایه دوم دبستان می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی معلم پایه دوم دبستان را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی معلم پایه دوم دبستان موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله تقویت درس املا در دانش آموزان

دیباچه مطالب پیرامون مقوله تقویت درس املا در دانش آموزان

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله تقویت درس املا در دانش آموزان

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله تقویت درس املا در دانش آموزان

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله تقویت درس املا در دانش آموزان

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله تقویت درس املا در دانش آموزان

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله تقویت درس املا در دانش آموزان

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با تقویت درس املا در دانش آموزان

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله تقویت درس املا در دانش آموزان

راههاي پيشنهادي براي تقويت املايي دانش آموزان ضعيف

با مطالعه اطلاعات جمع آوري شده در جلسه شوراي معلمان جهت تقويت املا با پيشنهادات متعدد همكاران مواجه شديم كه در ذيل فهرست وار آورده ايم .

دقت به مشق ( رونويسي ) و تصحيح غلط ها و رعايت خط زمينه

توجه به دست ورزي در دوره آمادگي

مطمئن شدن از شناخت حروف الفباي فارسي

بررسي دقيق تكليف شب در خانه

توجه بيشتر به دانش آموزان كند نويس

پرهيز از حركات اضافي موقع گفتن املا

استفاده از دانش آموزان ممتاز براي روخواني و تكرار و تمرين در كلاس

توجه به نوع نشستن

استفاده از كارت تند خواني

تركيب صامت و مصوت

اطمينان از تلفظ صحيح حروفات توسط دانش آموزان

تصحيح املا توسط خود دانش آموزان  و . . . .

كه قرار شد تعدادي از پيشنهادهاي همكاران در مورد دانش آموزاني كه در املا ضعيف هستند اجرا شود . از جمله آموزش حروفاتي كه دانش آموزان در آن اشكال دارند ( قبل از گفتن املا )  – يادداشت غلط هايي كه بيشتر دانش آموزان از آن دارند – دقت در مشق دانش آموزان .

چگونگي اجراي راه جديد

با دعوت از اولياي دانش آموزان مورد نظر قرار شد كه بصورت خصوصي در يك محل روزانه يك ساعت در ساعت مقرر در املا به آنان ( دانش آموزان ) تدريس شود . در مرحله اول حروف الفباي فارسي تدريس شد و در هر روز تعدادي از حروفاتي كه دانش آموزان در آن اشكال داشتند تدريس مي شد و آنان به كلمه سازي با آن حروف مي پرداختند . استفاده از جدول الفبا كتاب فارسي اول و كارت هاي تنـد خواني , تركيب صامت با مصوت كمك موثري در ياد گيري دانش آموزان مي كرد .

پس از يك هفته از كتاب فارسي دوم استفاده كرديم . در ابتدا قسمتي از درس ( يك پاراگراف ) قرائت مي شد و دانش آموزان با دقت به كتاب خود نگاه مي كردند , بعد آنها قسمت گفته شده را مي خواندند و غلط هاي را كه   مي خواندند در يك دفتري يادداشت مي گرديد و دفعات بعدي ابتدا غلط ها تكرار و تمرين مي شد ( خواندن و نوشتن ) .

وقتي كه دانش آموزان در خواندن درس جديد مهارت كافي بدست مي آوردند . مرحله نوشتن آغاز مي گرديد . سعي    مي شد هنگام نوشتن متني , متن ها خوانده شده بعد نوشته شود . ين كار ادامه داشت و روز به روز پيشرفتي در وضعيت دانش آموزان مشاهده مي گرديد . طوري كه تا قبل از شروع كار با آنان , آنان در كلاس خويش زنگ املا بيش از سه چهار كلمه نمي توانستند بنويسند و به جرات مي توان گفت نمي دانستند چگونه بنويسند و چي بنويسند و بخش و صدا كشي براي آنان نا مفهوم بود . اما بعد از تدريس خصوصي  به مرور توانستند متن املاي دوم را همانند ساير دانش آموزان بنويسند و نمرات بالاتري بگيرند .

در ادامه با مشكل غلط نويسي كلماتي كه حروف عربي دارند ( ثـ ث – حـ ح  ط – ت – ذ- ضـ ض – ظ و …. ) مواجه شديم كه جهت غلبه بر اين مشكل سعي شد زير كلمات فوق خ كشيده شود و در دفتر نوشته شود و اين كلمات بيشتر قرائت و نوشته شود تا ملكه ذهن گردد .

خوشبختانه بعد از بيست جلسه دانش آموزان مشكل دار , طوري پيشرفت كردند كه معلم پايه دوم باورشان نمي شد كه اين دانش آموزان , همان دانش آموزان بيست روز پيش هستند . شركت در بحث هاي كلاس , پيشرفت در ساير نتيجه تقويت آنها در درس املا بود . جهت تشويق دانش آموزاني كه پيشرفت حاصل نموده اند مدير مدرسه جوايزي را به آنان داد . اولياي دانش آموزان هم خيلي خوشحال بودند و حتي يكي از اوليا كه بيسواد بود تصميم گرفت كه كلاس فشرده اي هم براي او جهت سواد آموزي بصورت خصوصي در نظر گرفته شود .

گرد آوري اطلاعات ( شواهد ۲ )

از رفتار هاي دانش آموزان مورد نظر معلوم بود كه آنان پيشرفت قابل ملاحظه اي نموده اند . براي اينكه معلمان ديگر از روند كار و پيشرفت حاصله اطلاع پيدا كنند و در موقعيت هاي مناسب از اين روشها استفاده كنند , مدير مدرسه در جلسه شوراي معلمان گزارش از روند كار از اول تا حال را ارائه داد و نظر بنده را راجع به روش بكار برده شده براي حل ضعف املاي دانش آموزان مورد مطالعه جويا شد و بنده هم چندين مورد را ذكر كرده ام . از جمله :

۱-  توجه ويژه به دانش آموزان ضعيف و كند نويس

۲- استفاده از معلمان فعال و پر انرژي براي پايه اول جهت تكرار و تمرين بيشتر و ارائه ابتكارات ويژه

۳-  رعايت مراحل گفتن املا از طرف همكاران كه مراحل قبلاً آورده شده است .

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله تقویت درس املا در دانش آموزان اقدام پژوهی معلم پایه دوم دبستان

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله تقویت درس املا در دانش آموزان اقدام پژوهی معلم پایه دوم دبستان

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله تقویت درس املا در دانش آموزان اقدام پژوهی معلم پایه دوم دبستان

کسب نتایج  پیرامون مقوله تقویت درس املا در دانش آموزان اقدام پژوهی معلم پایه دوم دبستان

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله تقویت درس املا در دانش آموزان اقدام پژوهی معلم پایه دوم دبستان

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله تقویت درس املا در دانش آموزان اقدام پژوهی معلم پایه دوم دبستان

منابع و ماخذ

روش تدريس فارسي , ويژه دانشجويان مراكز تربيت معلم

مجله رشد آموزش ابتدايي ماههاي دي و بهمن ۸۲

دفتر شوراي معلمان مدرسه اميد انقلاب يك سال ۸۲

نويسنده : سید محمود مرتضوی زنجانی

برای دانلود اقدام پژوهی معلم پایه دوم دبستان و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

63 − 59 =