اقدام پژوهی معلم استثنایی پیرامون مقوله چگونه توانستم مهارت دیکته نویسی در دانش آموز کم توان ذهنی را بهبود ببخشم؟

اقدام پژوهی معلم استثنایی پیرامون مقوله چگونه توانستم مهارت دیکته نویسی در دانش آموز کم توان ذهنی را بهبود ببخشم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۳۷صفحه

اقدام پژوهی معلم استثنایی پیرامون مقوله چگونه توانستم مهارت دیکته نویسی در دانش آموز کم توان ذهنی را بهبود ببخشم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی معلم استثنایی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی معلم استثنایی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی معلم استثنایی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله بهبود مهارت دیکته نویسی دانش آموز کم توان ذهنی

دیباچه مطالب پیرامون مقوله بهبود مهارت دیکته نویسی دانش آموز کم توان ذهنی

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله بهبود مهارت دیکته نویسی دانش آموز کم توان ذهنی

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله بهبود مهارت دیکته نویسی دانش آموز کم توان ذهنی

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله بهبود مهارت دیکته نویسی دانش آموز کم توان ذهنی

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله بهبود مهارت دیکته نویسی دانش آموز کم توان ذهنی

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله بهبود مهارت دیکته نویسی دانش آموز کم توان ذهنی

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با بهبود مهارت دیکته نویسی دانش آموز کم توان ذهنی

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله بهبود مهارت دیکته نویسی دانش آموز کم توان ذهنی

شناسایی و انتخاب راه حل جدید به صورت موقت

پس از این که اطلاعات تشخیصی مورد نیاز وضعیت علیرضا فراهم گردید برای حل این مشکل، راه حل های زیادی به نظرم رسید اما با نظر خواهی از همکاران ، راه حل هایی تدوین شد که لیست آن ها به شرح زیر می باشد:

  1. تقویت حافظه ی دیداری و شنیداری دانش آموز ( طبیعتاً کودکان کم توان ذهنی حافظه ی ضعیفی دارند ) ؛
  2. تغییر ذهنیت منفی دانش آموز راجع به دیکته نویسی ؛؛
  3. ارزیابی گفتار دانش آموز توسط گفتاردرمان (زیرا برخی از دانش آموزان همان چیزی را که بیان می کنند همان را هم می نویسند .
  4. استفاده از رایانه جهت آموزش و ارزشیابی
  5. افزایش آگاهی واجی در دانش آموز ؛
  6. جلب همکاری بیشتر والدین دانش آموز
  7. تشویق مناسب فعالیت های مثبت دانش آموز                                           ب          با مطالعه اطلاعات جمع آوری شده و تجزیه و تحلیل آن ها ، با انواع راه حل ها مواجه شدم و دریافتم که جهت بهبود دیکته نویسی دانش آموز ، می بایستی به موارد مختلفی توجه کنم ، بنابراین تصمیم گرفتم از میان راه حل هایی که فهرست شده ، چند راه را انتخاب کنم و پس از بررسی مطالب ، تصمیم گرفتم جهت عملی شدن راهکارها ، طی جلسه ای با همکاران ، نظر آن ها را نیز جویا شوم زیرا وظیفه ی تشخیص و آموزش کودکان کم توان ذهنی در حوزه ی مسئولیت اولیا و مربیان می باشد .                               ب    بنابراین پس از جمع بندی نظرات همکاران به نظرم رسید راه حل های شماره ۱ ، ۲ ، ۴ ، ۵ قابل اجرا هستند ؛ در مورد راهکار شماره ۳ باید گفت که پس از ارزیابی گفتاردرمانی، مشخص شد که دانش آموز مذکور، خوشبختانه مشکل گفتاری ندارد  . در مورد راهکار شماره ۶ ، خانواده همکاری خود را اعلام نمودند و در مورد راهکار شماره ۷ نیز قرار شد با همکاری مشاور ، تشویق مناسب و به جا انجام شود .

اجرای طرح جدید و نظارت برآن

پس از این که با مشارکت همکاران راه حل های جدید پیشنهاد شد ، نوع و نحوه ی انجام تمرینات و اهداف آنان نیز تشریح گردید . ضمناً قرارشد که والدین نیز در منزل ، تمرینات خواسته شده را با وی انجام دهند . همچنین پس از تأیید تمرینات و روش های به کار گرفته شده ، مقرر گردید تا به منظور ایجاد انگیزه و     علاقه ی بیشتر در دانش آموز ، از روش تشویق استفاده نمایم . بنابراین پس از برنامه ریزی های به عمل آمده ، زمینه ی لازم برای اجرای راه حل ها فراهم گردید ؛                                                 ا                                                                                                    با توجه به این که معمولاً در مدارس استثنایی ( کم توان ذهنی ) با دانش آموزان به صورت فردی کار          می شود ، هر دانش آموز برنامه ریزی خاص خود را دارد و معلمین این دانش آموزان می بایستی با مهارت کامل ، برنامه های خود را طوری طرح ریزی کنند که بتوانند با مدیریت زمان، به تمام دانش آموزان خدمات رسانی لازم را داشته باشند و آموزش هیچ کدام از دانش آموزان به تعویق نیفتد بنابراین  با علم به این مطلب، سعی کردم از ساعات اضافی دیگر دروسی چون، مهارت آموزی ، هنر و فناوری نیز برای رسیدن به هدف استفاده کنم .

گفتنی است ، با توجه به این که میزان دقت با میزان یادگیری ارتباط مستقیم دارد ، سعی کردم که ابتدا روی دقت و توجه دانش آموز کار کنم و سپس به تقویت حافظه ی دیداری و شنیداری وی بپردازم . البته همان طور که قبلاٌ هم گفته شد، بعد از این که نوع اشتباه املایی وی مشخص شد ، با کمک چک لیست ، حافظه ی شنیداری وی را ارزیابی کردم ، تعداد اعداد یا کلماتی را که علیرضا می توانست بیان کند بیشتر از ۳ مورد نبود ؛ ( چک لیست مربوطه در ادامه آمده است ) . بنابراین اصلی ترین عوامل غلط املایی دانش آموز را می توان به صورت زیر لیست کرد  ( جدول مربوطه ضمیمه در پیوست می باشد) : ج حساسیت شنیداری %۲۸، دقت%۲۴ ، آموزشی%۴ ، حافظه شنیداری%۲۴و حافظه دیداری%۲۰

ارزشیابی تأثیر اقدام جدید و تعیین اعتبار آن

پس از جمع آوری اطلاعات لازم در مورد اقدامات صورت گرفته با روش های مختلف از جمله پرسشنامه ، به نقد و بررسی سؤالات آن جهت ارزشیابی از اقدام جدید پرداختم که معلم ، سرپرست آموزشی ، والدین دانش آموز ( پدر و مادر هر دو به صورت جداگانه)  نظرات خود را به صورت زیر بیان نمودند :       ا                 ۱- آیا بهبود وضعیت دیکته نویسی دانش آموز بردیگر دروس تأثیر مثبتی داشته است ؟         ت   در پاسخ به این سؤال ۳ نفر بله و ۰ نفر خیر و ۱ نفر تا حدی را انتخاب کرده اند که این خود نمایانگر تأثیر مثبت بهبود دیکته نویسی دانش آموز ، بر دیگر دروس وی می باشد .

۲- آیا میزان علاقه مندی دانش آموز به نوشتن نسبت به اوایل سال افزایش یافته است ؟                   در پاسخ به این سؤال ۲ نفر بله و ۰ نفر خیر و ۲ نفر تا حدی را انتخاب کرده اند نمایانگر این مطلب است که میزان علاقه مندی دانش آموز مذکور پس از اجرای طرح افزایش یافته است .

۳- آیا میزان کند نویسی دانش آموز در حین نوشتن املا نسبت به اوایل سال کاهش یافته است ؟ در پاسخ به این سؤال ۲ نفر بله و ۰ نفر خیر و ۲ نفر تا حدی را علامت زده اند که نمایانگر کاهش میزان کند نویسی دانش آموز در نوشتن می باشد .

 

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله بهبود مهارت دیکته نویسی دانش آموز کم توان ذهنی اقدام پژوهی معلم استثنایی

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله بهبود مهارت دیکته نویسی دانش آموز کم توان ذهنی اقدام پژوهی معلم استثنایی

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله بهبود مهارت دیکته نویسی دانش آموز کم توان ذهنی اقدام پژوهی معلم استثنایی

کسب نتایج  پیرامون مقوله بهبود مهارت دیکته نویسی دانش آموز کم توان ذهنی اقدام پژوهی معلم استثنایی

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله  بهبود مهارت دیکته نویسی دانش آموز کم توان ذهنی اقدام پژوهی معلم استثنایی

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله  بهبود مهارت دیکته نویسی دانش آموز کم توان ذهنی اقدام پژوهی معلم استثنایی 

منابع و مآخذ

  • آرادگلی ، م (۱۳۵۳ ) . تجزیه و تحلیل اشتباهات املایی سوادآموزان از نظر زبان شناسی . تهران : مؤسسه بین المللی روش های آموزش بزرگسالان .
  • – باعزت ، فرشته (۱۳۸۷ ) . « اثر مداخلات نورو سایکولوژی در کارآمدی خواندن و نوشتن دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی نوع زبانی »گزارش نهایی طرح پژوهشی ، معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید بهشتی .
  • – بیابانی ، مرتضی ( ۱۳۸۷ ) . علت اختلال ( سبب شناسی ) در درس املا ، قابل دسترسی در سایت نگاهی به رشد تعلیم وتربیت  ن          تتت قققق/ htt://www.paknewis.parsiblog.com/posts                                                                            – پلنگی ، مریم  (۱۳۸۹ ).  گزارش های برتر اقدام پژوهی . همدان : انتشارات برکت کوثر .            ۴ت تبریزی ، مصطفی  (۱۳۸۷ ) . درمان اختلالات  دیکته نویسی . تهران : انتشارات فراروان . چاپ شانزدهم.
  • – دستجردی کاظمی ، مهدی و سلیمانی ، زهرا (۱۳۸۵ ) . «آگاهی واج شناختی چیست ؟» فصلنامه پژوهش در حیطه ی کودکان استثنایی ، شماره ۴ .
  • – رضایی دهنوی ، – و همکاران ( ۱۳۸۵ ) « بررسی انواع غلط های املایی بریل دانش آموزان نابینای دبستانی »، فصلنامه پژوهش در حیطه کودکان استثنایی ، شماره ۳و۵ .
  • – زندی ، بهمن (۱۳۷۳ ) .«بررسی مشکلات املایی از دیدگاه یافته های علم نوین زبانشناسی ، گزارش تحقیقاتی » تهران : دفتر برنامه ریزی آموزشی

–  زندی ، بهمن و دیگران (۱۳۸۵ ) . «بررسی و توصیف خطاهای املایی دانش آموزان پایه دوم دبستان » فصلنامه پژوهش در حیطه ی کودکان استثنایی ، شماره ۲ .                                          ب                                                                                                             – زندی ، بهمن  (۱۳۸۶ ) . روش تدریس زبان فارسی ( در دوره دبستان ) ،تهران : سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها ( سمت ) ، چاپ نهم .

  • سلیمانی ، زهرا و همکاران . ( ۱۳۸۷ ) . « ارتباط آگاهی واج شناختی و نمره دیکته ی دانش آموزان فارسی زبان دوم ابتدایی » فصلنامه پژوهش در حیطه ی کودکان استثنایی ، شماره ۱ .
  • سواری ، کریم (۱۳۸۷) . «بررسی اختلال املا و روش های درمان آن » نشریه تعلیم و تربیت استثنایی،  شماره ۷۹ ،  تهران: انتشارات آموزش و پرورش استثنایی .
  • سیف نراقی ،  مریم و نادری ، عزت الله . (۱۳۷۱) . اختلالات یادگیری . تهران :انتشارات امیرکبیر .
  • شکوهی یکتا ، محسن و پرند ، اکرم ( ۱۳۸۵ ) . ناتوانی های یادگیری ، تهران : نشر طبیب ، چاپ اول . – قاسمی پویا ، اقبال .(۱۳۸۳) . راهنمای عملی پژوهش در عمل . تهران : پژوهشکده تعلیم و تربیت.

  صفارپور، عبدالرحمن  ( ۱۳۷۹ )  .الگوهاي ياددهي يادگيري گام به گام انشاي فارسی، تهران                                                                                                                                                                                                                                           –  گوردون میخائیل و دیگران ، (  ۱۳۷۲ ) . کمک به رشد گفتار وزبان کودکان عقب مانده ی ذهنی تربیت پذیر ، مترجم : احمد به پژوه ، تهران : انتشارات رویش.

برای دانلود اقدام پژوهی معلم استثنایی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

5 + 2 =