اقدام پژوهی معلم استثنایی پیرامون مقوله چگونه توانستم مهران دانش آموز نیمه شنوای تلفیقی پایه پنجم را به درس ریاضی علاقه مند و در این درس موفق گردانم ؟

اقدام پژوهی معلم استثنایی پیرامون مقوله چگونه توانستم مهران دانش آموز نیمه شنوای تلفیقی پایه پنجم را به درس ریاضی علاقه مند و در این درس موفق گردانم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۵ صفحه

اقدام پژوهی معلم استثنایی پیرامون مقوله چگونه توانستم مهران دانش آموز نیمه شنوای تلفیقی پایه پنجم را به درس ریاضی علاقه مند و در این درس موفق گردانم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی معلم استثنایی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی معلم استثنایی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی معلم استثنایی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله علاقه مند کردن مهران دانش آموز نیمه شنوا به درس ریاضی

دیباچه مطالب پیرامون مقوله علاقه مند کردن مهران دانش آموز نیمه شنوا به درس ریاضی

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله  علاقه مند کردن مهران دانش آموز نیمه شنوا به درس ریاضی

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله علاقه مند کردن مهران دانش آموز نیمه شنوا به درس ریاضی

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله علاقه مند کردن مهران دانش آموز نیمه شنوا به درس ریاضی

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله علاقه مند کردن مهران دانش آموز نیمه شنوا به درس ریاضی

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله علاقه مند کردن مهران دانش آموز نیمه شنوا به درس ریاضی

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با علاقه مند کردن مهران دانش آموز نیمه شنوا به درس ریاضی

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله علاقه مند کردن مهران دانش آموز نیمه شنوا به درس ریاضی

گرد آوری داده‌ها جهت ارائه راه­حل‌ها 

سیف اللهی(۱۳۸۴) بر این باور است که گردآوری داده­ها و اطلاعات، مرحله­ای از اقدام پژوهی است که در آن، محقق جهت پیدا کردن یک یا چند راه­حل، با هدف تبدیل وضع موجود به وضع مطلوب تلاش می­کند. بنابراین، پس از شناسایی عوامل مؤثر در ایجاد بی‌علاقه‌گی مهران نسبت به درس ریاضی، در پی آن بودم تا با استفاده از روش‌های گوناگون، ضمن برطرف نمودن عوامل ایجاد کننده­ی مسأله، در جهت افزایش علاقه‌مندی دانش‌آموز یاد شده به درس ریاضی و فعالیّت‌های آن نیز گام مؤثری بردارم. بر این اساس، به منظور دست یابی به راه­کارهایی برای حل‌مسأله، مجدداً به جمع­آوری داده‌ها و اطلاعات، با استفاده از روش‌های علمی پرداختم که توضیح آن بدین شرح می‌باشد:

الف. مصاحبه  به منظور کسب اطلاعات مفید­تر،

چند سؤال را تنظیم کرده و در زنگ‌های مختلف که وقت آزاد داشتیم، از دانش‌آموزان می‌پرسیدم، سؤالات چنین بود: ۱٫      به نظر شما با چه روش‌هایی می‌توانیم کلاس ریاضی را با نشاط کنیم؟ ۲٫      چگونه می‌توانیم یادگیری درس ریاضی را ساده و آسان کنیم؟   چند نمونه از پاسخ دانش‌آموزان، چنین بود: استفاده از تصاویر زیبای مرتبط با مفهوم درس ریاضی و استفاده از شعر در تدریس .

ب. مشاهده

به لحاظ حضور در کلاس همکاران و ارتباط مستقیم با دانش‌آموزان و محیط پیرامون آن‌ها، برخی از اطّلاعات خود را، از طریق مشاهده به دست آوردم. بدین طریق که در زنگ‌های ورزش، که وقت من آزاد بود، با همکارانم در پایه‌های مختلف هماهنگ می‌کردم و به کلاس آن‌ها می‌رفتم و روش تدریس ایشان و فعالیت دانش‌آموزان را مشاهده نموده و نکاتی که به نظرم، منجر به ایجاد علاقه‌مندی دانش‌آموزان نسبت به درس ریاضی می‌شد، را یادداشت می‌کردم، مانند: استفاده از روش ایفای نقش توسط دانش‌آموزان و ارزش­یابی تشخیصی جهت تعیین نقطه ی شروع تدریس.

ج. پرسش نامه­   

با توجه به این که، پرسش­نامه­ی باز­پاسخ به پاسخ­دهنده اجازه می‌دهد تا به ابراز دامنه­ی گسترده­تری از نظرات خود بپردازد. به منظور نظر­خواهی از اولیا، برای کسب راه­حل‌های مناسب جهت حل مسأله، پرسش­نامه­­ای که شامل سؤالات زیر بود، را تنظیم نموده سپس در اختیار تمامی اولیا­ی دانش‌آموزان قرار دادم تا نظرات خود را در آن مکتوب نمایند. سؤالات بدین گونه بود: ۱٫      به نظر شما با چه روش‌هایی می‌توانیم کلاس ریاضی با نشاط و شاداب داشته باشیم؟ ۲٫      جهت آگاهی از وضعیت درس ریاضی فرزندتان چه روش‌هایی را پیشنهاد می‌دهید؟ چند نمونه از پاسخ اولیا به پرسش­نامه نظرخواهی، چنین بود: نصب فعالیت‌های دانش‌آموزان روی دیوار، یادداشت نتایج فعالیت کلاسی دانش‌آموزان در دفتر فعالیت ریاضی آنان. علاوه بر این، یک پرسش­نامه بازپاسخ دیگر نیز، ویژه همکاران شاغل در آموزشگاه، طراحی نموده و در اختیار ایشان قرار دادم. سؤالات این پرسش­نامه، چنین بود: ۱٫      چگونه می‌توان وسایل کمک آموزشی را برای دانش‌آموزان پایه سوم جذاب نمود؟ ۲٫      به نظر شما چگونه می‌توان نگرش منفی دانش‌آموزان را نسبت به یادگیری درس ریاضی از بین برد؟ نمونه­ای از پاسخ همکاران به پرسش­نامه، چنین بود: ساخت وسایل کمک آموزشی توسط دانش‌آموزان، استفاده از فعالیت‌ها و تکالیف عملکردی، استفاده از روش بارش فکری در تدریس برخی از مفاهیم ریاضی.

د. مطالعه 

با چند تن از اساتید محترم در مورد چگونگی علاقه­مند­کردن دانش‌آموزان به درس ریاضی، مشورت نمودم و ایشان کتاب‌هایی در این زمینه، معرفی کردند. پس از تهیه و مطالعه­ی کتاب‌های مورد نظر، نکاتی که به نظرم مناسب و مفید بود را یادداشت نموده که در راه­حل‌های پیشنهادی به آن‌ها اشاره می گردد.

آموختن ریاضیات یک فرایند اجتماعی است و از طریق آن، دانش‌آموزان با همکاری یکدیگر و به طور گروهی دانش و مهارت‌های ریاضی خود را می‌سازند و فرصت‌های یادگیری نیز از راه گفتگوی جمعی، توضیح، توجیه و مذاکره درباره ی معنا و مفهوم، پدید می‌آید، (صفوی، ۱۳۸۹،ص۲۰) بر این اساس، هدف کلی از پرداختن به این پژوهش، افزایش علاقه­مندی دانش‌آموزان به انجام فعالیت‌های درس ریاضی بوده است. به بیان روشن تر، هدف این بود که پس از اجرای طرح، میزان علاقه مندی دانش آموزان به یادگیری مفاهیم درس ریاضی از ۹۲/۲۶ درصد به ۴۰ درصد، میزان علاقه مندی به انجام تکالیف بدون کمک اولیا از ۲۳/۱۹ درصد به ۵۰ درصد، میزان علاقه مندی به انجام فعالیت های عملکردی از ۰۷/۲۳ درصد به۷۰ درصد افزایش یابد و میزان علاقه مندی به حذف درس ریاضی از ۷۶/۳۰ درصد به صفر کاهش یابد. و با این اعتقاد که ریاضیات هم برای رشد تفکر خلاق و انتقادی و هم برای رشد توانایی تصمیم­گیری وسیله ای مؤثر و مفید است، اهداف مقطعی از جمله: جذاب و با نشاط کردن زنگ ریاضی، یادگیری عمیق مفاهیم ریاضی، ایجاد نگرش مثبت در دانش‌آموزان نسبت به یادگیری درس ریاضی، بهبود نتایج ارزش­یابی آنان در درس مذکور، پرورش دقت آنان در انجام تمرین‌ها و فعالیت‌های ریاضی، ایجاد توانایی کاربرد مفاهیم درس یادشده در زندگی روزمره، تقویت قوه­ی ابتکار و خلاقیّت، پرورش نظم فکری، توانایی درست اندیشیدن از طریق یادگیری مفاهیم ریاضی، نیز مدنظر بوده است.

راه حل‌های پیشنهادی 

پس از گردآوری داده­های لازم از طریق مطالعه کتاب‌ها، مجلات و تحقیقات انجام شده، پرسش­نامه­ها، مصاحبه با دانش­آموزان و مشاهده­ی کلاس همکاران، به تجزیه و تحلیل آن‌ها پرداخته، ضمن تبادل تجربه با همکاران به راه حل­های پیشنهادی زیر دست یافتم:

  1. پرورش دقّت و تقویت حافظه دیداری و شنیداری

میرزا بیگی (۱۳۸۹) معتقد است تا چیزی را خوب نبینیم نمی­توانیم به خاطر آوریم، پس باید در ابتدا خوب دیدن را آموزش دهیم. برای خوب دیدن و خوب شنیدن، حضور ذهنی کامل و کنجکاوی لازم است. تمرکز حواس، ذاتی یا ارثی نیست بلکه اکتسابی بوده و هر فردی می­تواند دارای تمرکز و دقت باشد، فقط باید راه و روش آن را یاد بگیرد، به کار ببرد و این مهم اتفاق نمی­افتد مگر آن که راه­کارهای لازم جهت پرورش دقّت و تمرکز پیش­روی فرد قرار گیرد.

  1. اجرای بازی­های تمرینی هدفدار 

فضلی­خانی(۱۳۸۶) معتقد است که در بازی، روابط اجتماعی دانش­آموزان، مشارکت پذیری، اعتماد و روحیه­ی تعاون تقویت می­شود. بازی، رشد فرآیندهای یادگیری هم­چون مشاهده، تجربه آموزی، حل مسأله و خلاقیت را در دانش­آموزان تقویت می­کند و مهمتر از همه، یادگیری را برای دانش‌آموزان لذّت­بخش می­سازد. رضوانی(۱۳۸۷)  و ابراهیمی(۱۳۸۵) نیز، چنین تجربه­ای را کسب کرده بودند که، اجرای بازی­های تخصصی، تأثیر بسزایی در میزان یادگیری درس ریاضی دانش آموزان دارد.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله علاقه مند کردن مهران دانش آموز نیمه شنوا به درس ریاضی اقدام پژوهی معلم استثنایی 

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله علاقه مند کردن مهران دانش آموز نیمه شنوا به درس ریاضی اقدام پژوهی معلم استثنایی

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله  علاقه مند کردن مهران دانش آموز نیمه شنوا به درس ریاضی  اقدام پژوهی معلم استثنایی

کسب نتایج  پیرامون مقوله علاقه مند کردن مهران دانش آموز نیمه شنوا به درس ریاضی  اقدام پژوهی معلم استثنایی

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله  علاقه مند کردن مهران دانش آموز نیمه شنوا به درس ریاضی اقدام پژوهی معلم استثنایی

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله  علاقه مند کردن مهران دانش آموز نیمه شنوا به درس ریاضی  اقدام پژوهی معلم استثنایی 

منابع مآخذ

۱ـ خلاقيت رياضي، جرج پوليا، ترجمه پرويز شهرياري انتشارات فاطمي.

۲ـ روش تدريس رياضي، محمد بهروش ـ علي‌اكبر جعفري ـ علي‌اضغر دانش‌فر.

۳ـ مجلات رشد رياضي نشر به وزارت آموزش و پرورش.

۴ـ هاوسون وب ويلسون (۱۹۸۶) رياضيات مدرسه در دهه ۱۹۹۰ ترجمه ناهيد ملكي، نشر مركز.

۵ـ مقاله نقدي بر روش‌هاي آموزش مقدمات رياضيات مدرسه مجله رشد آموزش رياضي.

۶ـ گويا زهرا، تغيير محتواي برنامه درسي رياضيات مدرسه مجله رشد آموزش رياضي.

۷ـ مجموعه مقالات دومين كنفرانس آموزش رياضي كشوري، كرمانشاه.

۸ـ مجموعه مقالات پنجمين كنفرانس آموزش رياضي كشوري، مشهد.

۹ـ رحماني، مهدي، اهداف آموزش رياضي چيست؟

۱۰ـ تبريزي، غلامهران، ناتواني در يادگيري رياضي دانش‌آموزان ابتدايي.

۱۱ـ قديري، هراتي، آزمايشگاه رياضي.

برای دانلود اقدام پژوهی معلم استثنایی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

52 − 42 =