اقدام پژوهی معلم استثنایی پیرامون مقوله چگونه توانستم مشکل دیر آموزی دانش آموز فرزام زمانی را در درس فارسی بهبود بخشم؟

اقدام پژوهی معلم استثنایی پیرامون مقوله چگونه توانستم مشکل دیر آموزی دانش آموز فرزام زمانی را در درس فارسی بهبود بخشم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در  ۴۲صفحه

اقدام پژوهی معلم استثنایی پیرامون مقوله چگونه توانستم مشکل دیر آموزی دانش آموز فرزام زمانی را در درس فارسی بهبود بخشم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی معلم استثنایی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی معلم استثنایی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی معلم استثنایی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله حل مشکل دیر آموزی فرزام زمانی

دیباچه مطالب پیرامون مقوله حل مشکل دیر آموزی فرزام زمانی

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله حل مشکل دیر آموزی فرزام زمانی

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله حل مشکل دیر آموزی فرزام زمانی

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله حل مشکل دیر آموزی فرزام زمانی

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله حل مشکل دیر آموزی فرزام زمانی

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله حل مشکل دیر آموزی فرزام زمانی

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با حل مشکل دیر آموزی فرزام زمانی

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله حل مشکل دیر آموزی فرزام زمانی

برخی از یژگیهای کودکان دیرآموز عبارتست از:

۱-    در درک مفاهیم ویادگیری مطالب،کندتر از متوسط کلاسند.

۲-   در تشخیص روابط پیچیده ضعیف هستند.

۳-    از درک مفاهیم انتزاعی یا مجرد عاجزند.

۴-    برای یادگیری مطالب درسی، به تمرینهای بیشتری نیاز دارند.

۵-     دامنه معلومات عمومی آنها نسبت به همسالان خود محدودتر است.

۶-    خزانة لغات محدودتری نسبت به همسالان خود دارند واز دستور زبان ساده ای استفاده می کنند.

۷-    در خواندن و فهمیدن کتابهای درسی دچار اشکال هستند.

۸-    درانجام تکالیف درسی، معمولاً ۲ تا۳ سال از همسالان خود عقب هستند ( نادری و سیف نراقی، ۱۳۸۳).

به هر حال این دانش آموزان در کلاس درس با رفتارهای زیر مشخص می شوند:

  • در تفکر انتزاعی دچار مشکلاتی اساسی هستند.
  • فراخنای توجه و تمرکز کوتاهی دارند.
  • ممکن است در ابراز شخصی ناتوان باشند.
  • نسبت به کودکان دیگر کندتر یاد می گیرند و مفاهیم آموزش باید بیشتر برای آنها توضیح داده شود و به شیوه های گوناگون ارائه شود و در طول زمان مرور شود.
  • در خواندن دچار مشکلات اساسی می باشند.
  • دانش آموزان دیرآموز همیشه پایین تر از توان بالقوه خود عمل می کنند.
  • در مهارتهایی مانند سازماندهی ،انتقال مفاهیم و تعمیم اطلاعات و درک دستورالعملهای پیچیده دچار مشکل می باشندو نمرات پایینی را در آزمونهای پیشرفت تحصیلی بدست می آورند.
  • از خود انگاره ضعیفی برخوردارند در کسب مهارتها به کندی ماهر می شوند و در برخی مهارتها ممکن است اصلا مهارت کسب نکنند .

با در نظر گرفتن این وضعیت یک معلم در کلاس درس عادی با طیفی از دانش آموزانی سر و کار دارد که از نظر ویژگی های شناختی و عاطفی در سطوح مختلفی قرار دارند و اگر بخواهد در امر آموزش به این کودکان موفق باشد باید شناخت همه جانبه ای نسبت به همه ی آنها داشته باشد و آموزش خود را با سطوح مختلف توانایی های گوناگون دانش آموزان سازش دهد. این امر مستلزم صرف وقت فراوان توسط معلم کلاس و گذراندن دوره های آموزشی مناسب برای شناخت صحیح ویژگیهای دانش آموزان دیر آموز و چگونگی مداخله موثر در فرآیند آموزش و یادگیری آنها می باشد.تخصیص و تأمین زمان مناسب برای آموزش کودکان دیر آموز و درگیر کردن آنها با امر یادگیری خود یکی از چالشهای موجود در امر آموزش این گروه از کودکان می باشد. به نظر می رسد بهتر است این دانش آموزان در کلاسهایی با جمعیت کمتر جایگزین شوند تا معلم یا مربی زمان کافی برای امر آموزش را در اختیار داشته باشد.از طرف دیگر آلتروگاتلیب (۲۰۰۱)، در بررسی خود متوجه شدند که والدین کودکان عادی از این که فرزندانشان در کنار کودکان عقب مانده درس بخوانند ناراحت هستند و همین امر بر رفتار فرزندان و دیگران تأثیر د ارد.

ب) ویژگی های رفتاری و عاطفی- اجتماعی کودکان  دیرآموز

این دانش آموزان با احتمال بیشتری دارای مشکلاتی در مهارتهای اجتماعی و رفتاری می باشند که اغلب منجر به    بی نظمی در کلاس درس می شود .

ماسی (۲۰۰۵ ) در این باره می گوید: «این دانش آموزان با احتمال بیشتری دارای مشکلاتی در مهارتهای اجتماعی و رفتاری می باشند که اغلب منجر به بی نظمی در کلاس درس می شود» .

کودکان دیرآموز بطور نامناسبی درمعرض اعتیاد به دارو، الکل، بیکار شدن و سو استفاده جنسی هستند و این مشکلات در این کودکان اغلب نسبت به افراد با عقب ماندگی ذهنی و کودکان با ناتوانی یادگیریبیشتر دیده می شود شاید بدین دلیل که افراد دیرآموز همانند دو گروه دیگر حمایتهای اضافی را از طریق آموزشهای ویژه دریافت    نمی کنند (حدادی،۱۳۸۸) .نگرش کودکان دیرآموز به مدرسه و تحصیل معمولاً منفی است. تعداد غیبتهای آنان بیشتر است و در بسیاری از موارد از سوی معلم و همکلاسان خود طرد می شوند. این نگرش منفی نسبت به کودکان دیرآموز در کلاسهای سوم تا پنجم بیشتر است شاید به این دلیل که آنها مشکلات سازگاری بیشتری دارند. گاهی این دانش آموزان تعارضهای اجتماعی خود را به شکل پرخاشگری نشان می دهند چرا که در هنگام مواجهه با بحرانهای بین فردی و شخصی، سازوکارهای ناکارآمدی برای مقابله در پیش می گیرند. دیرآموزان انگیزه تحصیلی بالایی ندارند و همین امر موجب درماندگی و نا امیدی و پایین آمدن عزت نفس آنها در مدرسه است. تجربه شکست مکرر در کلاس، فقدان هدف برای آینده، نگرش منفی همکلاسان و روشهای نادرست آموزش، رشد انگیزه تحصیلی این کودکان را به شدت کاهش می دهد. این کودکان از مشکلات رفتاری خود آگاه نیستند و نمی توانند عواطف خود را به طور مناسب ابراز کنند (بنی جمالی و احدی ، ۱۳۷۰).بروفیو گود   (۲۰۰۲) ، در پژوهش خود به این نتیجه رسیدند که انتظار معلمان در مدارس عادی از کودکان عقب مانده ذهنی بسیار پایین است و این موضوع بر ویژگیهای رفتاری و عاطفی کودکان تأثیر دارد، و این دانش آموزان عمدتاً توجهات منفی را دریافت می دارند( هوسپیان و تات، ۱۳۸۶).در پژوهشی ، صمدی (۱۳۸۶)، پیشرفت تحصیلی، سازگاری اجتماعی و شایستگی را در دانش آموزان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر در مدارس ویژه و کلاس های ویژه مدارس عادی استان اصفهان مقایسه کرد . نتایج نشان داد که دانش آموزان مورد نظر در کلاس های ویژه مدارس عادی از سازگاری اجتماعی بهتری نسبت به دانش آموزان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر در مدارس ویژه (استنثایی) برخوردارند.

این کودکان رفتارهایی دارند که  منعکس کننده توجه و تمرکز ضعیف، تاًخیر وکندی در پاسخدهی، گرایش به سوی فعالیتهای عینی و ابتدایی ، بیش فعالی، تکانشی بودن، تحمل کم در برابر ناملایمات و محرومیت ها، نوسانات خلقی، عواطف ابلهانه، دلتنگی، خشم، ترس و پایین بودن اعتماد به تفس آنها می باشد. این کودکان بسیاربی تجربه به نظر می آیند.

ج) مشکلات   و چالشهای موجود در فرآیند شناسایی دانش آموزان دیرآموز:

به طور کلی تشخیص و شناسایی افراد دیرآموز با مشکلاتی روبرو هست چرا که آنها معمولا در ظاهر مشکلی ندارند و در بسیاری از موقعیتها رضایت بخش عمل می کنند برخی معتقدند که دانش آموزان دیرآموز در خواندن و ریاضیات با مشکلاتی مواجه اند اما ضرورتاً در فعالیتهای عملی و اجتماعی مانند کار،ورزش و … می توانند در جامعه خود را به راحتی سازش دهند.

این دانش آموزان به آسانی از سوی متخصصان و پزشکان تشخیص داده نمی شوند. بیشتر اوقات کودکی که  دارای اختلال بیش فعالی /کمبود توجه و یا اختلال یادگیری تشخیص داده می شود دارای یک شرط اساسی هوش مرزی است که با مشکلات شدید توجه و تمرآز مشخص می شود. معمولاً مشکلات عاطفی و رفتاری نیز به مشکلات تحصیلی این کودکان اضافه می شود. تشخیص دشوار واکثرا  نادرست موجب می شود که  مداخلات به نتایج ضعیفی منجرشوند و یا گاهی اختلالات بیشتری برای کودک ایجاد کنند.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله حل مشکل دیر آموزی فرزام زمانی اقدام پژوهی معلم استثنایی

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله حل مشکل دیر آموزی فرزام زمانی  اقدام پژوهی معلم استثنایی

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله حل مشکل دیر آموزی فرزام زمانی  اقدام پژوهی معلم استثنایی

کسب نتایج  پیرامون مقوله حل مشکل دیر آموزی فرزام زمانی  اقدام پژوهی معلم استثنایی

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله حل مشکل دیر آموزی فرزام زمانی اقدام پژوهی معلم استثنایی

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله حل مشکل دیر آموزی فرزام زمانی  اقدام پژوهی معلم استثنایی

فهرست منابع:

– کریمی،یوسف( ۱۳۹۲ ). روانشناسی اجتماعی: نظریه ها،مفاهیم وکاربردها. تهران: نشرارسباران.

– کریمی،یوسف( ۱۳۹۰ ). روانشناسی اجتماعی: نظریه ها،مفاهیم وکاربردها(چاپ یازدهم).تهران: نشرارسباران.

– کریمی،ي. ( ۱۳۸۹ ). روانشناسی اجتماعی: نظریه ها،مفاهیم وکاربردها(چاپ یازدهم).تهران: نشرارسباران.

– وینرایت،ویلیام(بیتا). عقل ودل. ترجمه: محمدهادي شهاب( ۱۳۹۴ ). قم: انتشارات پژوهشگاه علوم ومعارف اسلامی.

– مارشال،کاترین وراسمن،گرچنب. ( ۲۰۱۴ ). روش تحقیق کیفی. ترجمه: فرزام پارسائیان وسیدمحمداعرابی(۲۰۱۶).تهران: انتشارات دفترپژوهشهاي فرهنگی. )

.– مارشال،ك. وراسمن،گ. ب. ( ۲۰۱۵ ). روش تحقیق کیفی. ترجمه: فرزام پارسائیان وسیدمحمداعرابی ۱۳۷۷). تهران: انتشارات دفتر پژوهشهاي فرهنگی.

– سرمد،زهره؛بازرگان،عباس وحجازي،الهه. ( ۱۳۹۴ ) روشهاي تحقیق درعلوم رفتاري. تهران: انتشارات آگه.

– سرمد،زهره،بازرگان،عباس وحجازي،الهه. ( ۱۳۹۱ ) روشهاي تحقیق درعلوم رفتاري. تهران: انتشارات آگه.

برای دانلود اقدام پژوهی معلم استثنایی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

− 1 = 6