اقدام پژوهی معاون پرورشی آموزشگاه پیرامون مقوله چگونه توانستم ضرورت و اهمیت نماز را برای دانش آموزان توضیح دهم؟

اقدام پژوهی معاون پرورشی آموزشگاه پیرامون مقوله چگونه توانستم ضرورت و اهمیت نماز را برای دانش آموزان توضیح دهم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۷ صفحه

اقدام پژوهی معاون پرورشی آموزشگاه پیرامون مقوله چگونه توانستم ضرورت و اهمیت نماز را برای دانش آموزان توضیح دهم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی معاون پرورشی آموزشگاه می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی معاون پرورشی آموزشگاه را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی معاون پرورشی آموزشگاه موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله توضیح ضرورت و اهمیت نماز برای دانش آموزان

دیباچه مطالب پیرامون مقوله توضیح ضرورت و اهمیت نماز برای دانش آموزان

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله توضیح ضرورت و اهمیت نماز برای دانش آموزان

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله توضیح ضرورت و اهمیت نماز برای دانش آموزان

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله توضیح ضرورت و اهمیت نماز برای دانش آموزان

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله توضیح ضرورت و اهمیت نماز برای دانش آموزان

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله توضیح ضرورت و اهمیت نماز برای دانش آموزان

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با توضیح ضرورت و اهمیت نماز برای دانش آموزان

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله توضیح ضرورت و اهمیت نماز برای دانش آموزان

اهمیت وضرورت

امام علی (ع): نماز رحمت الهی؛ « اگر نماز گزار بداند که چقدر از رحمت (خداوند تعالی ) او را گرفته است، سرش را از سجده برندارد . » انسان حریص و کم طاقت آفریده شده است؛ هنگامی که بدی به او رسد، بی‌تابی کند و هنگامی که خوبی به او رسد، مانع دیگران می‌شود مگر نمازگزاران، آنها که نمازها را مرتباً به جای می آورند.

باتوجه به اهمیت نماز اگر من به این مسأله به طور علمی بپردازم باعث می شود که علاقه ی دانش آموزان به نماز بیشتر شود ، با میل ورغبت و انگیزه ی الهی در نماز جماعت مدرسه شرکت کنند و نظم وآداب نماز را در حین اجرای نماز رعایت کنند حتی باعث می شود دانش آموزان درآینده افرادی نماز خوان بارآیند و تأثیر مثبتی روی اطرافیان خود نیز داشته باشند. ولی اگر به این مسأله به طور علمی نپردازم و علاقه وانگیزه ی بچه ها  را نسبت به نماز به خصوص نماز جماعت مدرسه افزایش ندهم ممکن است علاقه وانگیزه ای در دانش آموزان نسبت به نماز ایجاد نشود و بی نظمی در نماز جماعت مدرسه بیشتر شده و از تعداد شرکت کنندگان درنماز کاسته شود . همچنین امکان دارد درآینده نیز نسبت به نماز کم اهمیت بوده وآن را سبک شمارند که آثارمخربی درزندگی فردی و اجتماعی آنان خواهد گذاشت .

شواهد (۱)

با توجه به اطلاعاتی که در بیان مسأله توصیف شد شرکت کنندگان درنمازجماعت ، فقط ۴۰ تا ۵۰  درصد دانش آموزان را تشکیل  می دهند . همین دانش آموزان هم درحین برگزاری نماز با یکدیگر صحبت کرده ونظم نماز را برهم می زدند . این عمل باگذشت حداقل ۳ هفته از برگزاری نماز هر روز تکرار شده و روز به روز از علاقه وانگیزه ی دانش آموزان کاسته شد.

بنابراین ، من با همکاری همکار خود که وظیفه ی پیش نماز را برعهده دارد اطلاعاتی را از طریق پرسش نامه بدست آوردم که جهت اثبات این وضعیت آمده است .

من از بین دانش آموزان یک جامعه آماری ۲۶ نفره  انتخاب کردم و پژوهش خود را با استناد به این جامعه آماری تنظیم کردم .

همۀ آنها دوست دارند نماز بخوانند ، وضو گرفتن و مقدمات نمازرا تا حدودی بلد هستند.  
  درپاسخ به سؤالاتی از قبیل :

 ” آیا در خانه نماز می خوانند ؟”

 ۳ نفر از آنان یعنی۶۳/۱۳ درصد جواب مثبت   ۱۵ نفر یعنی ۱۸/۶۸ درصد جواب منفی داده اند و ۱۸/۱۸ درصد گفته اند که گاهی اوقات نمازمی خوانند.

« چه کسانی در خانۀ شما نماز می خوانند؟ »

   ۵ نفر یعنی ۷۲/۲۲ درصد گفته اند، والدین آنها، نماز می خوانند و۱۳ نفر یعنی ۰۹/۵۹ درصد بیان داشته اند ، هیچ کس درخانه ی آنها نماز نمی خواند .  و ۴ نفر یعنی ۱۸/۱۸ درصد گفته اند فقط مادرشان نماز می خواند . این آمار نشان می دهد ،  خانواده های برخی از آن ها اهل نماز بوده و می توانند الگوهای خوبی برای فرزندان خود باشند .

« چه کسانی نماز خواندن را بلد هستند؟ »

۳ نفرازدانش آموزان نماز را بلدند ولی ۸نفراز آنان نماز را بلد نیستند که لازم است ،آموزش لازم داده شده و رفع اشکال گردد. ۱۱ نفر دیگر نیز قسمتی از نماز را بلدند که نیاز به آموزش و رفع اشکال دارند.

آیا با ساعت برگزاری نماز جماعت در مدرسه مشکلی ندارید؟

همۀ دانش آموزان با ساعت برگزاری نماز (ساعت ۳۰/۱۲ بعد از ظهر ) موافقند ومشکلی با این موضوع ندارند .

 آیا شرایط خواندن نمازجماعت را بلدند ؟”

 ۱۵ نفر یعنی ۱۸/۶۸ درصد شرایط را بلدند ولی ۷ نفر یعنی ۸۱/۳۱ درصدشان شرایط برگزاری نماز جماعت را بلد نیستند و لازم است به این گروه آموزش داده شود.

آیا مکان نمازخانه برای برگزاری نمازجماعت مناسب است؟

بیشتر دانش آموزان یعنی ۸۵ درصد آنان از وضعیت نمازخانه ناراضی بودند . وبقیه نیز تا حدودی راضی بودند.

مصاحبه با بعضی از خانواده های دانش آموزان و مصاحبه با همکاران خود که سابقه کاری آنها بیشتر از بنده بوده است .اکثر اولیای این دانش آموزان معتقد بودند که فرزندانشان در منزل نماز نمی خوانند ولی گاهی اوقات در نماز جماعت مسجد محله شرکت می کنند.عده ای از آنها هم گفتند که فرزندانشان گاهی اوقات نماز می خوانند و در نماز خواندن خود سهل انگاری زیادی دارند و به درستی نمازهای خود را نمی خوانند و هرچه آنها را نصیحت می کنند گوش نمی دهند .

بعضی از همکاران هم معتقد به این موضوع بودند که شرکت دانش آموزان در نماز جماعت مدرسه از روی علاقه نیست و اکثر آنها در زنگ نماز یا نمی آیند یا دیر به نماز جماعت می آیند

 بنا به اظهار نظر اولیا ، بچه ها حتی نسبت به خواندن نمازهای روزانه‌ی خود بی رغبت بودند. و از بعضی از اخلاق و رفتارهای نا مناسب بچه‌هایشان ناراضی بودند. همچنین مواردی را در جامعه مشاهده می‌کردم. وقتی صفهای نماز جماعت مساجد را مشاهده می‌کردم با توجه به اینکه دانش‌آموزان دختر در سن نه سالگی به سن تکلیف می‌رسند اکثر افراد صفهای نماز را ، افراد سالخورده و بزرگسال تشکیل می‌دادند و به ندرت مشاهده می‌کردم که افرادی در سن ابتدایی و یا راهنمایی در صفهای نماز جماعت شرکت کنند.

  جمع آوری اطلاعات

 بعد از رویت این مسئله شروع به جمع آوری شواهد نمودم تا وجود مسئله را تایید کند و در حل آن راهکارهایی ارائه نماییم و برای رسیدن به جواب سوالاتی که داشتم از روشهای زیر استفاده نمودم .

مصاحبه ،

طی مصاحبه ای که با بعضی از خانواده های دانش آموزان و همکاران خود که سابقه کاری آنها بیشتر از بنده بوده است داشتم از آنها این سوال را پرسیدم که ((مهمترین دلایل عدم شرکت دانش آموزان در نماز جماعت مدرسه چیست ؟ )) و آنها نیز پاسخ های زیر را دادند:

متنوع نبودن برنامه های نماز – محیط زندگی ( محیط روستا و محله ای که دانش آموزان در آن زندگی    می کنند ) – نداشتن الگوی مناسب – واگذاری مسئولیت ها به افراد خاص و بر انگیختن حس حسادت بین دانش آموزان – عدم استفاده از تشویق – توسل به زور و اجبار – اهمیت ندادن به نماز مدرسه، از طرف معلمان و کادر مدرسه و عدم شرکت آنان در نماز و  واگذار کردن  وقت اجرای نماز به آخرین لحظات وقت مدرسه.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله توضیح ضرورت و اهمیت نماز برای دانش آموزان اقدام پژوهی معاون پرورشی آموزشگاه

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله توضیح ضرورت و اهمیت نماز برای دانش آموزان اقدام پژوهی معاون پرورشی آموزشگاه

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله توضیح ضرورت و اهمیت نماز برای دانش آموزان اقدام پژوهی معاون پرورشی آموزشگاه

کسب نتایج  پیرامون مقوله توضیح ضرورت و اهمیت نماز برای دانش آموزان اقدام پژوهی معاون پرورشی آموزشگاه

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله توضیح ضرورت و اهمیت نماز برای دانش آموزان اقدام پژوهی معاون پرورشی آموزشگاه

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله توضیح ضرورت و اهمیت نماز برای دانش آموزان  اقدام پژوهی معاون پرورشی آموزشگاه

منابع :

۱- حسینى دشتى ، سید مصطفى ، معارف و معاریف ، انتشارات اسماعیلیان ، قم، ۱۳۶۹ ، ج ۱ ۵ ،

۲- سید رضی ، نهج البلاغه . ترجمه عبد المحمد آیتی ، دفتر نشر فرهنگ اسلامی ، چاپ هفدهم.
۳- عزیزی اراکی ، عباس ، جامع آیات و احادیث نماز جلد ۱ و ۲ ، قم ، انتشارات حوزه علمیه قم ، ۱۳۸۳٫
۴- قاسمی پویا ، اقبال ، راهنمای معلمان پژوهنده ، تهران ، نشر اشاره ، چاپ چهارم ، ۱۳۸۲٫
۵- قرآن مجید.

۶- قلی زاده ، مجتبی ، خلاصه تجربه های برتر مربیان و پرورشی و معلمان از فعالیت های تربیتی مدارس ، به کوشش جمع مولفان ، دبیرخانه جشنواره الگوهای خلاق فعالیتهای تربیتی مدارس مازندران ، ساری ، نشر شوق ، ۱۳۸۹ ،  ص ۲۸۰ .

۷- ایمانی ، محسن ، نماز خواندن کودک ونقش ما  در تربیت عبادی او . پیوند ۲۹۰ ، ۱۳۸۲، ص ۱۶-۱۱ .

برای دانلود اقدام پژوهی معاون پرورشی آموزشگاه و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

63 + = 73