اقدام پژوهی معاون پرورشی آموزشگاه پیرامون مقوله چگونه توانستم دانش آموزان (مخصوصا فرشته را که معلولیت وی را رنج می داد) را به شرکت در نماز جماعت علاقه مند نمایم؟

 اقدام پژوهی معاون پرورشی آموزشگاه پیرامون مقوله چگونه توانستم دانش آموزان (مخصوصا فرشته را که معلولیت وی را رنج می داد) را به شرکت در نماز جماعت علاقه مند نمایم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۵ صفحه

اقدام پژوهی معاون پرورشی آموزشگاه پیرامون مقوله چگونه توانستم دانش آموزان (مخصوصا فرشته را که معلولیت وی را رنج می داد) را به شرکت در نماز جماعت علاقه مند نمایم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی معاون پرورشی آموزشگاه می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی معاون پرورشی آموزشگاه را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی معاون پرورشی آموزشگاه موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله علاقه مند کردن فرشته به شرکت در نماز جماعت

دیباچه مطالب پیرامون مقوله علاقه مند کردن فرشته به شرکت در نماز جماعت

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله علاقه مند کردن فرشته به شرکت در نماز جماعت

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله علاقه مند کردن فرشته به شرکت در نماز جماعت

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله علاقه مند کردن فرشته به شرکت در نماز جماعت

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله علاقه مند کردن فرشته به شرکت در نماز جماعت

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله علاقه مند کردن فرشته به شرکت در نماز جماعت

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با علاقه مند کردن فرشته به شرکت در نماز جماعت

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله علاقه مند کردن فرشته به شرکت در نماز جماعت

اهمیت وضرورت پژوهش

امام علی (ع): نماز رحمت الهی؛ « اگر نماز گزار بداند که چقدر از رحمت(خداوند تعالی ) او را گرفته است، سرش را از سجده برندارد . » انسان حریص و کم طاقت آفریده شده است؛ هنگامی که بدی به او رسد، بی‌تابی کند و هنگامی که خوبی به او رسد، مانع دیگران می‌شود مگر نمازگزاران، آنها که نمازها را مرتباً به جای می آورند.

باتوجه به اهمیت نماز اگر من به این مسأله به طور علمی بپردازم باعث می شود که علاقه ی دانش آموزان به نماز بیشتر شود ، با میل ورغبت و انگیزه ی الهی در نماز جماعت مدرسه شرکت کنند و نظم وآداب نماز را در حین اجرای نماز رعایت کنند حتی باعث می شود دانش آموزان درآینده افرادی نماز خوان بارآیند و تأثیر مثبتی روی اطرافیان خود نیز داشته باشند. ولی اگر به این مسأله به طور علمی نپردازم و علاقه وانگیزه ی بچه ها  را نسبت به نماز به خصوص نماز جماعت مدرسه افزایش ندهم ممکن است علاقه وانگیزه ای در دانش آموزان نسبت به نماز ایجاد نشود و بی نظمی در نماز جماعت مدرسه بیشتر شده و از تعداد شرکت کنندگان درنماز کاسته شود . همچنین امکان دارد درآینده نیز نسبت به نماز کم اهمیت بوده وآن را سبک شمارند که آثارمخربی درزندگی فردی و اجتماعی آنان خواهد گذاشت .اگر می توانستم در رابطه با این موضوع بر روی فرشته نیز همانند دیگر بچه ها تاثیر مثبتی بگذارم رضایتم دوچندان می شد.

قرآن كريم دستور داده تا مسلمانان نماز را به بهترين و زيباترين شكلش، كه جماعت است بخوانند.  حتي در قبل از اسلام، در اديان گذشته نيز، نماز جماعت مورد تأكيد خداوند بوده است.  روايات اسلامي در پاداش و ارزش نماز جماعت فراوان است. در حديث معروفي كه پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) از جبرئيل نقل كرده اند، مي فرمايند:  خداوند متعال وعده داده است كه اگر عدد حاضران در نماز جماعت بيش از ده نفر باشد، اگر تمام درياها  مركب و درخت ها قلم و جن و انس و ملائكه نويسنده شوند، نتوانند ثواب يك ركعت آن را بنويسند. بر اساس احاديث گهربار معصومين (عليهم السلام) رفتن به مسجد براي شركت در نماز جماعت و درك نماز جماعت از ابتداي تكبيرة الاحرام اجر و پاداش بسيار زيادي دارد و نماز جماعت كوتاه و مختصر بر نماز طولاني برتري دارد؛ و نيز پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) فرموده اند: «در نماز جماعت حاضر شويد، اگر چه با دشواري و سختي باشد.»

حضرت امام صادق (عليه السلام) فرمودند: « در زمان پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) مردي به علت نابينايي در نماز جماعت شركت نمي كرد.

روزي به خدمت پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) رسيد و عرض كرد: من نابينايم و صداي اذان را مي  شنوم، اما كسي نيست كه دستم را بگيرد و مرا به مسجد بياورد حضرت فرمودند: طنابي از خانه تا مسجد  قرار بده و با آن خود را به نماز جماعت برسان.»

گرد آوري شواهد (۱)

با توجه به اطلاعاتی که در بیان مسأله توصیف شد بعضي شرکت کنندگان درحین برگزاری نماز با یکدیگر صحبت کرده ونظم نماز را برهم می زدند .مصومه نیز کماکان از صفوف نماز جماعت گریزان بود  این عمل باگذشت حداقل ۳ هفته از برگزاری نماز هر روز تکرار شده و روز به روز از علاقه وانگیزه ی دانش آموزان کاسته شد. بنابراین ، اطلاعاتی را از طریق پرسش نامه بدست آوردم که در بررسي از آن مشخص شد كه :همۀ آنها دوست دارند نماز بخوانند ، و مقدمات نمازرا بلد هستند.

درپاسخ به سؤالاتی از قبیل :

” آیا در خانه نماز می خوانند ؟”

/۱۳ درصد جواب مثبت   ۱۸/۶۸ درصد جواب منفی داده اند و ۱۸/۱۸ درصد گفته اند که گاهی اوقات نمازمی خوانند.

« چه کسانی در خانۀ شما نماز می خوانند؟ »

۷۲/۲۲ درصد گفته اند، والدین آنها، نماز می خوانند و ۰۹/۵۹ درصد بیان داشته اند ، هیچ کس درخانه ی آنها نماز نمی خواند .  و ۱۸/۱۸ درصد گفته اند فقط مادرشان نماز می خواند . این آمار نشان می دهد ،  خانواده های برخی از آن ها اهل نماز بوده و می توانند الگوهای خوبی برای فرزندان خود باشند .

مصاحبه با بعضی از خانواده های دانش آموزان و مصاحبه با همکاران خود که سابقه کاری آنها بیشتر از بنده بوده است .اکثر اولیای این دانش آموزان معتقد بودند که فرزندانشان در منزل نماز نمی خوانند ولی گاهی اوقات در نماز جماعت هایی که در مسجد در ماه های رمضان ودهه ی اول محرم برگزار می شود شرکت   می کنند.عده ای از آنها هم گفتند که فرزندانشان گاهی اوقات نماز می خوانند و در نماز خواندن خود سهل انگاری زیادی دارند و به درستی نمازهای خود را نمی خوانند و هرچه آنها را نصیحت می کنند گوش نمی دهند .

بعضی از همکاران هم معتقد به این موضوع بودند که شرکت دانش آموزان در نماز جماعت مدرسه از روی علاقه نیست و اکثر آنها در زنگ نماز یا نمی آیند یا دیر به نماز جماعت می آیند. بعضی از همکاران با تجربه در مورد فرشته چنین عنوان می کردند که معلولیت و احساس خود کم بینی و همچنین از دست دادن مادر باعث شده که وی از فعالیت های گروهی در رنج و عذاب باشد.

گرد آوری اطلاعات

بعد از رویت این مسئله شروع به جمع آوری شواهد نمودم تا وجود مسئله را تایید کند و در حل آن راهکارهایی ارائه نماییم و برای رسیدن به جواب سوالاتی که داشتم از روشهای زیر استفاده نمودم .

۱- مصاحبه ، طی مصاحبه ای که با بعضی از خانواده های دانش آموزان و همکاران خود داشتم از آنها این سوال را پرسیدم که ((مهمترین دلایل عدم شرکت دانش آموزان در نماز جماعت مدرسه چیست ؟ )) و آنها نیز پاسخ های زیر را دادند:

مشکلات خانوادگی -متنوع نبودن برنامه های نماز – محیط زندگی  – نداشتن الگوی مناسب – واگذاری مسئولیت ها به افراد خاص و بر انگیختن حس حسادت بین دانش آموزان – عدم استفاده از تشویق

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله علاقه مند کردن فرشته به شرکت در نماز جماعت اقدام پژوهی معاون پرورشی آموزشگاه 

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله علاقه مند کردن فرشته به شرکت در نماز جماعت اقدام پژوهی معاون پرورشی آموزشگاه 

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله علاقه مند کردن فرشته به شرکت در نماز جماعت اقدام پژوهی معاون پرورشی آموزشگاه 

کسب نتایج  پیرامون مقوله علاقه مند کردن فرشته به شرکت در نماز جماعت اقدام پژوهی معاون پرورشی آموزشگاه 

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله علاقه مند کردن فرشته به شرکت در نماز جماعت اقدام پژوهی معاون پرورشی آموزشگاه 

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله علاقه مند کردن فرشته به شرکت در نماز جماعت اقدام پژوهی معاون پرورشی آموزشگاه  

 منابع :

۱- حسینى دشتى ، سید مصطفى ، معارف و معاریف ، انتشارات اسماعیلیان ، قم، ۱۳۶۹ ، ج ۱ – ۵ ،

۲- سید رضی ، نهج البلاغه . ترجمه عبد المحمد آیتی ، دفتر نشر فرهنگ اسلامی ، چاپ هفدهم.

۳- عزیزی اراکی ، عباس ، جامع آیات و احادیث نماز جلد ۱ و ۲ ، قم ، انتشارات حوزه علمیه قم ، ۱۳۸۳٫

۴- قاسمی پویا ، اقبال ، راهنمای معلمان پژوهنده ، تهران ، نشر اشاره ، چاپ چهارم ، ۱۳۸۲٫

۵- قرآن مجید.

۶- قلی زاده ، مجتبی ، خلاصه تجربه های برتر مربیان و پرورشی و معلمان از فعالیت های تربیتی مدارس ، به کوشش جمع مولفان ، دبیرخانه جشنواره الگوهای خلاق فعالیتهای تربیتی مدارس مازندران ، ساری ، نشر شوق ، ۱۳۸۹ ،  ص ۲۸۰ .

۷- ایمانی ، محسن ، نماز خواندن کودک ونقش ما  در تربیت عبادی او . پیوند ۲۹۰ ، ۱۳۸۲، ص ۱۶-۱۱ .

۸- حیدری ، غلامحسین ، روش های دعوت کودکان ونوجوانان به نماز در خانواده ، پیوند ۳۳۰ و ۳۳۱ ، ۱۳۸۶ .

برای دانلود اقدام پژوهی معاون پرورشی آموزشگاه و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

95 − 92 =