اقدام پژوهی معاون آموزشی آموزشگاه پیرامون مقوله چگونه توانستم دانش آموزان را به مطالعه و كتابخواني علاقه مند كنم؟

اقدام پژوهی معاون آموزشی آموزشگاه پیرامون مقوله چگونه توانستم دانش آموزان را به مطالعه و كتابخواني علاقه مند كنم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۱ صفحه

اقدام پژوهی معاون آموزشی آموزشگاه پیرامون مقوله چگونه توانستم دانش آموزان را به مطالعه و كتابخواني علاقه مند كنم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی معاون آموزشی آموزشگاه می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی معاون آموزشی آموزشگاه را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی معاون آموزشی آموزشگاه موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان به مطالعه و کتابخوانی

دیباچه مطالب پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان به مطالعه و کتابخوانی

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان به مطالعه و کتابخوانی

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان به مطالعه و کتابخوانی

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان به مطالعه و کتابخوانی

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان به مطالعه و کتابخوانی

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان به مطالعه و کتابخوانی

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با علاقه مند کردن دانش آموزان به مطالعه و کتابخوانی

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان به مطالعه و کتابخوانی

تجزیه، تحلیل و تفسیر اطلاعات جمع آوری شده

اطلاعات جمع آوری شده را که به صورت مجزا و با ذکر جزئیات بود در فرصت مناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار دادم. پس از بررسی ، مساله را در سه بخش و محور زیر تقسیم بندی کردم.

۱- عدم آموزش و آگاهی های لازم در زمینه مطالعه و پژوهش

۲- نداشتن انگیزه و رغبت برای تحقیق و پژوهش و مطالعه

۳- نداشتن تمرکز

در منابعی که مورد مطالعه قرار دادم به سستی جایگاه آموزش و اهمیت دادن به مساله پژوهش و مطالعه به صورت روشمند و برنامه ریزی شده تاکید شده بود. دانش آموزان در ضمن خاطرات خود از بی توجهی به تکالبف و برنامه های پژوهشی اشاره می کردند و انجام آنها را صرفاً برای رفع تکلیف می دانستند. معلمانی که با آنها در این زمینه مشورت و گفت و گو می کردم به نبود امکانات ، آموزش های کافی برای معلمان و نداشتن انگیزه  در معلمان و… اشاره می کردند. معلمان و دانش آموزان به نداشتن مکان مناسب برای انجام آزمایش اشاره می کردند. نداشتن آگاهی و آموزش کافی برای دانش آموزان، سبب شده بود تا هیچ گونه انگیزه و رغبتی برای آنها جهت انجام آزمایش، نمایش، مطالعه ، پژوهش و … نباشد.  بنابراین، یکی دیگر از مشکلات که باید مورد توجه قرار می گرفت مساله انگیزش و رغبت بود. نکته مهم دیگری که در ضمن بررسی شواهد و مدارک به دست آمد مساله تمرکز در دانش آموزان بود. البته دلیل آن نیز این بود که دانش آموزان قلباً و دروناً برای انجام کاری مشتاق نبودند و به نظر می رسید با آموزش های کافی و لازم و ایجاد انگیزه ، این مشکل برطرف شود.

در کل، آنچه از مطالعه و مشاهده به دست آمد این بود که دانش آموزان با مطالعه و روش خلاصه نویسی و مصاحبه و روش های آن آشنایی ندارند؛ در زمینه کتابخوانی و مطالعه، آموزش لازم را ندیده و آن را عملاً تجربه نکرده اند؛ روش های تدریس نوین که در آن بتوان دانش آموزان را فعال و فکور بار آورد کاربرد اندکی داشته است؛ در مدارس، امکاناتی چون آزمایشگاه و کتابخانه وجود نداشته است ؛ والدین در تشویق و ترغیب دانش آموزان به پژوهش و مطالعه و آماده کردن شرایط نقش قابل قبولی نداشته اند؛ در سطح مدرسه، مسابقات کتابخوانی و برنامه هایی که در دانش آموزان رغبت و انگیزه ایجاد نماید برگزار نشده است؛ بازدیدهای علمی در مدارس بسیار کم رنگ بوده است و… .

یکی از نکات مهمی که در مطالعات در این زمینه متوجه آن شدم قدرت فوق العاده انگیزه بود. به همین سبب تلاش کردم تا در برنامه و راهکارها به این مهم توجه ویژه ای داشته باشم. البته باید گفت که بنده نمی توانستم در دانش آموزان ایجاد انگیزه کنم بلکه تنها می توانستم آنها را ترغیب کنم و فکر آنها را تغییر یا اصلاح نمایم و به این ترتیب، بستر را برای ایجاد  و تقویت انگیزه آماده و مهیا سازم. انگیزش موجب برانگیختن عمل و در نهایت ، موجب تغییر در زندگی افراد بشری می شود. بنابراین ، انگیزش درونی، مربوط به نگرش افراد است. انگیزش به دو دسته تقسیم می شود: بیرونی و درونی. انگیزش بیرونی مثل ترس، تایید اجتماعی، شهرت، انعام و… مقطعی و ناپایدارند و هرچند در کوتاه مدت جواب می دهد و موجب تسریع در انجام فعالیتها می شود، موجب ایجاد استرس و ترس و از بین رفتن خلاقیت می شود. بنابراین، ضرورت و اولویت را در به کارگیری انگیزشهای درونی دیدم. به همین سبب، انگشت بر عناصری چون غرور، ایمان، مسئولیت و تعهد، حس پیشرفت و موفقیت و … نهادم.

نکته مهم دیگر ، تمرکز است. تمرکز به دو صورت ارادی و غیرارادی وجود دارد. تمرکز غیر ارادی زمانی است که فرد دروناً و قبلاً مشتاق انجام کاری یا حل مساله ای است. اما تمرکز ارادی زمانی است که فرد در انجام کار یا حل مساله ای با افکار مزاحم و اخلال گر روبه رو می شود و برای اینکه به موفقیت دست یابد تلاش می کند تا بر آن کار و یا مساله متمرکز شود. نداشتن تمرکز دلایلی دارد که از جمله آنها: مجبور بودن برای انجام کاری که تمایل درونی برای انجام آن نیست؛ فشارهای روانی و استرس و ترس است. نسبت مستقیمی بین اهمیت نتیجه عمل و میزان تمرکز  فکری فرد بر آن عمل وجود دارد. تمرکز در انسان آثار و نتایجی دارد که برخی از آن ها عبارتند از: قدرت محاسبه و استدلال قوی، آمادگی ذهنی، تسلط بر احساسات و هیجانات، آرامش، استفاده بهینه از زمان و وقت و … . علاقه مندی و احتیاجات ارتباط تنگاتنگی با تمرکز فکری دارد. فردی که به کاری علاقه مند است یا به آن احتیاج و نیاز دارد تمرکز و دقت بیشتری دارد. یکی از راه های ایجاد تمرکز در دانش آموزان بی میل به مطالعه، تعیین جایزه از طرف معلمان و والدین است.تمرکز فکر با قدرت یادگیری ارتباط مستقیمی دارد.بنابراین، در انتخاب راه حل ها باید به این مساله نیز توجه شود.

پ)انتخاب راه حل ها

با توجه به اطلاعات به دست آمده تصمیم گرفتم راه حل ها و روشهایی را انتخاب کنم. یعنی راهکارهایی که برگزیده ام براساس سه محوری است که در قسمت «تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده» عنوان شده است. همچنین با توجه به تحقیقات و مطالعاتی که داشتم به این نتیجه رسیدم که در مقطع ابتدایی، اولیا و معلمان نقش به سزایی در تقویت انگیزه و مهارت پژوهش و مطالعه دارند. باید بگویم که برخی راهکارها و روشها را از منابع مکتوب و یا از میان پیشنهادات همکاران محترم اتخاذ کرده ام:

۱- آموزش و آگاه سازی والدین درخصوص ارزش و اهمیت مطالعه و كتابخواني و لزوم حمایت و تشویق فرزندان در منزل(×)

۲- فراهم کردن فضای مناسب برای مطالعه در مدرسه

۳- آموزش روش های مطالعه و پژوهش به زبان ساده برای دانش آموزان(×)

۴- اختصاص بخشی از نمره انشا به کتابخوانی(×)

۵- استفاده از روشهای نوین و فعال در تدریس (مثل کاوشگری، پژوهش محور، کنفرانس و…)(×)

۶- برگزاری مسابقات کتابخوانی

۷- برگزاری مسابقات خلاصه نویسی در کلاس(×)

۸- استفاده از تشویق های مکمل در مدرسه با همکاری مدیر مدرسه و والدین محترم(×)

۹- دعوت از پژوهشگران و افراد موفق برای سخنرانی در کلاس و بیان راه های رسیدن به موفقیت

۱۰-   پخش فیلم هایی در خصوص زندگی شخصیتهای برجسته پژوهش و مطالعه در زمینه های علمی و دینی و… که شامل راه های رسیدن به مدارج عالی باشد(×)

۱۱-   برگزاری جلسات کتابخوانی و معرفی کتاب در سطح کلاس و در صورت ممکن در مدرسه(×)

۱۲-  معرفی کتاب جذاب و مناسب توسط معلم و دانش آموزان در هر هفته یا دو هفته(×)

۱۳-   تشویق دانش آموزان جهت عضویت در کتابخانه شهر(×)

۱۴-  انجام تحقیق ساده در زمینه شرح حال شهیدان، دانشمندان و شاعران ایران(×)

۱۵- خواندن روزنامه مناسب ، یک ساعت در هفته(×)

۱۶-  تهیه کارت شناسایی پژوهش برای دانش آموزان از سوی مدرسه

۱۷-ایجاد کتابخانه مناسب برای دانش آموزان و انتخاب مسئول از بین دانش آموزان برای اداره آن

۱۸-    استفاده از روش بازدید علمی در تدریس برخی دروس مثل علوم، مطالعات، هنر و … .

۱۹- آموزش روشهای نمایش خلاق و تشویق دانش آموزان جهت شرکت در نمایش نامه نویسی و اجرای نمایش(×)

از راه کارها و روش های فوق، چند مورد نیازمند امکانات و بودجه بودند و برخی نیز، زمان و فرصت طولانی را طلب می کردند؛بنابراین،پس از مشورت مدیر مدرسه و همکاران، مجبور شدم مواردی را حذف نمایم. مواردی که در برابر آنها علامت (×) وجود دارد برای اجرا انتخاب شدند.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان به مطالعه و کتابخوانی اقدام پژوهی معاون آموزشی آموزشگاه

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان به مطالعه و کتابخوانی اقدام پژوهی معاون آموزشی آموزشگاه

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان به مطالعه و کتابخوانی اقدام پژوهی معاون آموزشی آموزشگاه

کسب نتایج  پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان به مطالعه و کتابخوانی اقدام پژوهی معاون آموزشی آموزشگاه

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان به مطالعه و کتابخوانی اقدام پژوهی معاون آموزشی آموزشگاه

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله  علاقه مند کردن دانش آموزان به مطالعه و کتابخوانی اقدام پژوهی معاون آموزشی آموزشگاه

منابع

۱- آقازاده، محرم؛ راهنمای روشهای نوین تدریس، نشر آییژ، چاپ سوم ۱۳۸۶

۲- احياي نقش راهنمايي و مشاوره اي معلمان؛ گروه مولفان: زير نظر سيد مختار موسوي؛ انتشارت تزكيه ، تهران، ۱۳۸۲

۳- پژوهش در كلاس درس، ديويد هاپكينز، ترجمه وفايي و مرعشي، انتشارات دفتر پژوهش هاي فرهنگي، چاپ اول، ۱۳۸۴

۴- ژان پیاژه،گفتگوی آزاد،کلود برنگیه، ترجمه محمود منصور و دادستان، چاپ دریا،۱۳۵۸،ص۱۳۷

۵- سنه، افسانه و آقازاده، محرم؛ فرهنگ مطالعه و پژوهش، موسسه فرهنگی منادی تربیت، چاپ دوم۱۳۸۰

۶- شجری، رضا؛ ادبیات کودکان در ایران، چاپ شریف، نوبت اول۱۳۸۴٫

۷- شعاري نژاد،  علي اكبر ؛ فلسفه جديد تربيت ، تهران ، اطلاعات ، ۱۳۸۸

۸- شكوهي ، غلامحسين؛ مباني و اصول آموزش  و پرورش؛ مشهد ، به نشر، چاپ۲۷، ۱۳۸۵

۹- قاسمی پویا،اقبال؛ راهنمای عملی پژوهش در عمل،تهران؛ وزارت آموزش و پرورش، پژوهشکده تعلیم و تربیت،۱۳۸۰٫

۱۰-   قاسمی پویا، اقبال، راهنمای معلم پژوهنده،تهران،لوح زرین ،۱۳۸۲٫

برای دانلود اقدام پژوهی معاون آموزشی آموزشگاه و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

5 + 2 =