اقدام پژوهی مشاور پیرامون مقوله چگونه می توان با آموزش مهارت ها و روشهای زندگی سلامت روحی و روانی دانش آموزان را تقویت نمود ؟

اقدام پژوهی مشاور پیرامون مقوله چگونه می توان با آموزش مهارت ها و روشهای زندگی سلامت روحی و روانی دانش آموزان را تقویت نمود ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۵۶ صفحه

اقدام پژوهی مشاور پیرامون مقوله چگونه می توان با آموزش مهارت ها و روشهای زندگی سلامت روحی و روانی دانش آموزان را تقویت نمود ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی مشاور می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی مشاور را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی مشاور موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله آموزش مهارت ها و روشهای زندگی سلامت روحی و روانی دانش آموزان

دیباچه مطالب پیرامون مقوله آموزش مهارت ها و روشهای زندگی سلامت روحی و روانی دانش آموزان

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله آموزش مهارت ها و روشهای زندگی سلامت روحی و روانی دانش آموزان

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله آموزش مهارت ها و روشهای زندگی سلامت روحی و روانی دانش آموزان

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله آموزش مهارت ها و روشهای زندگی سلامت روحی و روانی دانش آموزان

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله آموزش مهارت ها و روشهای زندگی سلامت روحی و روانی دانش آموزان

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله آموزش مهارت ها و روشهای زندگی سلامت روحی و روانی دانش آموزان

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با آموزش مهارت ها و روشهای زندگی سلامت روحی و روانی دانش آموزان

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله آموزش مهارت ها و روشهای زندگی سلامت روحی و روانی دانش آموزان

تجزیه وتحلیل وتفسیر داده ها

براساس پژوهش هاي انجام شده عواملي نظير عزت نفس، مهارت هاي بين فردي، برقراري ارتباط مطلوب، تعيين هدف، تصميم گيري، حل مساله، تعيين و شناسايي ارزشهاي فردي در پيشگيري و يا كاهش ابتلاء نوجوانان به انواع ناهنجاري هاي رفتاري و اختلالات رواني و افزايش سطح سلامت روان آنان نقش موثري دارد. فقدان اين مهارت ها موجب مي شود كه فرد در برابر فشارها و استرس ها به رفتارهاي غيرموثر و ناسازگارانه روي آورد. آموزش چنين مهارت هايي در كودكان و نوجوانان حساس كفايت، توانايي موثر بودن غلبه كردن بر مشكل، توانايي برنامه ريزي، رفتار هدفمند و متناسب با مشكل را به وجود مي آورد. (طارميان، ۱۳۷۸)

بنابراين كسب مهارت هاي زندگي در كنار كسب علم و دانش و تغيير متناسب نگرش ها و ارزشها و تقويت رفتارهاي مناسب به رفتارهاي سالمي مي انجامد كه خود مشكلات و موانع سلامتي رواني را كاهش مي دهد. و در نتيجه بهداشت رواني را ارتقاء مي بخشد.

امروزه در سراسر جهان بر اهميت بهداشت رواني تاكيد مي شود و روز به روز با انجام تحقيقات وسيع و گوناگون اهميت و نقش آن در زندگي فردي و اجتماعي آشكارتر مي گردد. بطوريكه سال ۲۰۰۱ ميلادي از طرف سازمان بهداشت جهان، تحت عنوان سال جهاني «بهداشت جهاني» اعلام گرديد. سازمان مذكور در اين سال شعار «غفلت بس است، مراقبت كنيم.» را جهت آشكارتر ساختن اهميت موضوع مطرح نمود. (سازمان بهداشت جهاني، ۲۰۰۱)

اين امر نشان دهنده آن است كه بهداشت رواني موضوعي است كه بايد در سطح جهاني مورد توجه قرار گيرد. يكي از دلايلي كه در اهميت اين موضوع مطرح است شيوع روزافزون ابتلاء به انواع اختلالات رواني در سطح جهان است و دليل مهم ديگر آن، اهميت و ضرورت پيشگيري از بيماريهاي رواني است. در واقع مي توان گفت عمده ترين هدف بهداشت رواني پيشگيري است كه اين پيشگيري در ۳ جنبه بهداشت رواني مطرح مي شود: و از ۳ نوع پيشگيري كه در بهداشت رواني مطرح مي شود پيشگيري اوليه مورد توجه بيشتري قرار مي گيرد. در پيشگيري اوليه جمعيت سالم در جامعه مورد نظر هستند و تمام اقداماتي كه در اين حيطه صورت مي گيرد در جهت آماده سازي افراد و فراهم نمودن شرايط مناسب براي زندگي سالم از تمام جنبه هاي جسماني، رواني و اجتماعي مي باشد. بنابراين هدف، افزايش آگاهي و توانايي افراد در برخورد صحيح و مناسب با رويدادهاي زندگي و با يكديگر مي باشد.

(حسيني، ۱۳۷۸) معتقد است، آموزش اساسي ترين روش پيشگيري اوليه است. از طرفي ديگر مهم ترين و موثرترين دوره سني جهت آموزش پيشگيرانه دوره نوجواني است. به همين دليل متخصصين بهداشت رواني آموزش پيشگيرانه در دوره نوجواني را مورد توجه بسيار قرار مي دهند.
پژوهش ها نشان مي دهند كه آموزش مهارت هاي زندگي به ارتقاء بهداشت رواني كودكان و نوجوانان و ابعاد مختلف زندگي كمك مي كند و از اساسي ترين برنامه هاي پيشگيرانه در سطح اوليه به شمار مي رود. سلامتي بخش اصلي يك زندگي شاد است و مدارس نقش مهمي در آگاه ساختن نوجوانان پيرامون مسائل بهداشتي و سلامتي و آموزش علوم زندگي به آنان دارند.

امروزه عليرغم ايجاد تغييرات عميق فرهنگي و تغيير در شيوه هاي زندگي بسياري از افراد در رويايي با مسائل زندگي فاقد توانايي هاي لازم و اساسي هستند و همين امر آنان را در مواجهه با مسائل و مشكلات روزمره و مقتضيات آن آسيب پذير ساخته است. پژوهش هاي بي شمارنشان داده اند كه بسياري از مشكلات بهداشتي و اختلالات رواني- عاطفي ريشه هاي رواني و اجتماعي دارند.

پيشرفت علمي و تكنولوژي در سال هاي اخير انسان ها را با انبوهي فزاينده از مسائل گوناگون مواجه ساخته است. كار، تحصيل و فشارهاي رواني- اجتماعي از جمله مسائلي هستند كه اغلب نوجوانان و جوانان با آنها روبرو هستند. توانايي حل موثر مسائل مذكور و مشكلات مشابه از جمله مهارت هاي مهم و مفيدي هستند كه نقش تعيين كننده اي در تامين سلامت رواني و موفقيت فرد در نتيجه زندگي سالم و اثربخش دارند. همه انسانها بطور فطري توانايي حل مشكلات زندگي را دارند وليكن اين توانايي بايد مطابق با شرايط و موقعيت فرد پرورش يابد بطوريكه به عنوان مهارت هاي كارآمد در آنان دروني شود. متاسفانه طبق بررسيهاي انجام شده توانايي ها و مهارت هاي عملي و سازشي بسياري از نوجوانان و جوانان كشور ما براي حل موثر مسائل زندگي فردي و اجتماعي آنان كفايت نمي كند. بنابراين آموزش مهارت هاي زندگي با تاكيد بر مهمترين مسائل فردي و اجتماعي نوجوانان به عنوان اصل مهم و انكارناپذير است كه تاكنون عليرغم توجه خاص بسياري از كشورهاي جهان و تاكيد خاص «سازمان بهداشت جهاني»، جاي آن در برنامه هاي تحصيلي مدارس كشورمان خالي مانده است. البته اخيراً گام هايي برداشته شده است كه نيازمند توجه علمي و تخصصي بيشتري مي باشد.

آموزش مهارت هاي زندگي بر يادگيري مشاركتي و عملي مي باشد. اين گونه فعاليت ها در افزايش سلامتي و پيشگيري اوليه از بروز مشكلات و همچنين كمك به نوجوان جهت يادگيري رفتارهاي مثبت و حفظ سلامت رواني خويش بسيار اثربخش است. بنابراين برنامه بهداشت مدارس و مداخلات پيشگيرانه مبتني بر مدرسه مي توانند در جهت ايجاد رفتارهاي سالم و افزايش آگهي دانش آموزان در جهت تمرينات حمايت كننده از سلامتي جسماني، رواني و اجتماعي و به طور كلي مهارت هاي زندگي بكار گرفته شوند. بنابراين از طريق اينگونه برنامه ها نوجوانان نسبت به سلامتي شان مسئوليت پذير مي شوند، تصميمات بهداشتي مناسبي را اتخاذ مي نمايند و به طور كلي سبك زندگي سالمي را در طول نوجواني آغاز مي كنند و در طول زندگي تداوم مي بخشند. اين امر نوجوانان را قادر مي سازد كه طبق استعدادهاي بالقوه خويش عمل نمايند و آماده رويارويي با تغييرات و نيازهاي زندگي آينده شوند.

بهداشت رواني و اهميت پيشگيري اوليه در مدارس

بهداشت رواني را حالت سازگاري نسبتاً خوب، احساس بهزيستي و شكوفايي توان و استعدادهاي شخصي تعريف كرده اند. اين اصطلاح عموماً براي كسي به كار مي رود كه در سطح بالايي از سازگاري و انطباق رفتاري و عاطفي عمل مي كند ، نه كسي كه صرفاً بيمار نيست از سويي علم سلامت روان، شاخه اي از علم بهداشت است كه با پيشگيري از اختلالات رواني در حفظ شيوه هاي بهينه زندگي و بهداشت عاطفي سروكار دارد. علم سلامت روان فرآيندي هميشگي است كه از بدو تولد تا هنگام مرگ ادامه مي يابد.

بهداشت رواني از پيشينه اي به قدمت انسان متمدن و تاريخ چه اي كوتاه به لحاظ علمي، برخوردار است. با اينكه فلاسفه هزاران سال در خصوص «سعادت» داد سخن مي دادند صرفاً در سال ۱۹۰۸ بود كه نخستين جمعيت براي سلامت روان تاسيس گرديد. در سال ۱۹۱۹ «جامعه ملي سلامت روان» تشكيل شد كه به تدريج به «كميته بين المللي سلامت روان» تبديل شد و نشريه اي به نام «سلامت روان» منتشر شد تا يافته هاي جديد را از سراسر جهان گردآوري كند و ارتباط و همكاري دست اندركاران حوزه را تسهيل نمايد. پيشگيري يك  فرايند فعال پيشگيرانه است كه افراد و گروهها را جهت مقابله با چالشها و تغييرات زندگي توانمند مي سازد و از طريق ايجاد و تقويت شرايطي كه رفتار مناسب و مفيد و سبك زندگي سالم را ترويج مي دهند، جريان مي يابد. (بنارد و فافوگليا، ۱۹۹۱)

«لافكوئيست» (۱۹۸۳) پيشگيري را اينگونه تعريف نمود:

«يك فرايند فعال توانمند جهت ايجاد شرايط و ويژگيهاي فردي است كه سلامتي و بهداشت افراد را بهبود مي بخشد.» (به نقل از كانينگهام، ۲۰۰۰، ص۲)

اين تعريف نه تنها شامل رشد ويژگي هاي مثبت و بهبودپذير فرد است بلكه شامل ايجاد شرايط محيطي و عوامل حمايتي كه رشد سالم نوجوانان را ترويج مي دهد، نيز هست. (كانينگهام، ۲۰۰۰)
كاپلان (۱۹۶۴) پيشگيري اوليه در بهداشت رواني را چنين تعريف مي كند: «كاهش در ميزان بروز موارد اختلال رواني در يك جامعه بوسيله مقابله كردن با شرايط آسيب زا قبل از اين كه ايجاد شوند. هدف آن پيشگيري از بيمار شدن يك فرد خاص نيست. در مقابل، كوشش مي كند كه خطر ابتلاء به اختلالات را در كل جامعه مورد نظر كاهش دهد». (به نقل از شاملو، ۱۳۷۸، ص۱۹)
مزلو و همكاران (۱۹۹۳) سه مرحله اساسي تلاشهاي برنامه پيشگيرانه در مدارس را شرح داده اند:
تلاشهاي اوليه كه تحت عنوان مداخله اوليه است بر دانش آموزاني متمركز است كه قبلاً نشانه هايي از مشكلات سازگاري نشان داده اند. اگرچه اين تلاشها بخش مهمي از راهبرد كلي پيشگيري است اما پيشگيري نيست.

تلاشهاي ثانويه به پيشگيري بيشتر نزديك هستند و بر رشد ويژگي هاي سازگارانه فردي دانش آموزان تمركز دارند كه از طريق برنامه هاي مشاوره اي مبتني بر مدرسه صورت مي پذيرد.
تلاشهاي نوع سوم با هدف پيشگيرانه و از طريق بررسي شرايط جهت اصلاح محيط آموزشي كه زمينه هاي رشدي دانش آموزان را شكل مي دهد فعاليت مي كنند.

از آنجايي كه نوجوانان امروزي نيروي كار آينده هستند، ضروري است كه والدين، مدارس و جوامع، محيط سالمي را فراهم كنند تا آگاهي دانش آموزان در مورد رفتارهاي سالم و فعاليت هاي حمايت كننده از سلامتي افزايش يابد. اين اهداف مي تواند از طريق به كارگيري برنامه بهداشت مدارس و برنامه راهنمايي و مشاوره ميسر گردد تا بدين وسيله نوجوانان نسبت به سلامتي شان احساس مسئوليت داشته باشند و تصميمات بهداشتي مناسبي اتخاذ نمايند. در ضمن شواهد بسياري اثربخشي برنامه هاي پيشگيرانه مبتني بر مدرسه را در افزايش بسياري از نتايج و پيامدهاي مطلوب از جمله بهبود عملكرد تحصيلي، بهبود رفتاري، كاهش رفتارهاي خطرآفرين بين دانش آموزان پيشرفت در محيط مدرسه اثبات مي كنند. (كاون و ديگران، ۱۹۹۶، ويسبرگ و ديگران ۱۹۹۸، به نقل از وليت، ۲۰۰۱)

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله آموزش مهارت ها و روشهای زندگی سلامت روحی و روانی دانش آموزان اقدام پژوهی مشاور 

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله آموزش مهارت ها و روشهای زندگی سلامت روحی و روانی دانش آموزان اقدام پژوهی مشاور 

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله آموزش مهارت ها و روشهای زندگی سلامت روحی و روانی دانش آموزان اقدام پژوهی مشاور 

کسب نتایج  پیرامون مقوله آموزش مهارت ها و روشهای زندگی سلامت روحی و روانی دانش آموزان  اقدام پژوهی مشاور

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله آموزش مهارت ها و روشهای زندگی سلامت روحی و روانی دانش آموزان اقدام پژوهی مشاور

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله آموزش مهارت ها و روشهای زندگی سلامت روحی و روانی دانش آموزان  اقدام پژوهی مشاور

فهرست منابع

۱٫ آزاد، حسين، نجات، حميد (۱۳۷۸). «سلامت روان از ديدگاه اليس». فصلنامه علمي-پژوهشي اصول بهداشت رواني. سال اول. شماره ۴
۲٫ادبي، راضيه (۱۳۷۹)، «بررسي رابطه پايگاه هويت و سلامت رواني در اوايل و اواسط نوجواني».
۳٫  حسيني، سيدابوالقاسم (۱۳۷۸). «مفاهيم و اهداف بهداشت رواني». فصلنامه علمي – پژوهشي اصول بهداشت رواني. سال اول. شماره اول .
۴٫    سازمان بهداشت جهاني. برنامه آموزش مهارتهاي زندگي. ترجمه: نوري قاسم آبادي، ربابه، محمدخاني، پروانه (۱۳۷۷).
۵٫   طارميان، فرهاد (۱۳۷۸). «مهارتهاي زندگي تعاريف و مباني نظري». مجله ژرفاي تربيت، سال اول، شماره ۴ .
۶٫    طارميان، فرهاد، ماهجوتي، هيار، فتحي، طاهر (۱۳۷۸). مهارتهاي زندگي، چاپ دوم، تهران، انتشارات تربيت

برای دانلود اقدام پژوهی مشاور و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

− 1 = 2