اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی پیرامون مقوله چگونه توانستم با راهکارهای اثربخشی پرسش شفاهی درس را افزایش دهم ؟

اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی پیرامون مقوله چگونه توانستم با راهکارهای اثربخشی پرسش شفاهی درس را افزایش دهم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۳۶ صفحه

اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی پیرامون مقوله چگونه توانستم با راهکارهای اثربخشی پرسش شفاهی درس را افزایش دهم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله افزایش راهکارهای اثربخشی پرسش شفاهی درس

دیباچه مطالب پیرامون مقوله افزایش راهکارهای اثربخشی پرسش شفاهی درس

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله افزایش راهکارهای اثربخشی پرسش شفاهی درس

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله افزایش راهکارهای اثربخشی پرسش شفاهی درس

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله افزایش راهکارهای اثربخشی پرسش شفاهی درس

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله افزایش راهکارهای اثربخشی پرسش شفاهی درس

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله افزایش راهکارهای اثربخشی پرسش شفاهی درس

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با افزایش راهکارهای اثربخشی پرسش شفاهی درس

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله افزایش راهکارهای اثربخشی پرسش شفاهی درس

یافته های علمی

معلمان می‌توانند با ایجاد جوی صمیمی در کلاس و حس رقابتی دوستانه همه دانش آموزان را مشتاق پاسخ دادن به سوالات نمایند. چرا که یکی از راه‌های مهم برای یادگیری مطالب درسی طرح پرسش است، این گونه درس مرور می‌شود و شاگردان با اِشکال درسی یکدیگر آشنا می‌شوند؛ چه بسا چنین مُشکلات درسی برای اکثر آنان پیش آمده و قادر به پرسیدن نشده باشند. پرسش دقت دانش آموزان را بالا می‌برد، با نمونه سوالات آشنا می‌شوند و…

بنابراین، می‌توان کارکردهای پرسش در کلاس درس را بدین شرح مطرح ساخت:

۱٫کسب اطلاع از مطالعه روزانه دانش آموزان.

۲٫کنترل تعامل بین معلم و شاگرد. مهارت‌های پرسش در کلاس درس

۳٫ایجاد علاقه و تحریک حس کنجکاوی بچه‌ها.

۴٫تشخیص مشکلات درسی دانش آموزان.

۵٫به حداکثر رساندن فعالیت کلاسی بین شاگردان.

۶٫ارزیابی میزان اطلاعات پاسخ دهندگان از آموزه‌های درسی.

۷٫تقویت تفکر دانش آموزان.

۸٫تشویق بچه‌ها به مشارکت در بحث‌های کلاسی و ارزشمند بودن شرکت آنان.

۹٫جلب توجه دانش آموزان و افزایش تمرکز آن‌ها با طرح سوالات ناگهانی.

۱۰٫تشویق شاگردان برای ارزیابی دیدگاه‌های همکلاسی ها.

۱۱٫مرور دروس گذشته و آشنایی با مباحث دروس بعد.

به بعضی از روشهای فعال تدریس که در آموزش دروس استفاده می شود می توان به موارد ذیل اشاره کرد روش بحث گروهی

– روش مشارکتی

– روش همیاری

– روش تدریس خرد

– روش حل مسئله

– روش پرسش و پاسخ

– روش بارش مغزی  ذهن انگیزی

که در اینجا به چهار روش اول پرداخته می شود

– روش تدریس به شیوه بحث گروهی:

روش تدریس به شیوه بحث گروهی ، گفت و گویی سنجیده و منظم در باره ی موضوعی خاص و مورد علاقه ی مشترک شرکت کنندگان در بحث است . در این روش ، دانش آموزان با شرکت فعال در فعالیت های کلامی ابعاد مختلف یک مساله را مورد بحث قرار می دهند و در پایان نسبت به آن شناخت عمیق تری به دست می آورند. همچنین درک می کنند که دیگران نیز نظریاتی دارند وباید به نظریات آنان احترام گذاشت . استدلال کردن و گوش دادن به حرفهای دیگران را می آموزند و دارای روحیه ی تحمل آرا می گردند. همچنین از طریق بحث گروهی ، روابط گروهی را تمرین می کنند. در این روش ، وظیفه ی اصلی معلم تحلیل و ارزش یابی جریان بحث ، منطق ، سازمان و صحت مطالب گفته شده است . البته او می تواند نقش هدایت کننده ی بحث را داشته باشد و هر جا که بحث به بن بست برسد یا از مسیر اصلی خارج شود ، آن را به مسیر اصلی هدایت کند. هم چنین باید مراقب باشد که افراد بخصوصی ، بحث را به خود اختصاص ندهند

– موضوعهایی که بتوان درباره آن نظرات مختلف و متفاوت ارائه داد. فراگیران درباره موضوع، اطلاعات لازم را داشته باشند یا بتوانند کسب کنند. موضوع موردعلاقه مشترک شرکت کنندگان در بحث باشد.

(در این روش، شاگردان بیش از استفاده از کتاب یا معلم، خود مولف به یافتن نتایج، اصول و راه حلها هستند و این در صورتی است که شاگردان به موضوع علاقه مند باشند.)

موضوعاتی چون ریاضیات، علوم طبیعی، مهندسی و … برای بحث گروهی کارآیی ندارند و در عوض علومی چون علوم اجتماعی، تاریخ، اقتصاد، فلسفه، علوم سیاسی و روان شناسی و جامعه شناسی با این روش قابلیت تدریس دارند.

درباره موضوعاتی که دانش آموزان کمتر به آن علاقه مند هستند معلم باید به نوعی در دانش آموزان ایجاد علاقه کند و در آنها حساسیت بوجود آورد مثلاً با طرح سوال، پخش یک فیلم و …

به عبارت دیگر، اجرای مطلوب روش بحث گروهی تا اندازه زیادی بستگی به شخصیت معلم دارد. معلمی که از این روش استفاده می کند باید قدرت تصمیم گیری داشته باشند. و طوری بحث را هدایت کند که موضوع به بیراهه کشیده نشود.

مراحل اجرای روش بحث گروهی

مرحله اول: آمادگی و برنامه ریزی

۱- انتخاب موضوع :

موضوعات و عناوین روش بحث گروهی و ارتباط آنها با هدف، باید در قالب کلمات و جملات صریح و روشن بیان شود.

۲- فراهم کردن زمینه های مشترک:

قبل از شروع بحث گروهی، لازم است سطح اطلاعات شاگردان درباره موضوع یکسان شود.

۳- تعیین نحوه آرایش شبکه های ارتباطی:

ترتیب قرار گرفتن و نشستن فراگیران، در نوع ارتباط موثر است.

– رهبر گروه

– شاگردان

– شخص مهمان

– ناظر یا ارزیاب

مرحله دوم: روش اجرای بحث گروهی

۱- وظایف معلم در روش بحث گروهی

الف: فراهم کردن امکانات

ب: شرکت در بحث:

معلم موظف است در شروع بحث، تحت عنوان مقدمه هدف و ضوابط بحث گروهی را شرح دهد و باید نقش خود را در جریان بحث تا حد یک شنونده کاهش دهد.

ج: کنترل و هدایت بحث

۲- وظایف شاگردان در جریان بحث گروه

معلم باید نقش شاگردان را بدقت به آنان بیاموزد. شاگردان باید درباره موضوع از قبل، مطالعه کنند وسط حرف دیگران نپرند. با یکدیگر صحبت نکنند، کاملاً به صحبتهای دیگران گوش کنند، انتظار نداشته باشند که نظر آنها حتماً پذیرفته شود.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله افزایش راهکارهای اثربخشی پرسش شفاهی درس اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی 

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله افزایش راهکارهای اثربخشی پرسش شفاهی درس اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی 

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله افزایش راهکارهای اثربخشی پرسش شفاهی درس اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی 

کسب نتایج  پیرامون مقوله افزایش راهکارهای اثربخشی پرسش شفاهی درس اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی 

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله افزایش راهکارهای اثربخشی پرسش شفاهی درس اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله افزایش راهکارهای اثربخشی پرسش شفاهی درس اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی 

منابع قابل استفاده :

– الیس ، سوزان ووالن . آشنایی با یادگیری از طریق همیاری ،ترجمه طاهر رستگار ومجید ملکان،نشرنی ، تهران ،چاپ هفتم ،۱۳۸۲

– بروس ، چویس،ویل ،مارشال ،الگوهای تدریس ۲۰۰۰ ، ترجمه محمد رضا بهرنگی ، نشر کمال تربیت تهران ،چاپ اول ،۱۳۸۰ .

– شعبانی ، حسن ، مهارت های آموزشی ، روش ها وفنون تدریس ، انتشارات سمت ، تهران ،۱۳۸۴ .

– حایری زاده ، قاسم خان ، سودابه ، محمد حسین ، یادگیری از طریق همیاری ، نشرنی ،تهران ، چاپ چهارم ، ۱۳۸۴ .

– کرامتی ، محمد رضا ، الگوهای برتر تدریس ، یادگیری مشارکتی ، نشر فراانگیزش ، مشهد ،چاپ دوم ،۱۳۸۴ .

– رقابت یا رفاقت در کلاس ، مجله روانشناسی تربیتی ، دانشگاه تهران ، سال سی ویکم ، شماره ۲ ، پاییز وزمستان ۱۳۸۰ . ۲۹

برای دانلود اقدام پژوهی دبیر مطالعات اجتماعی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

− 2 = 8