اقدام پژوهی دبیر فیزیک پیرامون مقوله چگونه می توانم درک مفاهیم فیزیک را برای دانش آموزانم تسهیل کنم؟

اقدام پژوهی دبیر فیزیک پیرامون مقوله چگونه می توانم درک مفاهیم فیزیک را برای دانش آموزانم تسهیل کنم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۸ صفحه

اقدام پژوهی دبیر فیزیک پیرامون مقوله چگونه می توانم درک مفاهیم فیزیک را برای دانش آموزانم تسهیل کنم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی دبیر فیزیک می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی دبیر فیزیک را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی دبیر فیزیک موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله تسهیل درک مفاهیم فیزیک برای دانش آموزانم

دیباچه مطالب پیرامون مقوله تسهیل درک مفاهیم فیزیک برای دانش آموزانم

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله تسهیل درک مفاهیم فیزیک برای دانش آموزانم

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله تسهیل درک مفاهیم فیزیک برای دانش آموزانم

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله تسهیل درک مفاهیم فیزیک برای دانش آموزانم

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله تسهیل درک مفاهیم فیزیک برای دانش آموزانم

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله تسهیل درک مفاهیم فیزیک برای دانش آموزانم

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با تسهیل درک مفاهیم فیزیک برای دانش آموزانم

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله تسهیل درک مفاهیم فیزیک برای دانش آموزانم

وظايف دبير :

* دقت در رفتار دانش آموزان و كنترل آنها

* نظارت بر نحوه ي تدريس و نحوه ي توجه دانش آموزان

* رفع اشكالات دانش آموزان قبل از تدريس

* ارائه راهنمائي هاي لازم بعد از تدريس و توضيح ابهامات احتمالي

* دادن امتياز مثبت متناسب با فعاليت گروهها

* تشويق گروههاي برتر

بدين ترتيب به طور خلاصه مي توان گفت در روش جديد يك گروه از دانش آموزان درس را تدريس مي نمودند و گروههاي ديگر با دقت به توضيحات آن ها توجه مي كردند و اشكالات درسي توسط خود دانش آموزان مورد بحث قرار مي گرفت . و بنده فقط نقش مشاهده اي داشتم و در موارد لازم راهنمايي هايي را جهت رفع نواقص ارائه مي نمودم .

نتايج حاصل از اجراي روش جديد

به گونه اي كه مشاهده كرديم ، هر گروه در هر جلسه موظف بود يك قسمت از مبحث درسي را مطالعه و به صورت power point به كلاس ارائه دهد و تدريس نمايد و تمام افراد گروه در تدريس شركت مي كردند . مثلاً يك نفر در مورد كارصحبت مي كند ، يك نفر فرمولهاي مربوط به آن را توضيح مي دهد و مثال حل مي كند و بر كار آنها نظارت دارد و يك نفر به سوالات و اشكالات دانش آموزان پاسخ مي دهد . با اين تقسيم كار مطالعه ي يك مبحث كار دشواري نبود . بهمين دليل دانش آموزان با همكاري يكديگر مي توانستند ميزان يادگيري خود را بيافزايند و اوقات بيكاري مضاعف در منزل براي آنها ايجاد نمي شود به اين ترتيب نتايج عبارتند از :

* افزايش اشتياق و علاقه ي دانش آموزان به يادگيري مطالب كتاب

* كاهش آثار منفی امتحان يعني اضطراب و نگراني و ترس

* ميل به رقابت در ميان گروهها و يادگرفتن طرح كردن سوال و حل كردن سوالات متنوع و بيشتر

* دقت در جزئيات كتاب و بحث و بررسي مطالب مبهم كتاب

* مشاركت دانش آموزان در امر ياددهي ـ يادگيري و از بين رفتن احساس خستگي جهت حضور در كلاس

* حضور دانش آموزان در كلاس با شور و نشاط خاص

* جذاب شدن مطالب درسي براي دانش آموزان

 بيان محدوديتها و موانع

بالاخره به دنبال هر طرحي مشكلات و موانعي وجود دارد ولي بعضي از مشكلات در آينده به منفعت نظام آموزشي است . ولي به نظر من اين طرح حداقل مشكلات را دارد .

چرا كه در طرح همياري درهر جلسه تايپ كردن سوالات و تكثير آن مشكلات هزينه اي را به همراه دارد ، ولي در اين روش نيازي به تكثير سوال و مصرف كاغذ نيست ، چرا كه سوالات آزمون به صورت power point روي پرده نمايش داده مي شود .

و در اختيار دانش آموزان قرار مي گيرد و تنها مشكل كوچكي كه اين طرح ممكن است داشته باشد ، مجهز نبودن بعضي از مدارس به سيستم ويدئو پروجكشن است كه آن هم در مورد دبيرستانهاي داخل شهر امروزي بعيد است .

مشکلات تدریس درس فیزیک :

فیزیک به عنوان علم یافتن قوانین حاکم بر طبیعتی است که انسان از بدو خلقت در  تعامل با آن بوده و در خصوص آن تفکر می کرده است و بی شک برای تمام رخدادها و مسائل موجود در طبیعت در ذهن خودش راه حل هایی ارائه کرده است که اکثر آنها نادرست است .

هرگاه حل درست یک مسله علمی از ذهن عامه مردم دور باشد , جواب غلط ولی نزدیک به ذهن بیشترمورد پذیرش قرار می گیرد .

اینکه آیا خورشید به دور زمین می گردد یا زمین به دور خورشید ، مسأله ای نیست که در زمان خودش حتی در زمان فعلی راه حل درستش قابل فهم تراز جواب غلط آن باشد، تدریس فیزیک از آنجا با دشواری روبروست که بشربه دلیل ذات جستجو گر خویش  برای تمام واقعیت ها ، درست یا غلط راه حل هایی ارائه کرده است . گاهی ستاره ها را ارابه های آتشین خدایان می داند که روزها در استراحت وشب ها در حل جنگ و ستیزند و زمین را بر شاخ گاو ، گاو را بر پشت ماهی تصور  ,و کوچکترین قسمت اجسام را مولکول فرض می کند علت سقوط اجسام و بالارفتن دود را اینگونه فرض می کند که اجسام از زمین منشأ گرفته و آتش از آسمان .اگر چه امروزه این تفکرات برای ما نابخردانه است  ، ولی واقعیت اینست که وجود داشته و امروز هم به نوبه خود ذهن دانش آموزان پر از جوابهای غیر منطقی است به خصوص در محدوده فیزیک کلاسیک . شما اگر ۱۰ بار تکرار کنید که پرتاب در راستای قائم یک حرکت با شتاب ثابت است ، باز هم بیش از ۷۰ درصد دانش آموزان در مورد اینکه شتاب اجسام هنگام بالارفتن بیشتر است یا پائین آمدن جواب غلط می دهند .

اگر بارها بیان کنید که در شلیک گلوله به مقوا اندازه نیروی گلوله به مقوا بیشتر است یا  مقوا به گلوله ، باز جوابشان غلط است . در مبحث الکتریسیته, فشارو…. نیزکم وبیش همین مشکلات وجود دارد .

پس دبیران فیزیک ب دو کاررا باید  انجام دهند . اول اینکه ذهن دانش آموزان را از آموخته های غلط خالی کنند و سپس واقعیتهای موجود را جانشین سازند. این کار در واقع به منزله ی تغییر جهت رودخانه است از سراریزی به سر بالایی . در فیزیک جدید به دلیل اینکه ذهن دانش آموزان تقریباً خالی  از اطلاعات است کار راحت تر به نظر می رسد ولی مشکل این است که در این خصوص ما دبیران نیز به اندازه کافی اطلاعات نداریم وهنوز به درک کاملی از مطلب نرسیدیم تا بتوانیم آن را به خوبی بیان کنیم هرگز با حوصله در آزمایشگاه پدیده فوتوالکتریک ، تابش جسم سیاه ، و کار با نیم رسانا را تمرین نکردیم به همین دلیل به سرعت از آنها می گذریم .

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله تسهیل درک مفاهیم فیزیک برای دانش آموزانم اقدام پژوهی دبیر فیزیک

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله تسهیل درک مفاهیم فیزیک برای دانش آموزانم اقدام پژوهی دبیر فیزیک

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله تسهیل درک مفاهیم فیزیک برای دانش آموزانم اقدام پژوهی دبیر فیزیک

کسب نتایج  پیرامون مقوله تسهیل درک مفاهیم فیزیک برای دانش آموزانم اقدام پژوهی دبیر فیزیک

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله تسهیل درک مفاهیم فیزیک برای دانش آموزانم اقدام پژوهی دبیر فیزیک

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله تسهیل درک مفاهیم فیزیک برای دانش آموزانم اقدام پژوهی دبیر فیزیک 

فهرست منابع

* جويس ، بروس و همكاران ،(۱۹۹۵)، الگوهاي تدريس ، ترجمه محمد رضا بهرنگي ، تهران : نشرساوالان.

* شفيع آبادي ، عبدالله ، (۱۳۸۹)،پويايي گروهي و مشاور گروهي ، تهران: انتشارات توس.

* بازرگان ، عباس ،(۱۳۹۲)، اقدام پژوهي و كاربرد آن در تعليم و تربيت ، تهران: انتشارات سمت.

* قائمي پويا ، اقبال ، (۱۳۸۷)،پژوهش در عمل، تهران: یسطرون.

* م ـ فهندژ ،(۱۳۹۱ يادگيري پژوهش محور ،تهران :  انتشارات سروش هدايت

برای دانلود اقدام پژوهی دبیر فیزیک و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

5 + 2 =