اقدام پژوهی دبیر ریاضی پیرامون مقوله چگونه توانستم به کمک روش های نوین تدریس (اکتشافی و فعال ) دانش آموزان را به درس علاقه مند نمایم ؟

اقدام پژوهی دبیر ریاضی پیرامون مقوله چگونه توانستم به کمک روش های نوین تدریس (اکتشافی و فعال ) دانش آموزان را به درس علاقه مند نمایم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۹ صفحه

اقدام پژوهی دبیر ریاضی پیرامون مقوله چگونه توانستم به کمک روش های نوین تدریس (اکتشافی و فعال ) دانش آموزان را به درس علاقه مند نمایم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی دبیر ریاضی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی دبیر ریاضی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی دبیر ریاضی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله علاقه مند ساختن دانش آموزان به درس به کمک روش های نوین تدریس (اکتشافی و فعال )

دیباچه مطالب پیرامون مقوله علاقه مند ساختن دانش آموزان به درس به کمک روش های نوین تدریس (اکتشافی و فعال )

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله علاقه مند ساختن دانش آموزان به درس به کمک روش های نوین تدریس (اکتشافی و فعال )

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله علاقه مند ساختن دانش آموزان به درس به کمک روش های نوین تدریس (اکتشافی و فعال )

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله علاقه مند ساختن دانش آموزان به درس به کمک روش های نوین تدریس (اکتشافی و فعال )

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله علاقه مند ساختن دانش آموزان به درس به کمک روش های نوین تدریس (اکتشافی و فعال )

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله علاقه مند ساختن دانش آموزان به درس به کمک روش های نوین تدریس (اکتشافی و فعال )

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با علاقه مند ساختن دانش آموزان به درس به کمک روش های نوین تدریس (اکتشافی و فعال )

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله علاقه مند ساختن دانش آموزان به درس به کمک روش های نوین تدریس (اکتشافی و فعال )

روش فعال

در این روش، هدف این است که دانش آموزان در فرایند آموزش و پرجنب و جوش باشند. البته، هیچ روشی به طور محض غیرفعال نیست. برای مثال، در روش سخنرانی، دبیر فعال و دانش آموزان ظاهراً غیرفعالند اما در حقیقت، به طور ذهنی فعالند؛ زیرا به سخنان دبیر گوش می کنند و درباره مطالب آن می اندیشند و یادداشت برمی دارند.

برخلاف روش های منفعل که « دبیر محور» است روش فعالی « دانش آموز محور» است. دانش آموز درامر یادگیری شرکت فعال دارد، با مسایل مواجه می شود، راجع به حل آنها فکر می کند و با راهنمایی دبیر به حل آنها می پردازد. در اثر کارهای آموزشی خودش، به مفاهیم پی می برد. در این صورت است که دانش آموز به حل مساله ها علاقه مند می گردد. موفقیت این روش، به مهارت دبیر و تسلط او به درس همبستگی دارد.

در آموزش به روش فعال هر دانش آموز مطالب را به سرعت خود یاد می گیرد و فرصت دارد که به مطالب فکر کند. دانش آموز از طریق حل مساله، طی فرایندی به تدریج به مفاهیم پی می برد و به جای آنکه شاهد را رفتن دبیر باشد خود قدم به قدم راه رفتن را تمرین می کند و می آموزد. با پی بردن به توانایی های خود، در او حس اعتماد به نفس تقویت می شود چون در به دست آوردن نتیجه ها و کشف قواعد سهیم است و نسبت به مطالب احساس علاقه و مالکیت می کند و میل به دانش افزایی در او باور می شود، در جریان کار فعال، دانش آموز رشد می کند و تفکر منطقی را تقویت می کند. در این روش وظایف دبیر عبارتست از توجه به کار یکایک دانش آموزان و دادن راهنمایی در موارد لازم، علاقه مند کردن آنها به کار و فعالیت درسی، شناخت دانش آموزان و پی بردن به توانایی آنها و از همه مهمتر قدم به قدم پیش بردن دانش آموز برای یادگیری یک مطلب درسی جدید طی مراحل مختلف آن. وظیفه دانش آموز هم فهالیت و کارآموزی و کاوشگری در حد توانایی خود می باشد. به این ترتیب با به اجرا در آوردن این روش دانش آموزانم را به جنب و جوش وا داشته و از عدم تمرکز و حواسپرتی آنها جلوگیری کردم.

سه اصل آموزش به روش فعال:

دبیر باید بداند که روند یادگیری چگونه جریان دارد و راه های ثمربخش را انتخاب کند. سه اصل برای تدریس ثمربخش وجود دارد که عبارتند از:

۱- اصل یادگیری فعال (کشف موضوع توسط خود دانش آموز ضمن انجام فعالیت های مناسب): البته آنچه در کلاس مورد توجه ملعم است اهمیت دارد، ولی هزار بار مهم تر از آن، چیزی است که مورد توجه دانش آموز است. اندیش ها باید از ذهن خود دانش آموز بیرون بیاید. در این میان نقش دبیر را می توان با نقش ماما و قابله مقایسه کرد.

این، نصیحت رسمی سقراط است. گفتگوی سقراطی، بهترین شکل آموزش با بهترین نتیجه است. درست است که میزان وفتی که، در مدرسه، برای هر ماده درسی گذاشته اند، محدود است که با این روش همه درس ها را نمی توان ارائه نمود ولی با همه این، اصل قدیمی ما به قوت خود باقی است که می گوید: «با همین امکان هایی که دارید، حداکثر تلاش خود را به کار برید، تا خود دانش آموزان، در جریان کشف، شرکت داشته باشند».

اگر دانش آموز در تنظیم صورت مساله هایی که باید حل کند، شرکت داشته باشد، خیلی فعالتر خواهد کوشید. دبیر باید شرایطی را فراهم آورد که دانش آموز بتواند مساله های خودش را طرح کند چون باعث خواهد شد که نیروی خلاقیت او شکوفا شود.

۲- اصل بهترین انگیزه: دبیر باید خودش را واسطه ای بداند که می خواهد مقداری از ریاضیاتی را که می داند، در اختیار دانش آموزان قرار دهد. اگر واسطه ای در عرصه جنس خود با مشکلی روبرو شود و کالایش روی دستش بماند یا خریداران از خرید کالای او سرباز زنند، نباید تقصیر را به گردن خریداران بیندازد. به خاطر داشته باشید که، معمولاً حق با خریدار است. دانش آموزی که از یادگرفتن ریاضیات سرباز می زند، ممکن است حق داشته باشد. هیچ دلیلی وجود ندارد که دانش آموز شما، تنبل یا کم هوش باشد. بلکه خیلی ساده، ممکن است به چیز دیگری علاقه مند باشد. آخر، دنیای ما پر از چیزهای جالب است. وظیفه شما، به عنوان یک دبیر و به عنوان کسی که می خواهد آگاهی دیگران را بالا ببرد، این است که دانش آموز را به ریاضیات علاقه مند کنید. بنابراین، دبیر باید تمامی توجه خود را در انتخاب مساله و تنظیم آن به کار برد و آن را به بهترین صورت ممکن، به دانش آموزان عرصه کند. مساله باید نه تنها از موضع دبیر، بلکه از موضع دانش آموز هم، جالب باشد. چه بهتر که بشود درس را، در رابطه با تجربه روزانه دانش آموزان طرح کرد و آن را به صورت معما درآورد. مساله را می توان با موضوعی آغاز کرد که برای دانش آموزان روشن است و چه بهتر که این موضوع، امکان کاربرد علمی مساله و یا موضوعی مورد علاقه عموم باشد. اگر می خواهیم نیروی خلاقیت دانش آموزان را پرورش دهیم نباید مبنایی در اختیار آنها بگذاریم تا مطمئن شوند تلاش آنها بیهوده و عبث نیست.

به خصوص، علاقه دانش آموز، بهترین انگیزه او در کار است. ولی، انگیزه های دیگری هم وجود دارد که نباید آنها را از دست داد. از دانش آموز بخواهیم که نتیجه را حدس بزند، ولو بخشی از آن را، دانش آموزی که فرضیه ای را ارائه کند، در واقع خود را به آن وابسته کرده است، حیثیت و احساس او در گرو فرضیه اوست و با بی صبری در انتظار آن است که ببیند حدس او درست است یا نه، او با اشتیاق به سرنوشت مساله و کار کلاس علاقه مند می شود و در آن لحظه ها هیچ چیز دیگری توجه او را به خود جلب نخواهد کرد.

۳- اصل تسلسل مرحله ها: عیب اصلی کتاب های ریاضی دراین است که تقریباً همه مسال های موجود در آنها، از صورت های متعارف و عادی انتخاب شده است. منظور از مساله های عادی، مساله هایی هستند که میدان کاربرد کمتری دارند و تنها به روشن کردن یک قانون خدمت می کنند و تمرین های مناسب برای یک قانون هستند. البته این مثال ها هم مفید و هم لازم هستند ولی دو مرحله مهم آموزش در آنها وجود ندارد: مرحله بررسی و پژوهش و مرحله فراگیری. هدف این دو مرحله این است که مساله مورد بررسی را با شرایط موجود و با آگاهی هایی که قبلا به دست آورده ایم، مربوط می کند. مساله های عادی، این دو منظور را برنمی آورند، زیرا از قبل معلوم است که برای روشن شدن قانون معینی طرح شده اند و اهمیت آنها، تنها در خدمت کردن به همین قانون است.

گرد آوری شواهد دو

در اواخر سال تحصيلي باتوجه به فعاليت هاي انجام شده درکلاس وبا توجه به نظرهمکاران وخود دانش آموزان نتايج زير حاصل شد دانش آموزان:

۱) تمرکز لازم جهت شرکت در کلاس را داشتند

۲) درفعاليت هاي آموزشي وگروهي شرکت مي کردند.

۳) توانايي لازم براي پاسخگويي به سوالات ارزشيابي تکميلي را داشتند.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله علاقه مند ساختن دانش آموزان به درس به کمک روش های نوین تدریس (اکتشافی و فعال ) اقدام پژوهی دبیر ریاضی 

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله علاقه مند ساختن دانش آموزان به درس به کمک روش های نوین تدریس (اکتشافی و فعال )  اقدام پژوهی دبیر ریاضی 

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله علاقه مند ساختن دانش آموزان به درس به کمک روش های نوین تدریس (اکتشافی و فعال )  اقدام پژوهی دبیر ریاضی 

کسب نتایج  پیرامون مقوله علاقه مند ساختن دانش آموزان به درس به کمک روش های نوین تدریس (اکتشافی و فعال )  

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله علاقه مند ساختن دانش آموزان به درس به کمک روش های نوین تدریس (اکتشافی و فعال ) اقدام پژوهی دبیر ریاضی 

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله علاقه مند ساختن دانش آموزان به درس به کمک روش های نوین تدریس (اکتشافی و فعال )  اقدام پژوهی دبیر ریاضی 

منابع و ماخذ

حري، عباس: جامعه‌شناسي تمركز حواس در كودكان و  نودانش آموزان، پايان‌نامه كارشناسي ارشد، رشته كتابداري ۱۳۵۱٫

فخرايي، سيروس: بررسي روش‌هاي موثر در افزايش ميزان تمركز دانش‌آموزان دوره‌ي متوسطه در شهر تبريز، شوراي تحقيقات آموزش و پرورش استان آذربايجان شرقي ۱۳۷۵٫

ميرزامحمدي، محمد حسين: فرهنگ مطالعه، سخنراني ارائه شده در برنامه‌ي درگذر لحظه‌ها، شبكه سوم سيماي جمهوري اسلامي ايران، خرداد ۱۳۷۹٫

بررسي راهكارهاي علمي ترويج فرهنگ مطالعه و كتابخواني غير درسي در ميان دانش‌اموزان نظام جديد، آموزش و پرورش متوسط شهر تهران ۱۳۸۰

نوري، حسن: راه‌هاي جذب دانش‌آموزان به مطالعه و تحقيق در شهرستان اسدآباد، پايان‌نامه كارشناسي رشته كتابد

برای دانلود اقدام پژوهی دبیر ریاضی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

39 + = 46