نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی پیرامون مقوله چگونه توانستیم با دانش آموزانم انگیزه تلاش را در کلاس … پیدا کنیم؟

نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی پیرامون مقوله چگونه توانستیم با دانش آموزانم انگیزه تلاش را در کلاس … پیدا کنیم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۴۱ صفحه

نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی پیرامون مقوله چگونه توانستیم با دانش آموزانم انگیزه تلاش را در کلاس … پیدا کنیم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله افزایش انگیزه تلاش با دانش آموزانم در کلاس

دیباچه مطالب پیرامون مقوله افزایش انگیزه تلاش با دانش آموزانم در کلاس

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله افزایش انگیزه تلاش با دانش آموزانم در کلاس

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله افزایش انگیزه تلاش با دانش آموزانم در کلاس

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله افزایش انگیزه تلاش با دانش آموزانم در کلاس

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله افزایش انگیزه تلاش با دانش آموزانم در کلاس

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله افزایش انگیزه تلاش با دانش آموزانم در کلاس

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با افزایش انگیزه تلاش با دانش آموزانم در کلاس

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله افزایش انگیزه تلاش با دانش آموزانم در کلاس

راه حل های پیشنهادی

به نظر هایت(راد، ۱۳۸۵): رفتار دانش آموزان در محیط آموزشی تحـت تاثیر نگرش آنـان به محیط ، محتوای مطالب دروس مختلف از همان بدو ورود به مدرسه، ایجاد انگیزه می کند.

البته بررسی «عوامل بازدارنده یادگیری» به طور جامع خود مجـالی دیگر را می طلبـد که از حوصله این پژوهـش خارج است؛ و به قول سعـدی «در خـانه اگرکس است یک حـرف بس است»

وقتی به عنوان یک والد در برخورد با وضع درسی فرزندانمان اولین سوال « نمره ریاضی شما چند شده ؟» یا در کارنامه چشممان فقط به دنبال « نمره ریاضی»است؛ طبیعی است ریاضیـات و کسب نمره موفق در آن غولی می شـود که بعضا بهتر است نا دیده گرفتـه شود تا با آن دست و پنجه ای نرم کنیم !؟همچنین برداشت غلطی که از«هوش ریاضی[۱]» و«قدرت محاسبه»[۲] (بخصوص محاسبات ذهنی بـا اعـداد بزرگ و تعـداد زیاد) در جـامعه وجـود دارد و در قضـاوت های عامیـانه که  بـاعث استیضـاح و تمسخر افـراد، و در نهـایت دلخـوری و دلسردی آنان می شود. ( عوام معمولا در تاییـد عملکرد خود و برای صحـه گذاردن به آن بلافاصله به داستان انیشتین و عـدم توانائی محاسبه مالی وی اشـاره می کنند و می گوینـد:« با این سـواد ریاضی، خوبه انیشتین نشـدی!».حـال آنکه هوش ریاضی یعنی قدرت درک و توانائی حل مساله، و در نهایت تحلیل و تعمیم آن .

حال در چنین اوضاعی وظیفه « مـا » چیست ؟به گفته دکتر شعاری نژاد (۱۳۸۳،ص ۱۶۵) « برای معلم دو وظیفه کلی و عمـومی تعیین شـده است: آموزش در کلاس و راهنمائی» . درسـت است که ما نمی توانیم خیلی از دردهای جامعه را درمان کنیم؛ یا در برخی موارد بضاعت ما توانائی آن را ندارد که روند رو به زایش آن را کنـد کنیم! اما حداقل می توانیم با بهره گیری مثبت از آنچه داریم التیـامی باشیـم برای این درد کهنه . در این راستـا شاید منطقی ترین راه ارتبـاط مستمر با اولیاء دانش آموزان و درگیر کردن مستقیم آنان با مشکل فرزندانشان باشد.

از طرفی می دانیـم ،دانش آموزان از نظـر توانائی های ذهنی، با یکدیگر تفاوت دارند. ارائه ی برنامه درسی یکسـان به طور همزمـان در کلاس ها  تاکنون ناموفق بوده است و خود می تواند یکی از دلایل دلزدگی دانش آموزانی با توانـائی ادراکی بالا یا سر درگمی دانش آموزان کم توان شود. لذا بنـا بر نظـر رئیس دانـا (۱۳۹۵،ص ۱۵) بهتـر است در تهیـه و طراحـی طـرح درس بـه تفـاوتهای فـردی دانش آموزان توجه بیشتری شود.

مارتیـن راسمـن(اشتری ،مهر۹۵،ص۲۳) معتقد است، توانـائی های زیادی در دانش آموزان وجـود دارند. معلـم فقـط بـاید انگیـزه های مثبتـی در آن ها به وجـود بیـاورد تا به جـای اینـکه بگویند:« ما نمی توانـیم» بگویند: «چرا نتوانیـم» و به جـای این که بگوینـد:«من هرگـز دست به چنیـن کاری نخواهم زد» بگویند: « بگذار شانس خود را امتحان کنم.» و این پیغام آخـر را معـلم باید مرتبا تکرار کند و به دانش آموزان یاد آوری کند:«بیائید شانس خود را امتحان کنید.»

امیـل شارتیه(راصـد،مهـر ۹۵ ،ص۴۰) نیـز با صراحـت اعلام داشتـه: « هنـر معـلم گرسنـه کردن فکر کودک است؛ تا او با احسـاس گرسنگی، خـود شخصـا برای سیـر کردن ذهن، به کوشش بپردازد» در اینجاست که معلم با ایجاد فضائی سالم و عاطفی می تواند بر تعمق تفکر دانش آموز اثر بگـذارد و او را به غـور و  بررسـی و کنـدوکـاو ذهنی و بالا خره ارائـه ی پاسخ درسـت بکشـاند؛ یـا برعکس با ایجاد تنش و اضطراب، امکان هر گونه فکر و تحلیل و یادآوری را از او سلب کند.

دستیـابی به همه آنچـه گفته شد مستلزم « ایجاد محیط منـاسب یادگیری» است و محیطی سـالم و منـاسب تلقی می شود که « مقررات » به طـور واقعی بر آن حاکم باشد. مقررات باید کاملا صریح و مشخص باشـد؛ به طوری که دانش آموزان  بداننـد، چه چیـزی در کلاس قابل قبـول و چه رفتاری منع شده است. اجرای مقررات تاثیر موجی دارد . وقتی شـاگردان می بینند ما خود به آنچه می گوئیم معتقدیم و حاظر به تَخَتی از آن نیستیم یا در مقـابل تخلفات هر یک از دانش آموزان به طور قاطع عکس العمل نشان می دهیم،کمتر کاری می کنندکه آرامش محیطی خود را بر هم زنند. بهترین راه جلوگیری از بی انضباطی و رفتارهای نادرست دانش آموزان، اعمال شیوه های پیشگیرانه است.

در یک جمع بندی کلی می توان راه حل های پیشنهادی را به صورت زیر عنوان نمود:

  1. تدوین منشور آرامش.
  2. ارتباط با خانواده ها به صورت جمعی و فردی
  3. ارائه طرح درس با توجه به تفاوتهای فردی و تقویت روح پرسشگری.
  4. اعمال شیوه های تدریسی در جهت رسیدن به خود باوری
  5. مشارکت وکار گروهی
  6. درک رابطه میزان تلاش با کسب موفقیت
  7. اجرای راه حل های پیشنهادی

بر مبنـای طرح درس سالیـانه که تحویل دفتر آموزشگاه داده بودم؛ طرح درس هفتـه ای و روزانه را برحسب میزان پیشبرد اهداف تدریس با توجه به زمان بندی سالیانه تنظیم نمودم. اما قبل از هر اقدامی باید دانش آموزان متوجه «تفاوت دیدگاه من» نسبت به ریاضی و دانش آموزان کلاسم
می شدند. به عبارتی باید «در کلاس دیده می شدم»

جلسه چهارم(۱۴/۷/۹۵): گرچه به دلیل شرایط موجود نمی توانستم آزمـون تعیین سطح را به طـوری که مـد نظر داشتـم (معیاری برای رسیـدن به اهـداف تدریس) اجـرا کنم؛ با ایـن همـه قبل از دانش آموزان در کلاس حضـور پیـدا کردم تخته را به دو نیمـه تقسیـم کردم. در یک طرف، سوالات آزمونم را نوشتم پنج سوال از مباحث اولیه و پایه ریاضی مثل تقسیم، تناسـب، کسر، اعـداد صحیح. هر سـوال را جداگانه با روزنـامه پوشـاندم تا تمـام سوالات ، سوال به سوال پوشیده شد؛ در پایان پشت تریبـون ، منتظـر دانش آمـوزان شـدم. دانش آمـوزان هنـگام ورود به کلاس از حضـور من تعجـب می کردند کـم کـم همـراه با تکمیل کلاس، علاوه بر وجـود من در کلاس، شـکل تخته نیـز برای دانش آموزان سـوال برانگیز شـد. خوشحـال بودم چـون بعد از چند جلسه برای اولین بار بود که فعـالیتم دیـده می شـد. من توانسته بودم کاری کنـم که محیـط از یکنواختی خـارج شـود.  من باعث شـده بودم در ذهن دانش آمـوزانم سوالی ایجاد شود و این شروع خوبی بود.(پیوست۱ص۲۶   )

بعد از حضور و غیاب از دانش آموزان پرسیدم: امروز چه کاری را باید انجام می دادیم ؟ ….. سکوت…منتظر شدم یکی از حاشیه کلاس آهسته گفت: قرار بود از «اول »امتحـان بگیرید. برخی به او اعتراض کردند.کلاس را به آرامش دعـوت کردم؛ و در حیـن بـاز کردن روزنـامه  اولیـن سـوال به بچـه ها گفتـم: از نظـر اخلاقی اگر بـا کسی قراری گذاشتـه شـود نبـاید آن را فراموش کرد. من به شمـا قـول امتحـان داده بودم، و حـالا الوعده وفا، سـوال اول را جواب بدهید. در حیـن صحبـت به طـرف دیگر تختـه رفتـم و سعی کردم با خطی متفـاوت بنویسـم« من حرفی را می زنم که توانائی اجـرای آن را دارم» یکی از بچـه ها پرسیـد خانم همینطوری کنار هم بشینیم! پاسخ دادم: بله  قرار است بدانیـم خودمـان چقدر مطلب بلـد هستیم، نه اینـکه چقـدر دوستمـان بلد است؛ هم زمـان با پاسخی که می دادم زیر جمله قبـل نوشتم  «آزمـون و امتحـان راهی برای محـک میـزان دانش و تلاش من است پس برگزاری یک آزمون سالم به نفع من است.»(پیوست ۱ ص۲۶ )

زمـان سوال اول تمـام شـد. از دانش آموزان خواستم تا کسی برای ارائـه حل ، داوطلب شود. یکی از بچه ها جلوی تخته آمد و با کمی کمک و راهنمائی پاسخ صحیح و کامل را در مکانی که در نظر گرفته بودم نوشت.قبل از نشستن، نام او را پرسیدم.زیر دو جمله قبلی که بر تخته نوشته بودم ، نوشتم: « شرکت داوطلبانه در مسائل کلاس نمره ای خاص دارد و پاسخ صحیح نمره ای دیگر» و با صـدای بلند به طوری که برای همه مشخص باشـد در دفتر کلاسی برای او دو نمره جداگانه منظور کردم.

نوبت به سوال دوم رسید. زمانی که داوطلبی برای ارائه راه حل خواستم تعداد بیشتری دست بلند کردند. لازم به ذکر است در هنگام ترکیب بندی سوالات، سوال دوم را از مبحث تناسب در نظر گرفتم؛ زیرا طبـق تجـربه می دانستم ورزیدگی دانش آموزان در این بحـث بیشتر است. بررسی بقیه سوالات را به همین ترتیـب تا آخر همراه با کلاس انجام دادیم. جالب، برخـورد دانش آموزان هر سه کلاس  با  قسمت دوم تختـه بود ؛ بـا تفـاوت کمی در زمـان، بالاخـره یکی از دانش آموزان جـرات
می کرد از طرف دوم تختـه و مفهـوم جملاتی که در آن قسمت نوشتـه شده بود، سوال کند. سعی کردم با طرح سـوال(به فرا خـور هـر کلاس و جـو حاکـم) دانش آموزان را وادار به اظهـار نظر کنم. فضـائی سـالم که همه قدرت اظهـار نظر داشته باشند و در نهایت با مشـارکت دانش آموزان و جمع بندی نظرات آنان قوانین و مقرراتی را که باید در کلاس ریاضی رعایت کنیم تا موفق تر باشیم، را با شماره های مشخص روی تخته نوشتیم. هر دانش آموز این مقررات را در آخر دفتر ریاضیات خود با عنوان «منشور آرامش در کلاس ریاضی» یادداشت کرد؛ تا ضمن در دسترس بودن، همواره مقررات را برای خـود یاد آوری کنیم تا کلاس بهتر و راحـت تری داشته باشیم؛ در ضمن قـرار شد در پائین صفحه منشور چنـد خطی را آزاد نگه داریم تا به فراخور موقعیت های بوجود آمده، در صورت لزوم ، مقررات جدیدی به آن اضافه کنیم. جلسه بعد یکی از دانش آموزان با خطی خوش «منشور آرامش» را روی مقـوائی نوشتـه و کنـار دیـوار تختـه (دیوار روبروی کلاس) نصـب کرده بود. او و کسی کـه پیشنهاد نصب آن بر روی دیوار را داده بود ؛ نمره مثبت گرفتند.(عمل به راهکارهای ۱ و ۳)

در بحثی دوستـانه در کلاس ، متوجه شـده بودم ، تجربه دانش آموزان از کار گروهی در حد سر گروه و زیر گروه می باشد؛ به عبارتی در کار گروهی یک دانش آموز قوی دستیار معلم می شود، تکالیـف را می بیند، امتحـان می گیـرد، ارفـاق می کند، تنبیه می کند و خلاصه کار گروهی یعنی « معلم بازی». به همین دلیل شروع کار گروهی و عنوان مقررات آن را، در موقعیت فعلی کلاس، به صلاح ندیدم.

شروع کتـاب ریاضی دوم متوسطه اول با مبحث مجمـوعه هاست که از مبـاحث منطـق ریاضی می باشـد و درک و تحلیـل آن برای افرادی که با منطـق ریاضی آشنـائی کافی نداشتـه و به  نوعی قدرت تحلیل و انطبـاق آنها ضعیف است؛ مبحـث خسته کننده ای خواهد بود. به همین دلیل طرح درس خود را از نظر زمانبنـدی تغییر دادم و با فصل دوم یعنی اعـداد صحیح ،که جزء سرفصل های کتـاب اول است تدریس را ادامـه دادم. لازم به ذکر است، تدریس این مبحـث در پایه اول، از نیمـه بهمن آغاز و تا پایان فروردین ادامه می یابد.

[۱] Math intelligence

[۲] accounting

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله افزایش انگیزه تلاش با دانش آموزانم در کلاس  نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله افزایش انگیزه تلاش با دانش آموزانم در کلاس نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی 

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله افزایش انگیزه تلاش با دانش آموزانم در کلاس نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی 

کسب نتایج  پیرامون مقوله افزایش انگیزه تلاش با دانش آموزانم در کلاس  نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله  افزایش انگیزه تلاش با دانش آموزانم در کلاس نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله  افزایش انگیزه تلاش با دانش آموزانم در کلاس نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی 

منابع ومآخـذ

۱)اشتری،ابوالفضل.راهی برای پرورش خلاقیت-مجله رشد و تکنولوژی مهر ۹۵-ص۲۳

۲)اسلاوین،رابرت – روانشناسی تربیتی (نظریه وکاربست)- ترجمه یحیی سیدمحمدی-۱۳۸۵- انتشارات روان – تهران

۳)جویس،بروس و همکاران – الگوهای تدریس۲۰۰۰ – ترجمه محمدرضا بهرنگی –چاپ

سوم ۱۳۸۰-نشر کمال تربیت-تهران

۴)حیدری،مریم. عوامل موثر در پیشـرفت عملکرد دانش آموزان ۱۱ تا ۱۴ سال در درس ریاضی-۱۳۸۰

۵)داودی،فیروز. مهارت های تامل با دانش آموزان- مجله رشد و تکنولوژی آبان ۹۵-ص۲۵

۶)راصد،سعید. آموزش مستقیم یا یادگیری غیر فعال نتیجه کدام پایدارتر است؟- مجله رشد و تکنولوژی بهمن۸۵-ص۲۱

۷)راصد، سعید. ملاک و معیار سوال خوب- مجله رشد و تکنولوژی مهر ۹۵-ص۴۰

۸)رفیع پور،ابوالفضل/گویا،زهرا.چرا عملکرد دانش آموزان ایرانی در تیمز منحصر به فرد بود؟

مجله رشد آموزش ریاضی شماره ۷۵-ص۱۵

۹)رئیس دانا،فرخ لقا. جو عاطفی کلاس- مجله رشد و تکنولوژی آبان ۹۵-ص۹

۱۰)  رئیس دانا،فرخ لقا.قابلیت مغز برای تفکر در سطوح بالا تر- مجله رشد و تکنولوژی دی۹۵-ص۱۵

۱۱)شعاری نژاد،علی اکبر.فلسفه آموزش و پرورش –انتشارات امیر کبیر-تهران-۱۳۸۳-چاپ هفتم

کریمی،عبدالعظیم . تربیت چه چیزی نیست؟.انتشارات تربیت۱۳۸۳

۱۲)فاطمی پور – چاپ سوم ۱۳۸۲ – موسسه فرهنگی منادی تربیت- تهران

برای دانلود نمونه اقدام پژوهی دبیر ریاضی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

+ 40 = 50