اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی پیرامون مقوله چگونه توانستم بوسیله کار گروهی و آموزش های دانش آموز محور زمینه یاد گیری اثر بخش را در دانش آموزان برای فراگیری درس فراهم آورم ؟

اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی پیرامون مقوله چگونه توانستم بوسیله کار گروهی و آموزش های دانش آموز محور زمینه یاد گیری اثر بخش را در دانش آموزان برای فراگیری درس فراهم آورم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۸ صفحه

اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی پیرامون مقوله چگونه توانستم بوسیله کار گروهی و آموزش های دانش آموز محور زمینه یاد گیری اثر بخش را در دانش آموزان برای فراگیری درس فراهم آورم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله افزایش کار گروهی و آموزش های دانش آموز محور دریادگیری اثر بخش

دیباچه مطالب پیرامون مقوله افزایش کار گروهی و آموزش های دانش آموز محور دریادگیری اثر بخش

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله افزایش کار گروهی و آموزش های دانش آموز محور دریادگیری اثر بخش

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله افزایش کار گروهی و آموزش های دانش آموز محور دریادگیری اثر بخش

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله افزایش کار گروهی و آموزش های دانش آموز محور دریادگیری اثر بخش

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله افزایش کار گروهی و آموزش های دانش آموز محور دریادگیری اثر بخش

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله افزایش کار گروهی و آموزش های دانش آموز محور دریادگیری اثر بخش

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با افزایش کار گروهی و آموزش های دانش آموز محور دریادگیری اثر بخش

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله افزایش کار گروهی و آموزش های دانش آموز محور دریادگیری اثر بخش

اجرای راه حل جدید :

بنابر این جهت تنوع تدریس ادبیات فارسی  تصمیم گرفتم از رایانه و فناوری اطلاعات استفاده نمایم.

روش اجرا :

قبل از ارزشیابی باید درس را تدریس نمود. هرچند موضوع روش  ارزشیابی ونحوه علاقه نمودن دانش آموزان به درس  ادبیات فارسی می باشد ولی ابتدا اشاره ای کوتاه به روش  تدریس اینجانب در کلاس درس نموده وبعدا به روش ارزشیابی می پردازم. بنده حدود ۲۳ سال است که در شهرستان نهاوند به تدریس    مشغول هستم در طول این سال ها تمام سعی وتلاش بنده این بوده  که حداکثر توان علمی وتجربی خویش را  جهت بالا بردن كيفيت  تدریس با استفاده از روشهای مختلف تدریس  به کار گیرم تا بیشترین نتیجه را در یادگیری وشکوفایی استعدادهای دانش آموزان داشته باشم .در طول این  سالها با روش های مختلفی آشنا شده و اغلب دارای نتایج خوبی بوده اندهر چند که بعضی از آنها وقت زیادی  را نیاز داشته اند. در این راستا با دانش آموزان متفاوتی سرو کار داشته ام وسعی نموده ام در هر کلاس با توجه به سطح فکر دانش آموزان از روش های  متفاوتی برای تدریس وارزشیابی استفاده نمایم. همچنین در طول این سال ها به این نتیجه رسیده ام که  تدریس زمانی می تواند بیشترین راندمان را داشته باشد که :

– دبیر به موضوع مورد تدریس علاقه واقعی  داشته باشد وبرای آن ارزش قائل شود.

– برای دانش آموزان ارزش قائل شود که این درس در هر رشته ای که  باشدمورد استفاده قرار گیرد.

– آشنایی با انواع روش های نوین تدریس در امر یادگیری واستفاده از وسایل  کمک آموزشی نظیر نرم افزار های آشنایی با ادبیات وتدوین آن ،فیلم آموزشی و…

 روش تدریس :

 معمولا  جلسه اول ورود به هر کلاس را با نام جلسه معارفه و آشنایی آنان با روش تدریس وانتظارات دبیر از آنان  وآگاه  نمودن آنان به اهمیت یادگیری ادبیات فارسی می پرداختم .

در جلسه دوم که  تدریس شروع می شود برای اینکه به عمق مطالب درسی پی ببرند در جلسه اول مطالبی راجع به نحوه  مطالعه این درس در اختیار دانش آموزان قرار می دهم اینکه محیطی را برای مطالعه انتخاب نمایند فضای آرام  وساکت ، از لحاظ نور دهی مکان مطالعه ،اختصاص چه زمانی برای مطالعه هر درس ،پیش مطالعه دروس قبل  از تدریس دبیر با وجود توضیحاتی که در جلسه معارفه حاصل تجربیات بنده در مورد شیوه مطالعه بوده در اختیار دانش آموزان قرارداده تا آنان را به مطالعه وکتابخوانی نه تنها به درس ادبیات فارسی  بلکه به سایر دروس ومطالعات غیر درسی علاقه نشان دهند.

قبل از تدریس در جلسه اول از دانش آموزان می خواهم به مدت ۱۵ الی ۲۰   دقیقه سر کلاس به مطالعه درس بپردازند تا بنده رئوس مطالب واهداف رفتاری را یا  روی تابلو برای آنها می نویسم یا پاورپوینت  ادبیات فارسی  را که خودم برای اکثر دروس به آماده  نموده ام در سایت راه اندازی نمایم.

در حین پيش  مطالعه در کلاس به نحوه مطالعه دانش آموزان  توجه می کنم که یکی از مشکلات آنان مطالعه با صداي بلند بود . براي دانش آموزان توضيح دادم که هنگام  مطالعه سعی نمایید با تمرکز حواس بیشتر وبا چشم مطالعه نمایید یا اگر فرصت شد قبل از تدریس مبحث  اصلی حداقل ۵ دقیقه در مورد اهمیت موضوع تدریس بحث نمایم یا گوشه ای از فیلم آموزشی راجع به تدریس  رابرای آنان نمایش دهم وآنقدر موضوع را مهم وجذاب جلوه می دهم که دانش آموز دوست داشته باشد  موضوع رابداند.

به عنوان مثال :

– تدریس به کمک وسایل کمک آموزشی و بوسیله پاور پوینت

– روش تدریس تنها یک روش نیست بلكه  از روش سخنرانی – گروهی- پرسش وپاسخ – الگوی کاوشگری  با استفاده از فیلم آموزشی ونرم افزار ادبیات و آشنایی با شعرا با توجه به موضوع درس ووضعیت کلاس استفاده می شود.

درحين تدريس به دانش آموزان فرصت مطرح نمودن سوالاتي كه به ذهنشان مي رسد را مي دهم واز ساير دانش آموزان مي خواهم كه پاسخ دهند ودر نهايت پاسخ هاي دانش آموزان را جمع بندي  واصلاح مي نمايم.

– سعی می کنم کلاس را زنده وفعال نگه دارم بدین منظور در ضمن تدریس سوال می کنم

هر دانش آموز ی پاسخ صحیح را بدهد همان موقع نمره می گیرد. به منظور علاقه مند نمودن دانش آموزان  موضوعات ادبیات فارسی را در اختيار آنها قرار مي دهم تا به دلخواه  به صورت گروهی موضوعات ادبیات فارسی  مثلا شعرای معاصر ،تاریخ ادبیات زندگی نامه بزرگان

– روش دیگر برای علاقه مند نمودن دانش آموزان اختصاص  بخشی از نمره مستمر ادبیات فارسی  به جمع آوری آلبوم عکس ادبیات فارسی  از موضوعات شاعران و نویسندگان استان یا  استانهای دیگر به خصوص در نیمسال دوم به صورت گروهی  به انجام پژوهش پرداخته و از پاورپوینت  زندگی نامه بزرگان و شعرا و آشنایی با مفاهیم ادبی  وبا استفاده از نرم افزار یولید به  صورت سی دی تحویل نمایند.

– روش دیگر جهت علاقه مند نمودن دانش آموزان : استفاده از وسایل دست ساخت ادبیات فارسی مثل نشریه،بروشور،روزنامه دیواری،چند رسانه ای

ارزشیابی

فعالیت های دانش آموزان در کلاس شامل : تهیه مقاله – تدوین نرم افزار به صورت پاورپوینت از خلاصه دروس ادبیات فارسی- فیلم های آموزشی که از تلویزیون در مورد موضوعات ادبیات فارسی ضبط کرده اند با توجه به موضوع کتاب –  یک تکه از روزنامه – تهیه عکس از اینترنت – جمع آوری اخبار واطلاعات ادبیاتیی وتهیه آلبوم عکس   – کنفرانس در کلاس و… در تعیین نمره ارزشیابی نقش دارد

در اجرای روش ارزشیابی مراحل زیر انجام می شود که عبارتند از :

در دومین جلسه حضور در کلاس موضوع درس تدریس می شود وشیوه های ارزشیابی به دانش آموزان در جلسه اول معارفه گفته می شود

  اولین ازرشیابی کلاس:

یکی از اولین ارزشیابی های طول سال اولین ارزشیابی است زیرا دانش آموزان دبیر  را ودبیر دانش آموزان را ارزشیابی می کند. دانش آموز نوع سوالات دبیر – روش ارزشیابی –صحت ارزشیابی  را ودبیر دانش آموزان قوی وضعیف وسطح کلاس را تشخیص می دهد.

– از جلسه دوم به بعد دانش آموزان  کلاس به دو گروه الف وب تقسیم می شوند وهر جلسه از یک گروه درسی پرسیده شود در هر گروه هم  دانش آموزان ضعیف هستند هم قوی . هر جلسه ازیک گروه درسی می پرسم ونمی گویم از جایی که از شما  درس نپرسیده ام درس می پرسم وجلسه بعد از گروه بعدی به این ترتیب همه کلاس همه ی کتاب را  ارزشیابی می شوند .

در کلاس بعدی یک جلسه تدریس یک جلسه پرسش شفاهی  را انجام می دهم وبعداز اتمام هر درس آزمون کتبی به عمل می آورم که تاریخ را در صفحه اول دفتر نمره ثبت  می نمایم تا با آزمون های دیگر تداخل نداشته باشد.

– در پایان هر ماه گروه الف وب مقایسه می شوند  نماینده هرگروه نمرات را جمع می کند ومیانگین گیری می شود. در دفتر نمره من یادداشت می شود مثلا  گروه الف ۱۸٫۵ وگروه ب ۱۹ برای دانش آموزان هم رقابت بر انگیز است وهم ایجاد تنوع وشادی می کند.

–  در پایان  هر ماه برترین ها به مدير مدرسه  معرفی می شوند ، البته به دانش آموزان گفته می شود که بدترین ها هم  معرفی خواهند شد ولی هر گز این کار نمی شود اما به صورت خصوصی از اولیا ء آنان دعوت به عمل می آید .

–  معرفی سر صبحگاه – تشویق توسط دانش آموزان – دادن جایزه به برترین ها .

این روش بسیار رقابت بر انگیز  وترغیب کننده است دربین دانش آموزان شور وهیجان ایجاد می کند اینکه بسیاری از دانش آموزان برای اولین بار اسمشان سر صف خوانده می شود ،جایزه می گیرند اسمشان به عنوان دانش  آموز زرنگ روی تابلو می رود.

–  بالای ۱۹ را تشویق یا در صورت امکان به اردو می بریم .

– اگر این نمره شما خوب باشد بیشترین تاثیر را در نمرات مستمر دارد.

– قبل از شروع درس هر جلسه حتما حضور وغیاب  انجام می شد واز علت غیبت دانش آموزان مطلع می شدم واحوالشان را می پرسیدم همین کار باعث می  شد که دانش آموزان احساس ارزش کنند وبداند که دبیرش به اوعلاقه مند است وحضورش در کلاس برایم  مهم است.

–  یکی دیگر از کارهایی که با توجه به نظر یکی از همکاران که در جلسه شورای دبیران مطرح نمودند انجام دادم این بود که هر دانش آموز قوی ودرس خوان با دانش آموزی که از نظر درسی ضعیف است کار کند و وضعیت دانش آموز ضعیف بهتر شود به نسبت بهبود وضعیت دانش آموز ضعیف ،دانش آموز قوی را تشویق خواهیم کرد. دانش آموزان درس خوان داوطلبانه وبه اختیار با یک یا دو دانش  آموز ضعیف کار نموده وضعیت درسی بهتر ازقبل شد.

نکته ای که من موقع تصحیح اوراق امتحانی خردادماه با  آن مواجه شدم وباعث خوشحالی من شد علاوه بر نمرات خوب دانش آموزان ، این بود که تعدادی از آنها عبارات وجملات زیبایی  که در کلاس روی تابلو نوشته می شد یا جملات زیبا وجدیدی را پایین برگه های امتحانی شان نوشته بودند  که من احساس کردم این روش خوبی بود ومورد توجه دانش آموزان قرار گرفته است.

ضرورت فعالیت های گروهی

جانسون و همکارانش ادعا می کنند که بهره گیری از روش های یادگیری مشارکتی دست کم دو دشواری ممکن را از بین می برد: افت پیشرفت تحصیلی و افزوده شدن گوشه گیری، از خود بیگانگی، بی هدف و ناراحت بودن در فعالیت های جمعی و این روشی است بر نگرش مثبت به مدرسه می افزاید، سبب بالا رفتن اعتماد به نفس شده و روابط فردی بین دانش آموزان را بهبود می بخشد.

برای گریز از گوشه گیری گروه های یادگیری، الزامی است گروه ها با یکدیگر ارتباط داشته باشند، کارهایشان را به هم نشان دهند و در صورت نیاز از کارهای یک دیگر دیدن کنند و الگو بگیرند.

فعالیت های گروهی باعث می شود که بیش از حد انتظار بیاموزند زیرا یاد دادن به دیگران به فرد کمک می کند تا آموخته های خود را بهتر بفهمد. افراد دارای مسئولیت متقابل نسبت به یک دیگر می شوند و مهارت های اجتماعی به صورت مستقیم آموخته می شود.

مزایای فعالیت های گروهی

پیشرفت تحصیلی

شرکت فعال تر فراگیران در جریان یادگیری

انگیزش بیش تر برای یادگیری

مسئولیت پذیری بیش تر برای آموختن و یادگیری خویش

پرورش مهارت های همکاری و برقراری ارتباط

علاقه مندی بیش تر به درس و مدرسه

تدارک فرصت های بیش تر برای مشاهده و ارزیابی دبیر از یادگیری های دانش آموزان

کسب توانایی ابراز نقاط قوت خود

فراگیری پیوند زدن چند فکر با هم دیگر

افزایش عزت نفس

پرورش مهارت های خود مدیریتی

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله افزایش کار گروهی و آموزش های دانش آموز محور دریادگیری اثر بخش  اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله افزایش کار گروهی و آموزش های دانش آموز محور دریادگیری اثر بخش  اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله افزایش کار گروهی و آموزش های دانش آموز محور دریادگیری اثر بخش  اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی

کسب نتایج  پیرامون مقوله افزایش کار گروهی و آموزش های دانش آموز محور دریادگیری اثر بخش  اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله  افزایش کار گروهی و آموزش های دانش آموز محور دریادگیری اثر بخش اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله  افزایش کار گروهی و آموزش های دانش آموز محور دریادگیری اثر بخش  اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی

منابع قابل استفاده :

– الیس ، سوزان ووالن . آشنایی با یادگیری از طریق همیاری ،ترجمه طاهر رستگار ومجید ملکان،نشرنی ، تهران ،چاپ هفتم ،۱۳۸۲

– بروس ، چویس،ویل ،مارشال ،الگوهای تدریس ۲۰۰۰ ، ترجمه محمد رضا بهرنگی ، نشر کمال تربیت تهران ،چاپ اول ،۱۳۸۰ .

– شعبانی ، حسن ، مهارت های آموزشی ، روش ها وفنون تدریس ، انتشارات سمت ، تهران ،۱۳۸۴ .

– حایری زاده ، قاسم خان ، سودابه ، محمد حسین ، یادگیری از طریق همیاری ، نشرنی ،تهران ، چاپ چهارم ، ۱۳۸۴ .

– کرامتی ، محمد رضا ، الگوهای برتر تدریس ، یادگیری مشارکتی ، نشر فراانگیزش ، مشهد ،چاپ دوم ،۱۳۸۴ .

– رقابت یا رفاقت در کلاس ، مجله روانشناسی تربیتی ، دانشگاه تهران ، سال سی ویکم ، شماره ۲ ، پاییز وزمستان ۱۳۸۰ . ۲۹

برای دانلود اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

76 + = 77