دانلود اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی پیرامون مقوله چگونه توانستم با روشهای علاقه مند سازی دانش آموزان مقطع متوسطه و هنرستان به درس و جهت جلوگیری از افت تحصیلی در درس موفق شوم ؟

دانلود اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی پیرامون مقوله چگونه توانستم با روشهای علاقه مند سازی دانش آموزان مقطع متوسطه و هنرستان به درس و جهت جلوگیری از افت تحصیلی در درس موفق شوم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۸ صفحه

دانلود اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی پیرامون مقوله چگونه توانستم با روشهای علاقه مند سازی دانش آموزان مقطع متوسطه و هنرستان به درس و جهت جلوگیری از افت تحصیلی در درس موفق شوم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند دانلود اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم دانلود اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در دانلود اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله روشهای علاقه مند سازی دانش آموزان مقطع متوسطه و هنرستان به درس

دیباچه مطالب پیرامون مقوله روشهای علاقه مند سازی دانش آموزان مقطع متوسطه و هنرستان به درس

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله روشهای علاقه مند سازی دانش آموزان مقطع متوسطه و هنرستان به درس

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله روشهای علاقه مند سازی دانش آموزان مقطع متوسطه و هنرستان به درس

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله روشهای علاقه مند سازی دانش آموزان مقطع متوسطه و هنرستان به درس

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله روشهای علاقه مند سازی دانش آموزان مقطع متوسطه و هنرستان به درس

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله روشهای علاقه مند سازی دانش آموزان مقطع متوسطه و هنرستان به درس

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با روشهای علاقه مند سازی دانش آموزان مقطع متوسطه و هنرستان به درس

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله روشهای علاقه مند سازی دانش آموزان مقطع متوسطه و هنرستان به درس

انتخاب راه حل های جدید موقتی و اجرای آن ها 

در رویکردهای جدید تعلیم و تربیت عرضه ی اطّلاعات کافی نیست. بلکه روش تدریس دوسویه از اهمّیّت ویژه برخوردار است. نقش اصلی بر عهده ی دانش آموزان گذاشته می­شود که با مشارکت مستقیم خود به فرآیند یادگیری شکل می­دهند و شیوه های تفکّر کردن را تمرین می­کنند. البته با کمک روش های دیگر و استفاده از وسایل و ابزار کمک آموزشی مثل رایانه، تصاویر و کتب شعر می­توان به افزایش انگیزه و مشارکت دانش آموزان و زمینه سازی بروز خلّاقیّت آنان کمک کرد. بنابراین برای رفع مشکل علاقه مندی دانش آموزان تصمیم گرفتم که آنان را در کلاس درس فعّال سازم. برای رسیدن به هدف فوق تصمیم گرفتم یک راه حلّ موقتی که شامل شش طرح بود را اجرا کنم.

۱- پرسش و پاسخ گروهی

برای پرورش خلّاقیّت و روحیه جستجو گری و نقد پذیری دانش آموزان یکی از روش های مؤثر روش پرسش و پاسخ   می باشد. در این راستا دانش آموزان کلاس دوم به ۷ گروه ۴ نفره تقسیم شدند. برای هر درس در ترم دوم مطالبی برای فعّالیّت گروه ها مشخص شد. دانش آموزان در منزل درس مربوط به هر گروه را مطالعه می­کردند. پس از ارزشیابی درس گذشته در ابتدای درس جدید پرسشی را مطرح می­کردم به طور مثال: امیرکبیر چگونه وزیری بوده و چه کارهای مفیدی برای پیشرفت کشورمان انجام داده است؟ دانش آموزان در گروههای خود به بحث می­پرداختند و نتیجه ی بحث را به صورت گزارش ارائه می­دهند. به عنوان مثال پاسخ گروه اول: تأسیس مدرسه دارالفنون بوده است. پاسخ گروه دوم: چاپ روزنامه وقایع الاتفاقیّه بوده است. پس از ارائه گزارش گروه ها اینجانب توضیحات کافی داده و در صورت لزوم دانش آموزان را هنرستان خواهم کرد. از درس یازدهم تا آخر کتاب هرجلسه کلاس دوم با این روش پیش رفت. این روش موجب اعتماد به نفس بیشتر در دانش آموزان شد و منجر به ایجاد علاقه و تفکّر خلّاق در آن ها شد و قدرت اظهار نظر دانش آموزان را تقویت کرد. برای ایجاد رقابت میان دانش آموزان ارزشیابی مستمر به شکل تیمی و گروهی انجام می­شد. که در پایان جلسه گروه های برتر نیز اعلام می شدند.

۲- استفاده از رایانه

یکی دیگر از ابزارهای مؤثر کمک آموزشی برای درک بهتر متون ادبی و روانخوانی صحیح فیلم های آموزشی هستند. چون در بیشتر کلاس های درس روش تدریس به صورت سخنرانی، سنتی و تکراری است، دانش آموزان از نمایش فیلم و استفاده از رایانه استقبال می­کنند. در مبحث پند پدر برای کمک به تدریس از کلیپ صوتی در کلاس دوم استفاده شد. در مبحث پرنده آزادی نیز برای کمک به تدریس از فیلم لحظه شهادت این نوجوان فلسطینی در کلاس درس استفاده شد.

۳- استفاده از تصاویر

یکی از راه های افزایش درک بصری در تفهیم و تفسیر مطالب تاریخ ادبیّات و معانی واژگان دشوار کتاب استفاده از تصاویر است. به عنوان نمونه در مبحث زندگی نامه حافظ از تصاویر وی و آرامگاه او استفاده شد. و همچنین برای به خاطر سپردن هرچه مؤثرتر و ماندگار تر معانی واژگان دشوار کتاب، معانی این واژگان به صورت پوستر هایی توسط دانش آموزان آماده و به دیوار های کلاس نصب گردیده است.

۴- خواندن مطالبی جذاب برای افزایش آگاهی  

از آن جا که هدف اصلی نگارنده در این پژوهش خارج شدن کلاس از جنبه ی خشک و بی روح بودن است، تصمیم گرفتم مطالبی که برای دانش آموزان جذابیّت دارند ، برای افزایش علاقه مندی آن ها در کلاس استفاده نمایم . در شعر آزادگی از جامی کتاب بهارستان وی را در کلاس درس همراه با دانش آموزان ورق زدیم و گوشه هایی از آن را خواندیم همچنین در درس مادر برگرفته از کتاب هزار و یک حکایت نوشته محمّد حکیمی با ارائه حکایاتی دیگر از وی زمینه تدریس این درس را فراهم نمودم.

۵- روش نمایشی

هدف از روش نمایشی آشنایی دانش آموزان و ایجاد انگیزه ی بیشتر برای درس آزادگی، دانش آموزان حکایت خارکش و جوان را اجرا کردند. .

۶- دست سازه های دانش آموزان

ساخت دست سازه ها در کلاس دوم اجراشد. هدف اصلی از اجرای این روش آشنایی با تاریخ ادبیّات برای سال بود. کلاس دوم به هفت گروه چهار نفره برای ساخت روزنامه دیواری و لوح فشرده تقسیم شدند، بدین ترتیب گروه ها روزنامه هایی با موضوع شاعران ذکر شده در کتاب درسی مربوطه شان و همچنین اسلاید های پاورپوینت با موضوع این شاعران تهیّه کردند و به کلاس ارائه نمودند. از آثار دانش آموزان در دهه ی فجر نمایشگاهی ترتیب داده شد.

توصیف وضع مطلوب (شواهد ۲ )

الف – شاخص های کیفی وضع مطلوب

در نتیجه ی این عمل اقدام پژوهی ، بسیاری از مشکلات و موانع پیشرفتی و علل بی انگیزگی دانش آموزان در درس ادبیّات فارسی را شناسایی کردم و به کمک خود دانش آموزان و اولیاء مدرسه اطّلاعاتی به دست آمد که از طریق آن ها عمل  پژوهشی ام را انجام دادم و تعدادی از راه کارهای متناسب با شرایط و امکانات مدرسه را به اجرا در آوردم. از مقایسه ی نتایج امتحانات و پرسش های مستمر کلاسی هم متوجّه شدم که کارهای انجام شده مؤثر بوده و موجب تغییر در وضعیت علاقه مندی دانش آموزان شده است .

ب- شاخص های کمی وضع مطلوب

با بررسی نتایج ارزشیابی پایانی در دی ماه مشخص شد که اجرای این طرح اقدام پژوهی نتیجه ی مطلوبی داشته و دانش آموزانی که از قسمت واژگان و تاریخ ادبیّات ، نمره از دست داده اند و حتی می توان گفت ، بیش از نیمی از کلاس نمره ی کاملی از ۲ سوال آخر آزمون که شامل معنی اشعار می باشد ، را کسب کردند. فراوانی پاسخ  دانش آموزان به سؤالات مربوط به واژگان و تاریخ ادبیّات چنین بود:

جدول شماره ۲ : جدول درصد فراوانی نتایج آزمون ادبیّات فارسی دی ماه در سال تحصیلی ۹۲-۹۱

مؤلفه جمع دانش آموزان دانش آموزانی که به کل سوالات پاسخ صحیح دادند دانش آموزانی که از قسمت واژگان و تاریخ ادبیّات ، نمره از دست داده بودند دانش آموزانی که فقط از قسمت معنی شعر نمره از دست داده بودند
مطلق ۲۸ ۱۵ ۸ ۵
درصد ۱۰۰ ۵/۵۳ ۵/۲۸ ۱۸

جدول شماره (۲) نشان می دهد ۱۵ نفر از کلّ دانش آموزان کلاس به تمام سؤالات آزمون پاسخ صحیح و کامل داده اند که به عبارتی ۸ نفر بیشتر از امتحانات آذر ماه می باشد و تعداد ۸ نفر از کلّ کلاس هم از قسمت واژگان و تاریخ ادبیّات ، نمره از دست داده اند که این عدد ۲ نفر کمتر شده است و بقیه دانش آموزان که ۵ نفر می باشند فقط از قسمت معنی شعر نمره از دست داده اند که این دسته نیز ۶ نفر کمتر شده اند.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله روشهای علاقه مند سازی دانش آموزان مقطع متوسطه و هنرستان به درس  دانلود اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی 

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله روشهای علاقه مند سازی دانش آموزان مقطع متوسطه و هنرستان به درس  دانلود اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی 

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله روشهای علاقه مند سازی دانش آموزان مقطع متوسطه و هنرستان به درس  دانلود اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی

کسب نتایج  پیرامون مقوله روشهای علاقه مند سازی دانش آموزان مقطع متوسطه و هنرستان به درس  دانلود اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی 

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله روشهای علاقه مند سازی دانش آموزان مقطع متوسطه و هنرستان به درس دانلود اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی 

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله  روشهای علاقه مند سازی دانش آموزان مقطع متوسطه و هنرستان به درس  دانلود اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی

منابع و مآخذ

  1. انوری، حسن و احمدی گیوی، حسن. دستور زبان فارسی ۲. انتشارات فاطمی. چاپ پنجم. سال ۱۳۷۰
  2. قاسمي پويا ،اقبال .راهنماي عملي پژوهش درعمل .انتشارات پژوهشکده تعليم وتربيت .سال ۱۳۸۱٫
  3. فريس ، حنا ، گزارشي از نشست اقدام پژوهي در رشدحرفه اي معلمان و اعضاي هيات علمي ،
  4. همايون‌پور، منوچهر، اقدام پژوهي چيست و چه كاربردي در تحقيقات سازمان و مديريت دارد؟ ۱۳۸۶ (اينترنت )
  5. يزدچي، صفورا ، نقش اقدام پژوهي در افزايش كيفيت فعاليت هاي آموزشي و پرورشي
  6. از ویکی ‌پدیا، دانشنامه ی آزاد اسم (دستور زبان)
  7. رشد شبكه ملي مدارس roshd.ir

برای دانلود اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

30 − 24 =