نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی پیرامون مقوله چگونه توانستم اصول و مبانی انشا را به دانش آموزان دوره متوسطه آموزش دهم ؟

نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی پیرامون مقوله چگونه توانستم اصول و مبانی انشا را به دانش آموزان دوره متوسطه آموزش دهم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۱۴ صفحه

نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی پیرامون مقوله چگونه توانستم اصول و مبانی انشا را به دانش آموزان دوره متوسطه آموزش دهم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله  آموزش اصول و مبانی انشا به دانش آموزان دوره متوسطه

دیباچه مطالب پیرامون مقوله آموزش اصول و مبانی انشا به دانش آموزان دوره متوسطه

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله آموزش اصول و مبانی انشا به دانش آموزان دوره متوسطه

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله آموزش اصول و مبانی انشا به دانش آموزان دوره متوسطه

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله آموزش اصول و مبانی انشا به دانش آموزان دوره متوسطه

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله آموزش اصول و مبانی انشا به دانش آموزان دوره متوسطه

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله آموزش اصول و مبانی انشا به دانش آموزان دوره متوسطه

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با آموزش اصول و مبانی انشا به دانش آموزان دوره متوسطه

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله آموزش اصول و مبانی انشا به دانش آموزان دوره متوسطه

اصول ومبانی انشا

درس انشا ونگارش نیز مانند هردرس دیگری اصول ومبانی مخصوص به خود دارد که می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

۱-  داشتن تفکر خلاق وپویا

۲-تنها ذوق واستعداد کافی نیست باید قواعد این کار رانیز یادبگیریم.

۳-   استفاده بیشتر ازقالب های مرسوم نگارشی

۴-تجزیه انشا به اجزای گوناگون مانند جمله نویسی،واژه شناسی و…  .

۵-دادن موضوعاتی که دانش آموز درباره ی آن اطلاعاتی داشته باشد.

۶-داشتن طرح درس برای انشا ونگارش

معیارهای ارزشیابی

برخی ازمعیارهای ارزشیابی انشا به شرح ذیل می آید:

۱-   نوآوری وابتکار

۲-   پروراندن موضوع وفهم آن

۳-   ارتباط وهماهنگی مطالب وجملات

۴-رعایت نکات دستوری ونگارشی

۵-خوانایی وتمیزی

۶-ارتباط افقی وعمودی بندها

۷-نظم فکری

راههای پیشنهادی برای انشا نویسی

بامقایسه اطلاعات جمع آوری شده وسنگین وسبک کردن آنها به گوناگونی وتنوع درشیوه های تدریس انشاپی بردم .ومتوجه شدم که روش های انشانویسی ودامنه ی آن گسترده تر ازبقیه ی درسهاست ودبیران هریک باآزمایش یکی از آن راهها به موفقیت هایی دست یافته اند هرچند اصول ومبانی آن افراد به هم نزدیک بوده است.

تصمیم برآن شد که ازمیان راههای پیشنهادی به تدریج وباهماهنگی گروههای آموزشی منطقه چندراه رااجرا کنیم وبعدازاجرا نتایج وموفقیت ها راگزارش کنیم.

بعداز جلسه گروه های آموزشی منطقه که بادبیران زبان ادبیات فارسی داشتم؛مقرر شد؛به صورت داوطلب هریک  هریک ازدبیران انشا ونگارش یکی ازراه های تدریس راانتخاب نمایند.من نامه نگاری راانتخاب نمودم.یکی دیگر ازهمکاران خلاصه نویسی ودیگری شیوه ی جان بخشیدن به اشیاءراانتخاب کرد.

قرار براین شد باتوجه  به اصول ومبانی گفته شده آنها را آموزش دهیم.

چگونگی اجرای راه جدید

همانطور که دربالا ذکر شد من آموزش نامه نگاری رابه عهده گرفتم درابتدای آموزش دانش آموزان راباانواع  نامه نگاری واصولی که درهنگام نوشتن باید رعایت کردآشنا کردم وچند منبع مفید که می توانستند بامراجعه به کتاب خانه منطقه پیدا کنند.به آن ها معرفی نمودم.

درزنگ انشایی که همان هفته بادانش آموزان پایه ی سوم متوسطه داشتم.ازآنها خواستم یک نامه اداری ویک نامه ی دوستانه بنویسند وبعدازآماده شدن آن رادر کلاس برای بقیه ی دانش آموزان بخوانند تاهم بچه ها بیشتربا نامه نگاری آشنا شوند وهم بتوانیم کاستی ها وایرادهای نامه را درجمع دانش آموزان برطرف نماییم.

این کار انجام شد دانش آموزان هریک بااشتیاق  زیاد نامه های جالبی اعم ازاداری ودوستانه وعاطفی تهیه کرده بودند .برای این که انگیزه دانش آموزان بیشتر شود.تعدادی ازنامه های آنها راانتخاب کردم وقرار شدباهماهنگی مدیر مدرسه ،نامه ها ازطریق پست برای اشخاصی که به آنها نامه نوشته شده ارسال شود.

باتوجه به عکس العمل های دانش آموزان رضایت را می شد ازچهره ی تک تک آنها فهمیدوکم کم می شد احساس نمود که نوشتن دیگر برای دانش آموزان مثل یک غول بی شاخ ودم نیست.

گردآوری اطلاعات (شواهد۲)

هرچند ازرفتارها وبیان نظرات دانش آموزان می شد حدس زد که تحولی هرچند کوچک درآنها به وجود آمده است اما تصمیم گرفتم اطلاعات دقیق تری دراین باره جمع آوری بنابراین قرار شده درجلسه ماهیانه دبیران ومدیر آموزشگاه این امررابررسی کنیم.

نتایج کار به شرح ذیل است:

۱-  ارزشیابی ازانشای دانش آموزان باتوجه به رعایت مورادی که درقبل گفته شد،سبب شده است که نمرات آنها واقعی تر باشد.

۲-مقایسه نمرات دانش آموزان دردرس انشا پیش از آموزش وپس ازآن

۳-نظر خواهی کتبی ازدانش آموزان ووالدین آنها درباره ی روش جدید آموزش انشاشواهد جمع آوری شده حاکی ازرضایت بیشتر دانش آموزان،مدیر آموزشگاه ووالدین دانش آموزان ازروشهای جدید وتاثیر مستقیم آن بر نمرات دانش آموزان بود.

 جدیدنظر درروشهای انجام گرفته واعتبار بخشی به آن

باتوجه  به نظرها وانتقادات مطرح شده راجع به این طرح قرار شد دریک جلسه باحضور همکاران نقاط  ضعف طرح رابرطرف رابر طرف نماییم .هرچند شواهدنشان می داد که هرسه روش بااقبال مواجه شده است.

همچنین ازجند نفرازهمکاران انجمن ادبی وفعالان دراین زمینه که یکی از آنها مسئول دفتر یکی ازروزنامه های صبح بود خواهش کردیم درباره ی روش کارما وشیوه های انتخابی ما اظهار نظر کنند تابتوانیم به نحواحسن اشتباهات موجود رابرطرف نماییم که ایشان طرح راپذیرفته وآن راموفقیت آمیز دانستند.

همچنین گزارش خودرا درمجمع گروههای آموزشی استان ارائه نمودم که اکثر شرکت کنندگان آن را پذیرفتند هرچند نقدهایی نیز به عمل آمد.اما درکل مناسب تشخیص داده شد.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله آموزش اصول و مبانی انشا به دانش آموزان دوره متوسطه  نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله آموزش اصول و مبانی انشا به دانش آموزان دوره متوسطه  نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله آموزش اصول و مبانی انشا به دانش آموزان دوره متوسطه  نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی

کسب نتایج  پیرامون مقوله آموزش اصول و مبانی انشا به دانش آموزان دوره متوسطه  نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله آموزش اصول و مبانی انشا به دانش آموزان دوره متوسطه نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله آموزش اصول و مبانی انشا به دانش آموزان دوره متوسطه  نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی

منابع

۱-پورمقدم،حسین قاسم،مظفریان،منوچهر،کتاب معلم فارسی اول ودوم متوسطه-انتشارات فراین –چاپ دوم-۱۳۷۸

۲- اسلامی ندوشن،محمدعلی،نامه ی نامور،انتشارات علامه طباطبایی،۱۳۷۳

۳-یغما-عادل-کاربرد روشها والگوهای تدریس –انتشارات مدرسه۱۳۷۲

برای دانلود نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

7 + 2 =