اقدام پژوهی آموزگار پایه ششم ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم مشکلات املا نویسی دانش آموزم آرشام محبی را با روش های نوین آموزشی برطرف نمایم؟
اقدام پژوهی آموزگار پایه ششم ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم مشکلات املا نویسی دانش آموزم آرشام محبی را با روش های نوین آموزشی برطرف نمایم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۹ صفحه
اقدام پژوهی آموزگار پایه ششم ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم مشکلات املا نویسی دانش آموزم آرشام محبی را با روش های نوین آموزشی برطرف نمایم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر
تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی آموزگار پایه ششم ابتدایی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی آموزگار پایه ششم ابتدایی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.
مطالبی که در اقدام پژوهی آموزگار پایه ششم ابتدایی موجوداست عبارت است از :
اقدام پژوهی پیرامون مقوله برطرف کردن مشکلات املا نویسی دانش آموزم آرشام محبی
دیباچه مطالب پیرامون مقوله برطرف کردن مشکلات املا نویسی دانش آموزم آرشام محبی
چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله برطرف کردن مشکلات املا نویسی دانش آموزم آرشام محبی
بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله برطرف کردن مشکلات املا نویسی دانش آموزم آرشام محبی
شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله برطرف کردن مشکلات املا نویسی دانش آموزم آرشام محبی
جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله برطرف کردن مشکلات املا نویسی دانش آموزم آرشام محبی
تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله برطرف کردن مشکلات املا نویسی دانش آموزم آرشام محبی
ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با برطرف کردن مشکلات املا نویسی دانش آموزم آرشام محبی
ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله برطرف کردن مشکلات املا نویسی دانش آموزم آرشام محبی
اهمیت و ضرورت پژوهش :
در عصر حاضر نظام آموزش در هر جامعه نقش قاطع و سازنده ای بر عهده دارد. سرمایه گذاری های کلان و هزینه های زیادی از طرف جامعه صرف این مجموعه می شود. همه حاکی از با اهمیت تلقی شدن نظام آموزش و پرورش به طور اعم و فرآیند آموزش به طور اخص است از جمله مشکلاتی که نظام آموزشی ما با آن مواجه است. مسأله ای مشکلات دیکته نویسی است. که به هر لحاظ هزینه های تلف شده زیادی متوجه جامعه و نظام آموزشی است. زیرا زبان فارسی یکی از مشکل ترین زبان های موجود بوده و مشکلات زیاد و استثناهای مختلفی که یادگیری آن ها برای دانش آموزان مشکل می باشد دارد. علاوه بر این موارد، حروف مختلفی که تنها یک صدا دارند. دندانه، نقطه از مشکلات خاصر نگارش فارسی است. این موانع به مشکلات نگارشی سبب می گردد.هم چنین تبعات بسیار زیان باری از نظر روحی و روانی متوجه دانش آموزان است. بنابراین انجام فعالیت های پژوهشی در مورد اختلالات یادگیری به ویژه مشکلات دیکته نویسی بسیار ضروری به نظر می رسد. تا از این طریق به دانش آموزانی که گرفتار این اختلال هستند کمک شود و هم چنین معلمان از ابعاد مختلف آن آگاهی بیشتری یابند و به کارگیری فنون خاصی از وارد شدن خسارت زیاد به نظام آموزشی و جامعه جلوگیری شود. (مطهري، ۱۳۹۲، ص ۲۵)
پیشینه تحقیق
پیشینهی پژوهش عبارت است از بررسی تحلیلی آثار صاحبنظران و پژوهشگران در یک موضوع خاص. از این رو، فعّالیّتی فکری(تحلیلی و انتقادی) است که طی آن پژوهشگر، متون و آثار موجود در زمینهی پژوهش را شناسایی میکند و بر اساس یک الگوی مشخّص و با در نظر داشتن هدف خاص پژوهش خود،آنها را بررسی، تحلیل و نقد میکند تا در راستای پژوهش خود از آنها استفاده کند. (پریرخ و فتّاحی، ۱۳۸۴)
الف) مبانی نظری:
عمل نوشتن، از دیدگاه والاس و ا. مک لافلین( ترجمه: م.تقی منشی طوسی،۱۳۷۳) با چند مهارت سرو کار دارد از جمله: توانایی نگهداری موضوع در ذهن، تنظیم موضوع به صورت کلمهها، ترسیم گرافیکی شکل هر حرف و کلمه و… به عقیدهی آنها، جای شگفتی نیست که بسیاری کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری از فعّالیّتهای زبان نوشتاری بیزار و تا حدّ امکان گریزان باشند.در رابطه با اجرای روشهای فعّال یاددهی و یادگیری در کلاس، بریان.ج، کرتی(مترجم: فروغ تنساز،۱۳۷۳) بر این نکته تأکید دارد که از جمله نتایج مفید برنامههایی که دانشآموزان در آن فعّال هستند؛ احساس رضایتی است که برای دانشآموز از شرکت مفید و فعّالیّت بدنی، حاصل میشود که این امر به نوبهی خود در نگرش آنان نسبت به فعّالیّت، اعتماد به نفس داشتن و مهارتهای همکاریهای اجتماعی و خلاقیّت تأثیر میگذارد. (مطهري، ۱۳۹۲، ص ۲۸)
موسوی زنجانرودی (۱۳۷۸) نیز محبت و تشویق را در تآرشامم و تربیت بسیار مؤثّر میداند و عقیده دارد که : پایهی حیات بشری بسته به محبت است ، محبت به هرکسی کاری است به یاد ماندنی و فراموش ناشدنی. این محبت است که یک عمر ، انسان را در حفاظت خود محکم و سالم نگه می دارد و سلامت حیات او را بیمه می کند و در سرنوشت او نقش مهمّی را ایفا می کند و ریشه عمیق روانی و روحی دارد. محبت یک مسئله فطری است و بشر طالب آن است. او توقع دارد. توقع از پدر، توقع از مادر، مربیان، معلّمین و دیگران که در حاشیه قرار دارند.یکی از مباحث عمده در پژوهش پیرامون درس املا، موضوع «علل غلطنویسی دانشآموزان در املا» است که تاکنون تحقیقات بسیار در مورد آن صورت گرفتهاست. جعفریان یسار(۱۳۸۶) در این رابطه به دلایل زیر اشاره دارد:
- آسیبهای زیستی یا ژنتیکی: مانند دیسگرافی یا دیسلکسی (آینه نویسی و وارونه نویسی)
- نبود هماهنگی کامل بین مغز و چشم و دست.
- وجود تفاوت بین زبان مادری و زبان نوشتاری.
- آموزش ناکافی، ناصحیح و غیر روشمند.
- نداشتن دقّت و تمرکز دانشآموز در نوشتن و یادگیری مفهوم کلمات و…
ایشان برخی از «راهبردهای افزایش مهارت نوشتن (یا درستنویسی)» را چنین بیان میکنند: رونویسی دانشآموز از مطالبی که به آنها علاقه دارد؛ خواندن برنامهای و هدفدار؛ بازنویسی با ایجاد تغییرات جزئی؛
همچنین برخی «راهبردهایی برای تقویت درستنویسی (هدف املا)» که شامل: انجام تمرینات تقویت شنیداری و دیداری و بهرهگیری از روش چند حسی است. نویسندهی مقاله «روش آموزش و افزایش مهارت درستنویسی «فرنالد»» را در تقویت املای دانشآموزان مؤثّر میداند. (هومن، ۱۳۹۳، ص ۲۵)
پژوهشهای بسیاری (برای مثال: بهروزیان، ۱۳۸۶؛ حسینی،۱۳۸۷) در مورد رابطه میان بازی و تأثیر آن در یادگیری انجام شدهاست. که حدّاقل در یک زمینه، یافته مشابهی را تأیید میکنند: تجارب یادگیری فعّال در زبان آموزی، خواندن، نوشتن و تشخیص حروف، در کودکان بسیار مؤثّر است؛ به گونهای که یادگیری همراه با بازی و فعّالیّت، به مراتب سریعتر و بهتر از زمانی بودهاست که به صورت غیرفعّال به کودکان آموزش دادهمیشود؛ به خصوص اگر این فعّالیّتها همراه با بازیهای کنترل خویش همراه شوند.در مقایسه با جعفریان یسار(۱۳۸۶)، علوی مقدم و آرشامزاده(۱۳۸۹)به یافتههای جدیدتری در زمینهی علل غلطنویسی دانشآموزان و راهحل آن دستیافتهاند. همینطور در این پژوهش به ویژگی یک املای مناسب اشاره شده که برخی از آنها عبارتند از:
الف) وحدت موضوع بسیار مؤثّر است و از املای گسسته باید پرهیز کرد. به بیان دیگر ارتباط معنایی بین جملهها و عبارات املا باید رعایت شود.
ب) ساختار داستانی و روانی میتواند بهترین املاها را بسازد. ساخت روایی متن. انگیزهی پیگیری را در دانشآموز تقویت میکند. مثل گفتن یک قصًه یا داستان در یک املای تقریری. (مطهري، ۱۳۹۲، ص ۳۱)
تعريف تبيين واژه هاي كليدي:
املاء فارسي از نظر علمي: به معني پر كردن ، مطلبي را تقرير كردن كه ديگري بنويسد مطلبي كه معلم بگويد و شاگرد بنويسد. املاء فارسي از نظر عملياتي: متني است به زبان فارسي كه معلم يا شخص ديگري آن را قرائت مي كند و يادگيرنده موظف است كه كلمات را به درستي بنويسد.
دانش آموز از نظر علمي : به افرادي مي گويند كه به فراگرفتن دانش ، خواندن و نوشتن مشغول مي باشند. (برگزيده هاي پژوهش در عمل ، ص ۸۶)
دانش آموز از نظر عملياتي: در اين تحقيق منظور از دانش آموز كودكي است كه در پايه ي اوّل مدرسه پسرانه صیاد شیرازی به تحصيل اشتغال دارد.
حافظه ي بينايي از نظر علمي: توانايي به خاطر سپاري و يادآوري مجدد يك كلمه و يا شيء كه ديده است مي باشد و ضعف آن در املاء باعث مي شود كه كودك مثلاً صداها را خوب در ذهن خود نسپارد و بعد براي نوشتن كلمات ، آن صداهابه یادش نیاید ونتواند آنها را به خاطر بیاورد.
حافظه توالي و بينايي و شنوايي ، توانايي به ياد آوردن چند كلمه يا شيء كه قبلاً ديده يا شنيده باشد. (كرك ساموئل ، چالفانت ، جيمز ، ۱۳۷۷)
جمع آوری شواهد دو پیرامون مقوله برطرف کردن مشکلات املا نویسی دانش آموزم آرشام محبی اقدام پژوهی آموزگار پایه ششم ابتدایی
اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله برطرف کردن مشکلات املا نویسی دانش آموزم آرشام محبی اقدام پژوهی آموزگار پایه ششم ابتدایی
اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله برطرف کردن مشکلات املا نویسی دانش آموزم آرشام محبی اقدام پژوهی آموزگار پایه ششم ابتدایی
کسب نتایج پیرامون مقوله برطرف کردن مشکلات املا نویسی دانش آموزم آرشام محبی اقدام پژوهی آموزگار پایه ششم ابتدایی
راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله برطرف کردن مشکلات املا نویسی دانش آموزم آرشام محبی اقدام پژوهی آموزگار پایه ششم ابتدایی
فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله برطرف کردن مشکلات املا نویسی دانش آموزم آرشام محبی اقدام پژوهی آموزگار پایه ششم ابتدایی
فهرست منابع:
– کریمی،یوسف( ۱۳۹۲ ). روانشناسی اجتماعی: نظریه ها،مفاهیم وکاربردها. تهران: نشرارسباران.
– کریمی،یوسف( ۱۳۹۰ ). روانشناسی اجتماعی: نظریه ها،مفاهیم وکاربردها(چاپ یازدهم).تهران: نشرارسباران.
– کریمی،ي. ( ۱۳۸۹ ). روانشناسی اجتماعی: نظریه ها،مفاهیم وکاربردها(چاپ یازدهم).تهران: نشرارسباران.
– وینرایت،ویلیام(بیتا). عقل ودل. ترجمه: محمدهادي شهاب( ۱۳۹۴ ). قم: انتشارات پژوهشگاه علوم ومعارف اسلامی.
– مارشال،کاترین وراسمن،گرچنب. ( ۲۰۱۴ ). روش تحقیق کیفی. ترجمه: آرشام پارسائیان وسیدمحمداعرابی(۲۰۱۶).تهران: انتشارات دفترپژوهشهاي فرهنگی. )
.– مارشال،ك. وراسمن،گ. ب. ( ۲۰۱۵ ). روش تحقیق کیفی. ترجمه: آرشام پارسائیان وسیدمحمداعرابی ۱۳۷۷). تهران: انتشارات دفتر پژوهشهاي فرهنگی.
– سرمد،زهره؛بازرگان،عباس وحجازي،الهه. ( ۱۳۹۴ ) روشهاي تحقیق درعلوم رفتاري. تهران: انتشارات آگه.
برای دانلود اقدام پژوهی آموزگار پایه ششم ابتدایی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.
توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004
دیدگاهی بنویسید