اقدام پژوهی آموزگار پایه دوم دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم خوب دیدن و خوب شنیدن (خلاقیت) را در دانش آموزان دو قلو هدی و هدیه تقویت کنم؟

اقدام پژوهی آموزگار پایه دوم دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم خوب دیدن و خوب شنیدن (خلاقیت) را در دانش آموزان دو قلو هدی و هدیه تقویت کنم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۴۸ صفحه

اقدام پژوهی آموزگار پایه دوم دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم خوب دیدن و خوب شنیدن (خلاقیت) را در دانش آموزان دو قلو هدی و هدیه تقویت کنم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی آموزگار پایه دوم دبستان می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی آموزگار پایه دوم دبستان را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی آموزگار پایه دوم دبستان موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله تقویت خوب دیدن و خوب شنیدن (خلاقیت) در دو قلو هدی و هدیه

دیباچه مطالب پیرامون مقوله تقویت خوب دیدن و خوب شنیدن (خلاقیت) در دو قلو هدی و هدیه

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله تقویت خوب دیدن و خوب شنیدن (خلاقیت) در دو قلو هدی و هدیه

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله تقویت خوب دیدن و خوب شنیدن (خلاقیت) در دو قلو هدی و هدیه

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله تقویت خوب دیدن و خوب شنیدن (خلاقیت) در دو قلو هدی و هدیه

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله تقویت خوب دیدن و خوب شنیدن (خلاقیت) در دو قلو هدی و هدیه

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله تقویت خوب دیدن و خوب شنیدن (خلاقیت) در دو قلو هدی و هدیه

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با تقویت خوب دیدن و خوب شنیدن (خلاقیت) در دو قلو هدی و هدیه

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله تقویت خوب دیدن و خوب شنیدن (خلاقیت) در دو قلو هدی و هدیه

ارزشیابی  تاثیر راه حل جدید و تعیین اعتبار آن :

اجرای این برنامه مورد توجه اولیاء و دانش آموزان و همچنین آموزگاران و مدیر این دبستان قرار گرفت به طوری که آنان خواستار فراگیرشدن این برنامه در سطح همه پایه ها  و برای همه دانش آموزان حتی در سالهای آتی شدند .

همچنین این برنامه شادی و نشاط را برای دانش آموزان فراهم آورد به طوری که مدیر مدرسه معتقد بود بسیاری از این فعالیت ها تاثیر مثبتی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان داشته است .

والدین نیز انجام دادن این فعالیت ها را باعث خوشرفتاری ، احساس مسئولیت پذیری  و …  فرزندان خود می دانستند .

همچنین پس از آموزش لازم اولیاء در کلاسهای آموزش خانواده که در زمینه خلاقیت بود  ارزیابی روشهایی که این پدران و مادران برای فرزندان خود به کار می گرفتند به شرح ذیل بود :

روش هایی که پدران و مادران به کار بردند :

  • من برای عقاید فرزند خود احترام قائل هستم و او را تشویق به بیان آنها می کنم.
  • من احساس می کنم یک کودک باید برای فکر کردن ، یا دیدن و حتی وقت خود را به بطالت گذراندن فرصت داشته باشد .
  • من اجازه می دهم فرزندم بسیاری از تصمیم ها را خودش بگیرد .

من فرزندم را تشویق می کنم کنجکاو باشد و درباره چیزها کاوش و سئوال کند .

  • اطمینان حاصل می کنم که فرزندم می داند آنچه او آزمایش نموده یا انجام می دهد مورد تایید من است

آنچه این پدران و مادران برای آموختن کاری به فرزندانشان انجام می دادند عبارت بود از :

  • کودک را تشویق می کردند
  • عکس العمل آنها نسبت به کودک ، رفتاری برای بالا بردن روحیه ی او بود
  • به نظر می رسد از آن موقعیت لذت می بردند
  • از بودن با کودک خود خوشحال بودند
  • حامی و مشوق کودک بودند
  • کودک را تحسین می کردند
  • قادر به برقراری روابط خوب کاری با کودک بودند
  • کودک را تشویق می کردند تا خود تصمیم بگیرد و مستقل عمل کند

گرچه به کار گیری این برنامه نشان دهنده این بود که این برنامه نقش اساسی در پرورش خلاقیت دانش آموزان داشته است.ولی ارزیابی کلی برنامه،براساس ایده های مطرح شده در(تجزیه و تحلیل اطلاعات ص۱۳) به شرح ذیل است:

(ایده ۱) به مرحله اجرا در نیامد چرا که تدریس دروس در راس کار می باشد. در (اجرای ایده۲) ۸۰% با موفقیت انجام شد و توانستم،روشهای پرورش خلاقیت را در قالب مطالب درسی استفاده کنم.(ایده۳و۴) نیز ۹۰% با موفقیت کامل به انجام رسید و در این زمینه اطلاع رسانی لازم به خانواده ها انجام شد.(ایده۵و۶)نیز به دلیل مشکلات به مرحله اجرا در نیامد.

همچنین در اجرای این برنامه با مشکلاتی مواجه بودم که:

  1. اجرای همه برنامه ها و بازی ها در کلاس درس امکان پذیر نبود.
  2. برخی از خانواده ها با انجام چنین تمریناتی در منزل موافق نبودند و آن را مانع پیشرفت درس فرزندان خود می دانستند.
  3. تدارک خیلی از وسایل و طراحی خیلی از تمرینات(پازل ،تصویر و…) برای معلم وقت گیر بود.
  4. برخی ازاولیا نظر مساعدی برای انجام کاهدیهی خلاقانه نداشتند. برای بعضی از آنها قابل درک نبود که انجام چنین تمریناتی باعث پرورش استعدادهای درونی آنها می شود.
  5. به دلیل نداشتن ساعتی ویژه خلاقیت در برنامه کلاسی،مجبور بودم گاهی از ساعات درس هنر و یا ورزش دانش آموزان استفاده کنم.

شاید انجام چنین برنامه هایی برای سایر معلمین سخت باشد و یا وقت لازم برای انجام آن را نداشته باشند ولی با به کار گیری تلفیقی از شیوه های متنوع،در تمام دروس می توان این کار را انجام داد و مشکل را برطرف نمود.

به هر حال در اجرای این برنامه ها و ایده ها به نتایج مطلوب دست یافتم:

  1. اطلاع رسانی خانواده ها و جلسات آموزش خانواده
  2. داشتن برنامه های متنوع و گوناگون در تدریس
  3. بارور کردن استعدادهای درونی دانش آموزان با شرکت در فعالیت های گروهی و انجام کاهدیهی خلاقانه
  4. پیشرفت درسی دانش آموزان در دروس مختلف

به کارگیری این روش ها نشان دهنده این امر بود که والدین و معلم می توانند در پرورش خلاقیت دانش آموزان نقش داشته باشند ،ولی باید فرصت ها و  شرایط لازم را در اختیار دانش آموزان قرار داد.

پیشنهادات کلی برای پرورش خلاقیت در معلمان و دانش آموزان

با توجه به نتایج تحقیقات نسبی بر این که سن ایجاد خلاقیت عمدتاً قبل از ده سالگی است بنابراین باید به نقش دوره پیش دبستان و دبستان بیشتر توجه شود و تغییرات اساسی در ساختار این دوره انجام گیرد. براین اساس پیشنهادهای ذیل عنوان می شود:

  • آشنا ساختن مدیران و معلمان با مفاهیم خلاقیت و راهکاهدیهی پرورش و تقویت آن در فراگیران با تشکیل دوره های آموزش ضمن خدمت
  • تغییرات اساسی در کتاب های درس که زمینه رشد و خلاقیت دانش آموزان را فراهم آورد
  • تغییر در شیوه های ارزشیابی و امتحانات که بتواند رشد خلاقیت را دانش آموزان بسنجد .
  • اطلاع رسانی به خانواده ها درباره ی اهمیت خلاقیت و چگونگی کمک به رشد آن از طرق مختلف
  • علاقه مند کردن دانش آموزان به مطالعه
  • فعال سازی تشکل های دانش آموزی که خودیابی و خود شکوفایی و اعتماد به نفس دانش آموزان افزایش یابد .
  • اختصاص درسی به نام خلاقیت در مدارس و گنجاندن راه های پرورش آن در برنامه درسی مراکز تربیت معلم و تمام موسساتی که معلم و مربی تربیت می کنند
  • استفاده صحیح و مطلوب در ساعت درس انشا
  • تغییر نام درس هنر و نقاشی به پرورش خلاقیت ، نوآوری ، ابتکار
  • آموزش یورش فکری ( بارش افکار ) به دانش آموز
  • استفاده از شیوه های حل مساله و پرورش و پاسخ و تدریس
  • شناخت موانع بروز خلاقیت و راهبردهای مقابله با آن

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله تقویت خوب دیدن و خوب شنیدن (خلاقیت) در دو قلو هدی و هدیه اقدام پژوهی آموزگار پایه دوم دبستان  

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله تقویت خوب دیدن و خوب شنیدن (خلاقیت) در دو قلو هدی و هدیه اقدام پژوهی آموزگار پایه دوم دبستان 

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله تقویت خوب دیدن و خوب شنیدن (خلاقیت) در دو قلو هدی و هدیه اقدام پژوهی آموزگار پایه دوم دبستان  

کسب نتایج  پیرامون مقوله تقویت خوب دیدن و خوب شنیدن (خلاقیت) در دو قلو هدی و هدیه اقدام پژوهی آموزگار پایه دوم دبستان  

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله تقویت خوب دیدن و خوب شنیدن (خلاقیت) در دو قلو هدی و هدیه اقدام پژوهی آموزگار پایه دوم دبستان 

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله تقویت خوب دیدن و خوب شنیدن (خلاقیت) در دو قلو هدی و هدیه اقدام پژوهی آموزگار پایه دوم دبستان 

 منابع و ماخذ

کتاب

  • امیر حسینی ، خسرو ، روان شناسی خلاقیت و نوآوری ، ناشر ، عارف کامل ، چاپ اول ، ۱۳۸۴  .
  • تورنس ، نی یان ، ترجمه ی دکتر حسن قاسم زاده ، استعدادها و مهارت های خلاقیت  .
  • حسینی ، افضل السادات (۱۳۸۱) ، اهمیت خلاقیت و شیوه های پرورش آن ، مشهد ، آستان قدس رضوی.
  • سیف ، علی اکبر ، روان شناسی پرورشی ، چاپ شانزدهم ، انتشارات آگاه ، تهران ۱۳۷۵ .
  • سلیمانی ، افشین ، کلاس خلاقیت ، انتشارات انجمن اولیاء و مربیان ، شماره ی انتشار ۱۴۱ .
  • قاسمی پویا،اقبال،راهنمای معلمان پژوهنده
  • کریمی ، علی ، پرورش خلاقیت ، انتشارات رسانه تخصصی ۱۳۸۴

مجلات

  • ماهنامه تربیتی پیوند – تابستان ۱۳۸۴ شماره های (۳۰۹ ، ۳۱۰ )
  • رشد تکنولوژی ، فرج الله ، محتوای درسی و پرورشی خلاقیت دانش آموزان ، سال پنجم شماره ۷

برای دانلود اقدام پژوهی آموزگار پایه دوم دبستان و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

+ 45 = 50